Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Chemia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki rolnicze, leśne i weterynaryjne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Jankowiak <dorota.jankowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomośc podstaw chemii ogólnej, nieorganicznej i organicznej z zakresu szkoły ponadgimnazialnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studenta kluczowych pojęć z zakresu chemii i nomenklatury chemicznej. Poszerzenie wiedzy z zakresu budowy atomu, konfiguracji elektronowej najważniejszych pierwiastków "życia" i typów wiązań chemicznych. Zrozumienie klasyfikacji i mechanizmów reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Poznanie rodzajów izomerii związków organicznych oraz zrozumienie wpływu grup funkcyjnych na własciwości tych czasteczek. Opanowanie umiejętności przeprowadzenia prostych analiz i obliczeń chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Warunki zaliczenia ćwiczeń. Przepisy BHP. Zasady posługiwania się odstawowym sprzętem w laboratorium chemicznym. | 2 |
T-L-2 | Reakcje charakterystyczne kationów [sodu, potasu, amonu, magnezu, wapnia, kobaltu(II), żelaza(II), żelaza(III), manganu(II), glinu, cynku, ołowiu(II), miedzi(II), srebra(I)] i anionów [chlorkowego, jodkowego, siarczanowego(IV i VI), fosforanowego(V), azotanowego (III i V), siarczkowych, szczawianowych, węglanowego] | 4 |
T-L-3 | Roztwory właściwe, zawiesiny i koloidy. Stęznia procentowe i molowe i ich przeliczanie. zadania rachunkowe. Spożądzanie roztworow o okreslonym stężeniu | 4 |
T-L-4 | Iloczyn jonowy wody i stężenie jonów wodorowych. Naturalne i stosowane w laboratoruim wskaźniki wartości pH. Pomiar pH róznych roztworów. Przeliczanie pH na stężenie jonow wodorowych i odwrotnie. | 2 |
T-L-5 | WPROWADZENIE DO CHEMII ORGANICZNEJ: Reakcje charakterystyczne głównych rodzajów związków chemii organicznej - węglowodory, alkohole, fenole, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe, aminokwasy | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Struktura atomu. Cząstki elementarne. Jądro atomowe. Liczba atomowa (porządkowa) pierwiastka, względna masa atomowa. Izotopy, izobary i izotony. Budowa powłok elektronowych. Podpowłoki s, p, d, f ..... . Liczby kwantowe. Orbitale atomowe i ich rozmieszczenie przestrzenne. Konfiguracja elektronowa, zakaz Pauliego i reguła Hunda. | 2 |
T-W-2 | Prawo okresowości, układ okresowy pierwiastków a budowa atomu. Reguła oktetu. Orbitale molekularne. Wiązania sigma (δ) i wiązania (π). Hybrydyzacja orbitali atomowych. Wiązania chemiczne: jonowe, kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane – cząsteczka dipolowa, koordynacyjne, wodorowe i metaliczne. Siły van der Waalsa. | 3 |
T-W-3 | Zasady klasyfikacji reakcji chemicznych. Reakcje chemii nieorganicznej. Reakcje redox. Systematyka i nazewnictwo związków nieorganicznych. | 2 |
T-W-4 | Ogólna klasyfikacja związków organicznych. Izomeria związków organicznych. Mechanizmy i klasyfikacja reakcji organicznych. Kwasy i zasady w chemii organicznej – elektrofile i nukleofile. | 4 |
T-W-5 | Aklany i cykloalkany. Alkeny i alkiny. Węglowodory aromatyczne.Alkohole ii fenole . Klasyfikacja i nomenklatura. Właściwości fizyczne i chemiczne. | 2 |
T-W-6 | Związki karbonylowe: aldehydy i ketony. Kwasy karboksylowe i ich pochodne: Nazewnictwo zwyczajowe, systematyczne i struktura kwasów karboksylowych. Budowa, właściwości fizyczne i reaktywność. Kwasy karboksylowe jako produkty reakcji utleniania. Główne typy pochodnych kwasów karboksylowych. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 15 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie zagadnień teoretycznych związanych z tematyką bieżących ćwiczeń | 5 |
A-L-4 | zapoznanie się z metodyką i wymogami analiz chemicznych przwidzianych programie bieżących cwiczeń | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Konsultacje z prowadzącym wykłady | 5 |
A-W-3 | Utrwalanie i uzupełnianie wiadomości dotyczących bieżącej tematyki wykładówi | 9 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów | 29 |
A-W-5 | Pisemne zaliczenie wykładów | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją zagadnień teoretycznych |
M-2 | Pokaz multimedialny z objaśnieniami przy wykorzystaniu komputera i projektora |
M-3 | Praktyczne ćwiczenia laboratoryjne w grupach |
M-4 | Dyskusja dydaktyczna, rozwiązywanie problemów i interpretacja przy pomocy prowadzacego ćwiczenia otrzymanych wyników. |
M-5 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania teoretycznego studenta w zkresie tematyki bieżących ćwiczeń. |
S-2 | Ocena formująca: Na zakończenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych ocena przez prowadzacego zakresu i poprawności wykonanych przez zespól analiz, wyciągbiętych wniosków i, interpretacji otrzymanych wyników. Ocena punktowa w skali 0-5. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładowych w formie testu wyboru. Na test składa się 50-60 pytań obejmujących wszystkie zagadnienia objęte programem wykładów. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie łącznej sumy punktów otrzymanych podczas poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnychoraz oceny znajomości zagadnień teoretycznych związanych z treścią ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B2_W01 Student zna podstawową nomenklaturę chemiczną,zna i opisuje budowę atomu i podstawowe wiązania chemiczne wewnątrz- i międzycząsteczkowe. Rozumie i wyjasnia związek między konfiguracją elektronowa i wlaściwościami danego pierwiastka oraz rodzajem tworzonych przez niego wiązań chemicznych z innymi pierwiastkami. | ZO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-5, M-4, M-3, M-2 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
