Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Biostymulatory w żywieniu zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biostymulatory w żywieniu zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz, ich budową chemiczną oraz wpływem na organizmy ludzi i zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz i żywności , występujących w surowcach i produktach roślinnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rola i znaczenie preparatów probiotycznych w żywieniu zwierząt. Zastosowanie enzymów w żywieniu zwierząt. Preparaty enzymatyczne stosowane w żywieniu drobiu i trzody chlewnej, ze szczególnym uwzględnieniem enzymów hydrolizujących NSP.5
T-A-2Przeciwutleniacze w paszach a zdrowie i wyniki produkcyjne zwierząt. Zastosowanie konserwantów, zakwaszaczy i detoksykantów w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom patogennych mikroorganizmów i mykotoksyn występujących w paszach.4
T-A-3Dodatki aromatyczne i smakowe. Preparaty poprawiające mikroklimat w pomieszczeniach i chroniące środowisko naturalne. Barwniki paszowe naturalne i syntetyczne w żywieniu zwierząt.3
T-A-4Zakazane stymulatory wzrostu w krajach EU. Hormonalne stymulatory wzrostu. Antybiotyki paszowe jako stymulatory wzrostu w żywieniu zwierząt.3
15
wykłady
T-W-1Biostymulatory, podział na grupy. Nowe uwarunkowania prawne w stosowaniu biostymulatorów wzrostu w żywieniu zwierząt gospodarskich.4
T-W-2„Prawo paszowe” – aktualne przepisy. Kategorie i grupy funkcjonalne nowoczesnych dodatków paszowych.5
T-W-3Wymogi dotyczące rejestracji dodatków, aktualny ich wykaz.4
T-W-4Klasyfikacja substancji antyodżywczych występujących w stosowanych paszach roślinnych.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Konsultacje3
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń4
A-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O9.1_W01
student potrafi scharakteryzować naturalne dodatki stymulujące produkcyjność zwierząt
ZO_1A_W15C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O9.1_U01
student umie uporządkować dodatki paszowe o charakterze biostymulatorów
ZO_1A_U10C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZP-S1-O9.1_K01
student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz w grupie
ZO_1A_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O9.1_W01
student potrafi scharakteryzować naturalne dodatki stymulujące produkcyjność zwierząt
2,0
3,0student potrafi wymienić dopuszczone prawem dodatki w żywieniu zwierząt z podziałem na grupy funkcyjne
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O9.1_U01
student umie uporządkować dodatki paszowe o charakterze biostymulatorów
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym umie uporządkować dodatki paszowe o charakterze bistymulatorów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZP-S1-O9.1_K01
student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz w grupie
2,0
3,0student wykazuje dostateczną aktywność pracy samodzielnej oraz w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kotarbińska M., Grela E., Dodatki paszowe dla świń, PAN Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt, JAbłonna k. Warszawy, 1995
  2. Smulikowska S, Dodatki paszowe w żywieniu drobiu, PAN Instytut Fizjologii i Żywienia Zwierząt, Jabłonna k. Warszawy, 1994
  3. Grela E., Dodatki w żywieniu bydła, VIT-TRA, 2001
  4. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rola i znaczenie preparatów probiotycznych w żywieniu zwierząt. Zastosowanie enzymów w żywieniu zwierząt. Preparaty enzymatyczne stosowane w żywieniu drobiu i trzody chlewnej, ze szczególnym uwzględnieniem enzymów hydrolizujących NSP.5
T-A-2Przeciwutleniacze w paszach a zdrowie i wyniki produkcyjne zwierząt. Zastosowanie konserwantów, zakwaszaczy i detoksykantów w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom patogennych mikroorganizmów i mykotoksyn występujących w paszach.4
T-A-3Dodatki aromatyczne i smakowe. Preparaty poprawiające mikroklimat w pomieszczeniach i chroniące środowisko naturalne. Barwniki paszowe naturalne i syntetyczne w żywieniu zwierząt.3
T-A-4Zakazane stymulatory wzrostu w krajach EU. Hormonalne stymulatory wzrostu. Antybiotyki paszowe jako stymulatory wzrostu w żywieniu zwierząt.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Biostymulatory, podział na grupy. Nowe uwarunkowania prawne w stosowaniu biostymulatorów wzrostu w żywieniu zwierząt gospodarskich.4
T-W-2„Prawo paszowe” – aktualne przepisy. Kategorie i grupy funkcjonalne nowoczesnych dodatków paszowych.5
T-W-3Wymogi dotyczące rejestracji dodatków, aktualny ich wykaz.4
T-W-4Klasyfikacja substancji antyodżywczych występujących w stosowanych paszach roślinnych.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowanie literatury6
A-A-3Konsultacje3
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń4
A-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3studiowanie literatury5
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-S1-O9.1_W01student potrafi scharakteryzować naturalne dodatki stymulujące produkcyjność zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W15zna podstawy profilaktyki i dietetyki weterynaryjnej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz, ich budową chemiczną oraz wpływem na organizmy ludzi i zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz i żywności , występujących w surowcach i produktach roślinnych
Treści programoweT-A-1Rola i znaczenie preparatów probiotycznych w żywieniu zwierząt. Zastosowanie enzymów w żywieniu zwierząt. Preparaty enzymatyczne stosowane w żywieniu drobiu i trzody chlewnej, ze szczególnym uwzględnieniem enzymów hydrolizujących NSP.
