Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Projektowanie dróg kolejowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie dróg kolejowych | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>, Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie z: Matematyki i Fizyki |
W-2 | Zaliczenie z: Geometrii wykreślnej |
W-3 | Zaliczenie z: Budownictwa komunikacyjnego |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników |
C-2 | Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań |
C-3 | Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków drogowych (planu, profilu porzecznego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD |
C-4 | Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych |
C-5 | Nabycie umiejętności przygotowania i przedstawienia prezentacji dotyczącej wyników realizacji powierzonego zadania inżynierskiego |
C-6 | Nabycie umiejętności planowania, wykonywania pomiarów, interpretowania uzyskanych wyników i wyciągania wniosków |
C-7 | Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji oraz zestawianie obciążeń działających na obiekty budowlane |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | 1 Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD | 2 |
T-P-2 | 2 Nauka składania rysunków i planowanie standardowego sposobu składania planu i profilu kolejowego wg harmonijki. Wyznaczenie głównych punktów i trasowanie kroczkiem traserskim na mapie geodezyjnej. Poznawanie podstawowych zasad konstruowania i projektowania elementów linii kolejowej | 2 |
T-P-3 | 3 Wyznaczenie długości prostych odcinków plany linii kolejowej. Pikieta linii kolejowej. Zasady wyznaczania odległości WlW2. Sprawdzenie poprawności przyjętej długości odcinka prostego. Poznawanie zasad perspektywicznego projektowania linii kolejowej. Różnica pomiędzy warunkami istniejącymi i uwzględnianej w przyszłości zmiany kategorii linii. | 2 |
T-P-4 | 4 Pikieta linii kolejowej. Dobór promienia łuku poziomego z uwzględnieniem perspektyw rozwojowych | 2 |
T-P-5 | 5 Sprawdzenie zaprojektowanego planu linii kolejowej w dwóch wariantach przez prowadzącego ćwiczenia projektowe | 2 |
T-P-6 | 6 Przekroje poprzeczne | 2 |
T-P-7 | 7 Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg. Wyliczanie rzędnych krawędzi torowiska, główki szyny i rzędnej drogi kołowej. Klasyfikacja dróg i obiektów inżynierskich. Sprawdzenie zapewnienia skrajni kolejowej pod wiaduktem drogowym oraz skrajni drogowej pod wiaduktem kolejowym. Uwzględnienie różnych warunków dowiązań i różnych ugięć przęsła obiektu w zależności od rozpiętości danego przęsła | 2 |
T-P-8 | 8 Nauka wykorzystywania metody „jodełki" w projektowaniu niwelety kolejowej na przykładach zaprojektowanych w planie wariantów. Wszyscy przynoszą wkreślony teren przynajmniej w l wariancie. Wstępne projektowanie niwelety. Zasady kształtowania łuków pionowych w niwelecie kolejowej. Projektowanie szczególnego przypadku, tj. projektowania łuku pionowego na łuku poziomym | 4 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | 1. Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym. Kroczek traserski | 2 |
T-W-2 | 2. Kształt linii kolejowej w planie. Droga kolejowa. Trasowanie linii kolejowej na terenach nizinnych, podgórskich i górskich. Rozwinięcie trasy. Trasowanie swobodne i utrudnione. | 2 |
T-W-3 | 3. Projektowanie linii kolejowej. Przykłady złego trasowania. Przedstawienie podstawowych informacji o przygotowaniu wydruku planu linii kolejowej w skali 1:25 000 w środowisku wybranych programów CAD. Układ kilku łuków. Zasady pikietażu linii kolejowych. Wybór wariantu trasy kolejowej. | 2 |
T-W-4 | 4. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych. Zasady projektowania przekroju poprzecznego linii kolejowych przy różnych kategoriach linii i klasach utrzymania torów. Przekroje normalne i charakterystyczne i podstawowe różnice pomiędzy przekrojami. | 2 |
T-W-5 | 5. Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa. | 2 |
T-W-6 | 6. Przejazdy kolejowe. Warunki projektowania przejazdów. Nawierzchnia kolejowa na przejeździe kolejowym. Skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi. | 2 |
T-W-7 | 7. Profil podłużny. Podstawowe zasady kształtowania profilu podłużnego linii kolejowej. Pochylenie miarodajne. Rzeki i cieki wodne w miejscach ich przecięcia się z linią kolejową. Załomy profilu podłużnego. Łuki pionowe w profilu podłużnym. Projektowanie łuków pionowych w pobliżu łuków poziomych i obiektów inżynierskich. | 4 |
T-W-8 | 8. Tabela robót ziemnych. Podstawowe zasady obliczeń. Nomogram do wyznaczania robót ziemnych. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-P-2 | przygotowanie projektu | 50 |
A-P-3 | przygotowanie projektu do wydruku i do zaliczenia | 6 |
A-P-4 | zaliczenie projektu | 1 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | bieżące utrwalanie materiału wykładowego | 52 |
A-W-3 | przygotowanie sprawozdań | 5 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | metoda projektów |
M-4 | metody programowane z użyciem komputera |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie treści wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D02_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych. | B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11, B_1A_W13 | — | — | C-2, C-4, C-5 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_N1/DUL/D02_W02 Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CAD. | B_1A_W02, B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W11 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D02_U01 Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji | B_1A_U08, B_1A_U01 | — | — | C-2, C-4 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
B_1A_N1/DUL/D02_U02 Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego | B_1A_U05, B_1A_U06, B_1A_U08, B_1A_U01, B_1A_U11, B_1A_U19 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D02_K01 Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich | B_1A_K01, B_1A_K04 | — | — | C-2, C-4 | T-P-2, T-P-3, T-P-4, T-P-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D02_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Umie analitycznie rozwiązać postawione problemy z dziedziny projektowania linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych. | 2,0 | Student nie zna norm i wytycznych technicznych stosowanych w projektowaniu linii kolejowych, nie ma znajomości trendów rozwojowych i nie czuje potrzeby ich znajomości |
