Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Molekularne podstawy żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molekularne podstawy żywienia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z objętych podstawowym programem studiów przedmiotów: chemia, biochemia, fizjologia zwierzat oraz żywienie zwierzat i paszoznawstwo.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Normy - standardy żywienia, wyżywienia i stanu odzywienia1
T-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia1
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.1
T-A-4Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.1
T-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe2
T-A-6Rola żywienia i składników odzywczych w profilaktyce i leczeniu chorób - na wybranych przykładach.1
7
wykłady
T-W-1Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego.2
T-W-2Zarys metabolizmu białka i energii w zależności od spożycia pokarmu: metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.2
T-W-3Regulacyjne funkcje metaboliczneaminokwasów, glukozy i kwasów tłuszczowych oraz ich pochodnych - na wybranych przykładach.2
T-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i jej omówienia.15
A-A-3Studiowanie literatury związanej z tematyką poszczególnych ćwiczeń33
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia3
A-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów10
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów1
A-W-5Samodzielne opanowanie na podstawie zalecanej literatury zagadnień podanych przez prowadzacego z zakresu tematyki wykładow7
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia ćwiczeń, w skład której wchodzą ocena przgotowanej i przdstawionej prezentacji oraz ogólna ocena aktywności i przgotowania do wszystkich ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_W01
Student zna i rozumie zasady racjionalnego żywienia zarówno zwierzat, jak i człowieka. Opisuje i wyjaśnia podstawowy metabolizm białkowy i energetyczny w zależności od spożycia pokarmu i jego wartości odżywczej. Zna rolę aminokwasów, glukozy, kwasów tluśzczowych oraz ich pochodnych w regulacji procesów metabolicznych. Rozumie i wyjaśnia podstawowe biochemiczne podłoże zaburzeń i chorób będacych wynikiem nieprawidłowego odżywiania się i zywienia zwierząt
ZO_1A_W13C-1T-A-5, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-6, T-A-2M-3, M-4, M-2, M-1S-3, S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_U01
Wiedzę z zakresu biochemii żywienia i żywności wykorzystuje w celu stosowania zasad racjonalnego odzywiania się i prawidłowego zywienia zwierząt.
ZO_1A_U09C-1T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_K01
Ma swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu i wykorzystuje ja w praktyce.
ZO_1A_K02C-1T-A-2, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-6M-1, M-3, M-4S-1, S-2
ZO_1A_ZO-S-O7.2_K02
Jako członek grupy rzetelnie i z zaangażowaniem uczestniczy w pracach grupy nad przygotowaniem i realizacją powierzonego jej zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za końcowy efekt pracy całości zespołu.
ZO_1A_K01C-1T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-3, T-A-2M-4, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_W01
Student zna i rozumie zasady racjionalnego żywienia zarówno zwierzat, jak i człowieka. Opisuje i wyjaśnia podstawowy metabolizm białkowy i energetyczny w zależności od spożycia pokarmu i jego wartości odżywczej. Zna rolę aminokwasów, glukozy, kwasów tluśzczowych oraz ich pochodnych w regulacji procesów metabolicznych. Rozumie i wyjaśnia podstawowe biochemiczne podłoże zaburzeń i chorób będacych wynikiem nieprawidłowego odżywiania się i zywienia zwierząt
2,0
3,0Student w ograniczonym ale podstawowym zakresie opisuje metabolizm ustrojowy białek, węglowodanów i lipidów i jego zmiany w zalezności od ilości oraz wartości energetycznej i odzywczej spozytego pokarmu. W ograniczonym zakresie podaje mechanizmy prowadzace do powszechnie występujących zaburzeń i chorób spowodowanych nieprawidłowym zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym żywieniem zwierząt i ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_U01
Wiedzę z zakresu biochemii żywienia i żywności wykorzystuje w celu stosowania zasad racjonalnego odzywiania się i prawidłowego zywienia zwierząt.
2,0
3,0Student jedynie w podstawowym stopniu umie powiazac wiedzę z zakresu metabolizmu aminokwasów, białek, węglowodanów i lipidów z zasadami prawidlowego żywienia zwierzat i ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O7.2_K01
Ma swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu i wykorzystuje ja w praktyce.
2,0
3,0Student tylko w dość ograniczonym stopniu poszukuje najnowszszych danych z zakresu tematyki objętej programem przedmiotu, w większości korzysta z danych popularnonaukowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S-O7.2_K02
Jako członek grupy rzetelnie i z zaangażowaniem uczestniczy w pracach grupy nad przygotowaniem i realizacją powierzonego jej zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za końcowy efekt pracy całości zespołu.
