Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia etyki i filozofii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia etyki i filozofii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące: - relacji pomiędzy filozofią i techniką - empiryzmu jako kierunku filozoficznego - pozytywizmu i przyrodoznawstwa jako nauki wzorcowej, socjologii - nauki jako poszukiwania prawdy, czyli falsyfikacjonizmu - Martina Heideggera i jego stosunku do techniki oraz do kontestu społeczno-politycznego - podstawowych kategorii etycznych stosowanych w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - pojęcia eugueniki w kontekście fukncjonowania społeczństwa i reguł moralnych - wielkich tradcyji etycznych: buddyzmu, konfucjanizmu, chrześijaństwa, islamu30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Studenci są zobowiązani do: - obecności na zajęciach i czynnego udziału w dyskusjach - napisania eseju (min. 2 strony znormalizowanego maszynopisu) na wybrany temat - napisania kolokwium30
A-W-2Praca własna30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_A03_W01
- dysponuje wiedzą na temat zagadnień dotyczących relacji nauk ścisłych z filozofią i etką - rozróżnia źrodła umozliwiające dotarcie do rzetelnej informacji - analizuje kwestie etyczne w kontekście filozoficznym, historycznym, kulturowym i społecznym
Wz_1A_W07C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_A03_U01
- posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych dotyczących zagadnień związanych relacją techniki i filozofii oraz wybranych zagadnień z zakresu etyki - posiada umiejętność analitycznego myślenia i intrepretacji zjawisk społecznych, politycznych i kulturowych
Wz_1A_U01C-1T-W-1M-1S-1
Wz_1A_A03_U02
- potrafi wskazać punktu styku w praktyce pomiędzy filozofią a naukami ściłsymi

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_A03_K01
- jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej aktywności twórczej; w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjaiwiska z obszaru rzeczywistości społeczno-kulturowej
Wz_1A_K04C-1T-W-1M-1S-1
Wz_1A_A03_K02
- interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (kultura, społeczeństwo, polityka), osadza własne wybory i działania w szerszym konteście wspóczesności
Wz_1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_A03_W01
- dysponuje wiedzą na temat zagadnień dotyczących relacji nauk ścisłych z filozofią i etką - rozróżnia źrodła umozliwiające dotarcie do rzetelnej informacji - analizuje kwestie etyczne w kontekście filozoficznym, historycznym, kulturowym i społecznym
2,0
3,0student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_A03_U01
- posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych dotyczących zagadnień związanych relacją techniki i filozofii oraz wybranych zagadnień z zakresu etyki - posiada umiejętność analitycznego myślenia i intrepretacji zjawisk społecznych, politycznych i kulturowych
2,0
3,0student dysponuje elmentarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_A03_K01
- jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej aktywności twórczej; w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjaiwiska z obszaru rzeczywistości społeczno-kulturowej
2,0
3,0jest zdolny do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
Wz_1A_A03_K02
- interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (kultura, społeczeństwo, polityka), osadza własne wybory i działania w szerszym konteście wspóczesności
2,0
3,0student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzoncyh zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1-3, PWN, Warszawa, 2011
  2. Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Kraków, 2006
  3. Leszek Kołakowski, O co nas pytają wielcy filozofowie, Wydawnictwo Znak, Kraków, 2008
  4. Richard H. Popkin, Avrum Stroll, Filozofia, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Magdalena Środa, Etyka dla myślących, Czarna Owca, Warszawa, 2010
  2. red. Peter Singer, Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Poznań, 2009
  3. Karl Popper, W poszukiwaniu lepszego świata. Wykłady i rozprawy z trzydziestu lat, Wyd. Książka i Wiedza, Warszawa, 1997
  4. Antonia Grunenberg, Hannah Arendt i Martin Heidegger, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, 2013
  5. Dalajlama, Etyka na nowe tysiąclecie, Politeja, Warszawa, 2000

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące: - relacji pomiędzy filozofią i techniką - empiryzmu jako kierunku filozoficznego - pozytywizmu i przyrodoznawstwa jako nauki wzorcowej, socjologii - nauki jako poszukiwania prawdy, czyli falsyfikacjonizmu - Martina Heideggera i jego stosunku do techniki oraz do kontestu społeczno-politycznego - podstawowych kategorii etycznych stosowanych w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - pojęcia eugueniki w kontekście fukncjonowania społeczństwa i reguł moralnych - wielkich tradcyji etycznych: buddyzmu, konfucjanizmu, chrześijaństwa, islamu30
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studenci są zobowiązani do: - obecności na zajęciach i czynnego udziału w dyskusjach - napisania eseju (min. 2 strony znormalizowanego maszynopisu) na wybrany temat - napisania kolokwium30
A-W-2Praca własna30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A03_W01- dysponuje wiedzą na temat zagadnień dotyczących relacji nauk ścisłych z filozofią i etką - rozróżnia źrodła umozliwiające dotarcie do rzetelnej informacji - analizuje kwestie etyczne w kontekście filozoficznym, historycznym, kulturowym i społecznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_W07ma elementarną wiedzę w obszarze myśli filozoficznej, w tym etyki i estetyki; w zakresie pogłębionym zna zagadnienia filozofii ponowoczesnej; rozumie rolę społeczno-kulturową wzornictwa
