Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Chów ślimaków w Polsce i na świecie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chów ślimaków w Polsce i na świecie
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zoologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z helikulturą, jako formą działalności rolniczej z zakresu użytkowania zwierząt

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gatunki i odmiany jadalne ślimaków lądowych (rodzina HELICIDAE , rodzaj HELIX oraz rodzina ACHATINIDAE , rodzaj ACHATINA).2
T-A-2Wymogi jakie należy spełnić rozpoczynając chów ślimaków. Metody produkcji winniczków towarowych2
T-A-3Systemy hodowli i utrzymania ślimaków w poszczególnych cyklach2
T-A-4Mieszany system hodowli ślimaka szarego jako optymalny w polskich warunkach klimatycznych i gospodarczych2
T-A-5Żywienie ślimaków (pasze podstawowe, dodatki paszowe)2
T-A-6Znaczenie wody na plantacji ślimaków.2
T-A-7Warunki skupu, termin i rynek zbytu ślimaków2
T-A-8Potrawy ze ślimaków, historia i tradycje w Polsce i na świecie1
15
wykłady
T-W-1Historia chowu i spożywania mięsa ślimaków w Polsce i na świecie2
T-W-2Planowania wielkości i jakości produkcji ślimaków w systemie konwencjonalnym i ekologicznym2
T-W-3Technologie produkcji fermowej (zagrody szklarniowe i polowe)3
T-W-4Wskaźniki reprodukcji fermowej winniczka (stadia rozwojowe winniczka odpowiadające poszczególnym etapom produkcji fermowej)2
T-W-5Harmonogram prac na fermie ślimaków2
T-W-6Produkty: mięso, jaja, kawior, śluz ślimaka. Skład chemiczny i walory mięsa winniczka2
T-W-7Koszty założenia hodowli ślimaków – opłacalność, zysk2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury10
A-A-3Samodzielne przygotowanie prezentacji13
A-A-4Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego10
A-A-5Konsultacje7
A-A-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
A-A-7Przygotowanie do dyskusji na wybrany temat4
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne poszukiwanie materiałów na temat chowu ślimaków4
A-W-3Studiowanie wyznaczonej literatury6
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie pisemne wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
M-2Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera
M-3Film dydyaktyczny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O8.2_W01
Student rozpoznaje i charakteryzuje gatunki i technologie utrzymania lądowych ślimaków wykorzystywanych do chowu w Polsce i na świecie.
ZO_1A_W10C-1T-A-1, T-W-3, T-A-3, T-A-4M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O8.2_U01
Student planuje i opracowuje pod kierunkiem prowadzącego harmonogram prac i zasady funkcjonowania fermy ślimaków
ZO_1A_U17C-1T-W-5, T-A-5, T-W-4, T-A-6, T-W-2M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZO-S1-O8.2_K01
Student jest zorientowany i otwarty na poznawanie i rozwój niszowch kierunków w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K01C-1T-A-2, T-A-7, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-A-8M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O8.2_W01
Student rozpoznaje i charakteryzuje gatunki i technologie utrzymania lądowych ślimaków wykorzystywanych do chowu w Polsce i na świecie.
2,0Student nie rozpoznaje gatunków ślimaków wykorzystywanych w helikulturze
3,0Student rozpoznaje ale nie charakteryzuje ślimaków lądowych Polski i świata wykorzystywanych w helikulturze.
3,5Student rozpoznaje i charakteryzuje niektóre ślimaki lądowe Polski i świata wykorzystywane w helikulturze.
4,0Student rozpoznaje i charakteryzuje ślimaki lądowe Polski i świata wykorzystywane w helikulturze.
4,5Student rozpoznaje i charakteryzuje ślimaki lądowe wykorzystywane w helikulturze, charakteryzuje technologie utrzymania niektórych gatunków
5,0Student rozpoznaje i charakteryzuje ślimaki lądowe wykorzystywane w helikulturze i charakteryzuje technologie utrzymania ślimaków

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O8.2_U01
Student planuje i opracowuje pod kierunkiem prowadzącego harmonogram prac i zasady funkcjonowania fermy ślimaków
2,0Student nie umie zaplanować i opracować harmonogramu prac na fermie oraz nie zna zasad funkcjonowanie fermy ślimaków
3,0Student umie zaplanować i w niewielkim zakresie umie opracować harmonogram prac na fermie
3,5Student umie zaplanować i opracować harmonogram prac na fermie i w niewielkim zakresie zna i rozumie zasady funkcjonowania fermy ślimaków
4,0Student umie zaplanować i opracować harmonogram prac na fermie zna i rozumie zasady funkcjonowania fermy ślimaków
4,5Student umie zaplanować i opracować harmonogram prac na fermie i dobrze zna i rozumie zasady funkcjonowania fermy ślimaków
5,0Student umie zaplanować i opracować harmonogram prac na fermie i bardzo dobrze zna i rozumie zasady funkcjonowania fermy ślimaków

