Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych

Sylabus przedmiotu Decyzje inwestycyjne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Decyzje inwestycyjne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Finansów
Nauczyciel odpowiedzialny Feliks Stawarczyk <Feliks.Stawarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu ekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstawowych pojęć z zakresu analizy kosztów i korzyści
C-2Poznanie podstawowych metod podejmowania decyzji w zakresie inwestycji
C-3Poznanie sposobów uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych
C-4Nabycie umiejętności dokonywania racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych
C-5Motywowanie do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do analizy kosztów i korzyści (CBA)1
T-P-2Preferencje czasowe - wartość pieniądza jako funkcja czasu1
T-P-3Stopa, formuła i moment aktualizacji1
T-P-4Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych2
T-P-5Kryterium NPV a kryterium IRR1
T-P-6Względna wewnętrzna stopa zwrotu (RIRR)1
T-P-7Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu (MIRR)1
T-P-8Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych1
T-P-9Model CAPM1
T-P-10Model APM1
T-P-11Analiza wrażliwości1
T-P-12Analiza kosztu kapitału (WACC)1
T-P-13Analiza scenariuszy1
T-P-14Drzewa decyzyjne1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych - analiza literatury25
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach projektowych
S-2Ocena formująca: Ocena pracy pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O23_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu analizy kosztów i korzyści
E_1A_W12C-1T-P-2, T-P-1M-1, M-2S-3
E_1A_O23_W02
Zna podstawowe metody podejmowania decyzji w zakresie inwestycji
E_1A_W07C-2T-P-4, T-P-6, T-P-5, T-P-7M-1, M-2S-3
E_1A_O23_W03
Zna sposoby uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych
E_1A_W07C-3T-P-10, T-P-11, T-P-9, T-P-8, T-P-13M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O23_U01
Umiejętność dokonywania racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych
E_1A_U09C-4T-P-4, T-P-6, T-P-8, T-P-7M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_O23_K01
Absolwent jest przygotowany do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
E_1A_K06C-5T-P-2, T-P-4, T-P-8M-1, M-2S-2
E_1A_O23_K02
Absolwent jest przygotowany do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
E_1A_K06C-5T-P-2, T-P-4, T-P-8M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O23_W01
Zna podstawowe pojęcia z zakresu analizy kosztów i korzyści
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu
4,0Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych
4,5Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów
5,0Posiada rozległą wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka
E_1A_O23_W02
Zna podstawowe metody podejmowania decyzji w zakresie inwestycji
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu
4,0Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych
4,5Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów
5,0Posiada rozległą wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka
E_1A_O23_W03
Zna sposoby uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu
4,0Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych
4,5Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów
5,0Posiada rozległą wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O23_U01
Umiejętność dokonywania racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych
2,0Nie potrafi dokonać wyboru racjonalnego rozwiązania w prostych sytuacjach decyzyjnych
3,0Potrafi dokonać wyboru racjonalnego rozwiązania w prostych sytuacjach decyzyjnych
3,5Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych w warunkach ostrych ograniczeń budżetowych
4,0Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych z wykorzystaniem wszystkich podstawowych kryteriów przy założeniu niestandardowego rozkładu przepływów pieniężnych netto
4,5Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych z uwzględneiniem niepewności i ryzyka
5,0Potrafi dokonać racjonalnego wyboru w bardziej złożonych lub nietypowych sytuacjach decyzyjnych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_O23_K01
Absolwent jest przygotowany do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
2,0Nie potrafi poprawnie sformułować problemu wyboru
3,0Poprawnie formułuje problem wyboru w różnych sytuacjach decyzyjnych
3,5Racjonalizuje wybór inwestycji poprzez wstępną eliminację rozwiązań nieefektywnych
4,0Uwzględnia w procesach decyzyjnych otoczenie mikro- i makroekonomiczne
4,5Uwzględnia w procesach decyzyjnych występowanie efektów zewnętrznych
5,0Widzi potrzebę analizowania możliwie pełnego zbioru alternatywnych projektów oraz wszystkich istniejących ograniczeń
E_1A_O23_K02
Absolwent jest przygotowany do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
2,0Nie potrafi poprawnie sformułować problemu wyboru
3,0Poprawnie formułuje problem wyboru w różnych sytuacjach decyzyjnych
3,5Racjonalizuje wybór inwestycji poprzez wstępną eliminację rozwiązań nieefektywnych
4,0Uwzględnia w procesach decyzyjnych otoczenie mikro- i makroekonomiczne
4,5Uwzględnia w procesach decyzyjnyych występowanie efektów zewnęrtznych
5,0Widzi potrzebę analizowania możliwie pełnego zbioru alternatywnych projektów oraz wszystkich istniejących ograniczeń

Literatura podstawowa

  1. W. Behrens, P.M. Hawranek, Poradnik przygotowania przemysłowych studiów feasibility., UNIDO, Warszawa, 1993
  2. E.F. Brigham, L.C. Gapenski, Zarządzanie finansami firm, PWE, Warszawa, 2000

Literatura dodatkowa

  1. P.L. Bernestein, A. Damodaran, Zarządzanie inwestycjami, LIBER, Warszawa, 1999
  2. P.L. Bernestein, A. Damodaran, Zarządzanie inwestycjami, LIBER, Warszawa, 1999
  3. H.B. Mayo, Wstęp do inwestowania, LIBER, Warszawa, 2000
  4. C. Sułkowski, Decyzje inwestycyjne w zarządzaniu finansami firm, WN US, Szczecin, 1996

