Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Chów i hodowla owiec i kóz:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów i hodowla owiec i kóz
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT6 5 0,20,22zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 10 0,80,23zaliczenie
laboratoriaL6 25 2,00,23zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,32egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza związana z budową oraz funkcjonowaniem organizmu zwierząt przeżuwających.
W-2Znajomość podstawowych zasad chowu i hodowli owiec i kóz. Podstawy towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego owiec i kóz z uwzględnieniem ras i kierunku użytkowego, nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie, metodami oceny bonitacyjnej, użytkowania wełnistego, mlecznego i mięsnego jak również technologii chowu w zależności od specyfiki gospodarstwa.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zootechniczny opis ciała owiec i kóz. Metody znakowania i identyfikacji owiec i kóz. System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ).1
T-A-2Zachowania społeczne owiec i kóz.1
T-A-3Sezonowość rozrodu owiec i kóz. Ruja. Sposoby krycia stosowane w owczarniach i koziarniach zarodowych i towarowych, organizacja stanówki. Znaczenie siary. Systemy odchowu jagniąt.3
T-A-4Możliwości założenia małej mleczarni w indywidualnych gospodarstwach oraz obrót mlekiem. Marketing produktów tradycyjnych produkowanych z mleka owczego i koziego.2
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej. Rodzaje tuczu jagniąt i opasu zwierząt dorosłych. Przyżyciowa ocena jagniąt rzeźnych. Parametry oceny jakości tuszy i jakości mięsa jagnięcego. Ubój na użytek własny. Postępowanie z mięsem po uboju i jego przetwórstwo na poziomie gospodarstwa.2
T-A-6Profilowanie skóry, zdejmowanie i konserwacja skór owczych i kozich oraz ich wykorzystanie.1
10
laboratoria
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny.4
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny. Metody pozyskiwania wełny najlepszej jakości jako surowca dla przemysłu włókienniczego3
T-L-3Metody oceny pokróju owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.2
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Bieżąca kontrola stanu zdrowia wymienia. Kryteria oceny i selekcji mleka surowego przeznaczonego do skup. Przetwórstwo mleka owczego i koziego na poziomie gospodarstwa.4
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-7Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.6
T-L-8Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Koszarowanie owiec. Żywienie poszczególnych grup owiec/kóz z uwzględnieniem norm żywienia.2
25
zajęcia terenowe
T-T-1Zajęcia terenowe w jednym z gospodarstw specjalizujących się w produkcji owczarskiej/koziarskiej. Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji m.in. ze sposobem utrzymania i żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnych grup wiekowych oraz organizacją pracy. Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki. Analiza uwarunkowań produkcji owczarskie/koziarskiej na przykładzie odwiedzonego gospodarstwa w województwie zachodniopomorskim. Ocena sposobu żywienia, zadawania i przechowywania pasz w gospodarstwie, organizacji pracy oraz skuteczności przeprowadzonych zabiegów profilaktycznych i pielęgnacyjnych.5
5
wykłady
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie, charakterystyka, użytkowanie i rozmieszczenie owiec i kóz w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich kierunku produkcji. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.2
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.2
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz i ich wykorzystanie w różnych technologiach produkcji.2
T-W-4Użytkowanie mleczne owiec i kóz. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec utrzymywanych w Polsce i na świecie.3
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz. Czynniki wpływające na wartość rzeźną mięsa jagnięcego.2
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.1
T-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych.2
T-W-8Psy pasterskie i owczarskie dawniej i współcześnie. Praca psa ze stadem.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.3
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów.2
A-A-4Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.4
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.4
A-A-6Konsultacje1
24
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie projektów na wskazane tematy.10
A-L-4Czytanie wskazanej literatury.8
A-L-5Konsultacje.5
A-L-6Zaliczenie i omówienie projektów2
60
zajęcia terenowe
A-T-1Udział w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć1
6
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.2
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-5Konsultacje3
A-W-6Pisemny egzamin2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora, opis, objaśnianie.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Projekt.
M-5Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-6Ćwiczenia laboratoryjne.
M-7Praca w grupach.
M-8Film dydaktyczny.
M-9Wykład informacyjny.
M-10Wykład problemowy.
M-11Filmy tematyczne.
M-12Ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-5Ocena podsumowująca: Ocena pisemna wykładów po ich zakończeniu.
