Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Architektury - Wzornictwo (S1)

Sylabus przedmiotu Plastyka - malarstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Wzornictwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów sztuka
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Plastyka - malarstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Blekiewicz <zblekiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Tokarczyk <jtokarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 60 4,01,00zaliczenie
projektyP6 45 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- umiejętność rysunkowego wyrażania kształtów i relacji przestrzennych - posiadanie materiałów, narzędzi i podkładów do prac malarskich

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studentów z podstawami warsztatowymi kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni takimi jak: kompozycja otwarta - zamknięta, statyczna - dynamiczna, prosta - złożona, raport, rytm, kontrast, napięcia kierunkowe, wzajemne oddziaływanie form, zjawiska i prawa optyki (jasne - ciemne, bliżej - dalej), zasady uzyskiwania złudzenia przestrzeni w kompozycji płaskiej.
C-2Poznanie wiedzy na temat barw podstawowych i dopełniających, natężeniu walorowym, relatywiźmie temperaturowym barw, oddziaływanie barw w relacji przestrzeni, zasady budowy obrazu monochromatycznego, oddziaływanie faktury na kolor, poszukiwanie klucza kompozycyjnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Collage w kompozycji półprzestrzennej20
T-P-2Symbolika koloru w kompozycji przestrzennej22
T-P-3Przegląd i zaliczenie semestru3
45
projekty
T-P-1Kompozycja monochromatyczna17
T-P-2Relatywizm temperaturowy w kompozycji na płaszczyźnie20
T-P-3Kolor w kompozycji fakturalnej20
T-P-4Przegląd i zaliczenie semestralne3
60

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna45
90
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Praca własna60
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1pokaz
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4korekta
M-5ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: korekta
S-2Ocena formująca: przegląd prac
S-3Ocena formująca: dyskusja
S-4Ocena formująca: punktacja (obecność na zajęciach, wrażliwość na kolor, interpretacja tematu, estetyka podania prac, efekt końcowy pracy, konsekwencja realizacji problemu malarskiego)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B16_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
C-1, C-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B16_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Wz_1A_U01C-1, C-2M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Wz_1A_B16_K01
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować.
Wz_1A_K03C-1, C-2M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2, S-3, S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B16_W01
ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
2,0nie zna podstaw terminologii malarskiej
3,0zna główne pojęcia i terminy malarskie
3,5umie w podstawowym zarysie skomentować zjawisko malarskie
4,0potrafi skomentować złożone zjawisko malarskie
4,5umie porównywać różne zjawiska malarskie
5,0umie określać stopień interpretacji malarskiej

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B16_U01
umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
2,0nie posiada wrażliwości kolorystycznej
3,0postrzega i wyraża podstawowe relacje kolorystyczne i kształtowe
3,5pełniej postrzega i wyraża podstawowe relacje kolorystyczne i kształtowe
4,0trafnie określa tonacje oraz relacje kolorystyczne i kształtowe
4,5wykazuje inwencję własną w określaniu zjawisk kolorystycznych
5,0posiada dużą czułość na relacje kolorystyczne i kształtowe oraz umiejętność indywidualnego ich wyrażania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
Wz_1A_B16_K01
jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować.
2,0nie wykazuje zdolności obserwacji natury i jej poprawnego wyrażania
3,0wykazuje zdolność skupienia w obserwacji i wyrażaniu zjawisk
3,5przejawia zdolności obserwacyjnego analizowania zjawisk malarskich
4,0wykazuje zdolność i umiejętność odkrywania zjawisk malarskich
4,5potrafi wieloaspektowo obserwować i odkrywać zjawiska malarskie w naturze
5,0wykazuje wysoką zdolność i umiejętność charakteryzowania zjawisk malarskich w naturze

Literatura podstawowa

  1. Władysław Strzemiński, "Teoria widzenia", 2011
  2. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcia wzrokowa, 2011
  3. Rudolf Arnheim, Myślenie wzrokowe, 2011
  4. Ernst H. Gombrich, Sztuka i złudzenie, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Collage w kompozycji półprzestrzennej20
T-P-2Symbolika koloru w kompozycji przestrzennej22
T-P-3Przegląd i zaliczenie semestru3
45

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Kompozycja monochromatyczna17
T-P-2Relatywizm temperaturowy w kompozycji na płaszczyźnie20
T-P-3Kolor w kompozycji fakturalnej20
T-P-4Przegląd i zaliczenie semestralne3
60

