Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne

Sylabus przedmiotu Konstrukcje z prefabrykatów betonowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konstrukcje z prefabrykatów betonowych
Specjalność Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Jednostka prowadząca Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu
Nauczyciel odpowiedzialny Włodzimierz Kiernożycki <Wlodzimierz.Kiernozycki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jarosław Błyszko <Jaroslaw.Blyszko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 15 0,80,44zaliczenie
wykładyW1 30 1,20,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczone studia inżynierskie (I stopnia) na dowolnej specjalności kierunku budownictwo w trybie studiów stacjonarnych lub zaocznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie specyfiki projektowania konstrukcji budowlanych złożonych z prefabrykatów betonowych.
C-2Umiejętność analizy budynków z uwagi na sztywność przestrzenną.
C-3Umiejętność kształtowania i wymiarowania betonowych elementów prefabrykowanych i ich połączeń.
C-4Umiejętność analizy złożonych stanów obciążeń w elementach konstrukcji.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Projekt płyty ściannej wewnętrznej z otworami: obliczenia statyczno-wytrzymałościowe na obciążenia poziome i pionowe; analiza stref wytężonych; obliczenia wytrzymałościowe złącza poziomego, pionowego oraz nadproża.15
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe prefabrykacji, klasyfikacja prefabrykatów.1
T-W-2Uwarunkowania typizacyjne i technologiczne projektowania konstrukcji prefabrykowanych.2
T-W-3Współczesne systemy i rozwiązania konstrukcyjne budynków i hal.2
T-W-4Sztywność przestrzenna budynku z prefabrykatów. Rozdzielone i zintegrowane schematy statyczne budynku.2
T-W-5Schemat pracy sztywność i zbrojenie nadproży.1
T-W-6Obliczanie konstrukcji na obciążenia poziome: ustalenie obciążeń przypadajacych na zespół usztywniający, warunki pominiecia w obliczeniach sił od obciążeń poziomych i momentów skręcających; modele uproszczone stosowane w obliczeniach statycznych; obliczanie sil wewnętrznych w nadprożach i pasmach pełnych ściany usztywniającej za pomoca modelu pasmowego.10
T-W-7Siły w ścianach od obciążeń pionowych: zasady przekazywania sił ze stropów; siły w ścianie od pionowego obciążenia ciągłego i skupionego.2
T-W-8Nośność ściany w części między stropami2
T-W-9Wytężone strefy prefabrykowanej konstrukcji ściennej: konstrukcja i nośność złączy poziomych; konstrukcja i nośność złączy pionowych.4
T-W-10Tarcze stropowe z elementów prefabrykowanych. Rola wieńców żelbetowych.2
T-W-11Przykłady połączeń w żelbetowych, prefabrykowanych konstrukcjach szkieletowych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego7
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu1
A-P-4Zaliczenie projektu1
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-3Udział w zaliczeniu.2
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/05_W01
Rozumie szczególne uwarunkowania pracy statycznej konstrukcji złożonej z prefabrykatów betonowych zuwaględnieniem zasad konstruowania przestrzennego układu usztywniajacego budynków prefabrykowanych oraz pracy połączeń prefabrykatów.
B_2A_W05, B_2A_W08, B_2A_W10C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-10M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/05_U01
Potrafi ksztaltowć układy konstrukcyjne budynków prefabrykowanych z uwzględnieniem przestrzennej sztywności i odziaływania obciążeń poziomych, z doborem połączeń między prefabrykatami wraz z wykonaniem rysunków konstrukcyjnych.
B_2A_U08, B_2A_U13, B_2A_U15, B_2A_U20, B_2A_U21C-2, C-4T-P-1, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_2A_KBI/D/05_K01
Ma świadomość potrzeby samodzielnego uczenia się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych
B_2A_K06C-1, C-2, C-3, C-4T-P-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-10, T-W-11M-1, M-2S-2, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/05_W01
Rozumie szczególne uwarunkowania pracy statycznej konstrukcji złożonej z prefabrykatów betonowych zuwaględnieniem zasad konstruowania przestrzennego układu usztywniajacego budynków prefabrykowanych oraz pracy połączeń prefabrykatów.
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/05_U01
Potrafi ksztaltowć układy konstrukcyjne budynków prefabrykowanych z uwzględnieniem przestrzennej sztywności i odziaływania obciążeń poziomych, z doborem połączeń między prefabrykatami wraz z wykonaniem rysunków konstrukcyjnych.