S-6Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-D5_W01
Student zna podstawowe kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Opisuje pokrój owiec i kóz, zna zasady i metody jego oceny. Zna cel i metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
ZO_1A_W10, ZO_1A_W04, ZO_1A_W12C-1T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-A-1, T-A-6, T-A-4, T-A-2M-3, M-2, M-8S-1, S-3
ZO_1A_ZO-S1-D5_W02
Student zna sposoby oceny użytkowości wełnistej, mlecznej i mięsnej owiec i kóz. Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na ilość i jakość mleka oraz mięsa jagnięcego i koziego. Zna zasady pracy hodowlanej w prowadzonej w stadzie. Posiada wiedzę z zakresu organizacji i planowania rozrodu w stadach owiec i kóz. Zna rolę małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego i ochronie przyrody.
ZO_1A_W07, ZO_1A_W14, ZO_1A_W04C-2T-W-5, T-W-4, T-A-5, T-W-7, T-A-3, T-W-1, T-W-6M-3, M-2, M-8S-3, S-6

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D5_U01
Student potrafi rozpoznać różne rasy owiec i kóz i dostosować do nich odpowiedni kierunek produkcji. Ocenia pokrój owiec i kóz oraz dokonuje analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Analizuje i ocenia wpływ różnych czynników na ilość i jakość pozyskiwanych produktów od owiec i kóz oraz potrafi kalkulować opłacalność ich produkcji.
ZO_1A_U01, ZO_1A_U20, ZO_1A_U17C-1T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-7, T-A-1, T-T-1, T-L-8, T-A-3, T-L-2, T-A-6, T-L-1M-6, M-5, M-7, M-3, M-2, M-8, M-4S-2, S-4
ZO_1A_ZO-S1-D5_U02
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Potrafi zaprojektować całoroczne użytkowanie owiec/kóz na fermie, a następnie z uzyskanych wyników wyciągając wnioski, proponując ewentualne zmiany w dotychczas stosowanym systemie produkcji.
ZO_1A_U20, ZO_1A_U17, ZO_1A_U05, ZO_1A_U07C-1, C-2T-L-8, T-A-3, T-L-7, T-L-2, T-A-4, T-A-5, T-T-1M-4, M-5, M-3, M-7, M-2S-4, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-D5_K02
Student opracowując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji wełny, mięsa, mleka z uwzględnieniem warunków środowiskowych w jakich przebywają zwierzęta oraz względó ekonomicznych wykazuje kreatywnością, logicznym syntetycznym myśleniem. Przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu. Postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami; zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. W łatwy i szybki sposób pozyskuje informacje z zakresu problematyki przedmiotu.
ZO_1A_K02C-1, C-2T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-7, T-T-1M-3, M-4, M-7, M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-D5_W01
Student zna podstawowe kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Opisuje pokrój owiec i kóz, zna zasady i metody jego oceny. Zna cel i metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
2,0
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie do końca rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca. Zna pokrój owiec i kóz oraz zasady jego oceny. Potrafi wymienić cel i krótko opisać metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZO-S1-D5_W02
Student zna sposoby oceny użytkowości wełnistej, mlecznej i mięsnej owiec i kóz. Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na ilość i jakość mleka oraz mięsa jagnięcego i koziego. Zna zasady pracy hodowlanej w prowadzonej w stadzie. Posiada wiedzę z zakresu organizacji i planowania rozrodu w stadach owiec i kóz. Zna rolę małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego i ochronie przyrody.
2,0
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie do końca rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca. Zna pokrój owiec i kóz oraz zasady jego oceny. Potrafi wymienić cel i krótko opisać metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D5_U01
Student potrafi rozpoznać różne rasy owiec i kóz i dostosować do nich odpowiedni kierunek produkcji. Ocenia pokrój owiec i kóz oraz dokonuje analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Analizuje i ocenia wpływ różnych czynników na ilość i jakość pozyskiwanych produktów od owiec i kóz oraz potrafi kalkulować opłacalność ich produkcji.
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.
ZO_1A_ZO-S1-D5_U02
Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Potrafi zaprojektować całoroczne użytkowanie owiec/kóz na fermie, a następnie z uzyskanych wyników wyciągając wnioski, proponując ewentualne zmiany w dotychczas stosowanym systemie produkcji.