ZO_1A_ZO-S-B2_W02 Klasyfikuje i rozróżnia podstawowe typy reakcji chemicznych. rozumie i wyjasnia istotę równowagii chemicznej, iloczynu jonowego wody i pH | ZO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-4, T-W-3 | M-1, M-5, M-4, M-3, M-2 | S-4, S-1, S-3, S-2 |
ZO_1A_ZO-S-B2_W03 Student zna główne klasy związków organicznych i ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem grup funkcyjnych.i | ZO_1A_W01 | — | — | C-1 | T-L-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-5, M-4, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B2_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem laboratorium chemicznego, wykonywać proste analizy jakościowe i jakościowe oraz podstawowe obliczenia chemiczne zarowno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. | ZO_1A_U07 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5 | M-5, M-4, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B2_K01 Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz chemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę. | ZO_1A_K01 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-5, T-L-4, T-L-3 | M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B2_W01 Student zna podstawową nomenklaturę chemiczną,zna i opisuje budowę atomu i podstawowe wiązania chemiczne wewnątrz- i międzycząsteczkowe. Rozumie i wyjasnia związek między konfiguracją elektronowa i wlaściwościami danego pierwiastka oraz rodzajem tworzonych przez niego wiązań chemicznych z innymi pierwiastkami. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w podstawowym zakresie nomenklaturę chemiczną i budowę atomu. Potrafi wymienić i scharakteryzować co najmniej połowę podstawowych wiązań chemicznych wewnątrz- i międzycząsteczkowych oraz podać przykłady czasteczek, w których występują.. W podstawowym stopniu i wyjasnia związek między konfiguracją elektronowa i wlaściwościami danego pierwiastka oraz rodzajem tworzonych przez niego wiązań chemicznych z innymi pierwiastkami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S-B2_W02 Klasyfikuje i rozróżnia podstawowe typy reakcji chemicznych. rozumie i wyjasnia istotę równowagii chemicznej, iloczynu jonowego wody i pH | 2,0 | |
3,0 | Student wymienia wszystkie podstawowe typy reakcji w chemii nieorganicznej i organicznej. Potrafi dla przynajmniej połowy z nich wyjaśnić ich podstawowy mechanizm oraz podać ich przykłady. Zna podstawowe różnice i przykłady reakcji nieodwracalnych i odwracalnych. W ogólnym, podstawowym zarysie wyjaśnia istotę równowagii chemicznej reakcji odwracalnych, iloczynu jonowego wody i pH. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
ZO_1A_ZO-S-B2_W03 Student zna główne klasy związków organicznych i ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem grup funkcyjnych.i | 2,0 | |
3,0 | Student zna przynajmniej ponad połowę głównych klas związków organicznych, potrafi w w podstawowym zakresie scharakteryzowac ich podstawowe właściwości fizykochemiczne, łączy te właściwości z rodzajem posiadanych grup funkcyjnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B2_U01 Student potrafi posługiwać się podstawowym sprzętem laboratorium chemicznego, wykonywać proste analizy jakościowe i jakościowe oraz podstawowe obliczenia chemiczne zarowno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. | 2,0 | |
3,0 | Student przy wydatnej pomocy prowadzącego zajęcia lub kolegów z zespołu potrafi wykonywać proste analizy i obliczenia chemiczne zarowno stechiometryczne, jak i w zakresie stężeń procentowych oraz molowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZO-S-B2_K01 Potrafi pracowac w małych zespołach przy wykonywanianiu analiz chemicznych, potrafi dzielić się wiedza i umiejetnościami z innymi członkami zespołu i korzystać z wiedzy umijętności innych, czuje się odpowiedzialny za wynik pracy zespołu i osiagniętą przez niego ocenę. | 2,0 | |
3,0 | Student sporadycznie i tylko w stopniu podstawowym efektywnie pracuje w zespole. Efekty jego pracy w zespole są mierne i często reszta zespołu jest zmuszona do korekty jego niedociągnięć i błędów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów - krótkie wykłady, Wydawnictwo naukowe PVN, Warszawa, 2008
- Galasiński W, Chemia medyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2004
- Pajdowski L, Chemia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002, IX
- Patrick G, Chemia organiczna - krótkie wykłay, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Cox p.A., Chemia nieorganiczna - krótkie wykłady, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2006
- Jones L., Atkins P.W., Chemia ogólna. T 1 i 2., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Bielański A, podstawy chemii nieorganicznej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2002
- Masztalerz P, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2002