Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Ekonomika międzynarodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonomika międzynarodowa
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
C-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;2
T-W-2Światowy system gospodarczy;2
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;2
T-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;2
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;2
T-W-6Międzynarodowe przepływy kapitału;2
T-W-7Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;2
T-W-8Międzynarodowe przepływy technologii;2
T-W-9Rynki międzynarodowe.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zajęć42
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
S-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/2_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
E_1A_W03, E_1A_W01C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1S-2
E_1A_D9/2_W02
Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii
E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W01, E_1A_W04C-2T-W-8M-2S-1
E_1A_D9/2_W03
Zna teorie międzynarodowego podziału pracy
E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W04C-3, C-1, C-2T-W-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/2_U01
Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U08C-2T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/2_K01
Student potrafi pracować w grupie
E_1A_K06, E_1A_K10, E_1A_K02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/2_W01
Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
2,0Nie potrafi podać podstawowych definicji z zakresu EM
3,0Potrafi podać podstawowe definicje z zakresu EM
3,5Rozumie podstawowe zagadnienia związane z EM
4,0Potrafi interpretować zjawiska zachodzące w stosunkach międzynarodowych
4,5Potrafi analizować wskażniki charakterysujące gospodarkę globalną
5,0Potrafi interpretować, i bronic swoich poglądów z zakresu EM
E_1A_D9/2_W02
Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii
2,0Student nie zna czynników kształtujące międzynarodowy przepływ technologii
3,0Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii w stopniu dostatecznym
3,5Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii w stopniu dobrym
4,5Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/2_W03
Zna teorie międzynarodowego podziału pracy
2,0Nie zna teorii międzynarodowego podziału pracy
3,0Zna teorie międzynarodowego podziału pracy w stopniu dostatecznym
3,5Zna teorie międzynarodowego podziału pracy w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna teorie międzynarodowego podziału pracy w stopniu dobrym
4,5Zna teorie międzynarodowego podziału pracy w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna teorie międzynarodowego podziału pracy w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/2_U01
Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
2,0Student nie potrafi analizować
3,0Student posiada postawowe umięjetności z zakresu anlizy podstawowych wskaźników charakterystycnych dla ekonomii międzynarodowej
3,5Student potrafi analiować tendencje w gospodarce globalnej. Z trudnością formułuje wnioski
4,0Student samodzielnie formułuje wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować wioski oraz uzasadniać swoje stanowisko
5,0Potrafi wytłumaczyć i uzasadnić swoje zdanie w zakresie tendencji w gospodarce globalnej.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/2_K01
Student potrafi pracować w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy

Literatura podstawowa

  1. pod red. A. Budnikowskiego, E. Kaweckiej-Wyrzykowskiej, Międzynarodowe stosunki gospodarcze, PWE, Warszawa, 2006
  2. S. Miklaszewski (i inni), Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze u progu XXI wieku, Wydawnictwo Delfin, Warszawa, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;2
T-W-2Światowy system gospodarczy;2
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;2
T-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;2
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;2
T-W-6Międzynarodowe przepływy kapitału;2
T-W-7Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;2
T-W-8Międzynarodowe przepływy technologii;2
T-W-9Rynki międzynarodowe.2
18

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Przygotowanie do zajęć42
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/2_W01Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ekonomii międzynarodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
Treści programoweT-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;
T-W-2Światowy system gospodarczy;
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;
T-W-6Międzynarodowe przepływy kapitału;
T-W-7Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-W-8Międzynarodowe przepływy technologii;
T-W-9Rynki międzynarodowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi podać podstawowych definicji z zakresu EM
3,0Potrafi podać podstawowe definicje z zakresu EM
3,5Rozumie podstawowe zagadnienia związane z EM
4,0Potrafi interpretować zjawiska zachodzące w stosunkach międzynarodowych
4,5Potrafi analizować wskażniki charakterysujące gospodarkę globalną
5,0Potrafi interpretować, i bronic swoich poglądów z zakresu EM
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/2_W02Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
Treści programoweT-W-8Międzynarodowe przepływy technologii;
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna czynników kształtujące międzynarodowy przepływ technologii
3,0Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii w stopniu dostatecznym
3,5Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii w stopniu dobrym
4,5Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii w stopniu więcej niż dobrym
5,0Student zna czynniki kształtujące międzynarodowy przepływ technologii w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/2_W03Zna teorie międzynarodowego podziału pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Cel przedmiotuC-3opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych współczesnego świata
C-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
C-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
Treści programoweT-W-7Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna teorii międzynarodowego podziału pracy
3,0Zna teorie międzynarodowego podziału pracy w stopniu dostatecznym
3,5Zna teorie międzynarodowego podziału pracy w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna teorie międzynarodowego podziału pracy w stopniu dobrym
4,5Zna teorie międzynarodowego podziału pracy w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna teorie międzynarodowego podziału pracy w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/2_U01Student potrafi analizować tendencje w gospodarce globalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
Cel przedmiotuC-2zrozumienie przez studentów podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki światowej
Treści programoweT-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;
T-W-2Światowy system gospodarczy;
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;
T-W-6Międzynarodowe przepływy kapitału;
T-W-7Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-W-8Międzynarodowe przepływy technologii;
T-W-9Rynki międzynarodowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
S-2Ocena podsumowująca: praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować
3,0Student posiada postawowe umięjetności z zakresu anlizy podstawowych wskaźników charakterystycnych dla ekonomii międzynarodowej
3,5Student potrafi analiować tendencje w gospodarce globalnej. Z trudnością formułuje wnioski
4,0Student samodzielnie formułuje wnioski.
4,5Student potrafi samodzielnie formułować wioski oraz uzasadniać swoje stanowisko
5,0Potrafi wytłumaczyć i uzasadnić swoje zdanie w zakresie tendencji w gospodarce globalnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/2_K01Student potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K10Wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1poznanie i zrozumienie przez studentów podstawowych kategorii ekonomicznych
Treści programoweT-W-4Podstawowe teorie międzynarodowego podziału pracy;
T-W-5Zagraniczna l międzynarodowa polityka ekonomiczna;
T-W-2Światowy system gospodarczy;
T-W-1Ekonomia międzynarodowa jako dyscyplina nauki;
T-W-3Międzynarodowy podział pracy;
T-W-6Międzynarodowe przepływy kapitału;
T-W-7Międzynarodowe przepływy zasobów pracy;
T-W-8Międzynarodowe przepływy technologii;
T-W-9Rynki międzynarodowe.
Metody nauczaniaM-1metoda podająca: wykład informacyjny
M-2Metody problemowe: wykład konwersatoryny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena bieżacej aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy