Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wybrane zagadnienia etyki i filozofii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Sztuk Wizualnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące: - relacji pomiędzy filozofią i techniką - empiryzmu jako kierunku filozoficznego - pozytywizmu i przyrodoznawstwa jako nauki wzorcowej, socjologii - nauki jako poszukiwania prawdy, czyli falsyfikacjonizmu - Martina Heideggera i jego stosunku do techniki oraz do kontestu społeczno-politycznego - podstawowych kategorii etycznych stosowanych w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - pojęcia eugueniki w kontekście fukncjonowania społeczństwa i reguł moralnych - wielkich tradcyji etycznych: buddyzmu, konfucjanizmu, chrześijaństwa, islamu | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Studenci są zobowiązani do: - obecności na zajęciach i czynnego udziału w dyskusjach - napisania eseju (min. 2 strony znormalizowanego maszynopisu) na wybrany temat - napisania kolokwium | 30 |
A-W-2 | Praca własna | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_A03_W01 - dysponuje wiedzą na temat zagadnień dotyczących relacji nauk ścisłych z filozofią i etką - rozróżnia źrodła umozliwiające dotarcie do rzetelnej informacji - analizuje kwestie etyczne w kontekście filozoficznym, historycznym, kulturowym i społecznym | Wz_1A_W07 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_A03_U01 - posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych dotyczących zagadnień związanych relacją techniki i filozofii oraz wybranych zagadnień z zakresu etyki - posiada umiejętność analitycznego myślenia i intrepretacji zjawisk społecznych, politycznych i kulturowych | Wz_1A_U01 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Wz_1A_A03_U02 - potrafi wskazać punktu styku w praktyce pomiędzy filozofią a naukami ściłsymi | — | — | — | — | — | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_A03_K01 - jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej aktywności twórczej; w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjaiwiska z obszaru rzeczywistości społeczno-kulturowej | Wz_1A_K04 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Wz_1A_A03_K02 - interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (kultura, społeczeństwo, polityka), osadza własne wybory i działania w szerszym konteście wspóczesności | Wz_1A_K01 | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_A03_W01 - dysponuje wiedzą na temat zagadnień dotyczących relacji nauk ścisłych z filozofią i etką - rozróżnia źrodła umozliwiające dotarcie do rzetelnej informacji - analizuje kwestie etyczne w kontekście filozoficznym, historycznym, kulturowym i społecznym | 2,0 | |
3,0 | student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu omawianego materiału | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_A03_U01 - posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych dotyczących zagadnień związanych relacją techniki i filozofii oraz wybranych zagadnień z zakresu etyki - posiada umiejętność analitycznego myślenia i intrepretacji zjawisk społecznych, politycznych i kulturowych | 2,0 | |
3,0 | student dysponuje elmentarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_A03_K01 - jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej aktywności twórczej; w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjaiwiska z obszaru rzeczywistości społeczno-kulturowej | 2,0 | |
3,0 | jest zdolny do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Wz_1A_A03_K02 - interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (kultura, społeczeństwo, polityka), osadza własne wybory i działania w szerszym konteście wspóczesności | 2,0 | |
3,0 | student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzoncyh zajęć | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011
- Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006
- Leszek Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2008
- Richard H. Popkin, Avrum Stroll, Filozofia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 1994
Literatura dodatkowa
- Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
- red. Peter Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Poznań, 2009
- Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa, 1997
- Antonia Grunenberg, Hannah Arendt i Martin Heidegger, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 2013
- Dalajlama, Etyka na nowe tysiąclecie, Politeja, Warszawa, 2000