Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy immunologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy immunologii | ||
Specjalność | Hodowla i użytkowanie zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy dotyczącej podziału, funkcji i składowych układu immunologicznego człowieka i zwierząt |
C-2 | Zapoznanie studentów z możliwościami wykorzystania składowych układu immunologicznego w praktyce |
C-3 | Zapoznanie studentów z mechanizmami immunologicznymi w przebiegu wybranych chorób |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do układu immunologicznego. Podział, funkcje i składowe układu immunologicznego. | 2 |
T-L-2 | Układ czerwonokrwinkowy i białokrwinkowy różnych gatunków zwierząt | 2 |
T-L-3 | Techniki immunologiczne opierające się na właściwościach przeciwciał | 2 |
T-L-4 | Białka ostrej fazy | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Budowa i funkcjonowanie układu odpornościowego | 2 |
T-W-2 | Budowa przeciwciał | 1 |
T-W-3 | Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - cytokiny | 1 |
T-W-4 | Cząsteczki uczestniczące w mechanizmach odpowiedzi immunologicznej - dopełniacz | 1 |
T-W-5 | Odporność komórkowa niespecyficzna | 1 |
T-W-6 | Odpowiedź komórkowa przeciwko patogenom wewnątrzkomórkowym | 1 |
T-W-7 | Rozpoznawanie antygenu | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | Studiowanie zadanej literatury | 16 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zajęć | 15 |
A-L-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 15 |
A-L-5 | Konsultacje | 5 |
A-L-6 | Pisemne zaliczenie | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O5.2_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego. | ZO_1A_W05 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O5.2_U01 Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | ZO_1A_U08, ZO_1A_U10 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O5.2_K01 Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie | ZO_1A_K03, ZO_1A_K06 | — | — | C-2, C-1, C-3 | T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-W-6, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O5.2_W01 W zakresie wiedzy student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego. | 2,0 | Student nie potrafi w najprostszym zakresie nazywać, rozróżnić oraz scharakteryzować składowych układu immunologicznego; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć |
3,0 | Student w stopniu minimalnym nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów. | |
3,5 | Student nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. | |
4,0 | Student szczegółowo nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
4,5 | Student wyczerpująco nazywa, rozróżnia oraz charakteryzuje składowe układu immunologicznego; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie. | |
5,0 | Student wykazuje dogłębną wiedzę dotyczącą nazywania, rozróżniania oraz charakterystyki składowych układu immunologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O5.2_U01 Umie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować najważniejszych funkcji układu odpornościowego |
3,0 | Student potrafi w dostateczny sposób scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
3,5 | Student potrafi na średnim poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
4,0 | Student potrafi na dobrym poziomie scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
4,5 | Student potrafi dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze scharakteryzować najważniejsze funkcje układu odpornościowego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-O5.2_K01 Uznaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie | 2,0 | Student nie uznaje immunologicznego podłoża procesów odpornościowych w żywym organizmie |
3,0 | ||
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | Student znaje immunologiczne podłoże procesów odpornościowych w żywym organizmie |
Literatura podstawowa
- Roitt I., Brostoff J., Male D., Immunologia, Wydawnictwo Medyczne Słotwinski Verlag, Brema, 1998
- Gołąb J., Jakóbisiak M., Lasek W., Immunologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Kayser F.H., Bienz K.A., Eckert J., Zinkernagel R.M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Kowalski M.L., Immunologia kliniczna, Mediton Oficyna Wydawnicza, Łódź, 2000