T-A-2Przeciwutleniacze w paszach a zdrowie i wyniki produkcyjne zwierząt. Zastosowanie konserwantów, zakwaszaczy i detoksykantów w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom patogennych mikroorganizmów i mykotoksyn występujących w paszach.
T-A-3Dodatki aromatyczne i smakowe. Preparaty poprawiające mikroklimat w pomieszczeniach i chroniące środowisko naturalne. Barwniki paszowe naturalne i syntetyczne w żywieniu zwierząt.
T-A-4Zakazane stymulatory wzrostu w krajach EU. Hormonalne stymulatory wzrostu. Antybiotyki paszowe jako stymulatory wzrostu w żywieniu zwierząt.
T-W-1Biostymulatory, podział na grupy. Nowe uwarunkowania prawne w stosowaniu biostymulatorów wzrostu w żywieniu zwierząt gospodarskich.
T-W-2„Prawo paszowe” – aktualne przepisy. Kategorie i grupy funkcjonalne nowoczesnych dodatków paszowych.
T-W-3Wymogi dotyczące rejestracji dodatków, aktualny ich wykaz.
T-W-4Klasyfikacja substancji antyodżywczych występujących w stosowanych paszach roślinnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Wykład problemowy
M-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wymienić dopuszczone prawem dodatki w żywieniu zwierząt z podziałem na grupy funkcyjne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-S1-O9.1_U01student umie uporządkować dodatki paszowe o charakterze biostymulatorów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz, ich budową chemiczną oraz wpływem na organizmy ludzi i zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz i żywności , występujących w surowcach i produktach roślinnych
Treści programoweT-A-1Rola i znaczenie preparatów probiotycznych w żywieniu zwierząt. Zastosowanie enzymów w żywieniu zwierząt. Preparaty enzymatyczne stosowane w żywieniu drobiu i trzody chlewnej, ze szczególnym uwzględnieniem enzymów hydrolizujących NSP.
T-A-2Przeciwutleniacze w paszach a zdrowie i wyniki produkcyjne zwierząt. Zastosowanie konserwantów, zakwaszaczy i detoksykantów w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom patogennych mikroorganizmów i mykotoksyn występujących w paszach.
T-A-3Dodatki aromatyczne i smakowe. Preparaty poprawiające mikroklimat w pomieszczeniach i chroniące środowisko naturalne. Barwniki paszowe naturalne i syntetyczne w żywieniu zwierząt.
T-A-4Zakazane stymulatory wzrostu w krajach EU. Hormonalne stymulatory wzrostu. Antybiotyki paszowe jako stymulatory wzrostu w żywieniu zwierząt.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym umie uporządkować dodatki paszowe o charakterze bistymulatorów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZP-S1-O9.1_K01student wykazuje umiejętność pracy samodzielnej oraz w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z problematyką stosowania nowoczesnych dodatków do pasz, ich budową chemiczną oraz wpływem na organizmy ludzi i zwierząt, pprzedstawienie aktualnie stosowanych dodatków, które składają się na tzw. bezpieczną paszę, zapoznanie z głównymi grupami substancji toksycznych lub obniżających przyswajalność innych składników pasz i żywności , występujących w surowcach i produktach roślinnych
Treści programoweT-A-1Rola i znaczenie preparatów probiotycznych w żywieniu zwierząt. Zastosowanie enzymów w żywieniu zwierząt. Preparaty enzymatyczne stosowane w żywieniu drobiu i trzody chlewnej, ze szczególnym uwzględnieniem enzymów hydrolizujących NSP.
T-A-2Przeciwutleniacze w paszach a zdrowie i wyniki produkcyjne zwierząt. Zastosowanie konserwantów, zakwaszaczy i detoksykantów w celu przeciwdziałania negatywnym skutkom patogennych mikroorganizmów i mykotoksyn występujących w paszach.
T-A-3Dodatki aromatyczne i smakowe. Preparaty poprawiające mikroklimat w pomieszczeniach i chroniące środowisko naturalne. Barwniki paszowe naturalne i syntetyczne w żywieniu zwierząt.
T-A-4Zakazane stymulatory wzrostu w krajach EU. Hormonalne stymulatory wzrostu. Antybiotyki paszowe jako stymulatory wzrostu w żywieniu zwierząt.
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4wysłuchanie prezentacji przygotowanych przez studentów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykazuje dostateczną aktywność pracy samodzielnej oraz w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0