Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Praktyka organizacyjno-produkcyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka organizacyjno-produkcyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 9,0 ECTS (formy) 9,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR4 3 3,01,00zaliczenie
praktykiPR6 6 6,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i przedsiębiorczości powiązanej z działalnością rolniczą.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biologii poszczególnych zwierząt gospodarskich i kierunkach ich użytkowania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przez studenta zasad i zakresu funkcjonowania instytucji działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sektora rolnego. Poznanie przez studenta programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi zagadnieniami związanymi z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich oraz ze specyfiką szeroko rozumianej produkcji rolniczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się z zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo, a także pracą inspektorów.1
T-PR-2Zapoznanie się z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes-planów.1
T-PR-3Zapoznanie się z zasadami kompletowania dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne).1
3
praktyki
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranym gospodarstwie. Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna.1
T-PR-2Systemy utrzymania zwierząt i rodzaj budynków inwentarskich. System usuwania odchodów i ich zagospodarowanie. Ocena warunków zoohigienicznych w kontekście dobrostanu zwierząt. Czynniki środowiskowe wpływające na zdrowotność zwierząt gospodarskich i efektywność ich użytkowania.1
T-PR-3Blok zagadnień z zakresu żywienia zwierząt. Ogólne zagadnienia z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Charakterystyka gospodarki paszowej w gospodarstwie. System żywienia zwierząt. Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt. Techniki pojenia zwierząt.1
T-PR-4Ocena wartości użytkowej zwierząt. Zasady formowania grup technologicznych. Rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Znakowanie i identyfikacja zwierząt. Dokumentacja hodowlana i jej wykorzystanie. Zagadnienia związane z zarządzaniem stadem. Najczęstsze przyczyny brakowania zwierząt. Strategia selekcji i remont stada.2
T-PR-5Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie. Ustalanie terminu porodu i przygotowanie samicy do porodu. Postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami. Celowość i terminy wykonywania i szczepień ochronnych. Badania kontrolne. Najczęstsze problemy zdrowotne pojawiające się na fermie. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi. Zasady współpracy zootechnik – lekarz weterynarii.1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.90
90
praktyki
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.180
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia produkcyjne
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_W01
Student zna instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz ich zakres działalności, a także programy wspierajace rozwój rolnictwa.
ZO_1A_W02, ZO_1A_W06, ZO_1A_W08C-1T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3M-2S-1
ZO_1A_ZO-N-P1/2_W02
Student omawia technologię i organizację procesów produkcyjnych w gospodarstwie, a także warunki zoohigieniczne i ich wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt.
ZO_1A_W04, ZO_1A_W10, ZO_1A_W13, ZO_1A_W14C-2T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_U01
Student dokonuje oceny stosowanych technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie.
ZO_1A_U05, ZO_1A_U09C-2T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5M-1S-1
ZO_1A_ZO-N-P1/2_U02
Student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu rozwiązania określonych problemów i nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami działającymi z sektorze rolnym.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U04C-1T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_K01
Student jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; jest zdolny do pracy indywidualnej i grupowej, wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K02, ZO_1A_K05C-1, C-2T-PR-1, T-PR-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_W01
Student zna instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz ich zakres działalności, a także programy wspierajace rozwój rolnictwa.
2,0
3,0Student wymienia tylko podstawowe instytucje działające na rzecz rolnictwa i omawia ich zakres działalności. Wymienia większość programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-P1/2_W02
Student omawia technologię i organizację procesów produkcyjnych w gospodarstwie, a także warunki zoohigieniczne i ich wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie omawia zastotowane w danym gospodarstwie technologie i organizację procesów produkcyjnych, warunki zoohigieniczne i ich potencjalny wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_U01
Student dokonuje oceny stosowanych technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie dokonuje krytycznej oceny zastosowanej technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-N-P1/2_U02
Student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu rozwiązania określonych problemów i nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami działającymi z sektorze rolnym.
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie umie wykorzystywać i weryfikować informacje z różnych źródeł celu rozwiazania określonych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-N-P1/2_K01
Student jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; jest zdolny do pracy indywidualnej i grupowej, wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu.
