Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Podstawy ochrony własności intelektualnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy ochrony własności intelektualnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy przedsiębiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
C-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
C-3Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
C-4Znajomość składników własności literackiej i artystycznej i aspektów autorskich praw osobistych i majątkowych
C-5Znajomość podmiotów działających na rzecz rozwoju organizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw2
T-A-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej1
T-A-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych2
T-A-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie2
T-A-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne2
T-A-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych2
T-A-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji2
T-A-8Własność literacka i artystyczna2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Udział w zaliczeniu2
A-A-3Przygotowanie do zajęć10
A-A-4Realizacja prezentacji, studium przypadku5
A-A-5Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem prezentacji, studium przypadku8
A-A-6Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
A-A-7Przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
M-3analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A9_W01
Wiedza z zakresu składników własności intelektualnej
E_1A_W14C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A9_U01
Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej
E_1A_U02, E_1A_U14C-1, C-2T-A-1, T-A-7M-3S-3, S-4
E_1A_A9_U02
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
E_1A_U10, E_1A_U05C-1, C-3, C-5T-A-1, T-A-2M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_A9_K01
Umiejętność pracy w grupie
E_1A_K02C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2S-2
E_1A_A9_K02
Umiejętność przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań
E_1A_K04, E_1A_K09C-1, C-2T-A-1, T-A-2M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A9_W01
Wiedza z zakresu składników własności intelektualnej
2,0Student nie potrafi wymienić składników własności intelektualnej
3,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich
3,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady
4,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać liczne przykłady
5,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady, dokładnie orientuje się w aspektach praw osobistych i majątkowych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A9_U01
Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej
E_1A_A9_U02
potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_A9_K01
Umiejętność pracy w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5W grupie zajmuje się bardziej zaawansowanymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoich poglądów
E_1A_A9_K02
Umiejętność przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań
2,0Nie potrafi przewidywać efektów działań
3,0W ograniczony sposób przewiduje efekty podjętych działań
3,5w stopniu ponad dostatecznym przewiduje efekty podjętych działań
4,0Sprawnie antycypuje skutki podjętych lub zaniechanych działań
4,5w stopniu ponad dobrym przewiduje efekty podjętych działań
5,0Przekonywująco uzasadnia potrzebę podjęcia określonych działań

Literatura podstawowa

  1. M. Zajączkowski, Podstawy innowatyki i ochrony własności intelektualnej, Lega, Szczecin, 2005
  2. T. Szymanek, Prawo własności przemysłowej, EWSPiA, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. R. Mazur, Jesteś innowacyjny? Natura współczesnych innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 2/2008.
  2. R. Mazur, Inwentorzy. Czynniki rozwoju innowacji, „Top Logistyk”, Poznań, 2008, 3/2008.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw2
T-A-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej1
T-A-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych2
T-A-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie2
T-A-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne2
T-A-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych2
T-A-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji2
T-A-8Własność literacka i artystyczna2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Udział w zaliczeniu2
A-A-3Przygotowanie do zajęć10
A-A-4Realizacja prezentacji, studium przypadku5
A-A-5Udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem prezentacji, studium przypadku8
A-A-6Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
A-A-7Przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A9_W01Wiedza z zakresu składników własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W14Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Cel przedmiotuC-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
C-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
C-3Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
C-4Znajomość składników własności literackiej i artystycznej i aspektów autorskich praw osobistych i majątkowych
C-5Znajomość podmiotów działających na rzecz rozwoju organizacji
Treści programoweT-A-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej
T-A-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych
T-A-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie
T-A-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne
T-A-8Własność literacka i artystyczna
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
M-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić składników własności intelektualnej
3,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich
3,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje cechy charakterystyczne niektórych z nich w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady
4,5Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać liczne przykłady
5,0Student zna elementy własności intelektualnej i wskazuje na ich cechy charakterystyczne, potrafi podać przykłady, dokładnie orientuje się w aspektach praw osobistych i majątkowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A9_U01Posiada umiejętność posługiwania się podstawowymi kategoriami z zakresu własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U14Posiada umiejętność przygotowania typowych wystąpień ustnych w języku polskim i obcym z zakresu ekonomii dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
C-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
Treści programoweT-A-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw
T-A-7Wybrane podmioty działające na rzecz rozwoju organizacji
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A9_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu własności intelektualnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U10Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
E_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
C-3Znajomość elementów własności przemysłowej i umiejętność wskazania cech charakterystycznych oraz różnic między nimi, a także specyfiki praw wyłącznych do tych elementów
C-5Znajomość podmiotów działających na rzecz rozwoju organizacji
Treści programoweT-A-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw
T-A-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi klasyfikować elementów własności intelektualnej
3,0Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej
3,5Student potrafi wyodrębnić elementy własności intelektualnej oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia niektórych z nich
4,0Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz wskazać potencjalne efekty z wdrożenia większości rozwiązań
4,5Student potrafi wyodrębnić i scharakteryzować składniki własności intelektualnej i wskazać specyficzne cechy odróżniające te rozwiązania oraz płynnie wskazać potencjalne efekty z wdrożenia wielu rozwiązań
5,0Student klasyfikuje elementy własności intelektualnej, dokładnie zna różnice między własnością przemysłową a własnością literacką i artystyczną oraz potrafi zidentyfikować potencjalne korzyści z wykorzystania poszczególnych składników własności intelektualnej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A9_K01Umiejętność pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
Cel przedmiotuC-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
Treści programoweT-A-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw
T-A-3Wynalazki jako podstawowy rodzaj inwencji skodyfikowanych
T-A-4Wzory użytkowe i wzory przemysłowe, topografie układów scalonych, projekty racjonalizatorskie
T-A-5Znaki towarowe i oznaczenia geograficzne
T-A-6Ochrona produktów regionalnych i tradycyjnych
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5W grupie zajmuje się bardziej zaawansowanymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoich poglądów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_A9_K02Umiejętność przewidzenia konsekwencji podejmowania określonych działań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K09Podejmowania odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Cel przedmiotuC-1Znajomość istoty, rodzajów zmian oraz czynników determinujących rozwój przedsiębiorstw
C-2Umiejętność klasyfikowania elementów własności intelektualnej
Treści programoweT-A-1Czynniki determinujące rozwój przedsiębiorstw
T-A-2Ogólne zagadnienia własności intelektualnej
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi przewidywać efektów działań
3,0W ograniczony sposób przewiduje efekty podjętych działań
3,5w stopniu ponad dostatecznym przewiduje efekty podjętych działań
4,0Sprawnie antycypuje skutki podjętych lub zaniechanych działań
4,5w stopniu ponad dobrym przewiduje efekty podjętych działań
5,0Przekonywująco uzasadnia potrzebę podjęcia określonych działań