Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Matematyka-3:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka-3 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Bohonos <Adam.Bohonos@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki z zakresu szkoły średniej na poziomie rozszerzonym, Kurs: Matematyka-1 i Matematyka-2. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentowi wiedzy z zakresu równań różniczkowych zwyczajnych i ich zastosowań oraz uzupełnienie wiedzy z analizy matematycznej. |
C-2 | Wykształcenie u studenta umiejętności posługiwania się metodami i algorytmami obliczeniowymi wykorzystywanymi w realizacji innych przedmiotach technicznych. |
C-3 | Kształtowanie u studenta świadomości potrzeby ciągłej edukacji oraz umiejętności pracy w zespole i organizacji tej pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie równań różniczkowych rzędu pierwszego: równania o zmiennych rozdzielonych, jednorodne, liniowe, Bernoulliego, zupełne; Rzędu drugiego liniowe o stałych współczynnikach; | 5 |
T-A-2 | Całki wielokrotne; iteryzcja całek, współrzędne biegunowe; zastosowania geometryczne. | 2 |
T-A-3 | Szeregi liczbowe i potęgowe; kryteria zbieżności; promień zbieżności. | 2 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Równania różniczkowe zwyczajne pierwszego i drugiego rzędu; Równania rzędu pierwszego: o zmiennych rozdzielonych, jednorodne, liniowe, Bernoulliego, zupełne; Równania rzędu drugiego liniowe o stałych współczynnkach; Układy równań różniczkowych zwyczajnych liniowych o stałych współczynnikach. | 10 |
T-W-2 | Całki wielokrotne; iteryzacja całek, współrzędne biegunowe; zastosowania geometryczne i fizyczne. | 4 |
T-W-3 | Szeregi liczbowe i potęgowe; kryteria zbieżności; promień zbieżności. | 4 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań przez studenta. | 41 |
A-A-3 | Konsultacje | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Konsultacje | 10 |
A-W-3 | Zaliczenie | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wyjaśnieniami i licznymi przykładami. |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe; rozwiązywanie zadań rachunkowych i problemowych dotyczących treści wykładów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na ćwiczeniach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne: zadania z zakresu omawianego w trakcie zajęć, rozwiązania opatrzone komentarzem potwierdzającym znajomość teorii i zrozumienie treści. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/04-3_W01 Student zna definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej (szeregi liczbowe i potęgowe oraz całki wielokrotne) oraz teorii równań różniczkowych zwyczajnych. | B_1A_W01, B_1A_W14 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/04-3_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich. | B_1A_U05, B_1A_U14, B_1A_U22 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/B/04-3_K01 Student rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy. | B_1A_K01, B_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/04-3_W01 Student zna definicje, twierdzenia i algorytmy z zakresu analizy matematycznej (szeregi liczbowe i potęgowe oraz całki wielokrotne) oraz teorii równań różniczkowych zwyczajnych. | 2,0 | Student nie opanował podstawowych definicji i twierdzeń. |
3,0 | Student zna podstawowe definicje i twierdzenia oraz potrafi je zastosować w wybranych zadaniach. | |
3,5 | Student zna definicje i podstawowe twierdzenia oraz potrafi je zastosować w zadaniach. | |
4,0 | Student zna definicje i twierdzenia oraz potafi je zastosować w zadaniach. | |
4,5 | Student zna wszystkie definicje i twierdzenia oraz potrafi swą wiedzę zastosować w zadaniach problemowych. | |
5,0 | Student zna wszystkie definicje i twierdzenia, potrafi udowodnić wybrane twierdzenia oraz stosuje swą wiedzę w zadaniach problemowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/04-3_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań oraz problemów matematycznych i inżynierskich. | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązywać prostych, schematycznych zadań. |
3,0 | Student potrafi rozwiazać proste zadania, stosuje przejrzysty tok rozumowania, potrafi zweryfikować swój wynik. | |
3,5 | Student potrafi rozwiązywać wybrane zadania, prowadzi przejrzysty tok rozumowania, potrafi zweryfikować swój wynik. | |
4,0 | Student potrafi rozwiązywać wybrane zadania, prowadzi przejrzysty tok rozumowania, stosuje komentarz, potrafi zweryfikować swój wynik. | |
4,5 | Student potrafi rozwiązywać zadania, prowadzi przejrzysty tok rozumowania, stosuje komentarz, potrafi zweryfikować swój wynik. | |
5,0 | Student potrafi rozwiązywać problemowe zadania, prowadzi przejrzysty tok rozumowania, stosuje komentarz, potrafi zweryfikować swój wynik. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/B/04-3_K01 Student rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej i uczciwej pracy. | 2,0 | Student pracuje nieuczciwie. |
3,0 | Student pracuje samodzielnie i uczciwie, rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | |
3,5 | Student pracuje samodzielnie i uczciwie, rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | |
4,0 | Student pracuje samodzielnie i uczciwie, poszerza swą wiedzę systematycznie, rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | |
4,5 | Student pracuje samodzielnie i uczciwie, poszerza swą wiedzę systematycznie, rozumie potrzebę dalszego kształcenia. | |
5,0 | Student pracuje samodzielnie i uczciwie, poszerza swą wiedzę systematycznie, rozumie potrzebę dalszego kształcenia, chce swą wiedzę poszerzać. |
Literatura podstawowa
- Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Definicje, twierdzenia, wzory., Oficyna wydawniacza GIS, Wrocław, 2007, dostępne różne wydania;
- Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Analiza matematyczna 2. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawniacza GIS, Wrocław, 2007, dostepne różne wydania;
- Marian Gewert, Zbigniew Skoczylas, Równania różniczkowe zwyczajne. Teoria, przykłady, zadania., Oficyna wydawnicza GIS, Wrocław, 2002
- Krysicki W., Włodarski L., Analiza matematyczna w zadaniach cz. 1 i 2, PWN, Warszawa, 2007, dostępne różne wydania;
Literatura dodatkowa
- Dobrowolska Krystyna, Matematyka dla studiów technicznych dla pracujących, t.2, PWN, Warszawa, 1983
- Otto E., Matematyka dla wydziałów budowlanych i mechanicznych t.2, PWN, Warszawa, 1978