2,0
3,0Student jedynie w ograniczonym stopniu uczestniczy w przygotowaniu wraz z innymi prezntacji i nie uczestniczy aktywnie w jej prezentacji i omowieniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jethon Z., Grzybowski A, Medycyna zapobiegawcza i srodowiskowa, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2000
  2. Zawadzki W, Fizjologiczne podstawy żywienia zwierząt, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, 2008
  3. Gawęcki J, Żywienie człowieka. podstawy nauki o żywieniu, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2010, 3

Literatura dodatkowa

  1. Ziemlański Ś, Normy żywienia człowieka - Fizjlogiczne podsyawy, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  2. Korta T., Łyszkowska M., podstawy zywienia klinicznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Normy - standardy żywienia, wyżywienia i stanu odzywienia1
T-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia1
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.1
T-A-4Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.1
T-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe2
T-A-6Rola żywienia i składników odzywczych w profilaktyce i leczeniu chorób - na wybranych przykładach.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego.2
T-W-2Zarys metabolizmu białka i energii w zależności od spożycia pokarmu: metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.2
T-W-3Regulacyjne funkcje metaboliczneaminokwasów, glukozy i kwasów tłuszczowych oraz ich pochodnych - na wybranych przykładach.2
T-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2Przygotowanie wraz z zespołem prezentacji i jej omówienia.15
A-A-3Studiowanie literatury związanej z tematyką poszczególnych ćwiczeń33
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia3
A-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady4
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia materiału objętego programem wykładów10
A-W-4Pisemne zaliczenie treści wykładów1
A-W-5Samodzielne opanowanie na podstawie zalecanej literatury zagadnień podanych przez prowadzacego z zakresu tematyki wykładow7
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O7.2_W01Student zna i rozumie zasady racjionalnego żywienia zarówno zwierzat, jak i człowieka. Opisuje i wyjaśnia podstawowy metabolizm białkowy i energetyczny w zależności od spożycia pokarmu i jego wartości odżywczej. Zna rolę aminokwasów, glukozy, kwasów tluśzczowych oraz ich pochodnych w regulacji procesów metabolicznych. Rozumie i wyjaśnia podstawowe biochemiczne podłoże zaburzeń i chorób będacych wynikiem nieprawidłowego odżywiania się i zywienia zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W13posiada wiadomości z zakresu żywienia zwierząt i normowania pasz z uwzględnieniem gatunku, wieku, stanu fizjologicznego oraz kierunku użytkowania, a także orientuje się w podstawowej problematyce z zakresu żywienia człowieka
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
T-A-4Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.
T-W-1Spożywanie pokarmu - mechanizmy regulacyjne - osrodki kontroli i regulacji zapotrzebowania i zaspokojenia zywieniowego, głód i sytość, apetyt. Teoria lipo- i energostatu. Rytmy zapotrzebowania i pokrycia żywieniowego.
T-W-2Zarys metabolizmu białka i energii w zależności od spożycia pokarmu: metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.
T-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-6Rola żywienia i składników odzywczych w profilaktyce i leczeniu chorób - na wybranych przykładach.
T-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w ograniczonym ale podstawowym zakresie opisuje metabolizm ustrojowy białek, węglowodanów i lipidów i jego zmiany w zalezności od ilości oraz wartości energetycznej i odzywczej spozytego pokarmu. W ograniczonym zakresie podaje mechanizmy prowadzace do powszechnie występujących zaburzeń i chorób spowodowanych nieprawidłowym zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym żywieniem zwierząt i ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O7.2_U01Wiedzę z zakresu biochemii żywienia i żywności wykorzystuje w celu stosowania zasad racjonalnego odzywiania się i prawidłowego zywienia zwierząt.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U09Umie zastosować rutynowe techniki optymalizacji procesów wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi.
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-W-2Zarys metabolizmu białka i energii w zależności od spożycia pokarmu: metabolizm postprandialny (absorpcyjny), metabolizm postabsorpcyjny, metabolizm w okresie głodu.
T-A-1Normy - standardy żywienia, wyżywienia i stanu odzywienia
T-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
T-W-4Niedożywienie i jego uwarukowania. Ontogeneza odporności a niedożywienie. Niepożądane reakcje pokarmowe
T-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-4Zmiany masy i składu ciała, metabolizmu, hormonalne i czynnościowe w glodzie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w podstawowym stopniu umie powiazac wiedzę z zakresu metabolizmu aminokwasów, białek, węglowodanów i lipidów z zasadami prawidlowego żywienia zwierzat i ludzi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O7.2_K01Ma swiadomość roli prawidłowego odżywiania się na swój stan zdrowia oraz wydolność fizyczną i psychiczną oraz roli prawidłowego, zbilansowanego zywienia zwierzat na ich zdrowie i produkcyjność, stale więc pogłębia swą wiedzę z tego zakresu i wykorzystuje ja w praktyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
T-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-1Normy - standardy żywienia, wyżywienia i stanu odzywienia
T-A-6Rola żywienia i składników odzywczych w profilaktyce i leczeniu chorób - na wybranych przykładach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
M-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student tylko w dość ograniczonym stopniu poszukuje najnowszszych danych z zakresu tematyki objętej programem przedmiotu, w większości korzysta z danych popularnonaukowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O7.2_K02Jako członek grupy rzetelnie i z zaangażowaniem uczestniczy w pracach grupy nad przygotowaniem i realizacją powierzonego jej zadania. Ma świadomość odpowiedzialności za końcowy efekt pracy całości zespołu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Student pozna i opanuje kluczowe pojęcia z zakresu biochemii żywienia. Pozna zasady interpretacji danych opisujących wartość odżywczczą, zrozunie znaczenie racjonalnego zywienia. pozna zywieniowe podstawy wybranych zaburzeń i chorób metabolicznych.
Treści programoweT-A-1Normy - standardy żywienia, wyżywienia i stanu odzywienia
T-A-5Nadmiar energetyczny i jego bieżące i odległe w czasie konsekwencje metaboliczne, hormonalne i czynnościowe
T-A-6Rola żywienia i składników odzywczych w profilaktyce i leczeniu chorób - na wybranych przykładach.
T-A-3Pokarmy pełno- i niepełnowatrościowe. Sytość fizjologiczna i fizyczna. Głód całkowity i częściowy.
T-A-2Biologiczna wartość odżywcza pozywienia
Metody nauczaniaM-4Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia
M-3Dyskusja dydaktyczna i problemowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena przygotowanej z zespołem prezentacji oraz udziału studenta w jej omówieniu i dyskusji z całą grupą ćwiczeniową.
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności na każdych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jedynie w ograniczonym stopniu uczestniczy w przygotowaniu wraz z innymi prezntacji i nie uczestniczy aktywnie w jej prezentacji i omowieniu
3,5
4,0
4,5
5,0