Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla i użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Biofizyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biofizyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki i Agrofizyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Lilla Mielnik <Lilla.Mielnik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Andrzej Gawlik <Andrzej.Gawlik@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe pojęcia i prawa fizyki z zakresu budowy materii, termodynamiki i elektryczności. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z podstawowymi prawami biofizyki i procesami biofizycznymi przebiegającymi w przyrodzie. |
C-2 | Umiejętności wykorzystywania wiedzy z zakresu biofizyki do analizowania i rozwiązywania zagadnień problemowych i zadań rachunkowych |
C-3 | Umiejetność obsługi urządzeń pomiarowych |
C-4 | Umiejetność dokonywania pomiarów. |
C-5 | Umiejętność analizowania i opracowywania wyników pomiarowych oraz wyciągania na ich podstawie wniosków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Opracowywanie danych pomiaroowych | 2 |
T-A-2 | Dyskutowanie i rozwiązywanie problemów i zagadnień poruszanych na wykładach. | 3 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Cwiczenia wprowadzające zasady przeprowadzania pomiarów wielkości fizycznych | 1 |
T-L-2 | Pomiar wielkości charakteryzujących właściwości cieplne różnych substancji | 1 |
T-L-3 | Pomiary z zakresu hydrostatyki i hydrodynamiki | 1 |
T-L-4 | Pomiar elektrycznych właściwości substancji. | 1 |
T-L-5 | Pomiary wielkości opisujących zjawiska molekularne zachodzące w cieczach | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Elementy biotermodynamiki - procesy termodynamiczne zachodzące w organizmach żywych. | 3 |
T-W-2 | Podstawy bioenergetyki i termokinetyki - mechanizmy transportu ciepła, wpływ temperatury i wilgotności na organizm żywy, w szczególności organizm zwierzęcy. | 3 |
T-W-3 | Budowa i rola błon komórkowy.Transport przez błony biologiczne - klasyfikacja i charakterystyka procesów transportu aktywnego i biernego., | 2 |
T-W-4 | Elementy elektrofizjologii - właściwości komórek pobudliwych, przenoszenie pobudzenia w komórkach. | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-A-2 | Studiowanie tematyki ćwiczeń | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 3 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć praktycznych | 7 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
A-L-4 | Pisemne zaliczenie ćwiczeń | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie tematyki wykładów | 7 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia tematyki wykładów | 8 |
A-W-4 | Konsultacje | 3 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | Cwiczenia laboratoryjne |
M-3 | Rozwiązywanie zadań problemowo-rachunkowych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test wyboru |
S-3 | Ocena formująca: Test wyboru |
S-4 | Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie |
S-5 | Ocena podsumowująca: Test |
S-6 | Ocena podsumowująca: Odpowiedź ustna |
S-7 | Ocena formująca: Rozwiązywanie zadań problemowo-rachunkowych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B7_W01 1. Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie | ZO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B7_U02 Student potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski. Student potrafi pracować w zespole. | ZO_1A_U03 | — | — | C-3, C-4, C-5 | T-A-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-1 | M-2 | S-3, S-4, S-1 |
ZO_1A_ZO-S1-B7_U01 Student posiada umiejętność analizowania zagadnień i rozwiązywania prostych zadań z wybranego zakresu biofizyki | ZO_1A_U01 | — | — | C-2 | T-A-2 | M-3 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B7_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy. | ZO_1A_K05, ZO_1A_K04, ZO_1A_K07, ZO_1A_K01 | — | — | — | T-A-2, T-L-1 | M-2 | S-4, S-7, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B7_W01 1. Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy fizyczne i biofizyczne zachodzące w przyrodzie | 2,0 | Nieznajomość obowiązującego materiału |
3,0 | Dostateczna znajomość treści programowych z zakresu omawaianych zagadnień z biofizyki. Student zna podstawowe wzory, prawa i zasady. | |
3,5 | Zadowalająca znajomość realizowanych treści programowych | |
4,0 | Dobra znajomość realizowanych treści programowych | |
4,5 | Dobra znajomość realizowanych treści programowych | |
