Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
specjalność: Pielęgniarstwo zwierząt

Sylabus przedmiotu Wybrane choroby zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane choroby zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw chowu i żywienia koni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi jednostkami chorobowymi występującymi u koni

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Inwazje pasożytnicze u koni (zaraza stadnicza, babeszjoza, tasiemczyca, strongylidoza, glistnica, owsica, habronematoza i draszjoza, setarioza, onchocerkoza, świerzb, gasterofiloza).1
T-A-2Zatrucia pierwiastkami i związkami chemicznymi skażającymi środowisko zwierząt (metale ciężkie, azotyny i azotany, nitrozoaminy, pestycydy fosforoorganiczne i chloroorganiczne).1
T-A-3Naturalne środki lecznicze stosowane w chorobach koni (działanie, stosowanie i dawkowanie).1
T-A-4Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni. Dezynfekcja stajni i preparaty dezynfekcyjne.1
T-A-5Badania biochemiczne i testy w diagnostyce wybranych stanów chorobowych koni.3
7
wykłady
T-W-1Choroby przewodu pokarmowego (pęcherzykowe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, morzysko u koni, zapalenie żołądka, wrzód żołądka, zapalenie jelit, zapalenie trzewnej, ostre rozszerzenie żołądka u koni).1
T-W-2Choroby wątroby i trzustki (zapalenie trzustki, gruczolakorak trzustki, pęknięcie wątroby, zapalenie wątroby).1
T-W-3Choroby przemiany materii (zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, mięśniochwat, ochwat, tężyczka mleczna klaczy, kolka).1
T-W-4Choroby układu nerwowego (niezborność ruchowa u koni, zapalenie opon mózgowych, porażenie krtani) i moczowego.2
T-W-5Choroby spowodowane niedoborami żywieniowymi (niedobory mineralne i witaminowe).1
T-W-6Choroby wywoływane przez czynniki fizyczne i chemiczne.1
T-W-7Choroby wywoływane przez toksyny obecne w roślinach (toksyczne aminokwasy, glikozydy cykadowe, glikozydy dihydroksykumarynowe, diterpen, alkaloidy izochinolinowe, alkaloidy piperydyny, alkaloidy chinolizydynowe, saponiny, triterpeny).1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Piusemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: referat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_W01
Student zna objawy wybranych jednostek chorobowych
ZO_1A_W14C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_U01
Stududent umie zidentyfikować wybrane jednostki chorobowe
ZO_1A_U01C-1T-A-5, T-W-4, T-A-4, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-A-3, T-A-1, T-W-3, T-A-2, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_K01
Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
ZO_1A_K06C-1T-A-4, T-A-1, T-W-1, T-W-6, T-A-2, T-W-4, T-W-7, T-W-2, T-A-3, T-W-5, T-W-3M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_W01
Student zna objawy wybranych jednostek chorobowych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_U01
Stududent umie zidentyfikować wybrane jednostki chorobowe
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O144_K01
Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mcewen J., Glocer-Hill J., Choroby koni i ich leczenie, Wydawnictwo Muza, 2006
  2. Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Wydawnictwo: Elsevier Urban & Partner, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Gundłach J., Radzikowski A., Diagnostyka i zwalczanie inwazji pasożytów u zwierząt, WAR, Lublin, 2001
  2. Gundłach J., Sadzikowsk A., Parazytologia i parazytozy u zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Inwazje pasożytnicze u koni (zaraza stadnicza, babeszjoza, tasiemczyca, strongylidoza, glistnica, owsica, habronematoza i draszjoza, setarioza, onchocerkoza, świerzb, gasterofiloza).1
T-A-2Zatrucia pierwiastkami i związkami chemicznymi skażającymi środowisko zwierząt (metale ciężkie, azotyny i azotany, nitrozoaminy, pestycydy fosforoorganiczne i chloroorganiczne).1