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do analizy kosztów i korzyści (CBA)1
T-P-2Preferencje czasowe - wartość pieniądza jako funkcja czasu1
T-P-3Stopa, formuła i moment aktualizacji1
T-P-4Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych2
T-P-5Kryterium NPV a kryterium IRR1
T-P-6Względna wewnętrzna stopa zwrotu (RIRR)1
T-P-7Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu (MIRR)1
T-P-8Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych1
T-P-9Model CAPM1
T-P-10Model APM1
T-P-11Analiza wrażliwości1
T-P-12Analiza kosztu kapitału (WACC)1
T-P-13Analiza scenariuszy1
T-P-14Drzewa decyzyjne1
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2Przygotowanie do zajęć projektowych - analiza literatury25
A-P-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O23_W01Zna podstawowe pojęcia z zakresu analizy kosztów i korzyści
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
Cel przedmiotuC-1Poznanie podstawowych pojęć z zakresu analizy kosztów i korzyści
Treści programoweT-P-2Preferencje czasowe - wartość pieniądza jako funkcja czasu
T-P-1Wprowadzenie do analizy kosztów i korzyści (CBA)
Metody nauczaniaM-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu
4,0Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych
4,5Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów
5,0Posiada rozległą wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O23_W02Zna podstawowe metody podejmowania decyzji w zakresie inwestycji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-2Poznanie podstawowych metod podejmowania decyzji w zakresie inwestycji
Treści programoweT-P-4Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych
T-P-6Względna wewnętrzna stopa zwrotu (RIRR)
T-P-5Kryterium NPV a kryterium IRR
T-P-7Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu (MIRR)
Metody nauczaniaM-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu
4,0Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych
4,5Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów
5,0Posiada rozległą wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O23_W03Zna sposoby uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Poznanie sposobów uwzględniania ryzyka w decyzjach gospodarczych
Treści programoweT-P-10Model APM
T-P-11Analiza wrażliwości
T-P-9Model CAPM
T-P-8Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych
T-P-13Analiza scenariuszy
Metody nauczaniaM-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności i ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu rachunku efektywności inwestycji
3,5Posiada podstawową wiedzę w zakresie rachunku efektywności inwestycji oraz częściową wiedzę o występujących kontrowersjach w literaturze przedmiotu
4,0Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych
4,5Posiada pogłębioną wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych oraz możliwych sprzecznościach w wyborach na podstawie różnych kryteriów
5,0Posiada rozległą wiedzę o metodach podejmowania decyzji inwestycyjnych w warunkach niepewności i ryzyka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O23_U01Umiejętność dokonywania racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-4Nabycie umiejętności dokonywania racjonalnych wyborów w procesach inwestycyjnych
Treści programoweT-P-4Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych
T-P-6Względna wewnętrzna stopa zwrotu (RIRR)
T-P-8Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych
T-P-7Zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu (MIRR)
Metody nauczaniaM-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy pisemnej
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać wyboru racjonalnego rozwiązania w prostych sytuacjach decyzyjnych
3,0Potrafi dokonać wyboru racjonalnego rozwiązania w prostych sytuacjach decyzyjnych
3,5Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych w warunkach ostrych ograniczeń budżetowych
4,0Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych z wykorzystaniem wszystkich podstawowych kryteriów przy założeniu niestandardowego rozkładu przepływów pieniężnych netto
4,5Potrafi dokonać racjonalnego wyboru projektów inwestycyjnych z uwzględneiniem niepewności i ryzyka
5,0Potrafi dokonać racjonalnego wyboru w bardziej złożonych lub nietypowych sytuacjach decyzyjnych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O23_K01Absolwent jest przygotowany do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Motywowanie do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
Treści programoweT-P-2Preferencje czasowe - wartość pieniądza jako funkcja czasu
T-P-4Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych
T-P-8Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena pracy pisemnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie sformułować problemu wyboru
3,0Poprawnie formułuje problem wyboru w różnych sytuacjach decyzyjnych
3,5Racjonalizuje wybór inwestycji poprzez wstępną eliminację rozwiązań nieefektywnych
4,0Uwzględnia w procesach decyzyjnych otoczenie mikro- i makroekonomiczne
4,5Uwzględnia w procesach decyzyjnych występowanie efektów zewnętrznych
5,0Widzi potrzebę analizowania możliwie pełnego zbioru alternatywnych projektów oraz wszystkich istniejących ograniczeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_O23_K02Absolwent jest przygotowany do myslenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-5Motywowanie do myślenia i działania w sposób racjonalny i przedsiębiorczy
Treści programoweT-P-2Preferencje czasowe - wartość pieniądza jako funkcja czasu
T-P-4Kryteria wyboru projektów inwestycyjnych
T-P-8Niepewność i ryzyko w decyzjach inwestycyjnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające - zajęcia informacyjne
M-2Metody problemowe - zajęcia konwersatoryjne i obliczeniowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach projektowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi poprawnie sformułować problemu wyboru
3,0Poprawnie formułuje problem wyboru w różnych sytuacjach decyzyjnych
3,5Racjonalizuje wybór inwestycji poprzez wstępną eliminację rozwiązań nieefektywnych
4,0Uwzględnia w procesach decyzyjnych otoczenie mikro- i makroekonomiczne
4,5Uwzględnia w procesach decyzyjnyych występowanie efektów zewnęrtznych
5,0Widzi potrzebę analizowania możliwie pełnego zbioru alternatywnych projektów oraz wszystkich istniejących ograniczeń