Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | - Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-VI/1EF_W01 - Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką | AU_1A_W24 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-VI/1EF_U09 Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów | AU_1A_U09 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_AS1-VI/1EF_K01 Student jest otwarty na przyswajanie wiedzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną. | AU_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
AU_1A_AS1-VI/1EF_K06 Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej. | AU_1A_K06 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-VI/1EF_W01 - Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-VI/1EF_U09 Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_AS1-VI/1EF_K01 Student jest otwarty na przyswajanie wiedzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną. | 2,0 | |
3,0 | Student wyraża swoje stanowisko w wybranych kwestiach etycznych, ma świadomość relacji technika - humanistyka | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_AS1-VI/1EF_K06 Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011
- Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006
- Richard H. Popkin, Filozofia, Zysk i S-ka, Poznań, 1994
Literatura dodatkowa
- red. Peter Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Poznań, 2009
- Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
- Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997