Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot PHS - Wybrane zagadnienia etyki i filozofii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1- Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_W01
- Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką
AU_1A_W24C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_U09
Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów
AU_1A_U09C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_K01
Student jest otwarty na przyswajanie wiedzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną.
AU_1A_K01C-1T-W-1M-1S-1
AU_1A_AS1-VI/1EF_K06
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
AU_1A_K06C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_W01
- Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką
2,0
3,0Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_U09
Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_AS1-VI/1EF_K01
Student jest otwarty na przyswajanie wiedzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną.
2,0
3,0Student wyraża swoje stanowisko w wybranych kwestiach etycznych, ma świadomość relacji technika - humanistyka
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_AS1-VI/1EF_K06
Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011
  2. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006
  3. Richard H. Popkin, Filozofia, Zysk i S-ka, Poznań, 1994

Literatura dodatkowa

  1. red. Peter Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Poznań, 2009
  2. Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
  3. Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Książka i Wiedza, Warszawa, 1997

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1- Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach30
A-W-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_AS1-VI/1EF_W01- Student posiada wiedzę z zakresu wybranych nurtów filozoficznych i etycznych, wyjaśnia ich relacje z techniką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W24Posiada podstawową wiedzę z zakresu treści humanistycznych oraz innych zagadnień uzupełniających wykształcenie techniczne.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-1- Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe informacje z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_AS1-VI/1EF_U09Student interpretuje wiedzę dotyczącą relacji techniki z filozofią oraz etyką, potrafi wykorzystać ją w dyskusji i planowaniu własnych projektów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U09potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne, merytoryczne i techniczne z zakresu architektury, urbanistyki i innych dziedzin sztuki
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-1- Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje podstawowe fakty dotyczące kierunków filozoficznych szczególnie mocno związanych z techniką oraz uzasadnia własną postawę etyczną wobec wybranych problemów współczesności
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_AS1-VI/1EF_K01Student jest otwarty na przyswajanie wiedzy, dostrzega związki pomiędzy techniką a postawą etyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K01rozumie potrzebę permanentnej nauki, potrafi ją organizować
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-1- Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wyraża swoje stanowisko w wybranych kwestiach etycznych, ma świadomość relacji technika - humanistyka
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_AS1-VI/1EF_K06Student jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań planistycznych i projektowych i analizować je w szerszej perspektywie filozoficznej oraz etycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K06rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne…) i jej wpływ na środowisko (przyrodnicze, kulturowe, krajobraz…)
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki ze szczególnym uwzględnieniem aspektów technicznych i ich korespondencji z humanistyką i współczesnymi postawami etycznymi.
Treści programoweT-W-1- Relacja pomiędzy filozofią i techniką - Empiryzm jako kierunek filozoficzny (Francis Bacon) - Pozytywizm i przyrodoznawstwo a socjologia (August Comte) - Nauka jako poszukiwanie prawdy, czyli falsyfikacjonizm (Karl Popper) - Martin Heidegger i jego stosunek do techniki oraz do rzeczywistości społeczno-politycznej - Podstawowe kategorie etyczne stosowane w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - Pojęcie eugeniki w kontekście funkcjonowania społeczeństwa i reguł morlanych - Wielkie tradycje etyczne: buddyzm, konfucjanizm, chrześijaństwo, islam
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0