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-P-2Praca własna45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach60
A-P-2Praca własna60
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B16_W01ma wiedzę ogólną w zakresie warsztatu projektowego w obszarze wzornictwa przemysłowego oraz dziedzin pokrewnych; w stopniu podstawowym orientuje się w całości środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w sztukach plastycznych
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z podstawami warsztatowymi kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni takimi jak: kompozycja otwarta - zamknięta, statyczna - dynamiczna, prosta - złożona, raport, rytm, kontrast, napięcia kierunkowe, wzajemne oddziaływanie form, zjawiska i prawa optyki (jasne - ciemne, bliżej - dalej), zasady uzyskiwania złudzenia przestrzeni w kompozycji płaskiej.
C-2Poznanie wiedzy na temat barw podstawowych i dopełniających, natężeniu walorowym, relatywiźmie temperaturowym barw, oddziaływanie barw w relacji przestrzeni, zasady budowy obrazu monochromatycznego, oddziaływanie faktury na kolor, poszukiwanie klucza kompozycyjnego.
Metody nauczaniaM-1pokaz
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4korekta
M-5ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przegląd prac
S-3Ocena formująca: dyskusja
S-1Ocena formująca: korekta
S-4Ocena formująca: punktacja (obecność na zajęciach, wrażliwość na kolor, interpretacja tematu, estetyka podania prac, efekt końcowy pracy, konsekwencja realizacji problemu malarskiego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstaw terminologii malarskiej
3,0zna główne pojęcia i terminy malarskie
3,5umie w podstawowym zarysie skomentować zjawisko malarskie
4,0potrafi skomentować złożone zjawisko malarskie
4,5umie porównywać różne zjawiska malarskie
5,0umie określać stopień interpretacji malarskiej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B16_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_U01umie tworzyć i realizować własne koncepcje projektowe oraz dysponować umiejętnościami niezbędnymi do ich wyrażenia
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z podstawami warsztatowymi kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni takimi jak: kompozycja otwarta - zamknięta, statyczna - dynamiczna, prosta - złożona, raport, rytm, kontrast, napięcia kierunkowe, wzajemne oddziaływanie form, zjawiska i prawa optyki (jasne - ciemne, bliżej - dalej), zasady uzyskiwania złudzenia przestrzeni w kompozycji płaskiej.
C-2Poznanie wiedzy na temat barw podstawowych i dopełniających, natężeniu walorowym, relatywiźmie temperaturowym barw, oddziaływanie barw w relacji przestrzeni, zasady budowy obrazu monochromatycznego, oddziaływanie faktury na kolor, poszukiwanie klucza kompozycyjnego.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4korekta
M-5ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przegląd prac
S-3Ocena formująca: dyskusja
S-1Ocena formująca: korekta
S-4Ocena formująca: punktacja (obecność na zajęciach, wrażliwość na kolor, interpretacja tematu, estetyka podania prac, efekt końcowy pracy, konsekwencja realizacji problemu malarskiego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wrażliwości kolorystycznej
3,0postrzega i wyraża podstawowe relacje kolorystyczne i kształtowe
3,5pełniej postrzega i wyraża podstawowe relacje kolorystyczne i kształtowe
4,0trafnie określa tonacje oraz relacje kolorystyczne i kształtowe
4,5wykazuje inwencję własną w określaniu zjawisk kolorystycznych
5,0posiada dużą czułość na relacje kolorystyczne i kształtowe oraz umiejętność indywidualnego ich wyrażania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaWz_1A_B16_K01jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówWz_1A_K03jest zdolna do twórczego myślenia, z łatwości wytwarza pomysły i gotowa jest do zmiany kierunków myślenia, potrafi przy tym rozpoznawać i unikać limitacji zdolności twórczych; szybko przyswaja nowe informacje, potrafiąc je umiejętnie filtrować oraz indeksować; potrafi działać pod presją krytyki i czasu
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studentów z podstawami warsztatowymi kompozycji na płaszczyźnie i w przestrzeni takimi jak: kompozycja otwarta - zamknięta, statyczna - dynamiczna, prosta - złożona, raport, rytm, kontrast, napięcia kierunkowe, wzajemne oddziaływanie form, zjawiska i prawa optyki (jasne - ciemne, bliżej - dalej), zasady uzyskiwania złudzenia przestrzeni w kompozycji płaskiej.
C-2Poznanie wiedzy na temat barw podstawowych i dopełniających, natężeniu walorowym, relatywiźmie temperaturowym barw, oddziaływanie barw w relacji przestrzeni, zasady budowy obrazu monochromatycznego, oddziaływanie faktury na kolor, poszukiwanie klucza kompozycyjnego.
Metody nauczaniaM-1pokaz
M-2objaśnienie
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4korekta
M-5ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: przegląd prac
S-3Ocena formująca: dyskusja
S-1Ocena formująca: korekta
S-4Ocena formująca: punktacja (obecność na zajęciach, wrażliwość na kolor, interpretacja tematu, estetyka podania prac, efekt końcowy pracy, konsekwencja realizacji problemu malarskiego)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje zdolności obserwacji natury i jej poprawnego wyrażania
3,0wykazuje zdolność skupienia w obserwacji i wyrażaniu zjawisk
3,5przejawia zdolności obserwacyjnego analizowania zjawisk malarskich
4,0wykazuje zdolność i umiejętność odkrywania zjawisk malarskich
4,5potrafi wieloaspektowo obserwować i odkrywać zjawiska malarskie w naturze
5,0wykazuje wysoką zdolność i umiejętność charakteryzowania zjawisk malarskich w naturze