Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)
Sylabus przedmiotu Technologie modelowania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wzornictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | sztuka | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie modelowania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wzornictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Renata Jackowiak <rjackowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mikołaj Jerczyński <mjerczynski@zut.edu.pl>, Agnieszka Spiegelhalter <aspiegelhalter@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 9,0 | ECTS (formy) | 9,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zdolności manualne potrzebne do wizualizacji własnych problemów artysycznych. Podstawowa wiedza w zakresie materiałoznawstwa. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | 1. Rozwijanie umiejętności precyzyjnego budowania formy dla funkcji. 2. Opanowanie swobodnego operowania skalą w przetwarzaniu projektu. 3. Doskonalenie umiejętnośći widzenia przestrzennego. 4. Wykształcenie umiejętności posługiwania się wybranymi surowcami/materiami jako"medium" przyszłej pracy twórczej. 5. Łączenie materiałów w celu uzyskania oczekiwanych efektów plastycznych. 6. Stymulowanie swobody wypowiedzi i indywidualnego doboru środków. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wykład wprowadzajacy w oparciu o pokaz multimedialny. Omówienie materiałów, technologii i sposobów realizacji. Kryteria oceniania. | 2 |
T-P-2 | Tworzenie struktury przestrzennej z materiałów miekkich. Forma a materia. Kształt i głebia. | 8 |
T-P-3 | Obiekt przestrzenny - modelowanie. Relecja miedzy detalem a masa. Płaszczyzna i przestrzen. | 8 |
T-P-4 | Forma przestrzenna - łaczenie materiałów naturalnych /włókna/ z tworzywami syntetycznymi. Operowanie transparentnoscia i walorem. | 12 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Wewnatrz - na zewnatrz. Modelowanie na bazie formy wyjsciowej /szescian/ z uwzglednieniem konstrukcji. Stymulowanie wrazliwosci przestrzennej. Technika pozłotnicza. | 14 |
T-P-2 | Sytuacyjna kreacja autorska. Obiekt / forma inspirowany swiatem przyrody lub dorobkiem kulturowym. Formowanie w wybranych materiałach. I etap - zaprojektowanie struktury. II etap - przetworzenie jej w forme o charakterze uzytkowym. | 16 |
30 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Realizacja własnej kreacji autorskiej obiektu wykonanego w materiale miękkim (tworzywa naturalne, włókniny) lub w tworzywach sztucznych (styropian, styrodur, pleksi). Pierwszy etap realizacji - szkice i rendery, drugi etap - wykonanie modelu imitacyjnego. | 60 |
60 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | praca wlasna | 30 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-P-2 | praca własna | 30 |
60 | ||
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 60 |
A-P-2 | praca własna | 90 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wprowadzenie do zajęć poprzedzone będzie wykładem informacyjnym połączonym z pokazem materiału poglądowego. Kolejne zajęcia obejmować będą wykłady problemowe poparte analizą prac plastycznych oraz krótkim omówieniem wybranej techniki modelowania.Wykłady poparte będą ćwiczeniami praktycznymi. Konsultacje indywidualne wczesniejszych projektów będą robione na bieżąco. Efekt finalny to realizacja projektu. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Wynika z uczestnictwa w zajęciach, opanowania warsztatu.Inywidualnych konsultacji, których efektem jest praca plastyczna. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wynika z przedstawionych prac plastycznych zawierających w swej wypowiedzi świadome łączenie teorii z praktyką.Uwzglęnia poziom kreacji artystycznej, osobiste zaangazowanie. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_D3_W01 ma elementarną wiedzę w zakresie sposobu realizacji prac artystycznych i projektowych | Wz_1A_W03 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Wz_1A_D3_W02 zna techniki warsztatowe, materialły i technologie wykorzystywane w różnych dziedzinach wzornictwa | Wz_1A_W03, Wz_1A_W04 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_D3_U01 jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji | Wz_1A_U08 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Wz_1A_D3_U02 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | Wz_1A_U09 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Wz_1A_D3_U03 umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania | Wz_1A_U10 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Wz_1A_D3_K01 Potrafi wykorzystać psychologiczne mechanizmy umożliwiające bardziej efektywne działanie przy realizacji własnych projektów. | Wz_1A_K02, Wz_1A_K03 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Wz_1A_D3_K02 Umie krytycznie ocenić wyniki włąsnej pracy oraz wyniki pracy innych osób i wyciągać konstruktywne wnioski. | Wz_1A_K04 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Wz_1A_D3_K03 Rozumie konieczność ochrony praw autorskich, zna podstawowe pojęcia z zakresu tego prawa. Jest przygotowany do pracy zespołowej, posiada umiejętność krytycznej oceny wyników własnych działań a także konstruktywnej oceny działań innych osób | Wz_1A_K06 | — | C-1 | — | M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_D3_W01 ma elementarną wiedzę w zakresie sposobu realizacji prac artystycznych i projektowych | 2,0 | Nie posiada podstawowej wiedzy dotyczącej sposobu realizacji własnych projektów |
3,0 | Na poziomie podstawowym opanował wiedzę, dotyczącą realizacji prac projektowych | |
3,5 | Potrafi w sposób świadomy wykotrzystać wiedzę teoretyczną, zna zasady technologii | |
4,0 | Posiada i potrafi w sposób trafny wykorzystać wiedzę, zgodnie z zasadami terminologii. Jest aktywny. | |
4,5 | W sposób wyróżniający na tle grupy realizuje swoje projekty w oparciu o poznane terminologie. Proces projektowy nie budzi zastrzeżeń i posiada cechy indywidualne. | |
5,0 | Posiada bogaty warsztat twórczy, potrafi samodzielnie określić i dobrać środki realizacji. Jego projekty posiadają cechy indywidualnego stylu. | |
Wz_1A_D3_W02 zna techniki warsztatowe, materialły i technologie wykorzystywane w różnych dziedzinach wzornictwa | 2,0 | Nie posiada wiedzy, pozwalającej na realizację z wykorzystaniem podstawowych technik warsztatowych |
3,0 | Zna w podstawowym zakresie techniki warsztatowe oraz posiada wiedzę w zakresie materiałoznawstwa | |
3,5 | Zna w stopniu podstawowym wiedzę w zakresie technik warsztatowych, posiada podstawową wiedzę z zakresu technologii wzornictwa | |
4,0 | W sposób zaawansowany potrafi zastosować wiedzę, opartą na znajomosci technik i technologii, wykorzystywanych w różnychn dziedzinach wzornictwa. | |
4,5 | Zna, potrafi i rozumie w stopniu zaawansowanym zastosować wiedzę zwązaną z procesem technologicznym i technicznym zaproponowanego projektu. | |
5,0 | W sposób profesjonalny potrafi zastosować wiedzę, bazującą na znajomości wykorzystania technik, technologii oraz nowinek z dziedziny wzornictwa |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_D3_U01 jest zdolna do szybkiego i precyzyjnego prezentowania efektów prac projektowych na różnym poziomie ich realizacji | 2,0 | Nie uczestniczy w zajęciach.Przedstawione prace nie spełniają podstawowych wymogów pod względem warsztatowym i artystycznym. |
3,0 | Kreacja artystyczna na niskim poziomie.Warsztat bez próby poszukiwań ciekawych rozwiązań.Podstawowa wiedza w rozpoznawaniu i stosowaniu wybranych materiałów.Niesystematyczna praca negatywniwe odbijająca się na rozwoju predyspozycji indywidualnych. | |
3,5 | Kreacjia artystycznej na średnim poziomie. W sposób zadawalający szkoli warsztat artystyczny. Potrafi scharakteryzować i omówić wybraną technikę oraz wskazać jej zastosowanie. | |
4,0 | Potrafi stworzyć ciekawą kreację artystyczną.Posiada dobry warsztat. Pracuje systematycznie i uczestniczy aktywnie w zajęciach. | |
4,5 | Jego prace w sposób wyróżniający są efektem systematycznej pracy. Udoskonala i wzbogaca własne srodki wyrazu.Umie w sposób szybki i precyzyjny omówić swoje dokonania. | |