5,0 | Bardzo dobra znajomośc relizowanych treści programowych. Student rozpoznaje, rozumie i potrafii opisać ppodstawowe procesy biofizyczne zachodzące w środowisku ożywionym. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B7_U02 Student potrafi przeprowadzić doświadczenia z fizyki wykorzystując odpowiednie przyrządy. Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki i na ich podstawioe wyciągać wnioski. Student potrafi pracować w zespole. | 2,0 | Student nIe potrafi samodzielnie przeprowadzić doświadczeń laboratoryjnych z wykorzystaniem prostych pzryrządów pomiarowych. W żaden sposób nie uczestniczy w pracy zespołowej.Nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych obliczeń fzyicznych. |
3,0 | Student nie potrafi samodzielnie wykonać ćwiczenia, wymaga pomocy prowadzącego - biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, jednak prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | Student potrafi wykonać pomiary - dość aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Potrafi poprawnie wykonać sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i sformułować proste wnioski. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wykonać pomiary. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie, przeprowadzić obliczenia i analizę niepewności uzyskanych wyników oraz wyciągnąć podstawowe wnioski. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, Potrafi dobrze opracować sprawozdanie - potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie przeprowadzać pomiary wielkości fizycznych. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy,. Potrafi bardzo dobrze opracować sprawozdanie. Potrafi dobrać odpowiednią metodę oceny niepewności wyników pomiarów..Efektywnie prezentuje, analizuje oraz dyskutuje uzyskane wynik. | |
ZO_1A_ZO-S1-B7_U01 Student posiada umiejętność analizowania zagadnień i rozwiązywania prostych zadań z wybranego zakresu biofizyki | 2,0 | |
3,0 | Rozwiązuje proste zadania rachunkowe z zakresu biofizyki w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B7_K01 Student ma świadomość ważności zjawisk biofizycznych przebiegających w środowisku przyrodniczym. Student nabywa świadomości ciągłego poszerzania swojej wiedzy. Prawidłowo planuje wykonywana pracę Student potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie. Szanuje pracę własną i innych; ma świadomośc ważności wykonywanej pracy. | 2,0 | Student nie jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy.W żaden sposób nie uczestniczy w pracy samodzielnej i zespołowej. Nie szanuje pracy własnej i innych. Stwarza zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych. |
3,0 | student w stopniu dostatecznym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, nie rozumie potrzeby zdobywania i pogłębiania wiedzy. Biernie włącza sie w prace zespołową Zaczyna szanować wykonana pracę. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Angażuje sie do aktywnej wspolnej pracy. Szanuje pracę własna i innych; dostrzega jej ważność | |
4,0 | Student w stopniu dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Aktywnie uczestniczy w pracy grupowej Szanuje pracę własną i innych. | |
4,5 | Student w stopniu wyróżniającym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy.Wykazuje zaangażowanie w pracę zespołową. Ma świadomość ważności wykonywanej pracy oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym jest świadomy ważności procesów fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie, rozumie potrzebę zdobywania i pogłębiania wiedzy. Szanuje pracę swoją i innych. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole. Kieruje pracą zespołową, wykazuje kreatywność. Ma świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. |
Literatura podstawowa
- red. F. Jaroszyk., Biofizyka – podręcznik dla studentów, Wyd. lekarskie PZWL, Warszawa
- red. M. Bryszewska, W. Leyko, Biofizyka dla biologów, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa
- red. S. Miękisz, A. Hendrich, Wybrane zagadnienia z biofizyki, Wrocław
- red. D Gołębiowska, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki i biofizyki dla biotechnologów część I - fizyka, Wyd. Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin
Literatura dodatkowa
- S. Przestalski, Elementy fizyki, biofizyki i agrofizyki, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław
- K. Dołowy, A. Szewczyk, S. Pikuła, Błony biologiczne, Wyd. Śląsk, Katowice-Warszawa