Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (N1)
specjalność: Technologia i Organizacja Budownictwa
Sylabus przedmiotu Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie układów komunikacyjnych w miastach | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Dróg i Mostów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jacek Czarnecki <Jacek.Czarnecki@zut.edu.pl>, Przemysław Gardas <Przemyslaw.Gardas@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs "Budownictwo komunikacyjne" |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Znajomość klasyfikacji dróg, ulic i skrzyżowań. |
C-2 | Poznanie zasad projektowania elementów infrastruktury ulicznej (chodniki, przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne, elementy uspokojenia ruchu). |
C-3 | Umiejętność projektowania miejskich skrzyżowań drogowych z wykorzystaniem programów komputerowych typu CAD. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie zawartości projektu i zasad zaliczenia ćwiczeń projektowych. Wydanie tematów ćwiczeń projektowych i podkładów mapowych skrzyżowań do wykonania projektu koncepcyjnego ich przebudowy. | 3 |
T-P-2 | Omówienie oznaczeń na podkładzie mapowym. Kalibracja mapy i umieszczenie jej w odpowiednich współrzędnych geodezyjnych. | 6 |
T-P-3 | Wyznaczenie linii rozgraniczających. Wstępna koncepcja skrzyżowania. | 3 |
T-P-4 | Koncepcja skrzyżowania w planie sytuacyjnym. Geometria i wymiarowanie. Sprawdzenie przejezdności skrzyżowania. | 12 |
T-P-5 | Projektowanie chodników, ścieżek rowerowych, usprawnień dla niepełnosprawnych, miejsc parkingowych, zatok autobusowych i zjazdów. | 6 |
T-P-6 | Profil podłużny ulicy nadrzędnej i podrzędnej. | 3 |
T-P-7 | Przekrój normalny ulicy nadrzędnej i podrzędnej. | 3 |
36 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Omówienie treści programowych i zasad zaliczenia przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Podstawowe definicje i parametry dotyczące dróg, ulic i skrzyżowań. | 1 |
T-W-3 | Podział i charakterystyka skrzyżowań. | 2 |
T-W-4 | Dobór typu skrzyżowania. Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań zwykłych i skanalizowanych w planie sytuacyjnym. Elementy usprawnienia ruchu dla niepełnosprawnych. | 4 |
T-W-5 | Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w profilu podłużnym. | 2 |
T-W-6 | Zasady projektowania różnych typów skrzyżowań w przekroju normalnym. | 2 |
T-W-7 | Ścieżki rowerowe i chodniki. | 2 |
T-W-8 | Zatoki autobusowe i parkingowe, zjazdy publiczne i indywidualne. Elementy uspokojenia ruchu. | 2 |
T-W-9 | Odwodnienie ulic. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 36 |
A-P-2 | Wykonanie wizji lokalnej na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym. | 2 |
A-P-3 | Wykonanie pomiarów natężenia ruchu na wybranym skrzyżowaniu skanalizowanym. | 8 |
A-P-4 | Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści ćwiczeń i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD. | 29 |
A-P-5 | Projekt skrzyżowania. | 36 |
111 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach wykładowych. | 18 |
A-W-2 | Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów. | 19 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 30 |
A-W-4 | Udział w egzaminie. | 2 |
69 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Ćwiczenia projektowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_W01 Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. | B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W23 | — | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
B_1A_N1/DUL/D06_W02 Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań. | B_1A_W02, B_1A_W11, B_1A_W14 | — | — | C-2, C-3 | T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_U01 Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując. | B_1A_U06, B_1A_U07, B_1A_U11, B_1A_U19 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-P-2, T-P-3, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_K01 Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje. | B_1A_K01, B_1A_K04 | — | — | C-2, C-3 | T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_W01 Zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w ich projektowaniu. | 2,0 | Student(ka) nie zna wytycznych technicznych stosowanych w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. |
3,0 | Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. | |
3,5 | Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. | |
4,0 | Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. | |
4,5 | Student(ka) w więcej niż dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. | |
5,0 | Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu różnych układów komunikacyjnych w miastach. | |
B_1A_N1/DUL/D06_W02 Zna podstawowe zasady opracowania i wydruku rysunku planu sytuacyjnego, profilu podłużnego i przekrojów normalnych skrzyżowania ulic z wykorzystaniem oprogramowania CAD. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe wspomagające projektowanie skrzyżowań. | 2,0 | Student(ka) nie zna wytycznych technicznych i zasad projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. |
3,0 | Student(ka) w minimalnym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. | |
3,5 | Student(ka) w podstawowym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. | |
4,0 | Student(ka) w dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. | |
4,5 | Student(ka) w stopniu więcej niż dobrym zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. | |
5,0 | Student(ka) w bardzo dobrym stopniu zna wytyczne techniczne i zasady projektowania skrzyżowań z wykorzystaniem oprogramowania CAD. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_U01 Potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując odpowiednio wybrane środowisko CAD. Potrafi rozwiązać podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu projektowania skrzyżowań, planując je, interpretując i analizując. | 2,0 | Student(ka) nie potrafi zaprojektować elementów skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązań istniejących i projektowanych oraz odczytać map geodezyjnych i rysunków budowlanych wykorzystując środowisko CAD. |
3,0 | Student(ka) z trudnością potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD. | |
3,5 | Student(ka) bez większych trudności potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD. | |
4,0 | Student(ka) w sposób dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD. | |
4,5 | Student(ka) w sposób więcej niż dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD. | |
5,0 | Student(ka) w sposób bardzo dobry potrafi zaprojektować elementy skrzyżowań drogowych, ocenić i przeanalizować rozwiązania istniejące i projektowane oraz odczytać mapy geodezyjne i rysunki budowlane wykorzystując środowisko CAD. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D06_K01 Rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie. Rozumie znaczenie odpowiedzialności za wyniki swoich obliczeń inżynierskich. Ma świadomość zapewnienia bezpieczeństwa działań inżynierskich, które podejmuje. | 2,0 | Student(ka) nie rozumie odpowiedzialności za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. |
3,0 | Student(ka) w stopniu minimalnym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. | |
3,5 | Student(ka) w stopniu podstawowym rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. | |
4,0 | Student(ka) rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. | |
4,5 | Student(ka) dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. | |
5,0 | Student(ka) bardzo dobrze rozumie odpowiedzialność za skutki swoich działań inżynierskich i ich wpływ na otoczenie i bezpieczeństwo. |
Literatura podstawowa
- Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, 1999, Dz. U. 1999 nr 43 poz. 430
- Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych cz. I i II, GDDP, Warszawa, 2001
- Instrukcja projektowania małych rond, GDDP, Warszawa, 1996
- Wytyczne projektowania ulic, GDDP, Warszawa, 1992
- Wytyczne projektowania dróg – WPD 1, WPD – 2 i WPD- 3, GDDP, Warszawa, 1995
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu RP z dnia 25 stycznia w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o drogach publicznych, 2007, Dz. U. 2007 nr 19 poz. 115
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, 2003, Dz. U. 2003 nr 220 poz. 2181
Literatura dodatkowa
- Komentarz do warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Cz. II Zagadnienia techniczne, GDDKiA, Warszawa, 2002
- Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKŁ, Warszawa, 2008
- Instrukcja techniczna K-1 Mapa zasadnicza, Główny Geodeta Kraju, Warszawa, 1998
- Datka S., Ulice, Politechnika Krakowska, Kraków, 1986