T-A-3Naturalne środki lecznicze stosowane w chorobach koni (działanie, stosowanie i dawkowanie).1
T-A-4Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni. Dezynfekcja stajni i preparaty dezynfekcyjne.1
T-A-5Badania biochemiczne i testy w diagnostyce wybranych stanów chorobowych koni.3
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Choroby przewodu pokarmowego (pęcherzykowe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, morzysko u koni, zapalenie żołądka, wrzód żołądka, zapalenie jelit, zapalenie trzewnej, ostre rozszerzenie żołądka u koni).1
T-W-2Choroby wątroby i trzustki (zapalenie trzustki, gruczolakorak trzustki, pęknięcie wątroby, zapalenie wątroby).1
T-W-3Choroby przemiany materii (zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, mięśniochwat, ochwat, tężyczka mleczna klaczy, kolka).1
T-W-4Choroby układu nerwowego (niezborność ruchowa u koni, zapalenie opon mózgowych, porażenie krtani) i moczowego.2
T-W-5Choroby spowodowane niedoborami żywieniowymi (niedobory mineralne i witaminowe).1
T-W-6Choroby wywoływane przez czynniki fizyczne i chemiczne.1
T-W-7Choroby wywoływane przez toksyny obecne w roślinach (toksyczne aminokwasy, glikozydy cykadowe, glikozydy dihydroksykumarynowe, diterpen, alkaloidy izochinolinowe, alkaloidy piperydyny, alkaloidy chinolizydynowe, saponiny, triterpeny).1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń6
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Piusemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-N1-O144_W01Student zna objawy wybranych jednostek chorobowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi jednostkami chorobowymi występującymi u koni
Treści programoweT-A-1Inwazje pasożytnicze u koni (zaraza stadnicza, babeszjoza, tasiemczyca, strongylidoza, glistnica, owsica, habronematoza i draszjoza, setarioza, onchocerkoza, świerzb, gasterofiloza).
T-A-2Zatrucia pierwiastkami i związkami chemicznymi skażającymi środowisko zwierząt (metale ciężkie, azotyny i azotany, nitrozoaminy, pestycydy fosforoorganiczne i chloroorganiczne).
T-A-3Naturalne środki lecznicze stosowane w chorobach koni (działanie, stosowanie i dawkowanie).
T-A-4Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni. Dezynfekcja stajni i preparaty dezynfekcyjne.
T-A-5Badania biochemiczne i testy w diagnostyce wybranych stanów chorobowych koni.
T-W-1Choroby przewodu pokarmowego (pęcherzykowe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, morzysko u koni, zapalenie żołądka, wrzód żołądka, zapalenie jelit, zapalenie trzewnej, ostre rozszerzenie żołądka u koni).
T-W-2Choroby wątroby i trzustki (zapalenie trzustki, gruczolakorak trzustki, pęknięcie wątroby, zapalenie wątroby).
T-W-3Choroby przemiany materii (zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, mięśniochwat, ochwat, tężyczka mleczna klaczy, kolka).
T-W-4Choroby układu nerwowego (niezborność ruchowa u koni, zapalenie opon mózgowych, porażenie krtani) i moczowego.
T-W-5Choroby spowodowane niedoborami żywieniowymi (niedobory mineralne i witaminowe).
T-W-6Choroby wywoływane przez czynniki fizyczne i chemiczne.
T-W-7Choroby wywoływane przez toksyny obecne w roślinach (toksyczne aminokwasy, glikozydy cykadowe, glikozydy dihydroksykumarynowe, diterpen, alkaloidy izochinolinowe, alkaloidy piperydyny, alkaloidy chinolizydynowe, saponiny, triterpeny).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-N1-O144_U01Stududent umie zidentyfikować wybrane jednostki chorobowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi jednostkami chorobowymi występującymi u koni
Treści programoweT-A-5Badania biochemiczne i testy w diagnostyce wybranych stanów chorobowych koni.
T-W-4Choroby układu nerwowego (niezborność ruchowa u koni, zapalenie opon mózgowych, porażenie krtani) i moczowego.
