Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo

Sylabus przedmiotu Markery cytogenetyczne i molekularne w hodowli koni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Markery cytogenetyczne i molekularne w hodowli koni
Specjalność Pielęgniarstwo zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy z zakresu biologii molekularnej, genetyki ogólnej.
W-2Ogólna wiedza z zakresu biologii komórki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznaie z podstawami cytogenetyki konia (Equus caballus L.). Okreslenie przyczyny i konsekwencji zmienności cytogenetycznej tego gatunku. Poznanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni oraz możliwości ich wykorzystania w diagnostyce.
C-2Zapoznanie z genetyką molekularną konia. Rodzaje markerów molekularnych i ich sprzężenie z cechami użytkowymi. Możliości wykorzystania markerów w diagnostyce i selekcji hodowlanej.
C-3Poznanie podstawowych technik wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej i genetycznej wybranego gatunku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przegląd podstawowych technik, wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej.2
T-A-2Analiza kariotypu konia oraz identyfikacja nieprawidłowości chromosomowych.4
T-A-3Metodyczne podstawy techniki PCR i jej odmian.2
T-A-4Ientyfikacja form polimorficznych wybranych genów strukturalnych.2
T-A-5Markery klasy II - możliwości identyfikacji.2
T-A-6Markery molekularne w diagnostyce chorób genetycznych i wad rozwojowych.2
T-A-7Mikoromacierze DNA we wspomaganiu pracy hodowlanej.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadenie do cytogenetyki konia. Definicja markerów cytogenetycznych. Przyczyny i konsekwencje hodowlane zmienności cytogenetycznej koni.2
T-W-2Wykorzystanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni: markery liczbowe, markery strukturalne, markery poliploidalności, ich wpływ na determinację i różnicowanie płci oraz potencjał reprodukcyjny ich nosicieli.2
T-W-3Wykorzystanie markerów w diagnostyce wad rozwojowych i chorób o podłożu cytogenetycznym.2
T-W-4Wprowadzenie do genetyki molekularnej konia. Definicja markerów molekularnych, ich rodzaje oraz źródła zmienności.2
T-W-5Molekularne markery klasy I oraz ich sprzężenie z cechami użytkowymi koni.2
T-W-6Molekularne markery klasy II. Możliwości ich wykorzystania.2
T-W-7Wykorzystanie markerów molekularnych w diagnostyce chorób o podłożu genetycznym i identyfikacji ich nosicieli.2
T-W-8Możliwości wykorzystania markerów cytogenetycznych i molekularnych w pracy hodowanej koni jako dodatkowe kryteria selekcyjne.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowane literatury przedmiotu.6
A-A-3przygotowanie do zaliczenia częsci audytoryjnej.6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykłądach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wyjaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści zajęć laboaratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O113_W01
Student definiuje pojęcie markerów cytogenetycznych, określa ich rodzaje oraz potrafi wskazać na praktyczne ich wykorzystanie w diagnostyce i selekcji.
ZO_1A_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
ZO_1A_ZOK-S-O113_W02
Student zna pojęcie markerów genetycznych wraz z podziałem na klasy. Określa możliwości zastosowania tych markerów diagnostyce chorób genetycznych i pracy hodowlanej.
ZO_1A_W05C-1, C-2T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOK-S-O113_U01
Posługuje się podstawowymi technikami w analizach cytogenetycznych i molekularnych.
ZO_1A_U17C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-8M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O113_W01
Student definiuje pojęcie markerów cytogenetycznych, określa ich rodzaje oraz potrafi wskazać na praktyczne ich wykorzystanie w diagnostyce i selekcji.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOK-S-O113_W02
Student zna pojęcie markerów genetycznych wraz z podziałem na klasy. Określa możliwości zastosowania tych markerów diagnostyce chorób genetycznych i pracy hodowlanej.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOK-S-O113_U01
Posługuje się podstawowymi technikami w analizach cytogenetycznych i molekularnych.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Świtoński M., Słota E., Jaszczak K., Diagnostyka cytogenetyczna zwierząt, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2006
  2. Charon K.M., Świtoński M., Genetyka zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Słomski R., Analiza DNA teoria i praktyka., Wydawnictwo Uniwersyetu Przyrodniczego w Poznaniu, Poznań, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przegląd podstawowych technik, wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej.2
T-A-2Analiza kariotypu konia oraz identyfikacja nieprawidłowości chromosomowych.4
T-A-3Metodyczne podstawy techniki PCR i jej odmian.2
T-A-4Ientyfikacja form polimorficznych wybranych genów strukturalnych.2
T-A-5Markery klasy II - możliwości identyfikacji.2
T-A-6Markery molekularne w diagnostyce chorób genetycznych i wad rozwojowych.2
