Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)

Sylabus przedmiotu Historia architektury i urbanistyki-6:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura i urbanistyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Historia architektury i urbanistyki-6
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Szymski <szymski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Bal <wojciech.bal@zut.edu.pl>, Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 30 1,00,50zaliczenie
wykładyW6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych stylów, porządków i detalu architektonicznego od starożytności do XIX w
W-2Lab- Wymagane zaliczenie z przedmiotu historia architektury i urbanistyki na sem I-V

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki na podstawie nurtów architektury XIX i XXw
C-2Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii.
C-3Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
C-4Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
C-5Lab- Szczegółowe omówienie i rozwinięcie tematyki wykładów w oparciu o przygotowywane materiały do dyskusji (referaty, tłumaczenia artykułów), obejmujące następujące zagadnienia, style i kierunki – działalność wybitnych przedstawicieli epoki i zaakcentowanie ich roli w kształtowaniu podstawowych założeń ideowych i rozwiązań formalnych oraz funkcjonalnych architektury XX w. (m.in. F.L. Wright, Le Corbusier, A. Gaudi, W. Gropius, L. Mies van der Rohe) Na tle światowych trendów architektonicznych omówiona zostaje problematyka powojennej architektury polskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. Lara 1750 – 1890. Tradycja klasyczna i wizjonerzy przełomu wieków. (Ledoux, Boulee). Rewolucja przemysłowa. Nurt inżynierski, Wystawy światowe, Szkoła Chicagowska.4
T-L-2Lata 1890 - 1910, Przełom XIX i XX w. Jedność sztuki i przemysłu, Arts & Crafts , Secesja europejska, organiczna i geometryczna, A. Gaudi. Lata 1910–1940. I Wojna Światowa - załamanie starego systemu, poszukiwanie nowych dróg. Futuryzm. Deutcher Werkbund. Funkcjonalizm. A. Loos, W. Gropius.4
T-L-3Ekspresjonizm niemiecki. Ekspresjonizm holenderski: grupa amsterdamska i rotterdamska (de Stijl). Konstruktywizm radziecki, Bauhaus. Indywidualności epoki: F. L. Wright, Mies van der Rohe, Le Corbusier, 17 zasad Theo van Doesburga - przykłady, analizy, porównania.4
T-L-4Dekada lat 30. i 40. Styl międzynarodowy, wpływ modernizmu na architekturę obu Ameryk. Brasilia, O. Niemeyer, L. Costa. Ddekada lat 50. Nurt czystej konstrukcji: Nervi, Candela, Fuller, Otto. Forma rzeźbiarska – E. Saarinen, J. Utzon. Wpływy modernistyczne w Japonii. K. Tange.4
T-L-5Dekada lat 60. Brutalizm, nurty plastyczne, futurystyczne, Metabolizm pop konsumpcja, początki postmodernizmu. Dekada lat 70. i 80. Nurty technologiczne, struktura, Slick – Tech, odniesienia i mody : postmodernizm, neo-klasycyzm, wielowątkowość nowej architektury. High – Tech.4
T-L-6Postmodernizm cd, nurt historyczny , indywidualny i racjonalny. New modern, Dekonstruktywizm, Pluralizm.4
T-L-7Przedwojenna awangardowa architektura polska na tle światowych trendów architektonicznych. Powtórzenie, zakończenie i podsumowanie problematyki architektury współczesnej.4
T-L-8rozliczenie prac semestralnych i kolokwium zaliczające.2
30
wykłady
T-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1obecność na wykładach15
A-W-2praca własna , studiowanie literatury do przedmiotu5
A-W-3Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Laboratoria prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wymagane uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Opracowanie multimedialne na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab- Wymagane uczestnictwo na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Lab- Ocena referatu i ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena formująca: Lab- Wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego bądź zaliczenia ustnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-V/6_W01
zna w podstawowym zakresie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
AU_1A_W22C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
AU_1A_CS1-V/6_W02
zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
AU_1A_W23C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-2, T-L-7, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-V/6_U01
potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne ,merytoryczne i techniczne z zakresu architektury urbanistyki i innych dziedzin sztukii