5,0 | Potrafi stworzyć niezależną kreację artystyczną.wyróżnia siem bardzo dobrym warsztatem artystycznym, który wzbogaca o nowe media.Nie unika podejmowania nowych problemów artystycznej kreacji i złóżonej technologii w swoich pracach. | |
Wz_1A_D3_U02 potrafi tworzyć komunikaty wizualne, w tym posiada umiejętności opracowania dokumentacji projektowej zarówno o charakterze koncepcyjnym, jak również wykonawczym | 2,0 | Nie uczestniczy w zajęciach.Przedstawione prace nie spełniają podstawowych wymogów pod względem warsztatowym i artystycznym. |
3,0 | Kreacja artystyczna na niskim poziomie.Warsztat bez próby poszukiwań ciekawych rozwiązań.Podstawowa wiedza w rozpoznawaniu i stosowaniu wybranych materiałów.Niesystematyczna praca negatywniwe odbijająca się na rozwoju predyspozycji indywidualnych. | |
3,5 | Kreacjia artystycznej na średnim poziomie. W sposób zadawalający szkoli warsztat artystyczny. Potrafi scharakteryzować i omówić wybraną technikę oraz wskazać jej zastosowanie. | |
4,0 | Potrafi stworzyć ciekawą kreację artystyczną.Posiada dobry warsztat. Pracuje systematycznie i uczestniczy aktywnie w zajęciach. | |
4,5 | Jego prace w sposób wyróżniający są efektem systematycznej pracy. Udoskonala i wzbogaca własne srodki wyrazu.Umie w sposób szybki i precyzyjny omówić swoje dokonania. | |
5,0 | Potrafi stworzyć niezależną kreację artystyczną.wyróżnia siem bardzo dobrym warsztatem artystycznym, który wzbogaca o nowe media.Nie unika podejmowania nowych problemów artystycznej kreacji i złóżonej technologii w swoich pracach. | |
Wz_1A_D3_U03 umie samodzielnie odszukać i zastosować adekwatną do potrzeb technikę przestrzennej prezentacji projektu wzorniczego, opartą zarówno na tradycyjnych, jaki i zaawansowanych metodach modelowania | 2,0 | Nie uczestniczy w zajęciach.Przedstawione prace nie spełniają podstawowych wymogów pod względem warsztatowym i artystycznym. |
3,0 | Kreacja artystyczna na niskim poziomie.Warsztat bez próby poszukiwań ciekawych rozwiązań.Podstawowa wiedza w rozpoznawaniu i stosowaniu wybranych materiałów.Niesystematyczna praca negatywniwe odbijająca się na rozwoju predyspozycji indywidualnych. | |
3,5 | Kreacjia artystycznej na średnim poziomie. W sposób zadawalający szkoli warsztat artystyczny. Potrafi scharakteryzować i omówić wybraną technikę oraz wskazać jej zastosowanie. | |
4,0 | Potrafi stworzyć ciekawą kreację artystyczną.Posiada dobry warsztat. Pracuje systematycznie i uczestniczy aktywnie w zajęciach. | |
4,5 | Jego prace w sposób wyróżniający są efektem systematycznej pracy. Udoskonala i wzbogaca własne srodki wyrazu.Umie w sposób szybki i precyzyjny omówić swoje dokonania. | |
5,0 | Potrafi stworzyć niezależną kreację artystyczną.wyróżnia siem bardzo dobrym warsztatem artystycznym, który wzbogaca o nowe media.Nie unika podejmowania nowych problemów artystycznej kreacji i złóżonej technologii w swoich pracach. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Wz_1A_D3_K01 Potrafi wykorzystać psychologiczne mechanizmy umożliwiające bardziej efektywne działanie przy realizacji własnych projektów. | 2,0 | Nie zna zasad i przepisów związanych z funkcjonowaniem praw autorskich, nie jest przygotowany do pracy zespołowej i nie potrafi dokonać prezentacji swej pracy |
3,0 | Wybiórczo zna zasady i podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego, nie potrafi w sposób zadawalający zaprezentować i zanalizować swoją pracę, w spoób pobieżny ocenia działania innych osób | |
3,5 | Posiada podstawowe lecz nieusystematyzowane wiadomosci w zakresie prawa autorskiego, w stopniu zadawalającym uczestniczy w pracach zespołowych. Jego wystąpienia oraz prezentacja prac jest niepełna | |
4,0 | Dobrze zna zasady funkcjonoweania prawa autorskiego, przestrzega je. Posiada dobry kontakt z osobami współpracującymi w zaspole, w sposób umiejętny przeprowadza krytyczną analizę wyników własnych działań oraz innych osób | |
4,5 | W sposób dobry a nawet bardzo dobry rozumie i stosuje zasady prawa autorskiego i ochrony dóbr przemysłowych. W sposób swobodny prezentuje swoje osiągnięcia twórcze. Poddaje w sposób przekonujący krytycznej analizie działania innych osób | |