2,0
3,0Posiada umiejętność wstępnej oceny efektywność produkcji wełny, mleka i mięsa owczego i koziego w różnych warunkach produkcyjnych oraz potrafi zaproponować zmiany w dotychczas stosowanej technologii w celu poprawy jej efektywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-D5_K02
Student opracowując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji wełny, mięsa, mleka z uwzględnieniem warunków środowiskowych w jakich przebywają zwierzęta oraz względó ekonomicznych wykazuje kreatywnością, logicznym syntetycznym myśleniem. Przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu. Postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami; zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. W łatwy i szybki sposób pozyskuje informacje z zakresu problematyki przedmiotu.
2,0
3,0Student ma świadomość humanitarnego postępowania ze zwierzętami, postępuje zgodnie z zasadami higieny bezpieczeństwa pracy w pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. Posiada umiejętność wstępnej oceny efektywność produkcji wełny, mleka i mięsa owczego/koziego w różnych warunkach produkcyjnych oraz potrafi zaproponować zmiany w otychczas stosowanych technologiach produkcji w celu poprawy ich efektywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jamroz D., Nowicki B., Kozy, chów i hodowla, PWN, Warszawa, 1990
  2. Kurczak M., Towaroznawstwo produktów zwierzęcych., SGGW Warszawa., Warszawa, 2004
  3. Lachowski W., Szewczuk M., Chów i hodowla owiec i kóz., AR Szczecin, Szczecin, 2008
  4. Niżnikowski R., Hodowla i chów owiec., SGGW, Warszawa, 2008
  5. Litwińczuk Z., Metody oceny towaroznawczej surowców i produktów zwierzęcych., Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie., Lublin, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Haring F., Hodowla owiec., PWRiL, Warszawa, 1980
  2. Kalinowska Cz., Technologia produkcji owczarskiej., AR Lublin, Lublin, 1979

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zootechniczny opis ciała owiec i kóz. Metody znakowania i identyfikacji owiec i kóz. System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ).1
T-A-2Zachowania społeczne owiec i kóz.1
T-A-3Sezonowość rozrodu owiec i kóz. Ruja. Sposoby krycia stosowane w owczarniach i koziarniach zarodowych i towarowych, organizacja stanówki. Znaczenie siary. Systemy odchowu jagniąt.3
T-A-4Możliwości założenia małej mleczarni w indywidualnych gospodarstwach oraz obrót mlekiem. Marketing produktów tradycyjnych produkowanych z mleka owczego i koziego.2
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej. Rodzaje tuczu jagniąt i opasu zwierząt dorosłych. Przyżyciowa ocena jagniąt rzeźnych. Parametry oceny jakości tuszy i jakości mięsa jagnięcego. Ubój na użytek własny. Postępowanie z mięsem po uboju i jego przetwórstwo na poziomie gospodarstwa.2
T-A-6Profilowanie skóry, zdejmowanie i konserwacja skór owczych i kozich oraz ich wykorzystanie.1
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny.4
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny. Metody pozyskiwania wełny najlepszej jakości jako surowca dla przemysłu włókienniczego3
T-L-3Metody oceny pokróju owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.2
T-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Bieżąca kontrola stanu zdrowia wymienia. Kryteria oceny i selekcji mleka surowego przeznaczonego do skup. Przetwórstwo mleka owczego i koziego na poziomie gospodarstwa.4
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.2
T-L-7Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.6
T-L-8Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Koszarowanie owiec. Żywienie poszczególnych grup owiec/kóz z uwzględnieniem norm żywienia.2
25

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Zajęcia terenowe w jednym z gospodarstw specjalizujących się w produkcji owczarskiej/koziarskiej. Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji m.in. ze sposobem utrzymania i żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnych grup wiekowych oraz organizacją pracy. Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki. Analiza uwarunkowań produkcji owczarskie/koziarskiej na przykładzie odwiedzonego gospodarstwa w województwie zachodniopomorskim. Ocena sposobu żywienia, zadawania i przechowywania pasz w gospodarstwie, organizacji pracy oraz skuteczności przeprowadzonych zabiegów profilaktycznych i pielęgnacyjnych.5
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie, charakterystyka, użytkowanie i rozmieszczenie owiec i kóz w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich kierunku produkcji. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.2
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.2
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz i ich wykorzystanie w różnych technologiach produkcji.2