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZO-S1-O8.2_K01
Student jest zorientowany i otwarty na poznawanie i rozwój niszowch kierunków w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
2,0Student nie jest zorientowany ani otwart na poznawanie możliwości rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt
3,0Student jest dostatecznie zorientowany o możliwościach rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt
3,5Student jest zorientowany o możliwościach rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt
4,0Student jest dobrze zorientowany o możliwościach rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt
4,5Student jest dobrze zorientowany o możliwościach rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
5,0Student jest bardzo dobrze zorientowany o możliwościach rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności

Literatura podstawowa

  1. Skalmowski G., Wąsowski R., Hodowla i chów ślimaków w pomieszczeniu i na użytkach zielonych, Wydawnictwo UWM, Olsztyn, 2014
  2. Ligaszewski M., Podstawy biologii i technologii hodowlanej ślimaków jadalnych w warunkach krajowych., IZ PIB Balice, IZ PIB Balice, 2009, Broszura upowszechnieniowa nr 6/2009
  3. Ligaszewski M., Łysak A., Mach - Paluszkiewicz Z., Zasady hodowli i chowu fermowego ślimaka winniczka (Helix pomatia L.), IZ PIB Kraków, Kraków, 2008, Instrukcja wdrożeniowa Nr i-12/2008
  4. Ligaszewski M., Łysak A., Mach - Paluszkiewicz Z., Hodowla i chów fermowy ślimaka winniczka (Helix pomatia L.) – chów czysty i polikultura ze ślimakiem szarym (Helix aspersa L.), IZ PIB Kraków, Kraków, 2008, Broszura upowszechnieniowa Nr b-3/2008

