Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Profilaktyka weterynaryjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Profilaktyka weterynaryjna
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 2,00,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii i anatomii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt2
T-A-2Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych4
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach2
T-A-4Zapobieganie zatruciom zwierząt związkami chemicznymi pochodzenie naturalnego i antropogenicznego2
T-A-5Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt4
T-A-6Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu1
15
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Objawy choroby. Pielęgnowanie zwierząt chorych.2
T-W-2Zasady sporządzania preliminarza szczepień i ich przeprowadzanie. Szczepionki dla zwierząt gospodarskich i zasady ich stosowania. Program szczepień profilaktycznych u zwierząt gospodarskich.2
T-W-3Ochrona zdrowia bydła. Podatność bydła na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach bydła mlecznego i mięsnego. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia bydła i innych przeżuwaczy.2
T-W-4Zespół nadmiernej mobilizacji tłuszczu u krów (ZNMT). Etiologia i patogeneza. Leczenie i zapobieganie.2
T-W-5Ochrona zdrowia świń. Podatność świń na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach trzody chlewnej. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia świń.2
T-W-6Ochrona zdrowia lisów, norek, nutrii i królików. Zasady prewencji i profilaktyki ogólnej.2
T-W-7Wybrane choroby pierwszego okresu życia cieląt, prosiąt, jagniąt oraz źrebiąt.2
T-W-8Zasady sprowadzania nowych zwierząt do fermy (niezbędna dokumentacja).1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury15
A-A-3przygotowanie się do zajęć projektowych15
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się studenta do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
M-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.4_W01
Zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
ZO_1A_W14C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O111_U01
Potrafi ocenić programy profilaktyczne i wybrać najbardziej optymalny
ZO_1A_U03, ZO_1A_U01C-1T-A-5, T-A-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.4_K01
Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
ZO_1A_K06C-1T-A-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.4_W01
Zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O111_U01
Potrafi ocenić programy profilaktyczne i wybrać najbardziej optymalny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S-O12.4_K01
Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Pawłowski Z., Stefaniak J., Parazytologia kliniczna w ujęciu wielodyscyplinarnym, PWN, Warszawa, 2004
  2. Mcewen J., Glocer-Hill J., Choroby koni i ich leczenie, Wydawnictwo Muza, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Baumgartner W., Diagnostyka kliniczna zwierząt, Wydawnictwo: Elsevier Urban & Partner, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt2
T-A-2Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych4
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach2
T-A-4Zapobieganie zatruciom zwierząt związkami chemicznymi pochodzenie naturalnego i antropogenicznego2
T-A-5Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt4
T-A-6Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Objawy choroby. Pielęgnowanie zwierząt chorych.2
T-W-2Zasady sporządzania preliminarza szczepień i ich przeprowadzanie. Szczepionki dla zwierząt gospodarskich i zasady ich stosowania. Program szczepień profilaktycznych u zwierząt gospodarskich.2
T-W-3Ochrona zdrowia bydła. Podatność bydła na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach bydła mlecznego i mięsnego. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia bydła i innych przeżuwaczy.2
T-W-4Zespół nadmiernej mobilizacji tłuszczu u krów (ZNMT). Etiologia i patogeneza. Leczenie i zapobieganie.2
T-W-5Ochrona zdrowia świń. Podatność świń na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach trzody chlewnej. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia świń.2
T-W-6Ochrona zdrowia lisów, norek, nutrii i królików. Zasady prewencji i profilaktyki ogólnej.2
T-W-7Wybrane choroby pierwszego okresu życia cieląt, prosiąt, jagniąt oraz źrebiąt.2
T-W-8Zasady sprowadzania nowych zwierząt do fermy (niezbędna dokumentacja).1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury15
A-A-3przygotowanie się do zajęć projektowych15
A-A-4przygotowanie się do zaliczenia8
A-A-5Konsultacje5
A-A-6Pisemne zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie się studenta do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje3
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O12.4_W01Zna podstawowe zasady profilaktyki weterynaryjnej stosowane w chowie i hodowli zwierząt gospodarskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt
Treści programoweT-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt
T-A-2Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach
T-A-4Zapobieganie zatruciom zwierząt związkami chemicznymi pochodzenie naturalnego i antropogenicznego
T-A-5Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt
T-W-1Rola i znaczenie optymalizacji środowiska hodowlanego. Wpływ warunków utrzymania na zdrowie zwierząt. Objawy choroby. Pielęgnowanie zwierząt chorych.
T-W-3Ochrona zdrowia bydła. Podatność bydła na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach bydła mlecznego i mięsnego. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia bydła i innych przeżuwaczy.
T-W-5Ochrona zdrowia świń. Podatność świń na choroby. Stres. Zasady prewencji i profilaktyki w fermach trzody chlewnej. Zasady profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia świń.
T-W-6Ochrona zdrowia lisów, norek, nutrii i królików. Zasady prewencji i profilaktyki ogólnej.
T-W-7Wybrane choroby pierwszego okresu życia cieląt, prosiąt, jagniąt oraz źrebiąt.
T-W-8Zasady sprowadzania nowych zwierząt do fermy (niezbędna dokumentacja).
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
M-1Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-O111_U01Potrafi ocenić programy profilaktyczne i wybrać najbardziej optymalny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U03Wykazuje umiejętność precyzyjnego, zwięzłego i właściwego opracowania materiałów
ZO_1A_U01Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt
Treści programoweT-A-5Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt
T-A-4Zapobieganie zatruciom zwierząt związkami chemicznymi pochodzenie naturalnego i antropogenicznego
T-A-1Czynniki środowiska hodowlanego oddziałujące na stan zdrowia zwierząt
T-A-2Profilaktyka wybranych chorób zwierząt. Przykłady programów profilaktycznych
T-A-3Sposoby ochrony zwierząt przed infekcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi w fermach
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia
M-1Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S-O12.4_K01Potrafi wykorzystrywać informacje z literatury oraz dostępnych baz danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K06potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł w zakresie studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami profilaktyki ogólnej w ochronie zdrowia zwierząt
Treści programoweT-A-5Ćwiczenia projektowe – programy profilaktyczne dla wybranych gatunków zwierząt
Metody nauczaniaM-1Prezentacja multimedialna przy wykorzystaniu komputera i projektora
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.