T-W-4Użytkowanie mleczne owiec i kóz. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec utrzymywanych w Polsce i na świecie.3
T-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz. Czynniki wpływające na wartość rzeźną mięsa jagnięcego.2
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.1
T-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych.2
T-W-8Psy pasterskie i owczarskie dawniej i współcześnie. Praca psa ze stadem.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Czytanie wskazanej literatury.3
A-A-3Przygotowanie się do kolokwiów.2
A-A-4Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.4
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu.4
A-A-6Konsultacje1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych.10
A-L-3Przygotowanie projektów na wskazane tematy.10
A-L-4Czytanie wskazanej literatury.8
A-L-5Konsultacje.5
A-L-6Zaliczenie i omówienie projektów2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1Udział w zajęciach5
A-T-2Przygotowanie do zajęć1
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.4
A-W-3Czytanie wskazanej literatury.2
A-W-4Przygotowanie się do kolokwium i zaliczenia wykładów.4
A-W-5Konsultacje3
A-W-6Pisemny egzamin2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-D5_W01Student zna podstawowe kierunki produkcji małych przeżuwaczy i rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia rasy, odmiany owiec i kóz hodowanych w Polsce i na świecie z uwzględnieniem przydatności w różnych technologiach produkcji. Opisuje pokrój owiec i kóz, zna zasady i metody jego oceny. Zna cel i metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W12posiada podstawową wiedzę z zakresu użytkowania zwierząt oraz selekcji, doboru i oceny wartości użytkowej i hodowlanej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego owiec i kóz z uwzględnieniem ras i kierunku użytkowego, nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie, metodami oceny bonitacyjnej, użytkowania wełnistego, mlecznego i mięsnego jak również technologii chowu w zależności od specyfiki gospodarstwa.
Treści programoweT-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie, charakterystyka, użytkowanie i rozmieszczenie owiec i kóz w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich kierunku produkcji. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-3Krajowe i importowane rasy owiec i kóz i ich wykorzystanie w różnych technologiach produkcji.
T-W-2Typy konstytucyjne i użytkowe owiec i kóz. Organizacja krajowej hodowli i chowu owiec i kóz.
T-A-1Zootechniczny opis ciała owiec i kóz. Metody znakowania i identyfikacji owiec i kóz. System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ).
T-A-6Profilowanie skóry, zdejmowanie i konserwacja skór owczych i kozich oraz ich wykorzystanie.
T-A-4Możliwości założenia małej mleczarni w indywidualnych gospodarstwach oraz obrót mlekiem. Marketing produktów tradycyjnych produkowanych z mleka owczego i koziego.
T-A-2Zachowania społeczne owiec i kóz.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora, opis, objaśnianie.
M-8Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin w formie pisemnej.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie do końca rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca. Zna pokrój owiec i kóz oraz zasady jego oceny. Potrafi wymienić cel i krótko opisać metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-D5_W02Student zna sposoby oceny użytkowości wełnistej, mlecznej i mięsnej owiec i kóz. Posiada wiedzę o czynnikach wpływających na ilość i jakość mleka oraz mięsa jagnięcego i koziego. Zna zasady pracy hodowlanej w prowadzonej w stadzie. Posiada wiedzę z zakresu organizacji i planowania rozrodu w stadach owiec i kóz. Zna rolę małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego i ochronie przyrody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W07ma wiedzę o kształtowaniu środowiska przyrodniczego, jego roli i znaczeniu, zagrożeniach i metodach ochrony oraz zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
ZO_1A_W04ma podstawową wiedzę z zakresu wzrostu i rozwoju zwierząt gospodarskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz).
Treści programoweT-W-5Mięsne użytkowanie owiec i kóz. Czynniki wpływające na wartość rzeźną mięsa jagnięcego.
T-W-4Użytkowanie mleczne owiec i kóz. Czynniki wpływające na ilość i jakość pozyskiwanego mleka. Wartość odżywcza i przydatność technologiczna mleka różnych ras kóz i owiec utrzymywanych w Polsce i na świecie.
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej. Rodzaje tuczu jagniąt i opasu zwierząt dorosłych. Przyżyciowa ocena jagniąt rzeźnych. Parametry oceny jakości tuszy i jakości mięsa jagnięcego. Ubój na użytek własny. Postępowanie z mięsem po uboju i jego przetwórstwo na poziomie gospodarstwa.
T-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych.
T-A-3Sezonowość rozrodu owiec i kóz. Ruja. Sposoby krycia stosowane w owczarniach i koziarniach zarodowych i towarowych, organizacja stanówki. Znaczenie siary. Systemy odchowu jagniąt.
T-W-1Pochodzenie i udomowienie owiec i kóz. Gospodarcze znaczenie, charakterystyka, użytkowanie i rozmieszczenie owiec i kóz w Polsce i na świecie z uwzględnieniem ich kierunku produkcji. Stan oraz perspektywy rozwoju produkcji owczarskiej i koziarskiej.
T-W-6Wybrane zagadnienia z rozrodu owiec i kóz.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora, opis, objaśnianie.
M-8Film dydaktyczny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie.
S-6Ocena formująca: Ocena i omówienie prezentacji przygotowanych przez studentów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe kierunki produkcji owczarskiej i koziarskiej, ale nie do końca rozumie ich znaczenie gospodarcze. Rozróżnia niektóre podstawowe rasy owiec i kóz, ale nie potrafi ich scharakteryzować. Orientuje się w stopniu dostatecznym w prowadzeniu pracy hodowlanej w obrębie stada. Potrafi w stopniu dostatecznym wymienić niektóre czynniki wpływające na ilość, jakość oraz przydatność technologiczną mleka jako surowca. Zna pokrój owiec i kóz oraz zasady jego oceny. Potrafi wymienić cel i krótko opisać metody identyfikacji i znakowania owiec i kóz.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D5_U01Student potrafi rozpoznać różne rasy owiec i kóz i dostosować do nich odpowiedni kierunek produkcji. Ocenia pokrój owiec i kóz oraz dokonuje analizy i oceny użytkowości mlecznej i mięsnej. Analizuje i ocenia wpływ różnych czynników na ilość i jakość pozyskiwanych produktów od owiec i kóz oraz potrafi kalkulować opłacalność ich produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
ZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego owiec i kóz z uwzględnieniem ras i kierunku użytkowego, nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie, metodami oceny bonitacyjnej, użytkowania wełnistego, mlecznego i mięsnego jak również technologii chowu w zależności od specyfiki gospodarstwa.
Treści programoweT-L-4Ocena mleczności owiec i kóz. Bieżąca kontrola stanu zdrowia wymienia. Kryteria oceny i selekcji mleka surowego przeznaczonego do skup. Przetwórstwo mleka owczego i koziego na poziomie gospodarstwa.
T-L-5Wykorzystanie dokumentacji oceny wartości użytkowej w szacowaniu wskaźników użytkowości rozrodczej owiec i kóz. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-6Wykorzystanie dokumentacji użytkowości mlecznej wybranych ras i odmian owiec i kóz z uwzględnieniem kolejnych laktacji. Analiza i interpretacja wyników.
T-L-3Metody oceny pokróju owiec i kóz. Ocena cech osobniczych; pomiary zoometryczne; indeksy budowy; bonitacja owiec; uzębienie i określanie wieku na podstawie uzębienia.
T-L-7Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-A-1Zootechniczny opis ciała owiec i kóz. Metody znakowania i identyfikacji owiec i kóz. System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt (IRZ).
T-T-1Zajęcia terenowe w jednym z gospodarstw specjalizujących się w produkcji owczarskiej/koziarskiej. Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji m.in. ze sposobem utrzymania i żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnych grup wiekowych oraz organizacją pracy. Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki. Analiza uwarunkowań produkcji owczarskie/koziarskiej na przykładzie odwiedzonego gospodarstwa w województwie zachodniopomorskim. Ocena sposobu żywienia, zadawania i przechowywania pasz w gospodarstwie, organizacji pracy oraz skuteczności przeprowadzonych zabiegów profilaktycznych i pielęgnacyjnych.
T-L-8Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Koszarowanie owiec. Żywienie poszczególnych grup owiec/kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-A-3Sezonowość rozrodu owiec i kóz. Ruja. Sposoby krycia stosowane w owczarniach i koziarniach zarodowych i towarowych, organizacja stanówki. Znaczenie siary. Systemy odchowu jagniąt.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny. Metody pozyskiwania wełny najlepszej jakości jako surowca dla przemysłu włókienniczego
T-A-6Profilowanie skóry, zdejmowanie i konserwacja skór owczych i kozich oraz ich wykorzystanie.