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości
Treści programoweT-W-1W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące: - relacji pomiędzy filozofią i techniką - empiryzmu jako kierunku filozoficznego - pozytywizmu i przyrodoznawstwa jako nauki wzorcowej, socjologii - nauki jako poszukiwania prawdy, czyli falsyfikacjonizmu - Martina Heideggera i jego stosunku do techniki oraz do kontestu społeczno-politycznego - podstawowych kategorii etycznych stosowanych w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - pojęcia eugueniki w kontekście fukncjonowania społeczństwa i reguł moralnych - wielkich tradcyji etycznych: buddyzmu, konfucjanizmu, chrześijaństwa, islamu
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu omawianego materiału
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A03_U01- posiada umiejętność przygotowywania prac pisemnych dotyczących zagadnień związanych relacją techniki i filozofii oraz wybranych zagadnień z zakresu etyki - posiada umiejętność analitycznego myślenia i intrepretacji zjawisk społecznych, politycznych i kulturowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości
Treści programoweT-W-1W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące: - relacji pomiędzy filozofią i techniką - empiryzmu jako kierunku filozoficznego - pozytywizmu i przyrodoznawstwa jako nauki wzorcowej, socjologii - nauki jako poszukiwania prawdy, czyli falsyfikacjonizmu - Martina Heideggera i jego stosunku do techniki oraz do kontestu społeczno-politycznego - podstawowych kategorii etycznych stosowanych w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - pojęcia eugueniki w kontekście fukncjonowania społeczństwa i reguł moralnych - wielkich tradcyji etycznych: buddyzmu, konfucjanizmu, chrześijaństwa, islamu
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dysponuje elmentarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A03_U02- potrafi wskazać punktu styku w praktyce pomiędzy filozofią a naukami ściłsymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A03_K01- jest zdolny krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej aktywności twórczej; w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjaiwiska z obszaru rzeczywistości społeczno-kulturowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K04jest zdolna krytycznie odnosić się do własnych oraz cudzych działań projektowych; dostrzega etyczne problemy we własnej oraz cudzej twórczości; będąc zdolnym do elementarnej refleksji na temat rzeczywistości społeczno-gospodarczej, w sposób zdystansowany i świadomy analizuje zjawiska rynkowe
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości
Treści programoweT-W-1W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące: - relacji pomiędzy filozofią i techniką - empiryzmu jako kierunku filozoficznego - pozytywizmu i przyrodoznawstwa jako nauki wzorcowej, socjologii - nauki jako poszukiwania prawdy, czyli falsyfikacjonizmu - Martina Heideggera i jego stosunku do techniki oraz do kontestu społeczno-politycznego - podstawowych kategorii etycznych stosowanych w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - pojęcia eugueniki w kontekście fukncjonowania społeczństwa i reguł moralnych - wielkich tradcyji etycznych: buddyzmu, konfucjanizmu, chrześijaństwa, islamu
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0jest zdolny do krytycznego rozumowania na temat zjawisk społeczno-kulturowych i gospodarczych, a także potrafi przeprowadzić racjonalną argumentację w odniesieniu do żywionych przez siebie przekonań etycznych, społecznych i estetycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_A03_K02- interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (kultura, społeczeństwo, polityka), osadza własne wybory i działania w szerszym konteście wspóczesności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K01interesuje się zagadnieniami cywilizacyjnymi (zarówno gospodarczymi, jak i kulturowymi); samodzielnie podejmuje, kontynuuje i rozszerza działania zawodowe, świadomie przy tym poszerzając swoją wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest przedstawienie studentom i studentkom podstawowych problemów z zakresu filozofii i etyki aktualnych na przestrzeni dziejów; zapoznanie z różnymi podejściami do kwestii m.in. wiedzy, wolności, moralności; wykształcenie krytycznego dystansu do otaczającej rzeczywistości
Treści programoweT-W-1W trakcie zajęć poruszone zostaną tematy dotyczące: - relacji pomiędzy filozofią i techniką - empiryzmu jako kierunku filozoficznego - pozytywizmu i przyrodoznawstwa jako nauki wzorcowej, socjologii - nauki jako poszukiwania prawdy, czyli falsyfikacjonizmu - Martina Heideggera i jego stosunku do techniki oraz do kontestu społeczno-politycznego - podstawowych kategorii etycznych stosowanych w języku potocznym (stoicyzm, nihilizm, złoty środek, utylitaryzm) - pojęcia eugueniki w kontekście fukncjonowania społeczństwa i reguł moralnych - wielkich tradcyji etycznych: buddyzmu, konfucjanizmu, chrześijaństwa, islamu
Metody nauczaniaM-1Umiejętność myślenia analityczno-syntetycznego, umiejętność poprawnego logicznie formułowania wypowiedzi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: – P, tj. podsumowująca
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzoncyh zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0