Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Opieka nad zwierzętami w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Opieka nad zwierzętami w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 7 1,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia i fizjologia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom niezbędnej wiedzy z zakresu opieki nad zwierzętami trafiającymi do ośrodków ratujących dzikie zwierzęta.
C-2Uwrażliwienie studentów na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków oraz możliwości podjęcia świadomych działań ochrony gatunków fauny polskiej, jak i ograniczenia rozprzestrzeniania się gatunków obcych na terenie Polski.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie biologii gatunków zwierząt najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce2
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta.1
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa1
T-A-4Zasady przygotowywania zwierząt do powrotu do środowiska naturalnego2
T-A-5Znaczenie uświadomiania społeczeństwa o zasadach postępowania ze zwierzętami dzikimi. Rola służb powiadamiania i edukacja młodzieży i dzieci.1
7
wykłady
T-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta. Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta1
T-W-2Przegląd ośrodków funkcjonujących w Polsce i na świecie1
T-W-3Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi2
T-W-4Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi2
T-W-5Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa8
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń10
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera
M-2Film edukacyjny
M-3Konwersacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_W01
Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
ZO_1A_W07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_U01
Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
ZO_1A_U14C-2T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_K01
Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
ZO_1A_K07C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-4M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_W01
Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
2,0Student nie potrafi objaśnić zasad postępowania ze zwierzętami dziki rannymi i chorymi
3,0Student potrafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi w stopniu dostatecznym
3,5Student potafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikim rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
4,0Student potrafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikajace z takiego kontaktu
4,5Student potafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
5,0Student potrafi objaśnić wszystkie zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_U01
Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
2,0Student nie potrafi ocenić potrzeb i celowości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,0Student potrafi ocenić potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
3,5Student potrafi ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
4,0Student potrafi dobrze ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
4,5Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich rannych i chorych zwierząt
5,0Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt rannych i chorych oraz korzystać świadomie z dostępnego piśmiennictwa

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-N1-O107_K01
Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
2,0Student nie nabywa wrażliwości na potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
3,0Student w stopniu dostatecznym nabywa wrażliwość na potrzeby prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,5Student jest świadomy i otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
4,0Student nabywa wrażliwości oraz jest otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
4,5Student nabywa wrażliwości oraz jest w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
5,0Student nabywa wrażliwości, jest świadomy im w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych, jest kreatywny

Literatura podstawowa

  1. Kruszewicz A.,G., Czujkowslka A., Zwierzęta w mieście. Interwencje, MULTIKO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2007, 1, Poradnik dla służb miejskich i lekarzy wetrynarii
  2. Bolesław Kurzępa, Ochrona zwierząt – przepisy, piśmiennictwo, Studio STO, Bielsko Biała, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Szymański, Lekarz domowy naturalny dla naszych braci mniejszych, OFFICYNA, Warszawa, 1991
  2. Sejm RP, Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r o ochronie zwierząt, Sejm RP, Warszawa, 1997, (Dz. U; 2003; Nr 106; poz.1002 z późn. zm.)

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie biologii gatunków zwierząt najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce2
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta.1
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa1
T-A-4Zasady przygotowywania zwierząt do powrotu do środowiska naturalnego2
T-A-5Znaczenie uświadomiania społeczeństwa o zasadach postępowania ze zwierzętami dzikimi. Rola służb powiadamiania i edukacja młodzieży i dzieci.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta. Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta1
T-W-2Przegląd ośrodków funkcjonujących w Polsce i na świecie1
T-W-3Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi2
T-W-4Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi2
T-W-5Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo studenta w ćwiczeniach audytoryjnych7
A-A-2Studiowanie zadanego piśmiennictwa8
A-A-3Przygotowanie do pisemnego zaliczenia wykładów i ćwiczeń10
A-A-4Konsultacje4
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo studenta w wykładach8
A-W-2Czytanie wskazanej literatury8
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-N1-O107_W01Student objaśnia zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszelkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom niezbędnej wiedzy z zakresu opieki nad zwierzętami trafiającymi do ośrodków ratujących dzikie zwierzęta.
Treści programoweT-A-1Omówienie biologii gatunków zwierząt najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta.
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
T-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta. Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta
T-W-3Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi
T-W-4Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi
T-W-5Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera
M-2Film edukacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi objaśnić zasad postępowania ze zwierzętami dziki rannymi i chorymi
3,0Student potrafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi w stopniu dostatecznym
3,5Student potafi objaśnić pewne zasady postępowania ze zwierzętami dzikim rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
4,0Student potrafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz niektóre zagrożenia wynikajace z takiego kontaktu
4,5Student potafi objaśnić większość zasad postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
5,0Student potrafi objaśnić wszystkie zasady postępowania ze zwierzętami dzikimi rannymi i chorymi oraz wszystkie zagrożenia wynikające z takiego kontaktu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-N1-O107_U01Student powinien umieć ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków oraz możliwości podjęcia świadomych działań ochrony gatunków fauny polskiej, jak i ograniczenia rozprzestrzeniania się gatunków obcych na terenie Polski.
Treści programoweT-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta.
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
T-W-2Przegląd ośrodków funkcjonujących w Polsce i na świecie
T-W-3Zagrożenie dla człowieka wynikające z kontaktu ze zwierzętami dzikimi
T-W-4Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi
T-W-5Pomieszczenia i wybiegi dla zwierząt przebywających w azylach i ośrodkach
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem komputera
M-2Film edukacyjny
M-3Konwersacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić potrzeb i celowości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,0Student potrafi ocenić potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
3,5Student potrafi ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych w sposób dostateczny
4,0Student potrafi dobrze ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
4,5Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich rannych i chorych zwierząt
5,0Student potrafi w pełni ocenić potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt rannych i chorych oraz korzystać świadomie z dostępnego piśmiennictwa
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-N1-O107_K01Student nabywa wrażliwość na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków dla rannych i chorych dzikich zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-2Uwrażliwienie studentów na potrzeby i celowość prowadzenia ośrodków oraz możliwości podjęcia świadomych działań ochrony gatunków fauny polskiej, jak i ograniczenia rozprzestrzeniania się gatunków obcych na terenie Polski.
Treści programoweT-A-1Omówienie biologii gatunków zwierząt najczęściej trafiających do ośrodków w Polsce
T-A-2Zasady prawidłowego żywienia, opieki, leczenia i rehabilitacji zwierząt w ośrodkach ratujących dzikie zwierzęta.
T-A-3Zasady prawidłowego chwytania, przenoszenia i transport zwierząt z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
T-W-1Misja ośrodków ratujących dzikie zwierzęta. Regulacje prawne dotyczące funkcjonowania ośrodków ratujących dzikie zwierzęta
T-W-4Postępowanie ze zwierzętami rannymi i chorymi
Metody nauczaniaM-3Konwersacje
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena po zakończeniu cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabywa wrażliwości na potrzeby prowadzenia ośrodków dla dzikich zwierząt chorych i rannych
3,0Student w stopniu dostatecznym nabywa wrażliwość na potrzeby prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
3,5Student jest świadomy i otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich chorych i rannych
4,0Student nabywa wrażliwości oraz jest otwarty na pewne możliwości prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
4,5Student nabywa wrażliwości oraz jest w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych
5,0Student nabywa wrażliwości, jest świadomy im w pełni otwarty na możliwość prowadzenia ośrodków dla zwierząt dzikich rannych i chorych, jest kreatywny