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
B_2A_KBI/D/05_K01
Ma świadomość potrzeby samodzielnego uczenia się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki

Literatura podstawowa

  1. Czerski B., Technologiczne projektowanie konstrukcji z prefabrykatów., Wyd. Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1992
  2. Cholewicki A., Konstrukcje zespolone z prefabrykatów., ITB, Warszawa, 2001
  3. Lewicki B., Budynki wznoszone metodami uprzemysłowionymi., Arkady, Warszawa, 1979
  4. Starosolski W., Połączenia w żelbetowych prefabrykowanych konstrukcjach szkieletowych., Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Starosolski W., Konstruowanie połączeń w żelbetowych konstrukcjach szkieletowych., Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice, 1992
  2. Dowgird R., Prefabrykowane żelbetowe konstrukcje szkieletowe., Arkady, Warszawa, 1975

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt płyty ściannej wewnętrznej z otworami: obliczenia statyczno-wytrzymałościowe na obciążenia poziome i pionowe; analiza stref wytężonych; obliczenia wytrzymałościowe złącza poziomego, pionowego oraz nadproża.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe prefabrykacji, klasyfikacja prefabrykatów.1
T-W-2Uwarunkowania typizacyjne i technologiczne projektowania konstrukcji prefabrykowanych.2
T-W-3Współczesne systemy i rozwiązania konstrukcyjne budynków i hal.2
T-W-4Sztywność przestrzenna budynku z prefabrykatów. Rozdzielone i zintegrowane schematy statyczne budynku.2
T-W-5Schemat pracy sztywność i zbrojenie nadproży.1
T-W-6Obliczanie konstrukcji na obciążenia poziome: ustalenie obciążeń przypadajacych na zespół usztywniający, warunki pominiecia w obliczeniach sił od obciążeń poziomych i momentów skręcających; modele uproszczone stosowane w obliczeniach statycznych; obliczanie sil wewnętrznych w nadprożach i pasmach pełnych ściany usztywniającej za pomoca modelu pasmowego.10
T-W-7Siły w ścianach od obciążeń pionowych: zasady przekazywania sił ze stropów; siły w ścianie od pionowego obciążenia ciągłego i skupionego.2
T-W-8Nośność ściany w części między stropami2
T-W-9Wytężone strefy prefabrykowanej konstrukcji ściennej: konstrukcja i nośność złączy poziomych; konstrukcja i nośność złączy pionowych.4
T-W-10Tarcze stropowe z elementów prefabrykowanych. Rola wieńców żelbetowych.2
T-W-11Przykłady połączeń w żelbetowych, prefabrykowanych konstrukcjach szkieletowych.2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielna realizacja zadania projektowego7
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia projektu1
A-P-4Zaliczenie projektu1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia.4
A-W-3Udział w zaliczeniu.2
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/05_W01Rozumie szczególne uwarunkowania pracy statycznej konstrukcji złożonej z prefabrykatów betonowych zuwaględnieniem zasad konstruowania przestrzennego układu usztywniajacego budynków prefabrykowanych oraz pracy połączeń prefabrykatów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_W05Ma podbudowaną teoretycznie, szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z budownictwa
B_2A_W08Zna zasady analizy, konstruowania i wymiarowania elementów złożonych konstrukcji oraz obiektów budowlanych
B_2A_W10Ma wiedzę dotyczącą standardów i norm technicznych w zakresie studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-1Rozumienie specyfiki projektowania konstrukcji budowlanych złożonych z prefabrykatów betonowych.
C-2Umiejętność analizy budynków z uwagi na sztywność przestrzenną.
C-3Umiejętność kształtowania i wymiarowania betonowych elementów prefabrykowanych i ich połączeń.
C-4Umiejętność analizy złożonych stanów obciążeń w elementach konstrukcji.
Treści programoweT-P-1Projekt płyty ściannej wewnętrznej z otworami: obliczenia statyczno-wytrzymałościowe na obciążenia poziome i pionowe; analiza stref wytężonych; obliczenia wytrzymałościowe złącza poziomego, pionowego oraz nadproża.
T-W-2Uwarunkowania typizacyjne i technologiczne projektowania konstrukcji prefabrykowanych.
T-W-4Sztywność przestrzenna budynku z prefabrykatów. Rozdzielone i zintegrowane schematy statyczne budynku.
T-W-6Obliczanie konstrukcji na obciążenia poziome: ustalenie obciążeń przypadajacych na zespół usztywniający, warunki pominiecia w obliczeniach sił od obciążeń poziomych i momentów skręcających; modele uproszczone stosowane w obliczeniach statycznych; obliczanie sil wewnętrznych w nadprożach i pasmach pełnych ściany usztywniającej za pomoca modelu pasmowego.
T-W-1Pojęcia podstawowe prefabrykacji, klasyfikacja prefabrykatów.
T-W-7Siły w ścianach od obciążeń pionowych: zasady przekazywania sił ze stropów; siły w ścianie od pionowego obciążenia ciągłego i skupionego.
T-W-8Nośność ściany w części między stropami
T-W-9Wytężone strefy prefabrykowanej konstrukcji ściennej: konstrukcja i nośność złączy poziomych; konstrukcja i nośność złączy pionowych.
T-W-5Schemat pracy sztywność i zbrojenie nadproży.
