Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Choroby genetyczne zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Choroby genetyczne zwierząt
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu Genetyki oraz Biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z chorobami genetycznymi zwierząt, ich diagnostyką oraz zapobieganie ich rozprzestrzeniania się w populacjach.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Encefalopatie gąbczaste zwierząt o podłożu genetycznym.3
T-A-2Diagnostyka nosicielstwa wybranych chorób genetycznych zwierząt gospodarskich.3
T-A-3Genetyczne podłoże zaburzeń determinacji płci.3
T-A-4Modele zwierzęce chorób genetycznych człowieka.2
T-A-5Czynniki modyfikujące strukturę DNA.2
T-A-6Komercyjna diagnostyka nosicielstwa chorób genetycznych zwierząt.2
15
wykłady
T-W-1Choroby genetyczne zwierząt - istota, podział, występowanie.2
T-W-2Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (przeżuwających).2
T-W-3Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (świnie, konie, drób).2
T-W-4Choroby genetyczne psów i kotów.2
T-W-5Choroby genetyczne zwierząt amatorskich.2
T-W-6Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt.4
T-W-7Profilaktyka chorób genetycznych zwierząt.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia materiału ćwiczeń5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOP-S-O115_W01
Znajomość klasyfikacji i mechanizmów powstawania chorób genetycznych oraz wiedza na temat wybranych schorzeń
T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOP-S-O115_W01
Znajomość klasyfikacji i mechanizmów powstawania chorób genetycznych oraz wiedza na temat wybranych schorzeń
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy
4,5Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy

Literatura podstawowa

  1. Krystyna Małgorzata Charon, Marek Świtoński, Genetyka i genomika zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012, Wydanie: trzecie, zmienione, Oprawa miękka, s. 400+12

Literatura dodatkowa

  1. OMIA Online Mendelian Inheritance in Animals, The University of Sydney., World Wide Web URL: http://omia.angis.org.au/, 2013

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Encefalopatie gąbczaste zwierząt o podłożu genetycznym.3
T-A-2Diagnostyka nosicielstwa wybranych chorób genetycznych zwierząt gospodarskich.3
T-A-3Genetyczne podłoże zaburzeń determinacji płci.3
T-A-4Modele zwierzęce chorób genetycznych człowieka.2
T-A-5Czynniki modyfikujące strukturę DNA.2
T-A-6Komercyjna diagnostyka nosicielstwa chorób genetycznych zwierząt.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Choroby genetyczne zwierząt - istota, podział, występowanie.2
T-W-2Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (przeżuwających).2
T-W-3Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (świnie, konie, drób).2
T-W-4Choroby genetyczne psów i kotów.2
T-W-5Choroby genetyczne zwierząt amatorskich.2
T-W-6Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt.4
T-W-7Profilaktyka chorób genetycznych zwierząt.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury7
A-A-3przygotowanie do zaliczenia materiału ćwiczeń5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie wskazanej literatury7
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów5
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOP-S-O115_W01Znajomość klasyfikacji i mechanizmów powstawania chorób genetycznych oraz wiedza na temat wybranych schorzeń
Treści programoweT-A-3Genetyczne podłoże zaburzeń determinacji płci.
T-A-1Encefalopatie gąbczaste zwierząt o podłożu genetycznym.
T-A-2Diagnostyka nosicielstwa wybranych chorób genetycznych zwierząt gospodarskich.
T-A-4Modele zwierzęce chorób genetycznych człowieka.
T-A-5Czynniki modyfikujące strukturę DNA.
T-A-6Komercyjna diagnostyka nosicielstwa chorób genetycznych zwierząt.
T-W-1Choroby genetyczne zwierząt - istota, podział, występowanie.
T-W-2Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (przeżuwających).
T-W-3Choroby genetyczne zwierząt gospodarskich (świnie, konie, drób).
T-W-4Choroby genetyczne psów i kotów.
T-W-5Choroby genetyczne zwierząt amatorskich.
T-W-6Diagnostyka molekularna chorób genetycznych zwierząt.
T-W-7Profilaktyka chorób genetycznych zwierząt.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, wykazuje obojętność w stosunku do przekazywanej wiedzy, popełnia liczne błędy merytoryczne w zakresie wyrażania wiedzy
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
3,5Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy
4,0Student opanował prawie cały materiał programowy, rozumie poprawnie całość zakresu materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia sporadyczne błędy w zakresie wyrażania wiedzy
4,5Student opanował cały materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, rozumie wszystkie treści programowe, wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość w stosunku do wiedzy, nie popełnia błędów w zakresie wyrażania wiedzy