Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Sylabus przedmiotu Handel zagraniczny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Handel zagraniczny | ||
Specjalność | Handel zagraniczny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Marketingu, Gospodarki i Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu teorii międzynarodowej wymiany gospodarczej oraz praktycznych aspektów wymiany handlowej z zagranicą. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Międzynarodowe zwyczaje, uzanse i formuły handlowe. | 2 |
T-K-2 | Kontrakt w handlu zagranicznym. | 2 |
T-K-3 | Rozliczenia w handlu zagranicznym. | 2 |
T-K-4 | Charakterystyka obrotów polskiego handlu zagranicznego. | 3 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Handel zagraniczny i jego rola w gospodarce narodowej. | 1 |
T-W-2 | Bezpośrednia i pośrednia działalność w handlu zagranicznym. | 3 |
T-W-3 | Instytucje regulujące i wspierające handel zagraniczny. | 2 |
T-W-4 | Narzędzia regulacji w handlu zagranicznym. | 2 |
T-W-5 | Międzynarodowe rynki formalne. | 2 |
T-W-6 | Bariery handlu międzynarodowego. | 2 |
T-W-7 | Międzynarodowa integracja gospodarcza oraz ich rola w HZ. | 2 |
T-W-8 | Działalność gospodarcza z udziałem kapitału zagranicznego. | 2 |
T-W-9 | Ogólna charakterystyka transakcji w handlu zagranicznym. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-K-2 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia. | 16 |
A-K-3 | Konsultacje z prowadzącym. | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 18 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 38 |
A-W-3 | Konsultacje z prowadzącym. | 5 |
61 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wprowadzający. |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
M-3 | Dyskusje w grupach |
M-4 | Studia przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/1_W01 Student potrafi definiować podstawowe pojęcia związane z handlem zagranicznym. | E_1A_W03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-1 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1 |
E_1A_D6/1_W02 Student posiada wiedzę na temat teorii wymiany międzynarodowej. | E_1A_W03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-1 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1 |
E_1A_D6/1_W03 Student opanował wiedzę na temat praktycznych aspektów handlu zagranicznego. | E_1A_W03 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-1 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/1_U01 Student potrafi objaśnić zasady funkcjonowania handlu zagranicznego oraz wybrać właściwy rodzaj działalności na rynkach zagranicznych. | E_1A_U04, E_1A_U05 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-1 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/1_K01 Student potrafi definiować zagadnienia z zakresu handlu zagranicznego. | E_1A_K07 | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-1, T-W-9, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-1 | M-3, M-4, M-2, M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/1_W01 Student potrafi definiować podstawowe pojęcia związane z handlem zagranicznym. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. | |
E_1A_D6/1_W02 Student posiada wiedzę na temat teorii wymiany międzynarodowej. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. | |
3,5 | Student opanował od 70 d0 79% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy na temat teorii wymiany międzynatodowej. | |
E_1A_D6/1_W03 Student opanował wiedzę na temat praktycznych aspektów handlu zagranicznego. | 2,0 | Student opanował poniżej 60% wiedzy na temat praktycznych aspektów handlu zagranicznego. |
3,0 | Student opanował od 60 do 69% wiedzy na temat praktycznych aspektów handlu zagranicznego. | |
3,5 | Student opanował od 70 do 79% wiedzy na temat praktycznych aspektów handlu zagranicznego. | |
4,0 | Student opanował od 80 do 89% wiedzy na temat praktycznych aspektów handlu zagranicznego. | |
4,5 | Student opanował od 90 do 95% wiedzy na temat praktycznych aspektów handlu zagranicznego. | |
5,0 | Student opanował od 96 do 100% wiedzy na temat praktycznych aspektów handlu zagranicznego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/1_U01 Student potrafi objaśnić zasady funkcjonowania handlu zagranicznego oraz wybrać właściwy rodzaj działalności na rynkach zagranicznych. | 2,0 | Student potrafi objaśnić mniej niż 60% zasad funkcjonowania handlu zagranicznego i rodzajów działalności na rynkach zagranicznych. |
3,0 | Student potrafi objaśnić od 60 do 69% zasad funkcjonowania handlu zagranicznego i rodzajów działalności na rynkach zagranicznych. | |
3,5 | Student potrafi objaśnić od 70 do 79% zasad funkcjonowania handlu zagranicznego i rodzajów działalności na rynkach zagranicznych. | |
4,0 | Student potrafi objaśnić od 80 do 89% zasad funkcjonowania handlu zagranicznego i rodzajów działalności na rynkach zagranicznych. | |
4,5 | Student potrafi objaśnić od 90 do 95% zasad funkcjonowania handlu zagranicznego i rodzajów działalności na rynkach zagranicznych. | |
5,0 | Student potrafi objaśnić od 96 do 100% zasad funkcjonowania handlu zagranicznego i rodzajów działalności na rynkach zagranicznych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/1_K01 Student potrafi definiować zagadnienia z zakresu handlu zagranicznego. | 2,0 | Student potrafi zdefiniować mniej niż 60% pojęć i zagadnień z zakresu handlu zagranicznego. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować od 60 do 69% pojęć i zagadnień z zakresu handlu zagranicznego. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować od 70 do 79% pojęć i zagadnień z zakresu handlu zagranicznego. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować od 80 do 89% pojęć i zagadnień z zakresu handlu zagranicznego. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować od 90 do 95% pojęć i zagadnień z zakresu handlu zagranicznego. | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować od 96 do 100% pojęć i zagadnień z zakresu handlu zagranicznego. |
Literatura podstawowa
- Białecki K. P., Operacje handlu zagranicznego, PWE, Warszawa, 2002
- pod red. J. Rymarczyka, Handel zagraniczny Organizacja i Technika, PWE, Warszawa, 2005
- Dudziński J., Knap R., Handel zagraniczny, Wyd. Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu, Szczecin, 1996
Literatura dodatkowa
- Malkowski A., Rola przedsiębiorczości akademickiej w budowaniu konkurencyjności obszarów przygranicznych na przykładzie województwa zachodniopomorskiego, Zeszyty Naukowe ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009, 270, Oeconomica 55, 27-34, K. Brzozowska (red.)