AU_1A_U09C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-6, T-L-5, T-L-4, T-L-8, T-L-3, T-L-2, T-L-7, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_1A_CS1-V/6_K01
popularyzuje wiedzę o architekturze i urbanistyce
AU_1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-8, T-L-7, T-L-6, T-L-3M-1, M-2S-1, S-3, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-V/6_W01
zna w podstawowym zakresie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
2,0
3,0zna pobieżnie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
AU_1A_CS1-V/6_W02
zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
2,0
3,0zna w podstawowym zakresie najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-V/6_U01
potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne ,merytoryczne i techniczne z zakresu architektury urbanistyki i innych dziedzin sztukii
2,0
3,0sporadycznie zabiera glos w dyskusji, w ograniczonym zakresie wyraża swoje zdanie na dany temat, dostatecznie opracowuje prezentacje multimedialne na zadane tematy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AU_1A_CS1-V/6_K01
popularyzuje wiedzę o architekturze i urbanistyce
2,0
3,0popularyzuje podstawową wiedzę o architekturze i urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Latour St., Szymski A, Rozwój współczesnej myśli architektonicznej, PWN, Warszawa, 1985
  2. Sharp D., 20th century architectur, Lund Humphries, 1991
  3. Pevsner N., Pionierzy współczesności, Pionierzy współczesności, Warszawa, 1976
  4. Szymski A., Powstanie i rozwój architektury współczesnej, Zapol, Szczecin, 1989, cz. 1
  5. Giedion Z., Czas przestrzeń, architektura, PWN, Warszawa, 1968
  6. Banham R., Rewolucja w architekturze, WaiF, Warszawa, 1979
  7. Jencks Ch., Ruch nowoczesny w architekturze, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1987
  8. Jencks Ch., Architektura późnego modernizmu, Arkady, Warszawa, 1989
  9. Jencks Ch., Architektura postmodernistyczna, Arkady, Warszawa, 1989
  10. Kotula A. , Krakowski P., Architektura Współczesna, zarys rozwoju, Wyd. Literackie, Kraków, 1967
  11. Szymski A. Dawidowski R. , Długopolski R., Architektura modernistyczna lat 1928-1940 na obszarze Pomorza Zachodniego, Wyd. Walkowska, Szczecin, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. Lara 1750 – 1890. Tradycja klasyczna i wizjonerzy przełomu wieków. (Ledoux, Boulee). Rewolucja przemysłowa. Nurt inżynierski, Wystawy światowe, Szkoła Chicagowska.4
T-L-2Lata 1890 - 1910, Przełom XIX i XX w. Jedność sztuki i przemysłu, Arts & Crafts , Secesja europejska, organiczna i geometryczna, A. Gaudi. Lata 1910–1940. I Wojna Światowa - załamanie starego systemu, poszukiwanie nowych dróg. Futuryzm. Deutcher Werkbund. Funkcjonalizm. A. Loos, W. Gropius.4
T-L-3Ekspresjonizm niemiecki. Ekspresjonizm holenderski: grupa amsterdamska i rotterdamska (de Stijl). Konstruktywizm radziecki, Bauhaus. Indywidualności epoki: F. L. Wright, Mies van der Rohe, Le Corbusier, 17 zasad Theo van Doesburga - przykłady, analizy, porównania.4
T-L-4Dekada lat 30. i 40. Styl międzynarodowy, wpływ modernizmu na architekturę obu Ameryk. Brasilia, O. Niemeyer, L. Costa. Ddekada lat 50. Nurt czystej konstrukcji: Nervi, Candela, Fuller, Otto. Forma rzeźbiarska – E. Saarinen, J. Utzon. Wpływy modernistyczne w Japonii. K. Tange.4
T-L-5Dekada lat 60. Brutalizm, nurty plastyczne, futurystyczne, Metabolizm pop konsumpcja, początki postmodernizmu. Dekada lat 70. i 80. Nurty technologiczne, struktura, Slick – Tech, odniesienia i mody : postmodernizm, neo-klasycyzm, wielowątkowość nowej architektury. High – Tech.4
T-L-6Postmodernizm cd, nurt historyczny , indywidualny i racjonalny. New modern, Dekonstruktywizm, Pluralizm.4
T-L-7Przedwojenna awangardowa architektura polska na tle światowych trendów architektonicznych. Powtórzenie, zakończenie i podsumowanie problematyki architektury współczesnej.4
T-L-8rozliczenie prac semestralnych i kolokwium zaliczające.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.15
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1obecność na wykładach15
A-W-2praca własna , studiowanie literatury do przedmiotu5
A-W-3Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1-V/6_W01zna w podstawowym zakresie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W22zna w podstawowym zakresie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki na podstawie nurtów architektury XIX i XXw
C-2Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii.