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; Słabo radzi sobie w pracy indywidualnej i grupowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarządzenie nr 169 Rektora Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie z dnia 20 listopada 2009 roku, 2011
  2. Ban van den A.W., Hawkins H.S., Doradztwo rolnicze, MSRD, AR Kraków, 1997
  3. Grodzki H., Hodowla i użytkowanie zwierząt gospodarskich, SGGW, Warszawa, 2005
  4. Kujawiński W., Metodyka doradztwa rolniczego., Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Poznaniu, 2009
  5. Rosner A., Uwarunkowania i kierunki przemian społeczno-gospodarczych na obszarach wiejskich. IRWIR PAN Warszawa 2005, IRWIR PAN Warszawa 2005, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Nowicki J., Nowicka A., Utrzymanie loch – indywidualne czy grupowe, Hodowca Trzody Chlewnej, s. 38-41., 2006, 6, czasopismo
  2. Kwartalnik, Zagadnienia Doradztwa Rolniczego, Centrum Doradztwa Rolniczego Brwinów, Oddział w Poznaniu., 2016
  3. Red. Nacz. Piętka Z., Trzoda chlewna, Poznań, 2016, Ogólnopolskie czasopismo specjalistyczne
  4. Szymańska A., Fundusze unijne i europejskie 2007-2013 dla mieszkańców obszarów wiejskich, Placet, Warszawa, 2008

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się z zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo, a także pracą inspektorów.1
T-PR-2Zapoznanie się z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes-planów.1
T-PR-3Zapoznanie się z zasadami kompletowania dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne).1
3

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranym gospodarstwie. Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna.1
T-PR-2Systemy utrzymania zwierząt i rodzaj budynków inwentarskich. System usuwania odchodów i ich zagospodarowanie. Ocena warunków zoohigienicznych w kontekście dobrostanu zwierząt. Czynniki środowiskowe wpływające na zdrowotność zwierząt gospodarskich i efektywność ich użytkowania.1
T-PR-3Blok zagadnień z zakresu żywienia zwierząt. Ogólne zagadnienia z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Charakterystyka gospodarki paszowej w gospodarstwie. System żywienia zwierząt. Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt. Techniki pojenia zwierząt.1
T-PR-4Ocena wartości użytkowej zwierząt. Zasady formowania grup technologicznych. Rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Znakowanie i identyfikacja zwierząt. Dokumentacja hodowlana i jej wykorzystanie. Zagadnienia związane z zarządzaniem stadem. Najczęstsze przyczyny brakowania zwierząt. Strategia selekcji i remont stada.2
T-PR-5Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie. Ustalanie terminu porodu i przygotowanie samicy do porodu. Postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami. Celowość i terminy wykonywania i szczepień ochronnych. Badania kontrolne. Najczęstsze problemy zdrowotne pojawiające się na fermie. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi. Zasady współpracy zootechnik – lekarz weterynarii.1
6

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.90
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Wykonywanie zadań związanych z realizacją praktyki zawodowej.180
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-P1/2_W01Student zna instytucje działajace na rzecz rolnictwa oraz ich zakres działalności, a także programy wspierajace rozwój rolnictwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W02legitymuje się podstawową wiedzą z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
ZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W08ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania obszarów wiejskich, charakteryzuje czynniki wpływające na ich rozwój
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studenta zasad i zakresu funkcjonowania instytucji działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sektora rolnego. Poznanie przez studenta programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
Treści programoweT-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się z zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo, a także pracą inspektorów.
T-PR-2Zapoznanie się z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes-planów.
T-PR-3Zapoznanie się z zasadami kompletowania dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne).
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia tylko podstawowe instytucje działające na rzecz rolnictwa i omawia ich zakres działalności. Wymienia większość programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-P1/2_W02Student omawia technologię i organizację procesów produkcyjnych w gospodarstwie, a także warunki zoohigieniczne i ich wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z praktycznymi zagadnieniami związanymi z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich oraz ze specyfiką szeroko rozumianej produkcji rolniczej.
Treści programoweT-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranym gospodarstwie. Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna.
T-PR-2Systemy utrzymania zwierząt i rodzaj budynków inwentarskich. System usuwania odchodów i ich zagospodarowanie. Ocena warunków zoohigienicznych w kontekście dobrostanu zwierząt. Czynniki środowiskowe wpływające na zdrowotność zwierząt gospodarskich i efektywność ich użytkowania.
T-PR-3Blok zagadnień z zakresu żywienia zwierząt. Ogólne zagadnienia z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Charakterystyka gospodarki paszowej w gospodarstwie. System żywienia zwierząt. Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt. Techniki pojenia zwierząt.
T-PR-4Ocena wartości użytkowej zwierząt. Zasady formowania grup technologicznych. Rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Znakowanie i identyfikacja zwierząt. Dokumentacja hodowlana i jej wykorzystanie. Zagadnienia związane z zarządzaniem stadem. Najczęstsze przyczyny brakowania zwierząt. Strategia selekcji i remont stada.
T-PR-5Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie. Ustalanie terminu porodu i przygotowanie samicy do porodu. Postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami. Celowość i terminy wykonywania i szczepień ochronnych. Badania kontrolne. Najczęstsze problemy zdrowotne pojawiające się na fermie. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi. Zasady współpracy zootechnik – lekarz weterynarii.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie omawia zastotowane w danym gospodarstwie technologie i organizację procesów produkcyjnych, warunki zoohigieniczne i ich potencjalny wpływ na produkcyjność i dobrostan zwierząt.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-P1/2_U01Student dokonuje oceny stosowanych technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U05Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Umie obsługiwać odpowiednie programy komputerowe i wykorzystywać je w technologii produkcji, zarządzaniu oraz chowie i doskonaleniu zwierząt. Umie opracowywać założenia organizacyjno-technologiczne produkcji zwierzęcej i zorganizować grupy producentów w celu poprawy efektywności produkcji.
ZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z praktycznymi zagadnieniami związanymi z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich oraz ze specyfiką szeroko rozumianej produkcji rolniczej.
Treści programoweT-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranym gospodarstwie. Podchodzenie do zwierząt, obsługa zwierząt, elementy unieruchamiania zwierząt, ocena sytuacyjna.
T-PR-2Systemy utrzymania zwierząt i rodzaj budynków inwentarskich. System usuwania odchodów i ich zagospodarowanie. Ocena warunków zoohigienicznych w kontekście dobrostanu zwierząt. Czynniki środowiskowe wpływające na zdrowotność zwierząt gospodarskich i efektywność ich użytkowania.
T-PR-3Blok zagadnień z zakresu żywienia zwierząt. Ogólne zagadnienia z zakresu produkcji roślinnej zaspokajającej potrzeby żywieniowe różnych gatunków zwierząt. Charakterystyka gospodarki paszowej w gospodarstwie. System żywienia zwierząt. Układanie dawek pokarmowych dla różnych grup technologicznych i produkcyjnych zwierząt. Techniki pojenia zwierząt.
T-PR-4Ocena wartości użytkowej zwierząt. Zasady formowania grup technologicznych. Rozpoznawanie ras, wieku, typów użytkowych, stanu fizjologicznego zwierząt. Znakowanie i identyfikacja zwierząt. Dokumentacja hodowlana i jej wykorzystanie. Zagadnienia związane z zarządzaniem stadem. Najczęstsze przyczyny brakowania zwierząt. Strategia selekcji i remont stada.
T-PR-5Planowanie i kontrola rozrodu w stadzie. Ustalanie terminu porodu i przygotowanie samicy do porodu. Postępowanie z nowo narodzonymi zwierzętami. Celowość i terminy wykonywania i szczepień ochronnych. Badania kontrolne. Najczęstsze problemy zdrowotne pojawiające się na fermie. Rozpoznawanie objawów chorobowych i postępowanie ze zwierzętami chorymi. Zasady współpracy zootechnik – lekarz weterynarii.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie dokonuje krytycznej oceny zastosowanej technologii, procesów, technik oraz warunków zoohigienicznych w gospodarstwie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-P1/2_U02Student weryfikuje i wykorzystuje informacje z różnych dostępnych zródeł w celu rozwiązania określonych problemów i nawiazywania współpracy z różnymi podmiotami działającymi z sektorze rolnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U04Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska z różnymi podmiotami
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studenta zasad i zakresu funkcjonowania instytucji działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sektora rolnego. Poznanie przez studenta programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
Treści programoweT-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się z zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo, a także pracą inspektorów.
T-PR-2Zapoznanie się z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes-planów.
T-PR-3Zapoznanie się z zasadami kompletowania dokumentów do wniosków kredytowych, źródłami dofinansowania gospodarstw (np. płatności bezpośrednie, ONW i inne).
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym zakresie umie wykorzystywać i weryfikować informacje z różnych źródeł celu rozwiazania określonych problemów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-N-P1/2_K01Student jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; jest zdolny do pracy indywidualnej i grupowej, wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K05jest świadomy potrzeby funkcjonowania w środowisku społecznym i zawodowym liderów wyznaczających kierunki działalności
Cel przedmiotuC-1Poznanie przez studenta zasad i zakresu funkcjonowania instytucji działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i sektora rolnego. Poznanie przez studenta programów służących dofinansowaniu gospodarstw rolnych.
C-2Zapoznanie studentów z praktycznymi zagadnieniami związanymi z chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich oraz ze specyfiką szeroko rozumianej produkcji rolniczej.
Treści programoweT-PR-1Zapoznanie z zasadami BHP i PPOŻ (instruktaż ogólny i instruktaż stanowiskowy) w wybranej instytucji. Zapoznanie się z zagadnieniami ekonomiczno – doradczymi, programami wspierającymi rolników i rolnictwo, a także pracą inspektorów.
T-PR-2Zapoznanie się z regionalnym programem pracy doradczej, planem szkoleń rolniczych, Sektorowym Programem Operacyjnym, Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich, sporządzaniem biznes-planów.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia produkcyjne
M-2Objaśnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Złożenie 2 konspektów dotyczących zagadnień merytorycznie związanych z realizowaną praktyką. Dzienniczek praktyk. Zaliczenie ustne po zakończeniu praktyk przed komisją.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu jest świadomy konieczności zdobywania wiedzy i umiejętności praktycznych przez całe życie; Słabo radzi sobie w pracy indywidualnej i grupowej.
3,5
4,0
4,5
5,0