Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy projektowania graficznego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy projektowania graficznego | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Świtalski <aswitalski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Patryk Słowiński <pslowinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych pojęć z zakresu operowania formą plastyczną. |
W-2 | Znajomość podstaw kompozycji, działania form i barw, perspektywy. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Posiada umiejętność analizy tematu i zakresu zagadnień projektowych Tworzy proste przekazy wizualne z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań odbiorcy Zna podstawy typografii i zastosowań różnych krojów literniczych (fontów) Komponuje proste komunikaty wizualne, znajduje związki między literą, formą i znaczeniem przekazu graficznego. Poznaje zasady morfologii pisma i kaligrafii, zasady budowania znaku literniczego Poznaje zasady konstruowania znaków graficznych, logotypów |
C-2 | Znajomość w stopniu pozwalającym na pracę na kolejnym etapie rozbudowanych działań projektowych w zakresie Grafiki projektowej. Opanowanie podstawowych zagadnień formalnych i znaczeniowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: Podstawowe zagadnienia dotyczące formy, barwy, działania barwy, zależności między poszczególnymi elementami dla budowania prostych przekazów wizualnych. Ćwiczenia: Pojęcia , dynamika form, działanie barw na płaszczyźnie i w przestrzeni | 5 |
T-P-2 | Pojęcia formalne: płaszczyzna, przestrzeń, punkt, kreska ,linia, plama, pion, poziom, rytm, symetria, asymetria, dynamika, statyka , napięcia, gest, styl, seria, część, całość - w zastosowaniach projektowych zgodnie z założeniami tematu. Ćwiczenia: prosty znak, logotyp, piktogram, infografika, seria, projektowanie na siatce modułowej | 9 |
T-P-3 | Pojęcia z zakresu liternictwa i typografii: kaligrafia, krój pisma, morfologia pisma, konstrukcja litery, znak literniczy, kompozycja liternicza, proporcje, światło, rytm, czytelność pisma, skala - w zastosowaniach projektowych zgodnie z założeniami tematu. Ćwiczenia: znak literniczy, ulotka, wizytówka, baner | 13 |
T-P-4 | Operowanie formatem i skalą w grafice projektowej. Czytelność przekazu w zależności od nośnika. Podstawowe nośniki przekazów wizualnych, publikacje cyfrowe, publikacje poligraficzne i działania w przestrzeni. Ćwiczenia: ilustracja prasowa, reklama prasowa, kartka świąteczna, plakat, afisz, bilboard | 13 |
T-P-5 | Działania manualne i z zastosowaniem komputera. Praca w zespole (warsztat) , z uwzględnieniem umiejętności operowania formą w kontekście realizowanych tematów | 5 |
45 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wykłady: Podstawowe zagadnienia dotyczące formy, barwy, działania barwy, zależności między poszczególnymi elementami dla budowania prostych przekazów wizualnych. Ćwiczenia: Pojęcia , dynamika form, działanie barw na płaszczyźnie i w przestrzeni | 5 |
T-P-2 | Pojęcia formalne: płaszczyzna, przestrzeń, punkt, kreska ,linia, plama, pion, poziom, rytm, symetria, asymetria, dynamika, statyka , napięcia, gest, styl, seria, część, całość - w zastosowaniach projektowych zgodnie z założeniami tematu. Ćwiczenia: prosty znak, logotyp, piktogram, infografika, seria, projektowanie na siatce modułowej | 9 |
T-P-3 | Pojęcia z zakresu liternictwa i typografii: kaligrafia, krój pisma, morfologia pisma, konstrukcja litery, znak literniczy, kompozycja liternicza, proporcje, światło, rytm, czytelność pisma, skala - w zastosowaniach projektowych zgodnie z założeniami tematu. Ćwiczenia: znak literniczy, ulotka, wizytówka, baner | 13 |
T-P-4 | Operowanie formatem i skalą w grafice projektowej. Czytelność przekazu w zależności od nośnika. Podstawowe nośniki przekazów wizualnych, publikacje cyfrowe, publikacje poligraficzne i działania w przestrzeni. Ćwiczenia: ilustracja prasowa, reklama prasowa, kartka świąteczna, plakat, afisz, bilboard | 13 |
T-P-5 | Działania manualne i z zastosowaniem komputera. Praca w zespole (warsztat) , z uwzględnieniem umiejętności operowania formą w kontekście realizowanych tematów | 5 |
45 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | Praca własna | 75 |
120 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 45 |
A-P-2 | praca własna | 45 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wprowadzenie do zajęć w formie wykładu z uwzględnieniem całego spektrum możliwych rozwiązań i zastosowań projektowych z wykorzystaniem grafiki projektowej. Kolejne zajęcia przyjmą formę konsultacji projektów wynikających z zaproponowanych tematów. A efektem końcowym będzie ich realizacja. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Student zobowiązany jest do zrealizowania wszystkich ćwiczeń, przewidzianych w programie. Ostateczna ocena jest średnią arytmetyczną z ocen za poszczególne ćwiczenia. Zaangażowanie, umiejętność pracy zespołowej, progresja intelektualnego i technicznego poziomu realizowanych prac mogą podnieść ostateczną ocenę o 0,5 do 1 stopnia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C2_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | — | — | C-1 | T-P-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C2_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | Wz_1A_U01 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Wz_1A_C2_U02 jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji | Wz_1A_U08 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Wz_1A_C2_U03 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | Wz_1A_U09 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_C2_K01 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | Wz_1A_K02 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Wz_1A_C2_K02 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | Wz_1A_K03 | — | C-1 | T-P-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C2_W01 ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych | 2,0 | Nie ma wiedzy w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnycha i nie orientuje się w środkach ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych. |
3,0 | Ma dostateczna wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych. | |
3,5 | ||
4,0 | Ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego w stopniu dobrym orientuje się w środkach ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych. | |
4,5 | ||
5,0 | Ma wiedzę w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego w stopniu bardzo dobrym oraz orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C2_U01 umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia | 2,0 | Nie umie tworzyć i realizować własnych koncepcji projektowych. |
3,0 | W stopniu dostatecznym umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe. | |
3,5 | ||
4,0 | Dobrze umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz w stopniu wystarczajacym dysponuje umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia. | |
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz w pelni dysponuje umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia. | |
Wz_1A_C2_U02 jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji | 2,0 | Student nie jest zdolny do precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na na podstawowym poziomie. |
3,0 | Student jest zdolny do prezentowania efektów prac projektowych w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | Student jest zdolna do precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnych poziomach ich realizacji. | |
4,5 | ||
5,0 | Student jest zdolny do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji w stopniu bardzo dobrym. | |
Wz_1A_C2_U03 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | 2,0 | Student nie potrafi tworzyć komunikatow wizualnych. |
3,0 | Student potrafi tworzyć komunikaty wizualne w stopniu podstawowym. | |
3,5 | ||
4,0 | W stopniu dobrym potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej o charakterze koncepcyjnym. | |
4,5 | ||
5,0 | Student potrafi tworzyć komunikaty wizualne w stopniu bardzo dobrym, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_C2_K01 samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizując oraz prezentując | 2,0 | Student nie potrafi samodzielnie projektowac. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym samodzielnie podejmuje się działań projektowych. | |
3,5 | ||
4,0 | Student samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych oraz je realizuje. | |
4,5 | ||
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym samodzielnie podejmuje się niezależnych działań projektowych, skutecznie je realizuje oraz prezentuje. | |
Wz_1A_C2_K02 jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu | 2,0 | Student nie jest zdolny do twórczego myślenia. |
3,0 | Student w stopniu podstawowym jest zdolny do twórczego myśleniai i wytwarzania pomysłow. | |
3,5 | ||
4,0 | Student w stopniu dobrym jest zdolny do twórczego myślenia, wytwarza pomysły i zmienia kierunki myślenia.Przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki. | |
4,5 | ||
5,0 | Student jest zdolny do twórczego myślenia w stopniu bardzo dobrym, z łatwości wytwarza pomysły i gotowy jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu. |
Literatura podstawowa
- Adrian Frutiger, Człowiek i jego znaki, 2003
- Johannes Itten, Sztuka barwy, 2015
- Timothy Samara, Kroje i kolory pisma. Przewodnik dla grafików, 2008
- Jacek Mrowczyk, Niewielki słownik typograficzny, 2008
Literatura dodatkowa
- Ewa Szczęsna, Poetyka reklamy, 2003
- E.T. Hall, Ukryty Wymiar, 2009
- W. Kandinski, O duchowości w sztuce, Punkt, linia, płaszczyzna, 2003