C-3Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
C-4Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
C-5Lab- Szczegółowe omówienie i rozwinięcie tematyki wykładów w oparciu o przygotowywane materiały do dyskusji (referaty, tłumaczenia artykułów), obejmujące następujące zagadnienia, style i kierunki – działalność wybitnych przedstawicieli epoki i zaakcentowanie ich roli w kształtowaniu podstawowych założeń ideowych i rozwiązań formalnych oraz funkcjonalnych architektury XX w. (m.in. F.L. Wright, Le Corbusier, A. Gaudi, W. Gropius, L. Mies van der Rohe) Na tle światowych trendów architektonicznych omówiona zostaje problematyka powojennej architektury polskiej.
Treści programoweT-W-1Wykłady ukierunkowane na prezentacje głównych nurtów architektury XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii. Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Laboratoria prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wymagane uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Opracowanie multimedialne na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab- Wymagane uczestnictwo na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Lab- Ocena referatu i ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena formująca: Lab- Wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego bądź zaliczenia ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna pobieżnie sylwetki wybitnych twórców , dawnych i współczesnych, ich dokonania i poglądy estetyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1-V/6_W02zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_W23zna w podstawowym zakresie nowoczesne materiały i technologie, współczesne realizacje oraz najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki na podstawie nurtów architektury XIX i XXw
C-2Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii.
C-3Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
C-4Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
Treści programoweT-L-3Ekspresjonizm niemiecki. Ekspresjonizm holenderski: grupa amsterdamska i rotterdamska (de Stijl). Konstruktywizm radziecki, Bauhaus. Indywidualności epoki: F. L. Wright, Mies van der Rohe, Le Corbusier, 17 zasad Theo van Doesburga - przykłady, analizy, porównania.
T-L-4Dekada lat 30. i 40. Styl międzynarodowy, wpływ modernizmu na architekturę obu Ameryk. Brasilia, O. Niemeyer, L. Costa. Ddekada lat 50. Nurt czystej konstrukcji: Nervi, Candela, Fuller, Otto. Forma rzeźbiarska – E. Saarinen, J. Utzon. Wpływy modernistyczne w Japonii. K. Tange.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. Lara 1750 – 1890. Tradycja klasyczna i wizjonerzy przełomu wieków. (Ledoux, Boulee). Rewolucja przemysłowa. Nurt inżynierski, Wystawy światowe, Szkoła Chicagowska.
T-L-5Dekada lat 60. Brutalizm, nurty plastyczne, futurystyczne, Metabolizm pop konsumpcja, początki postmodernizmu. Dekada lat 70. i 80. Nurty technologiczne, struktura, Slick – Tech, odniesienia i mody : postmodernizm, neo-klasycyzm, wielowątkowość nowej architektury. High – Tech.
T-L-6Postmodernizm cd, nurt historyczny , indywidualny i racjonalny. New modern, Dekonstruktywizm, Pluralizm.
T-L-2Lata 1890 - 1910, Przełom XIX i XX w. Jedność sztuki i przemysłu, Arts & Crafts , Secesja europejska, organiczna i geometryczna, A. Gaudi. Lata 1910–1940. I Wojna Światowa - załamanie starego systemu, poszukiwanie nowych dróg. Futuryzm. Deutcher Werkbund. Funkcjonalizm. A. Loos, W. Gropius.
T-L-7Przedwojenna awangardowa architektura polska na tle światowych trendów architektonicznych. Powtórzenie, zakończenie i podsumowanie problematyki architektury współczesnej.
T-L-8rozliczenie prac semestralnych i kolokwium zaliczające.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Laboratoria prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wymagane uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Opracowanie multimedialne na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab- Wymagane uczestnictwo na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Lab- Ocena referatu i ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena formująca: Lab- Wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego bądź zaliczenia ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna w podstawowym zakresie najnowsze trendy we współczesnej architekturze i urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1-V/6_U01potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne ,merytoryczne i techniczne z zakresu architektury urbanistyki i innych dziedzin sztukii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_U09potrafi wyrażać poglądy i dyskutować na tematy estetyczne, merytoryczne i techniczne z zakresu architektury, urbanistyki i innych dziedzin sztuki
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki na podstawie nurtów architektury XIX i XXw
C-2Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii.