T-W-10Tarcze stropowe z elementów prefabrykowanych. Rola wieńców żelbetowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/05_U01Potrafi ksztaltowć układy konstrukcyjne budynków prefabrykowanych z uwzględnieniem przestrzennej sztywności i odziaływania obciążeń poziomych, z doborem połączeń między prefabrykatami wraz z wykonaniem rysunków konstrukcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_U08Potrafi sporządzić dokumentację techniczną w środowisku wybranych programów CAD
B_2A_U13Potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w budownictwie
B_2A_U15Potrafi ocenić i dokonać zestawienia dowolnych obciążeń działających na obiekty budowlane
B_2A_U20Potrafi zaprojektować elementy i złożone konstrukcje obiektów budowlanych
B_2A_U21Potrafi zwymiarować detale konstrukcyjne w różnych obiektach budowlanych w zależności od studiowanej specjalności
Cel przedmiotuC-2Umiejętność analizy budynków z uwagi na sztywność przestrzenną.
C-4Umiejętność analizy złożonych stanów obciążeń w elementach konstrukcji.
Treści programoweT-P-1Projekt płyty ściannej wewnętrznej z otworami: obliczenia statyczno-wytrzymałościowe na obciążenia poziome i pionowe; analiza stref wytężonych; obliczenia wytrzymałościowe złącza poziomego, pionowego oraz nadproża.
T-W-2Uwarunkowania typizacyjne i technologiczne projektowania konstrukcji prefabrykowanych.
T-W-6Obliczanie konstrukcji na obciążenia poziome: ustalenie obciążeń przypadajacych na zespół usztywniający, warunki pominiecia w obliczeniach sił od obciążeń poziomych i momentów skręcających; modele uproszczone stosowane w obliczeniach statycznych; obliczanie sil wewnętrznych w nadprożach i pasmach pełnych ściany usztywniającej za pomoca modelu pasmowego.
T-W-1Pojęcia podstawowe prefabrykacji, klasyfikacja prefabrykatów.
T-W-3Współczesne systemy i rozwiązania konstrukcyjne budynków i hal.
T-W-9Wytężone strefy prefabrykowanej konstrukcji ściennej: konstrukcja i nośność złączy poziomych; konstrukcja i nośność złączy pionowych.
T-W-10Tarcze stropowe z elementów prefabrykowanych. Rola wieńców żelbetowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaB_2A_KBI/D/05_K01Ma świadomość potrzeby samodzielnego uczenia się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_2A_K06Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych, samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę w zakresie nowoczesnych procesów, technologii oraz metod zarządzania w budownictwie
Cel przedmiotuC-1Rozumienie specyfiki projektowania konstrukcji budowlanych złożonych z prefabrykatów betonowych.
C-2Umiejętność analizy budynków z uwagi na sztywność przestrzenną.
C-3Umiejętność kształtowania i wymiarowania betonowych elementów prefabrykowanych i ich połączeń.
C-4Umiejętność analizy złożonych stanów obciążeń w elementach konstrukcji.
Treści programoweT-P-1Projekt płyty ściannej wewnętrznej z otworami: obliczenia statyczno-wytrzymałościowe na obciążenia poziome i pionowe; analiza stref wytężonych; obliczenia wytrzymałościowe złącza poziomego, pionowego oraz nadproża.
T-W-2Uwarunkowania typizacyjne i technologiczne projektowania konstrukcji prefabrykowanych.
T-W-4Sztywność przestrzenna budynku z prefabrykatów. Rozdzielone i zintegrowane schematy statyczne budynku.
T-W-6Obliczanie konstrukcji na obciążenia poziome: ustalenie obciążeń przypadajacych na zespół usztywniający, warunki pominiecia w obliczeniach sił od obciążeń poziomych i momentów skręcających; modele uproszczone stosowane w obliczeniach statycznych; obliczanie sil wewnętrznych w nadprożach i pasmach pełnych ściany usztywniającej za pomoca modelu pasmowego.
T-W-1Pojęcia podstawowe prefabrykacji, klasyfikacja prefabrykatów.
T-W-3Współczesne systemy i rozwiązania konstrukcyjne budynków i hal.
T-W-7Siły w ścianach od obciążeń pionowych: zasady przekazywania sił ze stropów; siły w ścianie od pionowego obciążenia ciągłego i skupionego.
T-W-8Nośność ściany w części między stropami
T-W-9Wytężone strefy prefabrykowanej konstrukcji ściennej: konstrukcja i nośność złączy poziomych; konstrukcja i nośność złączy pionowych.
T-W-5Schemat pracy sztywność i zbrojenie nadproży.
T-W-10Tarcze stropowe z elementów prefabrykowanych. Rola wieńców żelbetowych.
T-W-11Przykłady połączeń w żelbetowych, prefabrykowanych konstrukcjach szkieletowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przedstawia nierzetelne dane, błędne rozwiązania, nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student przedstawia mało czytelne dane, niedokończone rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,5Student przedstawia podstawowe dane, słabe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,0Student przedstawia rzetelne dane, podstawowe rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
4,5Student przedstawia rzetelne dane, dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki
5,0Student przedstawia rzetelne dane, bardzo dobre rozwiązania, postępuje zgodnie z zasadami etyki