3,0 | Student minimalnie zna normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma minimalną znajomość trendów rozwojowych, ale nie czuje potrzeby ich znajomości | |
3,5 | Student więcej niż minimalnie zna normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma większą niż minimalna znajomość trendów rozwojowych, ale nie czuje potrzeby ich znajomości | |
4,0 | Student zna podstawowe normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma podstawową znajomość trendów rozwojowych i czuje potrzebę znajomości trendów rozwojowych | |
4,5 | Student zna dobrze normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma dobrą znajomość trendów rozwojowych i czuje potrzebę ich znajomości | |
5,0 | Student zna bardzo dobrze normy i wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych, ma bardzo dobrą znajomość trendów i czuje potrzebę ich znajomości | |
B_1A_N1/DUL/D02_W02 Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie linii kolejowych, a także zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna podstawowe zasady przygotowania rysunku i wydruku planu linii kolejowej, jej profilu podłużnego i przekrojów normalnych w środowisku wybranych programów CAD. | 2,0 | Student nie umie samodzielnie posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, nie zna podstawowych zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego |
3,0 | Student umie minimalnie samodzielnie posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, ma minimalną wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego | |
3,5 | Student umie samodzielnie w sposób podstawowy posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, po wyjaśnieniach i pomocy prowadzącego, ma więcej niż minimalną wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego | |
4,0 | Student umie samodzielnie w sposób podstawowy posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie, ma dobrą wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego | |
4,5 | Student umie samodzielnie dobrze posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie ma więcej niż dobrą wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego | |
5,0 | Student umie samodzielnie bardzo dobrze posługiwać się programami wspomagającymi projektowanie ma bardzo dobrą wiedzę na temat zasad przygotowywania rysunku planu, profilu, przekroju normalnego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D02_U01 Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej |
3,0 | Student potrafi w sposób minimalny zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej | |
3,5 | Student potrafi minimalnie zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej | |
4,5 | Student potrafi dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej | |
B_1A_N1/DUL/D02_U02 Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi, wykorzystując różne programy komputerowe, analizować i ocenić różne warunki potrzebne w projektowaniu linii kolejowych. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie. Potrafi dobrać odpowiednie metody do rozwiązywania problemów i analiz, sformułować wnioski końcowe i przedstawić je w formie prezentacji. Potrafi zaprojektować elementy linii kolejowej i odczytać (wykorzystując CAD) podstawowe rysunki planu, profilu i przekroju linii kolejowej, równocześnie zestawiając odpowiednią dokumentację graficzną projektu i realizacji zadania projektowego | 2,0 | Student nie potrafi za pomocą programów komputerowych zaprojektować samodzielnie podstawowych elementów linii kolejowej, nie potrafi dobrać samodzielnie odpowiednich metod oraz samodzielnie rozwiązać postawionego zadania |
3,0 | Student potrafi w sposób minimalny za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, sposób minimalny potrafi dobrać samodzielnie odpowiednie metody, ale nie potrafi samodzielnie rozwiązać postawionego zadania | |
3,5 | Student potrafi minimalnie za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, bardzo słabo potrafi dobrać odpowiednie metody i słabo rozwiązać postawione zadania | |
4,0 | Student potrafi za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi prawie dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie | |
4,5 | Student potrafi dobrze za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi prawie bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie | |
5,0 | Student potrafi bardzo dobrze za pomocą programów komputerowych zaprojektować podstawowe elementy linii kolejowej, potrafi dobrać odpowiednie metody i potrafi bardzo dobrze rozwiązać samodzielnie postawione zadanie |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D02_K01 Rozumie skutki działalności inżynierskiej i jej wpływ na środowisko. Rozumie rolę odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń i za zapewnienie bezpieczeństwa w swoich działaniach inżynierskich | 2,0 | Student nie rozumie zagadnień związanych z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, nie rozumie odpowiedzialności za swoją działalność inżynierską |
3,0 | Student minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, minimalnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską | |
3,5 | Student więcej niż minimalnie rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, więcej niż minimalnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską | |
4,0 | Student tylko w sposób podstawowy rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, często przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską | |
4,5 | Student dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, prawie zawsze trafnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską | |
5,0 | Student bardzo dobrze rozumie zagadnienia związane z działalnością inżynierską i jej wpływem na środowisko oraz bezpieczeństwo, zawsze trafnie przenosi posiadaną wiedzę na swoją działalność inżynierską |
Literatura podstawowa
- Sołowczuk A., Podstawy dróg kolejowych, Wydawnictwa Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
- 2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 r. w sprawie „warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie”, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 151/1998 poz. 987, Warszawa, 1998
- Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „kolej”
Literatura dodatkowa
- Sysak J., Drogi kolejowe, PWN, Warszawa, 1982