C-3Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
C-4Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
C-5Lab- Szczegółowe omówienie i rozwinięcie tematyki wykładów w oparciu o przygotowywane materiały do dyskusji (referaty, tłumaczenia artykułów), obejmujące następujące zagadnienia, style i kierunki – działalność wybitnych przedstawicieli epoki i zaakcentowanie ich roli w kształtowaniu podstawowych założeń ideowych i rozwiązań formalnych oraz funkcjonalnych architektury XX w. (m.in. F.L. Wright, Le Corbusier, A. Gaudi, W. Gropius, L. Mies van der Rohe) Na tle światowych trendów architektonicznych omówiona zostaje problematyka powojennej architektury polskiej.
Treści programoweT-L-6Postmodernizm cd, nurt historyczny , indywidualny i racjonalny. New modern, Dekonstruktywizm, Pluralizm.
T-L-5Dekada lat 60. Brutalizm, nurty plastyczne, futurystyczne, Metabolizm pop konsumpcja, początki postmodernizmu. Dekada lat 70. i 80. Nurty technologiczne, struktura, Slick – Tech, odniesienia i mody : postmodernizm, neo-klasycyzm, wielowątkowość nowej architektury. High – Tech.
T-L-4Dekada lat 30. i 40. Styl międzynarodowy, wpływ modernizmu na architekturę obu Ameryk. Brasilia, O. Niemeyer, L. Costa. Ddekada lat 50. Nurt czystej konstrukcji: Nervi, Candela, Fuller, Otto. Forma rzeźbiarska – E. Saarinen, J. Utzon. Wpływy modernistyczne w Japonii. K. Tange.
T-L-8rozliczenie prac semestralnych i kolokwium zaliczające.
T-L-3Ekspresjonizm niemiecki. Ekspresjonizm holenderski: grupa amsterdamska i rotterdamska (de Stijl). Konstruktywizm radziecki, Bauhaus. Indywidualności epoki: F. L. Wright, Mies van der Rohe, Le Corbusier, 17 zasad Theo van Doesburga - przykłady, analizy, porównania.
T-L-2Lata 1890 - 1910, Przełom XIX i XX w. Jedność sztuki i przemysłu, Arts & Crafts , Secesja europejska, organiczna i geometryczna, A. Gaudi. Lata 1910–1940. I Wojna Światowa - załamanie starego systemu, poszukiwanie nowych dróg. Futuryzm. Deutcher Werkbund. Funkcjonalizm. A. Loos, W. Gropius.
T-L-7Przedwojenna awangardowa architektura polska na tle światowych trendów architektonicznych. Powtórzenie, zakończenie i podsumowanie problematyki architektury współczesnej.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. Lara 1750 – 1890. Tradycja klasyczna i wizjonerzy przełomu wieków. (Ledoux, Boulee). Rewolucja przemysłowa. Nurt inżynierski, Wystawy światowe, Szkoła Chicagowska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Laboratoria prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wymagane uczestnictwo w wykładach
S-2Ocena podsumowująca: Opracowanie multimedialne na zadany temat
S-3Ocena formująca: Lab- Wymagane uczestnictwo na zajęciach laboratoryjnych.
S-4Ocena formująca: Lab- Ocena referatu i ocena aktywności na zajęciach
S-5Ocena formująca: Lab- Wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego bądź zaliczenia ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0sporadycznie zabiera glos w dyskusji, w ograniczonym zakresie wyraża swoje zdanie na dany temat, dostatecznie opracowuje prezentacje multimedialne na zadane tematy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAU_1A_CS1-V/6_K01popularyzuje wiedzę o architekturze i urbanistyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_1A_K07popularyzuje wiedzę o architekturze i urbanistyce
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności przygotowania i wygłaszenia prezentacji na wybrany temat z zakresu historii architektury i urbanistyki na podstawie nurtów architektury XIX i XXw
C-2Rozpoznawanie obiektów na podstawie ich charakterystycznych cech. Poznanie wiodących kierunków i stylów w architekturze europejskiej i polskiej w okresie XIX i XX wieku , ich licznych doktryn i ideologii.