Literatura dodatkowa

  1. Herczek A., Gorczyca J., Ślimaki lądowe Polski. Atlas i klucz., Kubajak, Kraków, 2000
  2. Wiktor A., Ślimaki lądowe Polski, Mantis, Olsztyn, 2004
  3. Ligaszewski M. 2008, Opracowanie metody oceny jakości produkcji ślimaków jadalnych z gatunku Helix aspersa z różnych warunków hodowlanych i środowiskowych na podstawie analizy cech jakościowych i ilościowych ich muszli., IZ PIB Kraków, Kraków, 2008, Broszura upowszechnieniowa Nr b-9/2008
  4. Szkucik K., Ziomek M., Maćkowiak-Dryka M., Paszkiewicz W, Ślimaki jadalne – użytkowość, wartość odżywcza i bezpieczeństwo dla zdrowia konsumenta., Życie Weterynaryjne 86 (8): 631-635., 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gatunki i odmiany jadalne ślimaków lądowych (rodzina HELICIDAE , rodzaj HELIX oraz rodzina ACHATINIDAE , rodzaj ACHATINA).2
T-A-2Wymogi jakie należy spełnić rozpoczynając chów ślimaków. Metody produkcji winniczków towarowych2
T-A-3Systemy hodowli i utrzymania ślimaków w poszczególnych cyklach2
T-A-4Mieszany system hodowli ślimaka szarego jako optymalny w polskich warunkach klimatycznych i gospodarczych2
T-A-5Żywienie ślimaków (pasze podstawowe, dodatki paszowe)2
T-A-6Znaczenie wody na plantacji ślimaków.2
T-A-7Warunki skupu, termin i rynek zbytu ślimaków2
T-A-8Potrawy ze ślimaków, historia i tradycje w Polsce i na świecie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Historia chowu i spożywania mięsa ślimaków w Polsce i na świecie2
T-W-2Planowania wielkości i jakości produkcji ślimaków w systemie konwencjonalnym i ekologicznym2
T-W-3Technologie produkcji fermowej (zagrody szklarniowe i polowe)3
T-W-4Wskaźniki reprodukcji fermowej winniczka (stadia rozwojowe winniczka odpowiadające poszczególnym etapom produkcji fermowej)2
T-W-5Harmonogram prac na fermie ślimaków2
T-W-6Produkty: mięso, jaja, kawior, śluz ślimaka. Skład chemiczny i walory mięsa winniczka2
T-W-7Koszty założenia hodowli ślimaków – opłacalność, zysk2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wskazanej literatury10
A-A-3Samodzielne przygotowanie prezentacji13
A-A-4Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego10
A-A-5Konsultacje7
A-A-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
A-A-7Przygotowanie do dyskusji na wybrany temat4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Samodzielne poszukiwanie materiałów na temat chowu ślimaków4
A-W-3Studiowanie wyznaczonej literatury6
A-W-4Konsultacje4
A-W-5Zaliczenie pisemne wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-O8.2_W01Student rozpoznaje i charakteryzuje gatunki i technologie utrzymania lądowych ślimaków wykorzystywanych do chowu w Polsce i na świecie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W10zna metody, techniki i technologie chowu, hodowli i użytkowania zwierząt oraz posiada wiedzę o przetwórstwie i towaroznawczej ocenie produktów pochodzenia rolnego
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z helikulturą, jako formą działalności rolniczej z zakresu użytkowania zwierząt
Treści programoweT-A-1Gatunki i odmiany jadalne ślimaków lądowych (rodzina HELICIDAE , rodzaj HELIX oraz rodzina ACHATINIDAE , rodzaj ACHATINA).
T-W-3Technologie produkcji fermowej (zagrody szklarniowe i polowe)
T-A-3Systemy hodowli i utrzymania ślimaków w poszczególnych cyklach
T-A-4Mieszany system hodowli ślimaka szarego jako optymalny w polskich warunkach klimatycznych i gospodarczych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera
M-1Wykład informacyjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranej tematyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozpoznaje gatunków ślimaków wykorzystywanych w helikulturze
3,0Student rozpoznaje ale nie charakteryzuje ślimaków lądowych Polski i świata wykorzystywanych w helikulturze.
3,5Student rozpoznaje i charakteryzuje niektóre ślimaki lądowe Polski i świata wykorzystywane w helikulturze.
4,0Student rozpoznaje i charakteryzuje ślimaki lądowe Polski i świata wykorzystywane w helikulturze.
4,5Student rozpoznaje i charakteryzuje ślimaki lądowe wykorzystywane w helikulturze, charakteryzuje technologie utrzymania niektórych gatunków
5,0Student rozpoznaje i charakteryzuje ślimaki lądowe wykorzystywane w helikulturze i charakteryzuje technologie utrzymania ślimaków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-O8.2_U01Student planuje i opracowuje pod kierunkiem prowadzącego harmonogram prac i zasady funkcjonowania fermy ślimaków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z helikulturą, jako formą działalności rolniczej z zakresu użytkowania zwierząt
Treści programoweT-W-5Harmonogram prac na fermie ślimaków
T-A-5Żywienie ślimaków (pasze podstawowe, dodatki paszowe)
T-W-4Wskaźniki reprodukcji fermowej winniczka (stadia rozwojowe winniczka odpowiadające poszczególnym etapom produkcji fermowej)
T-A-6Znaczenie wody na plantacji ślimaków.
T-W-2Planowania wielkości i jakości produkcji ślimaków w systemie konwencjonalnym i ekologicznym
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zaplanować i opracować harmonogramu prac na fermie oraz nie zna zasad funkcjonowanie fermy ślimaków
3,0Student umie zaplanować i w niewielkim zakresie umie opracować harmonogram prac na fermie
3,5Student umie zaplanować i opracować harmonogram prac na fermie i w niewielkim zakresie zna i rozumie zasady funkcjonowania fermy ślimaków
4,0Student umie zaplanować i opracować harmonogram prac na fermie zna i rozumie zasady funkcjonowania fermy ślimaków
4,5Student umie zaplanować i opracować harmonogram prac na fermie i dobrze zna i rozumie zasady funkcjonowania fermy ślimaków
5,0Student umie zaplanować i opracować harmonogram prac na fermie i bardzo dobrze zna i rozumie zasady funkcjonowania fermy ślimaków
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZO-S1-O8.2_K01Student jest zorientowany i otwarty na poznawanie i rozwój niszowch kierunków w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z helikulturą, jako formą działalności rolniczej z zakresu użytkowania zwierząt
Treści programoweT-A-2Wymogi jakie należy spełnić rozpoczynając chów ślimaków. Metody produkcji winniczków towarowych
T-A-7Warunki skupu, termin i rynek zbytu ślimaków
T-W-2Planowania wielkości i jakości produkcji ślimaków w systemie konwencjonalnym i ekologicznym
T-W-3Technologie produkcji fermowej (zagrody szklarniowe i polowe)
T-W-7Koszty założenia hodowli ślimaków – opłacalność, zysk
T-A-8Potrawy ze ślimaków, historia i tradycje w Polsce i na świecie
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny z użyciem komputera
M-3Film dydyaktyczny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnie przygotowanych przez studentów prezentacji z wybranej tematyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zorientowany ani otwart na poznawanie możliwości rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt
3,0Student jest dostatecznie zorientowany o możliwościach rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt
3,5Student jest zorientowany o możliwościach rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt
4,0Student jest dobrze zorientowany o możliwościach rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt
4,5Student jest dobrze zorientowany o możliwościach rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
5,0Student jest bardzo dobrze zorientowany o możliwościach rozwoju niszowych kierunków produkcji rolniczej w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności