Wydział Budownictwa i Architektury - Inżynieria środowiska (S1)
Sylabus przedmiotu Urządzenia do uzdatniania wody:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria środowiska | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauki techniczne, studia inżynierskie | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Urządzenia do uzdatniania wody | ||
Specjalność | Sieci, Instalacje Komunalne i Przemysłowe | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Sanitarnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Aniszewski <Andrzej.Aniszewski@zut.edu.pl>, Krzysztof Tarnowski <Krzysztof.Tarnowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z technologii wody i ścieków |
W-2 | Podstawowe wiadomości z mechaniki płynów i hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Szczegółowe rozumienie standardowych metod i procesów uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych |
C-2 | Szczegółowa umiejętność projektowania potrzebnych urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do kompleksowych złożonych schematów technologicznych stacji uzdatniania wód |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Projektowanie kompleksowych złożonych schematów (urządzeń) stacji uzdatniania wód powierzchniowych oraz gruntowych | 30 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rozszerzona analiza aktualnych norm i rozporządzeń dotyczących jakości wód powierzchniowych i gruntowych przeznaczonych na cele bytowo-gospodarcze (w ramach standardowych metod uzdatniania) | 1 |
T-W-2 | Szczegółowa analiza schematów technologicznych stacji uzdatniania wody - zasady optymalnego projektowania tych schematów (urządzeń) dla wód powierzchniowych i gruntowych | 2 |
T-W-3 | Szczgółowe omówienie procesów napowietrzania /utleniania w odniesieniu do wód powierzchniowych i gruntowych (stosowane urządzenia dla tych procesów) | 1 |
T-W-4 | Szczegółowe omówienie procesów (rodzajów) koagulacji wody (szczegółowe omówienie rodzajów urządzeń wraz z wyborem optymalnych reagentów - koagulanów i flokulantów - polielektrolitów) | 2 |
T-W-5 | Omówienie procesów sedymentacji/flotacji wody (rodzaje stosowanych osadników oraz komór flotacji) | 1 |
T-W-6 | Szczegółowe omówienie procesów (rodzajów) filtracji wody (rodzaje, zasady działania oraz obliczenia stosowanych filtrów) | 2 |
T-W-7 | Szczegółowe omówienie procesów do odżelaziania i odmanganiania wody (rodzaje stosowanych filtrów do odżelaziania i odmanganiania wraz z zasadami ich działania i obliczania) | 2 |
T-W-8 | Szczgółowe omówienie procesów dezynfekcji wód wraz z dezynfekcją końcową (rodzaje stosowanych urządzeń do dezynfekcji wody oraz omówienie rodzajów stosowanych dezynfektantów) | 2 |
T-W-9 | Umiejętność projektowania urządzeń oraz instalacji w odniesieniu do standardowych procesów uzdatniania wód oraz projektowania urządzeń i instalacji w odniesieniu do gospodarki osadami powstającymi przy uzdatnianiu wód | 1 |
T-W-10 | Zasady posadawiania projektowanych urządzeń stacji uzdatniania wraz z ich automatyzacją i eksploatacją (zasady projektowania stref ochronnych dla stacji uzdatniania) | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych | 30 |
A-P-2 | Udział w konsultacjach | 1 |
A-P-3 | Przygotowanie do zaliczenia projektu | 22 |
A-P-4 | Zaliczenie projektu | 7 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uczestnictwo w konsultacjach | 1 |
A-W-3 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 8 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny (test) z wykładów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami do uzdatniania wody. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji | IS_1A_W15, IS_1A_W22 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-9, T-W-10, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_U01 Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Projektuje proste układy stacji uzdatniania wody na podstawie obliczeń typowych obiektów dla tych stacji | IS_1A_U05, IS_1A_U18 | — | — | C-2 | T-P-1, T-W-9 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_K01 Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. Potrafi również współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane ze stacjami uzdatniania wód | IS_1A_K01, IS_1A_K04 | — | — | C-1, C-2 | T-P-1, T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_W01 Student zna i rozumie zagadnienia związane z podstawowymi urządzeniami do uzdatniania wody. Definiuje, dobiera proste schematy stacji uzdatniania wody. Zna i rozumie podstawową wiedzę teoretyczną niezbędną do projektowania tych stacji | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę teoretyczną związaną z zagadnieniami dotyczącymi szczegółowych procesów uzdatniania wody powierzchniowej i gruntowej w tym także w aspekcie rozwiązań technologicznych i projektowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_U01 Student posiada zdolność nabytej wiedzy do rozwiązywania różnych inżynierskich problemów związanych z zakresem wybranej specjalności. Potrafi koordynować, organizować i weryfikować pracę zespołu. Projektuje proste układy stacji uzdatniania wody na podstawie obliczeń typowych obiektów dla tych stacji | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje jedynie wybrane (oderwane) rozwiązania (urzadzenia) inżynierskie zwiazane z projektowaniem stacji uzdatniania dla wód powierzchniowych i gruntowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IS_1A_S1/D/WK/01_K01 Student jest świadomy o potrzebie podnoszenia kwalifikacji przez całe. Jest kompetentny i odpowiedzialny a także potrafi inspirować innych w organizowaniu procesu samokształcenia się. Potrafi również współpracować i odpowiadać w zespole za zagadnienia związane ze stacjami uzdatniania wód | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje jedynie minimalną chęć i motywację dla konieczności dalszego pogłębiania wiedzy w zakresie uzdatniania wód powierzchniowych i gruntowych bez świadomości potrzeby organizacji procesu uczenia się dla innych osób | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Adamski, Modelowanie systemów oczyszczania wód (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa, 2002
- A. L. Kowal, M. Świderska - Bróż, Oczyszczanie wody (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa - Wrocław, 2009
- L. Magrel, Uzdatnianie wody i oczyszczanie ścieków. Urządzenia, procesy, metody (wybrane rozdziały), Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2000
- J. Nawrocki, S. Biłozor, Uzdatnianie wody. Procesy chemiczne i biologiczne (wybrane rozdziały), PWN, Warszawa - Poznań, 2000
Literatura dodatkowa
- Wabag/Handbuch, Uzdatnianie wody. Poradnik (wybrane rozdziały), Oficyna Wydawnicza Projprzem - EKO, Bydgoszcz, 2000
- Czesław Grabarczyk, Hydraulika urządzeń uzdatniania wody, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2017, ISBN 978-83-01-19466-6, Wydanie I