Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
Sylabus przedmiotu Wizualizacja i prezentacja danych ekonomicznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wizualizacja i prezentacja danych ekonomicznych | ||
Specjalność | Analityka gospodarcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiadomości z zakresu matematyki i statystyki oraz ekonometrii szkół wyższych, ogólna wiedza ekonomiczna, podstawy informatyki, a także elementarne umiejętności posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym i pakietami statystycznymi. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych. |
C-2 | Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych. |
C-3 | Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji. |
C-4 | Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Znaczenie informacji w organizacjach gospodarczych. Wizualizacja danych jako medium w procesie komunikacji. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierającego elementy graficzne. | 2 |
T-L-2 | Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. | 1 |
T-L-3 | Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych. | 1 |
T-L-4 | Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obra-zów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym. | 1 |
T-L-5 | Techniki tworzenia i prezentowania danych ekonomicznych. Klasyfikacja programów graficznych ze względu na rodzaj realiza-cji zadań i potrzeb użytkowników. | 1 |
T-L-6 | Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. | 1 |
T-L-7 | Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników. | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 6 |
A-L-3 | Studiowanie literatury | 4 |
A-L-4 | Przygotowanie projektu | 9 |
A-L-5 | Prezentowanie projektu | 2 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (pakietów statystycznych, arkusza kalkulacyjnego, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie uzyskane na podstawie projektu opracowanego z wykorzystaniem materiału statystycznego i narzędzi informatycznych. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/9_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych. | E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1 |
E_1A_D1/9_W02 Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych. | E_1A_W06, E_1A_W07 | — | C-2, C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/9_U01 Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji. | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U09, E_1A_U17 | — | C-3, C-1, C-4 | T-L-1, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1 | S-1 |
E_1A_D1/9_U02 Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych. | E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U08, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U09, E_1A_U17 | — | C-3, C-2, C-4 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D1/9_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | E_1A_K09, E_1A_K08, E_1A_K02, E_1A_K03 | — | C-3, C-1, C-2, C-4 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/9_W01 Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych. | 2,0 | nie posiada wiedzy na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych; nie zna zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych |
3,0 | posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych oraz zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych | |
3,5 | posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych | |
4,0 | posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych | |
4,5 | posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych | |
5,0 | posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych, a także potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych | |
E_1A_D1/9_W02 Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych. | 2,0 | nie posiada wiedzy na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych |
3,0 | posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych | |
3,5 | posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych | |
4,0 | posiada wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych | |
4,5 | posiada wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych | |
5,0 | posiada wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i wie jakie rozwiązania informatyczne należy zastosować do rozwiązania konkretnych problemów społeczno-gospodarczych, umie ocenić przydatność proponowanych narzędzi i wie jak się nimi posługiwać |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/9_U01 Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji. | 2,0 | nie potrafi przeprowadzić analizy, ocenić i diagnozować informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji |
3,0 | potrafi przeprowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać wstępnej oceny uzyskanych wyników | |
3,5 | potrafi przeprowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny uzyskanych wyników | |
4,0 | potrafi przeprowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny uzyskanych wyników | |
4,5 | potrafi przeprowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny, wstępnej diagnozy uzyskanych wyników | |
5,0 | potrafi przeprowadzić pełną analizę, ocenę i diagnozę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji | |
E_1A_D1/9_U02 Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych. | 2,0 | nie umie wykorzystać technik wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych |
3,0 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych | |
3,5 | potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać większość zaproponowanych technik wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych | |
4,0 | potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych | |
4,5 | potrafi samodzielnie wykorzystać większość wybranych technik wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych | |
5,0 | potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane przez siebie techniki wizualizacji odpowiedniedo prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D1/9_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | 2,0 | nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
3,0 | potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy | |
3,5 | potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupowy projekt badawczy przy wsparciu nauczyciela | |
4,0 | opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych |
Literatura podstawowa
- Altkorn J., Wizualizacja firmy, Instytut Marketingu, Kraków, 1999
- Dudycz H., Wizualizacja danych jako narzędzie wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1998
- Hindle T., Poradnik menedżera: Sztuka prezentacji, Wyd. Wiedza i Życie, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Kopczewska K., Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R CRAN, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2010
- Kopertowska M., Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wyd. MIKOM, Warszawa, 2004
- Miszczak W., Statystyczne metody analizy danych. Materiały do ćwiczeń, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław, 1999
- Rószkiewicz M., Zarys metod Statystyki wielowymiarowej z wykorzystaniem programów komputerowych STATGRAPHICS wersja 6 oraz SPSS wersja 5, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 1998
- Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL, Kraków, 2000