Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane gospodarczo
Specjalność Hodowla i użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zoologii bezkręgowców

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obserwacja przyżyciowa wybranych przedstawicieli krajowych bezkręgowców1
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane w ochronie środowiska – wyjście do Oczyszczalni Ścieków Pomorzany3
T-A-3Bezkręgowce jako produkt spożywczy2
T-A-4Próby wykorzystania zwierząt bezkręgowych w przemyśle i rolnictwie2
T-A-5Produkty pszczele2
T-A-6Ekonomiczne aspekty chowu ślimaków – wyjazd na fermę ślimaków3
T-A-7Zasady organizacji amatorskiej hodowli zwierząt bezkręgowych – wykład z wieloletnim hodowcą zwierząt bezkręgowych i kręgowych2
15
wykłady
T-W-1Bezkręgowce wykorzystywane gospodarczo – wprowadzenie. Znaczenie gospodarcze gąbek i parzydełkowców2
T-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska2
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic2
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie4
T-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych2
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wyznaczonej literatury20
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego15
A-A-4Konsultacje7
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wyznaczonej literatury5
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-2Filmy
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
S-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
S-3Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta podczas zajęć, jego aktywności, zaangażowania i postawy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_W01
Student posiada wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które są dzięki nim wytwarzane.
ZO_1A_W05, ZO_1A_W01C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U01
Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
ZO_1A_U08C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5M-3, M-2, M-1S-1, S-2
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U02
Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu.
ZO_1A_U17, ZO_1A_U14, ZO_1A_U11C-1T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-6, T-A-7, T-A-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_K01
Student zyskuje wrażliwość i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody;
ZO_1A_K07, ZO_1A_K02, ZO_1A_K03C-1T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-A-2, T-W-2, T-A-5, T-A-3, T-W-6, T-A-1, T-A-7, T-W-5, T-A-6, T-W-4M-2, M-1, M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_W01
Student posiada wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które są dzięki nim wytwarzane.
2,0
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U01
Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
2,0
3,0Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
3,5
4,0
4,5
5,0
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_U02
Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu.
2,0
3,0Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZOO-S-O6.1_K01
Student zyskuje wrażliwość i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody;
2,0
3,0Student jest wrażliwy i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
  2. Jura Cz.(red), Bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J., Człowiek i owady, SGGW, Warszawa, 2001
  2. oo, Pożyteczne owady i inne zwierzęta, Wyd. Medix Plus, Poznań, 1997
  3. Samek A., Świat muszli, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obserwacja przyżyciowa wybranych przedstawicieli krajowych bezkręgowców1
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane w ochronie środowiska – wyjście do Oczyszczalni Ścieków Pomorzany3
T-A-3Bezkręgowce jako produkt spożywczy2
T-A-4Próby wykorzystania zwierząt bezkręgowych w przemyśle i rolnictwie2
T-A-5Produkty pszczele2
T-A-6Ekonomiczne aspekty chowu ślimaków – wyjazd na fermę ślimaków3
T-A-7Zasady organizacji amatorskiej hodowli zwierząt bezkręgowych – wykład z wieloletnim hodowcą zwierząt bezkręgowych i kręgowych2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bezkręgowce wykorzystywane gospodarczo – wprowadzenie. Znaczenie gospodarcze gąbek i parzydełkowców2
T-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska2
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic2
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie4
T-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych2
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Czytanie wyznaczonej literatury20
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianu zaliczeniowego15
A-A-4Konsultacje7
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie wyznaczonej literatury5
A-W-3Konsultacje z prowadzącym przedmiot4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu5