T-L-1Wełnoznawstwo cz. I.: budowa i funkcje skóry; powstawanie włosa i okrywy wełnistej; runo a okrywa włosowa; właściwości fizyczne i chemiczne wełny. Pomiary długości wełny.
Metody nauczaniaM-6Ćwiczenia laboratoryjne.
M-5Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-7Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora, opis, objaśnianie.
M-8Film dydaktyczny.
M-4Projekt.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student nie potrafi opracować założeń organizacyjno-technologicznych owczarni/koziarni oraz interpretować wynków.
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi ocenić pokroju owiec i kóz. Nie potrafi dobrać i zastosować technologii produkcji do określonych warunków przyrodniczo-gospodarczych. Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretować wyniki.
3,5Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczneowczarni/koziarni oraz w dostatecznym stopniu interpretuje wyliczone wskaźniki.
4,0Student potrafi opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje uzyskane wynki.
4,5Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji.
5,0Student potrafi analizować i opracować założenia organizacyjno-technologiczne owczarni/koziarni oraz interpretuje obliczone wskaźniki. Kalkuluje opłacalność bądź nierentowność produkcji. Analizuje uzyskane wyniki w projekcie i formułuje wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-D5_U02Student potrafi dobrać i zastosować optymalną technologię produkcji wełny, mleka lub żywca baraniego i koziego w określonych warunkach przyrodniczo-gospodarczych. Potrafi zaprojektować całoroczne użytkowanie owiec/kóz na fermie, a następnie z uzyskanych wyników wyciągając wnioski, proponując ewentualne zmiany w dotychczas stosowanym systemie produkcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U20Stosuje zasady ekonomii i marketingu w celu optymalizacji produkcji zwierzęcej
ZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U05Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji. Umie obsługiwać odpowiednie programy komputerowe i wykorzystywać je w technologii produkcji, zarządzaniu oraz chowie i doskonaleniu zwierząt. Umie opracowywać założenia organizacyjno-technologiczne produkcji zwierzęcej i zorganizować grupy producentów w celu poprawy efektywności produkcji.
ZO_1A_U07Wykonuje pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze, dotyczące szeroko rozumianych nauk o zwierzętach i wyciąga prawidłowe wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego owiec i kóz z uwzględnieniem ras i kierunku użytkowego, nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie, metodami oceny bonitacyjnej, użytkowania wełnistego, mlecznego i mięsnego jak również technologii chowu w zależności od specyfiki gospodarstwa.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz).
Treści programoweT-L-8Dobór systemu wypasu małych przeżuwaczy w zależności od produkcji gospodarstwa. Koszarowanie owiec. Żywienie poszczególnych grup owiec/kóz z uwzględnieniem norm żywienia.
T-A-3Sezonowość rozrodu owiec i kóz. Ruja. Sposoby krycia stosowane w owczarniach i koziarniach zarodowych i towarowych, organizacja stanówki. Znaczenie siary. Systemy odchowu jagniąt.
T-L-7Opracowanie projektu całorocznej produkcji i oszacowanie jej wartości ekonomicznej.
T-L-2Wełnoznawstwo cz. II: wady wełny; strzyża; kontrola użytkowości wełnistej; klasyfikacja, wycena i przerób wełny. Pomiary grubości wełny. Metody pozyskiwania wełny najlepszej jakości jako surowca dla przemysłu włókienniczego
T-A-4Możliwości założenia małej mleczarni w indywidualnych gospodarstwach oraz obrót mlekiem. Marketing produktów tradycyjnych produkowanych z mleka owczego i koziego.
T-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej. Rodzaje tuczu jagniąt i opasu zwierząt dorosłych. Przyżyciowa ocena jagniąt rzeźnych. Parametry oceny jakości tuszy i jakości mięsa jagnięcego. Ubój na użytek własny. Postępowanie z mięsem po uboju i jego przetwórstwo na poziomie gospodarstwa.
T-T-1Zajęcia terenowe w jednym z gospodarstw specjalizujących się w produkcji owczarskiej/koziarskiej. Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji m.in. ze sposobem utrzymania i żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnych grup wiekowych oraz organizacją pracy. Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki. Analiza uwarunkowań produkcji owczarskie/koziarskiej na przykładzie odwiedzonego gospodarstwa w województwie zachodniopomorskim. Ocena sposobu żywienia, zadawania i przechowywania pasz w gospodarstwie, organizacji pracy oraz skuteczności przeprowadzonych zabiegów profilaktycznych i pielęgnacyjnych.
