Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Aparat ruchu konia - statyka i dynamika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Aparat ruchu konia - statyka i dynamika | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Baranowski <Piotr.Baranowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Kubasiewicz <Leslaw.Kubasiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu osteologii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Studentom zostaną wskazane elementy budowy anatomicznej układu kostnego i mięśniowego oraz narządów pomocniczych mięśni biorących udział w utrzymaniu równowagi w fazie spoczynku i ruchu (skoku), a także mające znaczenie w analizie hodowlanej i ocenie dynamiki chodów konia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Morfologiczne cechy szkieletu koni właściwych. | 2 |
T-A-2 | Budowa i cechy charakterystyczne odcinków nasadowego, przejściowego i obwodowego przedniego części wolnej kończyny piersiowej konia. | 2 |
T-A-3 | Kość miedniczna i miednica oraz odcinki kośca części wolnej kończyny miednicznej. | 2 |
T-A-4 | Połączenia kończyny piersiowej i kończyny miednicznej oraz cechy gatunkowe stawów palcowych konia. | 3 |
T-A-5 | Mięśnie kończyny piersiowej i miednicznej konia. | 2 |
T-A-6 | Składowe układu ustaleniowego i układu zwrotnego. | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ewolucyjne zmiany układu ruchu i budowy tułowia konia | 3 |
T-W-2 | Obręcz kończyny piersiowej ze szkieletem części wolnej kończyny piersiowej | 1 |
T-W-3 | Obręcz kończyny miednicznej ze szkieletem części wolnej kończyny miednicznej | 1 |
T-W-4 | Połączenia kończyny piersiowej i kończyny miednicznej | 1 |
T-W-5 | Mięśnie obręczy kończyny piersiowej i miednicznej | 1 |
T-W-6 | Mięśnie kończyny piersiowej wolnej i miednicznej wolnej | 1 |
T-W-7 | Funkcja i zasada działania układu ustaleniowego kończyny piersiowej i układu zwrotnego kończyny miednicznej | 2 |
T-W-8 | Pnie naczyniowe i pnie nerwowe kończyny piersiowej i kończyny miednicznej | 1 |
T-W-9 | Budowa narządu kopytowego i jego pielęgnacja. Wykrywanie kulawizny. | 2 |
T-W-10 | Chody i fazy ruchu koni. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo studentach w cwiczeniach | 15 |
A-A-2 | Studiowanie wskazanej literatury | 5 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści przedmiotu. | 7 |
A-A-4 | Konsultacje | 2 |
A-A-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo studenta w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie treści wykładów oraz uzupełnianie wiedzy z wykorzystaniem wskazanego piśmiennictwa. | 5 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów. | 7 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady audytoryjne, prezentacje multimedialne, preparaty anatomiczne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z treści wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O125_W01 Zna osteologię, syndesmologię i miologię odcinków elementów szkieletu osiowego i kończyn konia. Tłumaczy specyfikę zdolności utrzymania pozycji i ciężaru ciała konia w ruchu i spoczynku. | ZO_1A_W04 | — | — | C-1 | T-W-9, T-A-6, T-W-6, T-A-1, T-W-1, T-W-4, T-A-2, T-W-2, T-W-3, T-A-4, T-W-7, T-W-8, T-A-5, T-W-10, T-A-3, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O125_U01 student powinien rozpoznawać poważniejsze przypadki nieprawidłowej budowy mającej wpływ na układ ruchu konia | ZO_1A_U01 | — | — | C-1 | T-A-4, T-W-7, T-A-3, T-W-5, T-A-1, T-W-6, T-W-1, T-W-8, T-A-5, T-W-9, T-W-4, T-W-10, T-A-2, T-W-2, T-A-6, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O125_K01 potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę | ZO_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-6, T-A-2, T-A-6, T-W-1, T-W-8, T-W-4, T-W-3, T-A-5, T-W-2, T-W-5, T-A-1, T-W-10, T-A-3, T-W-9, T-A-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O125_W01 Zna osteologię, syndesmologię i miologię odcinków elementów szkieletu osiowego i kończyn konia. Tłumaczy specyfikę zdolności utrzymania pozycji i ciężaru ciała konia w ruchu i spoczynku. | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy układu ruchu |
3,0 | zna i definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy układu ruchu | |
3,5 | zna i definiuje budowę anatomiczną z topografią i opisem układu ruchu | |
4,0 | zna i definiuje szczegółową budowę anatomiczną układu ruchu | |
4,5 | rozpoznaje i opisuje nieprawidłowości budowy układu ruchu | |
5,0 | rozpoznaje i opisuje nieprawidłowości budowy układu ruchu i potrafi zaproponować odpowiednią profiiaktykę, celem zapobiegania nieprawidłowościom |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O125_U01 student powinien rozpoznawać poważniejsze przypadki nieprawidłowej budowy mającej wpływ na układ ruchu konia | 2,0 | nie zna i nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy aparatu ruchu u konia |
3,0 | zna i definiuje podstawowych zagadnień z zakresu budowy aparatu ruchu u konia | |
3,5 | zna i definije układ ustaleniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej | |
4,0 | zna i definije układ ustaleniowy kończyny piersiowej i kończyny miednicznej z dokładną znajomością stawów, mięśni oraz elementów ścięgnowych mięśni | |
4,5 | zna i charakteryzuje najważniejsze wady wpływające na nieprawidłowości budowy aparatu ruchu konia | |
5,0 | potrafi właściwie kierować pracą hodowlą, celem zapobiegania nieprawidłowościom rozwoju aparatu ruchu konia |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOK-S-O125_K01 potrafi w podstawowy sposób wykorzystać zdobytą wiedzę | 2,0 | brak zdolności zastosowania nabytej wiedzy |
3,0 | zdolność zastosowania nabytej wiedzy lecz niezdolność jej przekazania | |
3,5 | otwartość na przekazanie nabytej wiedzy | |
4,0 | świadomość odpowiedzialności w ramach zastosowania i przekazania nabytej wiedzy | |
4,5 | otwartość, kreatywność i postępowanie zgodne z nabytą wiedzą i zasadami etyki | |
5,0 | aktywna postawa mająca na celu dbałość o właściwe przekazanie i praktyczne zastosowanie nabytej wiedzy i umiejętności |
Literatura podstawowa
- Krysiak K., Anatomia zwierząt, PWN, Warszawa, 1975
Literatura dodatkowa
- Konig H. E., Liebich H.G., Anatomia zwierząt, Galaktyka, Łódź, 2006