T-A-7Mikoromacierze DNA we wspomaganiu pracy hodowlanej.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadenie do cytogenetyki konia. Definicja markerów cytogenetycznych. Przyczyny i konsekwencje hodowlane zmienności cytogenetycznej koni.2
T-W-2Wykorzystanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni: markery liczbowe, markery strukturalne, markery poliploidalności, ich wpływ na determinację i różnicowanie płci oraz potencjał reprodukcyjny ich nosicieli.2
T-W-3Wykorzystanie markerów w diagnostyce wad rozwojowych i chorób o podłożu cytogenetycznym.2
T-W-4Wprowadzenie do genetyki molekularnej konia. Definicja markerów molekularnych, ich rodzaje oraz źródła zmienności.2
T-W-5Molekularne markery klasy I oraz ich sprzężenie z cechami użytkowymi koni.2
T-W-6Molekularne markery klasy II. Możliwości ich wykorzystania.2
T-W-7Wykorzystanie markerów molekularnych w diagnostyce chorób o podłożu genetycznym i identyfikacji ich nosicieli.2
T-W-8Możliwości wykorzystania markerów cytogenetycznych i molekularnych w pracy hodowanej koni jako dodatkowe kryteria selekcyjne.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Studiowane literatury przedmiotu.6
A-A-3przygotowanie do zaliczenia częsci audytoryjnej.6
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykłądach15
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Pisemne zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O113_W01Student definiuje pojęcie markerów cytogenetycznych, określa ich rodzaje oraz potrafi wskazać na praktyczne ich wykorzystanie w diagnostyce i selekcji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie z podstawami cytogenetyki konia (Equus caballus L.). Okreslenie przyczyny i konsekwencji zmienności cytogenetycznej tego gatunku. Poznanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni oraz możliwości ich wykorzystania w diagnostyce.
C-2Zapoznanie z genetyką molekularną konia. Rodzaje markerów molekularnych i ich sprzężenie z cechami użytkowymi. Możliości wykorzystania markerów w diagnostyce i selekcji hodowlanej.
Treści programoweT-W-1Wprowadenie do cytogenetyki konia. Definicja markerów cytogenetycznych. Przyczyny i konsekwencje hodowlane zmienności cytogenetycznej koni.
T-W-2Wykorzystanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni: markery liczbowe, markery strukturalne, markery poliploidalności, ich wpływ na determinację i różnicowanie płci oraz potencjał reprodukcyjny ich nosicieli.
T-W-3Wykorzystanie markerów w diagnostyce wad rozwojowych i chorób o podłożu cytogenetycznym.
T-W-4Wprowadzenie do genetyki molekularnej konia. Definicja markerów molekularnych, ich rodzaje oraz źródła zmienności.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O113_W02Student zna pojęcie markerów genetycznych wraz z podziałem na klasy. Określa możliwości zastosowania tych markerów diagnostyce chorób genetycznych i pracy hodowlanej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznaie z podstawami cytogenetyki konia (Equus caballus L.). Okreslenie przyczyny i konsekwencji zmienności cytogenetycznej tego gatunku. Poznanie markerów cytogenetycznych w reprodukcji koni oraz możliwości ich wykorzystania w diagnostyce.
C-2Zapoznanie z genetyką molekularną konia. Rodzaje markerów molekularnych i ich sprzężenie z cechami użytkowymi. Możliości wykorzystania markerów w diagnostyce i selekcji hodowlanej.
Treści programoweT-A-5Markery klasy II - możliwości identyfikacji.
T-A-6Markery molekularne w diagnostyce chorób genetycznych i wad rozwojowych.
T-A-7Mikoromacierze DNA we wspomaganiu pracy hodowlanej.
T-W-5Molekularne markery klasy I oraz ich sprzężenie z cechami użytkowymi koni.
T-W-6Molekularne markery klasy II. Możliwości ich wykorzystania.
T-W-7Wykorzystanie markerów molekularnych w diagnostyce chorób o podłożu genetycznym i identyfikacji ich nosicieli.
T-W-8Możliwości wykorzystania markerów cytogenetycznych i molekularnych w pracy hodowanej koni jako dodatkowe kryteria selekcyjne.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie w stosunku do wiedzy, popełnia wiele błędów w zakresie wyrażania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOK-S-O113_U01Posługuje się podstawowymi technikami w analizach cytogenetycznych i molekularnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
Cel przedmiotuC-3Poznanie podstawowych technik wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej i genetycznej wybranego gatunku.
Treści programoweT-A-1Przegląd podstawowych technik, wykorzystywanych w analizie cytogenetycznej.
T-A-2Analiza kariotypu konia oraz identyfikacja nieprawidłowości chromosomowych.
T-A-3Metodyczne podstawy techniki PCR i jej odmian.
T-A-4Ientyfikacja form polimorficznych wybranych genów strukturalnych.
T-W-8Możliwości wykorzystania markerów cytogenetycznych i molekularnych w pracy hodowanej koni jako dodatkowe kryteria selekcyjne.
Metody nauczaniaM-2wyjaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne (test) treści zajęć laboaratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,5
4,0
4,5
5,0