Metody nauczaniaM-4Projekt.
M-5Objaśnienie wykonania zadań na zajęciach.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
M-7Praca w grupach.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora, opis, objaśnianie.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena projektu.
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność wstępnej oceny efektywność produkcji wełny, mleka i mięsa owczego i koziego w różnych warunkach produkcyjnych oraz potrafi zaproponować zmiany w dotychczas stosowanej technologii w celu poprawy jej efektywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-D5_K02Student opracowując optymalne rozwiązania dotyczące produkcji wełny, mięsa, mleka z uwzględnieniem warunków środowiskowych w jakich przebywają zwierzęta oraz względó ekonomicznych wykazuje kreatywnością, logicznym syntetycznym myśleniem. Przejawia aktywny udział w pracy grupowej jako członek i jako lider zespołu. Postępuje w sposób humanitarny ze zwierzętami; zgodnie z zasadami higieny i bezpieczeństwa zdrowia i pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. W łatwy i szybki sposób pozyskuje informacje z zakresu problematyki przedmiotu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy dotyczącej znaczenia gospodarczego owiec i kóz z uwzględnieniem ras i kierunku użytkowego, nowymi kierunkami pracy hodowlanej w Polsce i na świecie, metodami oceny bonitacyjnej, użytkowania wełnistego, mlecznego i mięsnego jak również technologii chowu w zależności od specyfiki gospodarstwa.
C-2Zapoznanie studentów z możliwościami zagospodarowania produktów pochodzenia owczego i koziego (mleko, mięso, wełna, skóry, nawóz).
Treści programoweT-A-5Metody oceny użytkowości mięsnej. Rodzaje tuczu jagniąt i opasu zwierząt dorosłych. Przyżyciowa ocena jagniąt rzeźnych. Parametry oceny jakości tuszy i jakości mięsa jagnięcego. Ubój na użytek własny. Postępowanie z mięsem po uboju i jego przetwórstwo na poziomie gospodarstwa.
T-A-3Sezonowość rozrodu owiec i kóz. Ruja. Sposoby krycia stosowane w owczarniach i koziarniach zarodowych i towarowych, organizacja stanówki. Znaczenie siary. Systemy odchowu jagniąt.
T-A-4Możliwości założenia małej mleczarni w indywidualnych gospodarstwach oraz obrót mlekiem. Marketing produktów tradycyjnych produkowanych z mleka owczego i koziego.
T-W-7Wykorzystanie dużych i małych przeżuwaczy w kształtowaniu krajobrazu rolniczego z uwzględnieniem obszarów chronionych.
T-T-1Zajęcia terenowe w jednym z gospodarstw specjalizujących się w produkcji owczarskiej/koziarskiej. Zapoznanie studentów ze specyfiką produkcji m.in. ze sposobem utrzymania i żywienia zwierząt z uwzględnieniem różnych grup wiekowych oraz organizacją pracy. Utrzymanie owiec i kóz: budynki i rodzaje pomieszczeń, wyposażenie pomieszczeń; wybiegi; okólniki. Analiza uwarunkowań produkcji owczarskie/koziarskiej na przykładzie odwiedzonego gospodarstwa w województwie zachodniopomorskim. Ocena sposobu żywienia, zadawania i przechowywania pasz w gospodarstwie, organizacji pracy oraz skuteczności przeprowadzonych zabiegów profilaktycznych i pielęgnacyjnych.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna.
M-4Projekt.
M-7Praca w grupach.
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i projektora, opis, objaśnianie.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach.
S-4Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość humanitarnego postępowania ze zwierzętami, postępuje zgodnie z zasadami higieny bezpieczeństwa pracy w pracy przy gospodarowaniu surowcami pochodzenia owczego i koziego. Posiada umiejętność wstępnej oceny efektywność produkcji wełny, mleka i mięsa owczego/koziego w różnych warunkach produkcyjnych oraz potrafi zaproponować zmiany w otychczas stosowanych technologiach produkcji w celu poprawy ich efektywności.
3,5
4,0
4,5
5,0