C-3Ocena i charakterystyka całokształtu zjawisk , prądów i pojęć, ich relacji i wzajemnego oddziaływania począwszy od eklektyzmu po nurty post-modernistyczne.
C-4Pogłębienie podstaw teoretycznych, założeń estetycznych i uwarunkowań technicznych związanych z rozwojem architektury współczesnej w oparciu o analizę twórczości wybranych, wiodących architektów i ich realizacji w architekturze XX wieku.
C-5Lab- Szczegółowe omówienie i rozwinięcie tematyki wykładów w oparciu o przygotowywane materiały do dyskusji (referaty, tłumaczenia artykułów), obejmujące następujące zagadnienia, style i kierunki – działalność wybitnych przedstawicieli epoki i zaakcentowanie ich roli w kształtowaniu podstawowych założeń ideowych i rozwiązań formalnych oraz funkcjonalnych architektury XX w. (m.in. F.L. Wright, Le Corbusier, A. Gaudi, W. Gropius, L. Mies van der Rohe) Na tle światowych trendów architektonicznych omówiona zostaje problematyka powojennej architektury polskiej.
Treści programoweT-L-5Dekada lat 60. Brutalizm, nurty plastyczne, futurystyczne, Metabolizm pop konsumpcja, początki postmodernizmu. Dekada lat 70. i 80. Nurty technologiczne, struktura, Slick – Tech, odniesienia i mody : postmodernizm, neo-klasycyzm, wielowątkowość nowej architektury. High – Tech.
T-L-4Dekada lat 30. i 40. Styl międzynarodowy, wpływ modernizmu na architekturę obu Ameryk. Brasilia, O. Niemeyer, L. Costa. Ddekada lat 50. Nurt czystej konstrukcji: Nervi, Candela, Fuller, Otto. Forma rzeźbiarska – E. Saarinen, J. Utzon. Wpływy modernistyczne w Japonii. K. Tange.
T-L-2Lata 1890 - 1910, Przełom XIX i XX w. Jedność sztuki i przemysłu, Arts & Crafts , Secesja europejska, organiczna i geometryczna, A. Gaudi. Lata 1910–1940. I Wojna Światowa - załamanie starego systemu, poszukiwanie nowych dróg. Futuryzm. Deutcher Werkbund. Funkcjonalizm. A. Loos, W. Gropius.
T-L-1Wprowadzenie do zajęć, omówienie tematyki ćwiczeń, zasad zaliczania i literatury przedmiotu. Lara 1750 – 1890. Tradycja klasyczna i wizjonerzy przełomu wieków. (Ledoux, Boulee). Rewolucja przemysłowa. Nurt inżynierski, Wystawy światowe, Szkoła Chicagowska.
T-L-8rozliczenie prac semestralnych i kolokwium zaliczające.
T-L-7Przedwojenna awangardowa architektura polska na tle światowych trendów architektonicznych. Powtórzenie, zakończenie i podsumowanie problematyki architektury współczesnej.
T-L-6Postmodernizm cd, nurt historyczny , indywidualny i racjonalny. New modern, Dekonstruktywizm, Pluralizm.
T-L-3Ekspresjonizm niemiecki. Ekspresjonizm holenderski: grupa amsterdamska i rotterdamska (de Stijl). Konstruktywizm radziecki, Bauhaus. Indywidualności epoki: F. L. Wright, Mies van der Rohe, Le Corbusier, 17 zasad Theo van Doesburga - przykłady, analizy, porównania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym
M-2Laboratoria prowadzone w oparciu o podaną literaturę w formie dyskusji na zadane tematy, dające możliwość prezentowania własnych poglądów i wyrabiające umiejętność analitycznego myślenia. Wykłady ilustrowane za pomocą przeźroczy i folii oraz w formie multimedialnej: prezentacje , filmy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wymagane uczestnictwo w wykładach
S-3Ocena formująca: Lab- Wymagane uczestnictwo na zajęciach laboratoryjnych.
S-5Ocena formująca: Lab- Wykonanie pracy rysunkowej wybranego dzieła na formacie A1 oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium końcowego bądź zaliczenia ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0popularyzuje podstawową wiedzę o architekturze i urbanistyce
3,5
4,0
4,5
5,0