Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Chemia budowlana:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Chemia budowlana | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Janus <Magdalena.Janus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy chemii ogólnej w zakresie szkoły średniej /liceum ogólnokształcącego lub technikum/ |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie budowy chemicznej oraz poznanie przemian chemicznych zachodzących w takich grupach materiałów budowlanych jak; spoiwa, beton, szkło, wybrane tworzywa sztuczne. Ocena korozyjności określonych środowisk na wybrane materiały budowlane. Umiejętność określenia ogólnej toksyczności wybranych materiałów selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | nazwewnictwo kwasów, zasad i soli | 2 |
T-A-2 | stężenia procentowe i molowe | 2 |
T-A-3 | hydratacja i hydroliza | 2 |
T-A-4 | rozpuszczalność i iloczyn rozpuszczalności | 1 |
T-A-5 | materiały wiążące | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp. Podstawy chemii. Podstawowe obliczenia stechiometryczne. Budowa atomu. Układ okresowy pierwiastków. | 2 |
T-W-2 | Budowa i właściwości gazów, cieczy i ciał stałych. Wiązania chemiczne. Układy krystalograficzne, grupy przestrzenne, podział kryształów, budowa wewnętrza krzemianów i glinokrzemianów. | 2 |
T-W-3 | Podstawy termodynamiki i kinetyki chemicznej. | 2 |
T-W-4 | Układy koloidalne - otrzymywanie, właściwości, trwałość. Podział i zastosowanie emulsji. | 2 |
T-W-5 | Fizykochemia wody. Hydratacja i hydroliza. | 2 |
T-W-6 | Chemia metali - procesy korozji. Korozja materiałów budowlanych. Korozja betonu. | 2 |
T-W-7 | Systematyka materiałów budowlanych. Sposoby modyfikowania materiałów budowlanych. Materiały wiążące. | 2 |
T-W-8 | Tworzywa sztuczne w budownictwie. | 2 |
T-W-9 | Bezpieczne stosowanie materiałów budowlanych oraz postępowanie z materiałami budowlanymi; selekcja i utylizacja odpadów materiałowych w budownictwie. Kolokwium | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 9 |
A-A-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 8 |
A-A-3 | przygotowanie się do dwóch wejściówek i jednego kolokwium końcowego | 13 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | pisanie kolokwium | 1 |
A-W-3 | Przygotowanie się do dyskusji na wykładach | 41 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | ćwiczenia audytoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Uzyskanie zaliczenia opiera się na: na zaliczeniu dwóch wejściówek i kolokwium końcowego z ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie testu końcowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych, potrafi napsiać wzory chemiczne związków chemicznych wchodzących w skład tych materiałów. Student potrafi wykonać obliczenia dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz z potrafi określić stechimetrię reakcji chemiczych. | B_1A_W01 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-1 | S-2 |
B_1A_N1/B/02_W02 Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania | B_1A_W15 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2 |
B_1A_N1/B/02_W03 Student potrafi ocenić toksyczność materiałów budowlanych | B_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-9 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/02_U01 Student potrafi: - obliczać zadania związane z chemią budowlaną | B_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2 | M-2 | S-1 |
B_1A_N1/B/02_U02 Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne | B_1A_U17 | — | — | C-1 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/02_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się. | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1 | S-2 |
B_1A_N1/B/02_K02 Student wie że w przypadku pracy z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi musi odpowiadać za bezpieczeństwo własne i zespolu | B_1A_K03 | — | — | C-1 | T-W-9 | M-1 | S-2 |
B_1A_N1/B/02_K03 Student ma świadomość że w przypadku pracy w zespole musi być odpowiedzialny za pracę własną | B_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-9 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych, potrafi napsiać wzory chemiczne związków chemicznych wchodzących w skład tych materiałów. Student potrafi wykonać obliczenia dotyczące stężeń procentowych i molowych oraz z potrafi określić stechimetrię reakcji chemiczych. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/B/02_W02 Student zna skład chemiczny podstawowych materiałów budowlanych jak również sposoby ich wytwarzania. Ponadto zna procesy prowadzące do niszczenia materiów budowlanych jak również sposoby im przeciwdziałania | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/B/02_W03 Student potrafi ocenić toksyczność materiałów budowlanych | 2,0 | |
3,0 | Zdobycie 50% punktów z pisemnego zaliczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/02_U01 Student potrafi: - obliczać zadania związane z chemią budowlaną | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie 50% punktów z testu końcowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/B/02_U02 Student potrafi dokonać doboru materiałów znając skład chemiczny materiałów budowlanych oraz rządzące prawa chemiczne | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie 50% punktów z testu końcowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/02_K01 Student rozumie potrzebę uczenia się. | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/B/02_K02 Student wie że w przypadku pracy z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi musi odpowiadać za bezpieczeństwo własne i zespolu | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie 50 % punktów z testu końcowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/B/02_K03 Student ma świadomość że w przypadku pracy w zespole musi być odpowiedzialny za pracę własną | 2,0 | |
3,0 | Uzyskanie 50 % punktów z dwóch wejściówek i kolokwium końcowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- L. Jones, P. Atkins, Chemia ogólna, PWN, Warszawa, 2006
- L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996
- G. Rosiek, D. Wala, B. Werner, Ćwiczenia z chemii dla studentów Wydziału Budowictwa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2003
Literatura dodatkowa
- A. Bielański, Podstawy chemii nieorganicznej cz1 i 2, PWN, Warszawa, 2002