Wydział Budownictwa i Architektury - Architektura i urbanistyka (S1)
Sylabus przedmiotu Kompozycja Urbanistyczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura i urbanistyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kompozycja Urbanistyczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Waldemar Marzęcki <Waldemar.Marzecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu świadomości plastycznej oraz historii sztuki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest zapoznanie studentów z podstawami kompozycji ze szczególnym uwzględnieniem kompozycji urbanistycznej jednorodzinnych oraz wielorodzinnych zespołów zabudowy mieszkaniowej. |
C-2 | Celem cyklu wykładów jest uświadomienie studentom, że działalność inwestycyjna w obszarze zabudowy mieszkaniowej oprócz korzyści utylitarnych jest jednym z ważniejszych czynników kulturotwórczych kształtujących przestrzenie miejskie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wykład wprowadzający w problematykę kompozycji urbanistycznej | 1 |
T-W-2 | Przedstawienie teorii kompozycji w ujęciu historycznym i współczesnym | 2 |
T-W-3 | Analiza struktury działa na przykładzie wybranych obiektów malarskich i fotograficznych | 2 |
T-W-4 | Omówienie problematyki kompozycji urbanistycznej zespołów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i wielorodzinnej. A) Typy zabudowy miejskiej: geometryczne, organiczne, chaotyczne, koncentryczne, pasmowe B) Elementy krystalizujące układ urbanistyczny C) Linie kierujące, płaszczyzny prowadzące, zatrzymujące, wprowadzające, dominanty i subdominanty D) Typy i budowa wnętrz urbanistycznych | 6 |
T-W-5 | Rola zieleni w kompozycji urbanistycznej | 2 |
T-W-6 | Analizy kompozycji urbanistycznej istniejących zespołów zabudowy mieszkaniowej | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 15 |
A-W-2 | Praca własna | 15 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne |
M-2 | Pokazy |
M-3 | Wykłady konwersacyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obecność na wykładach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XXIV/2_W08 Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. | AU_1A_W08 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3 | M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XXIV/2_U012 W trakcie zajęć student uczy się zasad kompozycji w różnych skalach przestrzeni urbanistycznych. Poznaje również sposoby wizualnej prezentacji założeń kompozycyjnych zespołów miejskich. Potrafi przeprowadzać analizy i tworzyć syntetyczne schematy elementów krystalizujących przestrzeń urbanistyczną. | AU_1A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-6 | M-2, M-3, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_CS1-XXIV/2_K01 Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego. | AU_1A_K07 | — | — | C-2 | T-W-6 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XXIV/2_W08 Student zna podstawowe zasady kompozycji urbanistycznej i kształtowania nowych zespołów zabudowy jednorodzinnej z uwzględnieniem prawidłowych relacji przestrzennych i funkcjonalnych zarówno w odniesieniu do zabudowy projektowanej jak i istniejącego zainwestowania miejskiego. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche"wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XXIV/2_U012 W trakcie zajęć student uczy się zasad kompozycji w różnych skalach przestrzeni urbanistycznych. Poznaje również sposoby wizualnej prezentacji założeń kompozycyjnych zespołów miejskich. Potrafi przeprowadzać analizy i tworzyć syntetyczne schematy elementów krystalizujących przestrzeń urbanistyczną. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche"wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_CS1-XXIV/2_K01 Projektowanie urbanistyczne jest jednym z ważniejszych czynników kształtowania przestrzeni miejskiej. Z tego powodu bardzo ważnym elementem procesu dydaktycznego jest ukazanie studentom, jak istotnym jest twórcza i zgodne z kulturą przestrzenną kształtowanie nowych zespołów miejskich w duchu zachowania ciągłości funkcjonalnej i kulturowej danego obszaru miejskiego. | 2,0 | |
3,0 | Student prezentuje "suche" wyniki bez umiejętności ich efektywnej analizy. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wejchert K, Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1984
- Mironowicz I., Ossowicz T, Koncepcja teoretyczna analizy kompozycyjnej układu przestrzennego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 1997
- Marzęcki W, Procesy przekształcania zabudowy miejskiej po II wojnie światowej na przykładzie miasta Szczecina, Printshop Artur Piskała, Szczecin, 2008
- Paszkowski Z, Miaso idealne w perspektywie europejskiej I jego związku z urbanistyką współczesną, Universitas, Kraków, 2012
Literatura dodatkowa
- Tatarkiewicz W, O filozofii i sztuce, PWN, Warszawa, 1989