5,0 | Bardzo dobrze zna i przestrzega przepisy prawne, związane z prawem autorskim. Posiada zaawansowane umiejętności związane z funkcjonowaniem, w grupie jest liderem. Potrafi działać pod jej presją. W sposób konstruktywny przeprowadza analizę i poddaje umiejętnej krytyce działania innych osób | |
Wz_1A_D3_K02 Umie krytycznie ocenić wyniki włąsnej pracy oraz wyniki pracy innych osób i wyciągać konstruktywne wnioski. | 2,0 | Nie zna zasad i przepisów związanych z funkcjonowaniem praw autorskich, nie jest przygotowany do pracy zespołowej i nie potrafi dokonać prezentacji swej pracy |
3,0 | Wybiórczo zna zasady i podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego, nie potrafi w sposób zadawalający zaprezentować i zanalizować swoją pracę, w spoób pobieżny ocenia działania innych osób | |
3,5 | Posiada podstawowe lecz nieusystematyzowane wiadomosci w zakresie prawa autorskiego, w stopniu zadawalającym uczestniczy w pracach zespołowych. Jego wystąpienia oraz prezentacja prac jest niepełna | |
4,0 | Dobrze zna zasady funkcjonoweania prawa autorskiego, przestrzega je. Posiada dobry kontakt z osobami współpracującymi w zaspole, w sposób umiejętny przeprowadza krytyczną analizę wyników własnych działań oraz innych osób | |
4,5 | W sposób dobry a nawet bardzo dobry rozumie i stosuje zasady prawa autorskiego i ochrony dóbr przemysłowych. W sposób swobodny prezentuje swoje osiągnięcia twórcze. Poddaje w sposób przekonujący krytycznej analizie działania innych osób | |
5,0 | Bardzo dobrze zna i przestrzega przepisy prawne, związane z prawem autorskim. Posiada zaawansowane umiejętności związane z funkcjonowaniem, w grupie jest liderem. Potrafi działać pod jej presją. W sposób konstruktywny przeprowadza analizę i poddaje umiejętnej krytyce działania innych osób | |
Wz_1A_D3_K03 Rozumie konieczność ochrony praw autorskich, zna podstawowe pojęcia z zakresu tego prawa. Jest przygotowany do pracy zespołowej, posiada umiejętność krytycznej oceny wyników własnych działań a także konstruktywnej oceny działań innych osób | 2,0 | Nie zna zasad i przepisów związanych z funkcjonowaniem praw autorskich, nie jest przygotowany do pracy zespołowej i nie potrafi dokonać prezentacji swej pracy |
3,0 | Wybiórczo zna zasady i podstawowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego, nie potrafi w sposób zadawalający zaprezentować i zanalizować swoją pracę, w spoób pobieżny ocenia działania innych osób | |
3,5 | Posiada podstawowe lecz nieusystematyzowane wiadomosci w zakresie prawa autorskiego, w stopniu zadawalającym uczestniczy w pracach zespołowych. Jego wystąpienia oraz prezentacja prac jest niepełna | |
4,0 | Dobrze zna zasady funkcjonoweania prawa autorskiego, przestrzega je. Posiada dobry kontakt z osobami współpracującymi w zaspole, w sposób umiejętny przeprowadza krytyczną analizę wyników własnych działań oraz innych osób | |
4,5 | W sposób dobry a nawet bardzo dobry rozumie i stosuje zasady prawa autorskiego i ochrony dóbr przemysłowych. W sposób swobodny prezentuje swoje osiągnięcia twórcze. Poddaje w sposób przekonujący krytycznej analizie działania innych osób | |
5,0 | Bardzo dobrze zna i przestrzega przepisy prawne, związane z prawem autorskim. Posiada zaawansowane umiejętności związane z funkcjonowaniem, w grupie jest liderem. Potrafi działać pod jej presją. W sposób konstruktywny przeprowadza analizę i poddaje umiejętnej krytyce działania innych osób |
Literatura podstawowa
- Penny Spake, Design historia wzornictwa, Arkady, Warszawa, 2012, 1
- Anastasia Young, The Workbench Guide to Jewelry Techniques, Thames & Hudson, Londyn, 2010, 2
- Sarah Keay, Jwewllery using textile techniques, A&C Black Publishers, Londyn, 2009
- Clive Hallett Amanda Johnson, Mode Guide des Textiles, Eyrolles, Paris, 2010
- Władysław Ślesiński, Technologia i techniki rzeźbienia, Arady, Warszawa, 1996
Literatura dodatkowa
- Henrik Vejlgaard, Anatomia trendu, Oficyna, Kraków, 2008, 1
- Monika Rosińska, Przemyśleć użycie Projektanci.Przedmioty.Życie społeczne, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa, 2010, 1