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOO-S-O6.1_W01Student posiada wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które są dzięki nim wytwarzane.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W05ma ogólną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych na poziomie komórki, tkanki, pojedynczego organizmu oraz populacji z uwzględnieniem różnych poziomów organizacji biosfery
ZO_1A_W01wykazuje ogólną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki i fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku zootechnika
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie
T-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska
T-W-1Bezkręgowce wykorzystywane gospodarczo – wprowadzenie. Znaczenie gospodarcze gąbek i parzydełkowców
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic
Metody nauczaniaM-3Na ćwiczeniach praca w grupach
M-2Filmy
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
S-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada pogłębioną wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOO-S-O6.1_U01Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U08Rozumie zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie
T-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic
T-W-1Bezkręgowce wykorzystywane gospodarczo – wprowadzenie. Znaczenie gospodarcze gąbek i parzydełkowców
T-A-4Próby wykorzystania zwierząt bezkręgowych w przemyśle i rolnictwie
T-A-3Bezkręgowce jako produkt spożywczy
T-A-5Produkty pszczele
Metody nauczaniaM-3Na ćwiczeniach praca w grupach
M-2Filmy
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
S-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Na podstawie kluczy student oznacza bezkręgowce wykorzystywane w różnych działach gospodarki.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOO-S-O6.1_U02Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U17Wykazuje umiejętność prawidłowego użytkowania zwierząt oraz stosuje podstawowe zasady ich hodowli
ZO_1A_U14Dokonuje oceny dobrostanu zwierząt oraz podejmuje działania w celu jego optymalizacji
ZO_1A_U11Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie w dziedzinie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie
T-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane w ochronie środowiska – wyjście do Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
T-A-6Ekonomiczne aspekty chowu ślimaków – wyjazd na fermę ślimaków
T-A-7Zasady organizacji amatorskiej hodowli zwierząt bezkręgowych – wykład z wieloletnim hodowcą zwierząt bezkręgowych i kręgowych
T-A-1Obserwacja przyżyciowa wybranych przedstawicieli krajowych bezkręgowców
Metody nauczaniaM-2Filmy
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: cząstkowe sprawdziany pisane po zakończeniu działu
S-2Ocena podsumowująca: prawdzian pisemny po zakończeniu części wykładowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi założyć i prowadzić hodowlę zwierząt wykorzystywanych gospodarczo, w tym zwierząt karmowych z uwzględnieniem ich dobrostanu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZO_1A_ZOO-S-O6.1_K01Student zyskuje wrażliwość i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
ZO_1A_K02postępuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie użytkowania zwierząt i produkcji żywności
ZO_1A_K03prezentuje postawę proekologiczną i postawę odpowiedzialności za otaczający świat ożywiony na różnych poziomach jego organizacji, wynikającą ze świadomości ryzyka związanego ze stosowaniem różnorodnych środków produkcji
Cel przedmiotuC-1Student pogłębia wiedzę o bezkręgowcach, które mogą być użytkowane gospodarczo oraz o produktach, które dzięki tym bezkręgowcom są wytwarzane
Treści programoweT-A-4Próby wykorzystania zwierząt bezkręgowych w przemyśle i rolnictwie
T-W-1Bezkręgowce wykorzystywane gospodarczo – wprowadzenie. Znaczenie gospodarcze gąbek i parzydełkowców
T-W-3Gospodarcze znaczenie pierścienic
T-A-2Zwierzęta bezkręgowe wykorzystywane w ochronie środowiska – wyjście do Oczyszczalni Ścieków Pomorzany
T-W-2Wykorzystanie płazińców (tasiemców i przywr) oraz nicieni w medycynie i ochronie środowiska
T-A-5Produkty pszczele
T-A-3Bezkręgowce jako produkt spożywczy
T-W-6Bezkręgowce jako źródło trucizn i leków
T-A-1Obserwacja przyżyciowa wybranych przedstawicieli krajowych bezkręgowców
T-A-7Zasady organizacji amatorskiej hodowli zwierząt bezkręgowych – wykład z wieloletnim hodowcą zwierząt bezkręgowych i kręgowych
T-W-5Gospodarowanie populacjami mięczaków wolno żyjących i hodowlanych
T-A-6Ekonomiczne aspekty chowu ślimaków – wyjazd na fermę ślimaków
T-W-4Stawonogi – sprzymierzeńcy i wrogowie
Metody nauczaniaM-2Filmy
M-1Wykład z prezentacjami multimedialnymi
M-3Na ćwiczeniach praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena ciągła pracy studenta podczas zajęć, jego aktywności, zaangażowania i postawy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest wrażliwy i wykazuje dbałość o zwierzęta pozyskiwane z przyrody
3,5
4,0
4,5
5,0