T-A-4Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni. Dezynfekcja stajni i preparaty dezynfekcyjne.
T-W-2Choroby wątroby i trzustki (zapalenie trzustki, gruczolakorak trzustki, pęknięcie wątroby, zapalenie wątroby).
T-W-1Choroby przewodu pokarmowego (pęcherzykowe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, morzysko u koni, zapalenie żołądka, wrzód żołądka, zapalenie jelit, zapalenie trzewnej, ostre rozszerzenie żołądka u koni).
T-W-6Choroby wywoływane przez czynniki fizyczne i chemiczne.
T-W-7Choroby wywoływane przez toksyny obecne w roślinach (toksyczne aminokwasy, glikozydy cykadowe, glikozydy dihydroksykumarynowe, diterpen, alkaloidy izochinolinowe, alkaloidy piperydyny, alkaloidy chinolizydynowe, saponiny, triterpeny).
T-A-3Naturalne środki lecznicze stosowane w chorobach koni (działanie, stosowanie i dawkowanie).
T-A-1Inwazje pasożytnicze u koni (zaraza stadnicza, babeszjoza, tasiemczyca, strongylidoza, glistnica, owsica, habronematoza i draszjoza, setarioza, onchocerkoza, świerzb, gasterofiloza).
T-W-3Choroby przemiany materii (zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, mięśniochwat, ochwat, tężyczka mleczna klaczy, kolka).
T-A-2Zatrucia pierwiastkami i związkami chemicznymi skażającymi środowisko zwierząt (metale ciężkie, azotyny i azotany, nitrozoaminy, pestycydy fosforoorganiczne i chloroorganiczne).
T-W-5Choroby spowodowane niedoborami żywieniowymi (niedobory mineralne i witaminowe).
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-N1-O144_K01Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi jednostkami chorobowymi występującymi u koni
Treści programoweT-A-4Programy profilaktyczne stosowane w chowie i hodowli koni. Dezynfekcja stajni i preparaty dezynfekcyjne.
T-A-1Inwazje pasożytnicze u koni (zaraza stadnicza, babeszjoza, tasiemczyca, strongylidoza, glistnica, owsica, habronematoza i draszjoza, setarioza, onchocerkoza, świerzb, gasterofiloza).
T-W-1Choroby przewodu pokarmowego (pęcherzykowe zapalenie błony śluzowej jamy ustnej, morzysko u koni, zapalenie żołądka, wrzód żołądka, zapalenie jelit, zapalenie trzewnej, ostre rozszerzenie żołądka u koni).
T-W-6Choroby wywoływane przez czynniki fizyczne i chemiczne.
T-A-2Zatrucia pierwiastkami i związkami chemicznymi skażającymi środowisko zwierząt (metale ciężkie, azotyny i azotany, nitrozoaminy, pestycydy fosforoorganiczne i chloroorganiczne).
T-W-4Choroby układu nerwowego (niezborność ruchowa u koni, zapalenie opon mózgowych, porażenie krtani) i moczowego.
T-W-7Choroby wywoływane przez toksyny obecne w roślinach (toksyczne aminokwasy, glikozydy cykadowe, glikozydy dihydroksykumarynowe, diterpen, alkaloidy izochinolinowe, alkaloidy piperydyny, alkaloidy chinolizydynowe, saponiny, triterpeny).
T-W-2Choroby wątroby i trzustki (zapalenie trzustki, gruczolakorak trzustki, pęknięcie wątroby, zapalenie wątroby).
T-A-3Naturalne środki lecznicze stosowane w chorobach koni (działanie, stosowanie i dawkowanie).
T-W-5Choroby spowodowane niedoborami żywieniowymi (niedobory mineralne i witaminowe).
T-W-3Choroby przemiany materii (zaburzenia gospodarki lipidowej i węglowodanowej, mięśniochwat, ochwat, tężyczka mleczna klaczy, kolka).
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: referat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5
4,0
4,5
5,0