Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)

Sylabus przedmiotu Ekonometria:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekonometria
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jadwiga Zaród <Jadwiga.Zarod@zut.edu.pl>, Jan Zawadzki <Jan.Zawadzki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 3,00,50zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, statystyki opisowej, a także ogólna wiedza ekonomiczna.
W-2Wymagana umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wykształcenie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel.
C-3Przyswojenie wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. Interpretowanie danych wynikających z programowania matematycznego.
C-4Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ekonometrycznych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w gospodarce.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowanie modeli ekonometrycznych.1
T-L-2Metoda Hellwiga.1
T-L-3Estymacja parametrów modeli z dwoma zmiennymi objaśniającymi. Wykorzystanie pakietów statystycznych Statgraphics i Statistica.2
T-L-4Weryfikacja modeli ekonometrycznych.2
T-L-5Szacownaie modeli dynamiki i wahań.2
T-L-6Budowa modeli decyzyjnych.1
T-L-7Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą graficzną.2
T-L-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks. Konstruowanie programów dualnych.3
T-L-9Kolokwium zaliczeniowe.1
15
wykłady
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii. Związki ekonometrii z innymi naukami.1
T-W-2Przedmiot i narzędzie badawcze ekonometrii. Etapy procesu ekonometrycznego modelowania. Klasyfikacja modeli ekonometrycznych.1
T-W-3Regresja liniowa z jedną zmienną objaśniającą. Szacowanie parametrów równań metodą najmniejszych kwadratów.2
T-W-4Miary statystyczne stosowane w etapie weryfikacji. Prognozowanie.2
T-W-5Ekonometryczne modele dynamiki i wahań. Sposoby ustalania postaci analitycznej trendu.2
T-W-6Model szeregu czasowego z wahaniami sezonowymi.2
T-W-7Budowa i klasyfikacja modeli decyzyjnych.2
T-W-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą graficzną i za pomocą algorytmu simpleks.2
T-W-9Dualność w programowaniu liniowym.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.20
A-L-5Odrabianie prac domowych.15
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.22
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
61

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej sprawdzający wiedzę zarówno z teorii, jak i zastosowań.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z ekonometrii.
S-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B4_W01
Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania.
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07C-4T-L-1, T-W-1, T-W-2M-1S-1
E_1A_B4_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-3M-2S-2
E_1A_B4_W03
Student posiada wiedzę o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
E_1A_W03, E_1A_W01, E_1A_W06, E_1A_W07C-3T-L-6, T-L-7, T-L-8M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B4_U01
Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U11, E_1A_U12C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-W-3, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
E_1A_B4_U02
Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U08, E_1A_U12, E_1A_U07, E_1A_U09C-3T-L-7, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B4_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
E_1A_K06, E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-8, T-L-3, T-W-9M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B4_W01
Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania.
2,0Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania.
3,0Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
3,5Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna większość etapów ekonometrycznego modelowania.
4,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
4,5Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania.
5,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonać ich analizy.
E_1A_B4_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczna do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi ekonometrycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych
E_1A_B4_W03
Student posiada wiedzę o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
2,0Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
3,0Student ma wiedzę o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiązać
3,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metodę graficzną.
4,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody i ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks).
4,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks) i interpretacji.
5,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiązywania i interpretacji. Posiada wiedzę o konstruowaniu modeli dualnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B4_U01
Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie umie wykorzystać do ekonometrycznego modelowania pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
3,0Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne tylko z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach niektóre pakiety statystyczne.
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji.
E_1A_B4_U02
Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne.
2,0Student nie potrafi konstruować modeli decyzyjnych.
3,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne.
3,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej.
4,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex.
4,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji.
5,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji rozwiązań prymalnych i dualnych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_B4_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizować grupową prezentację.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 1997
  2. Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach, Katedra Ekonometrii I Statystyki Uniwersytetu Szczecińskiego, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2007
  3. Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2009
  4. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2009
  5. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2015
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Hozer J. (red.), Mikroekonometria. Analziy. Diagnozy. Prognozy, PWE, Warszawa, 1993
  2. Jajuga K., Ekonometria. Metody i analizy problemów ekonomicznych, Wyd. Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowanie modeli ekonometrycznych.1
T-L-2Metoda Hellwiga.1
T-L-3Estymacja parametrów modeli z dwoma zmiennymi objaśniającymi. Wykorzystanie pakietów statystycznych Statgraphics i Statistica.2
T-L-4Weryfikacja modeli ekonometrycznych.2
T-L-5Szacownaie modeli dynamiki i wahań.2
T-L-6Budowa modeli decyzyjnych.1
T-L-7Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą graficzną.2
T-L-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks. Konstruowanie programów dualnych.3
T-L-9Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii. Związki ekonometrii z innymi naukami.1
T-W-2Przedmiot i narzędzie badawcze ekonometrii. Etapy procesu ekonometrycznego modelowania. Klasyfikacja modeli ekonometrycznych.1
T-W-3Regresja liniowa z jedną zmienną objaśniającą. Szacowanie parametrów równań metodą najmniejszych kwadratów.2
T-W-4Miary statystyczne stosowane w etapie weryfikacji. Prognozowanie.2
T-W-5Ekonometryczne modele dynamiki i wahań. Sposoby ustalania postaci analitycznej trendu.2
T-W-6Model szeregu czasowego z wahaniami sezonowymi.2
T-W-7Budowa i klasyfikacja modeli decyzyjnych.2
T-W-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą graficzną i za pomocą algorytmu simpleks.2
T-W-9Dualność w programowaniu liniowym.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć.20
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu.20
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia.20
A-L-5Odrabianie prac domowych.15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.22
A-W-3Przygotowanie do egzaminu.22
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B4_W01Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych oraz zna etapy procesu ekonometrycznego modelowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-4Uzyskanie podstawowej wiedzy z zakresu stosowania metod ekonometrycznych w badaniu prawidłowości występujących w zjawiskach zachodzących w gospodarce.
Treści programoweT-L-1Budowanie modeli ekonometrycznych.
T-W-1Sfery zastosowań matematyki w ekonomii. Związki ekonometrii z innymi naukami.
T-W-2Przedmiot i narzędzie badawcze ekonometrii. Etapy procesu ekonometrycznego modelowania. Klasyfikacja modeli ekonometrycznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej sprawdzający wiedzę zarówno z teorii, jak i zastosowań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna roli i miejsca ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, nie zna etapów ekonometrycznego modelowania.
3,0Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
3,5Student słabo zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna większość etapów ekonometrycznego modelowania.
4,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna tylko niektóre etapy ekonometrycznego modelowania.
4,5Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania.
5,0Student zna rolę i miejsce ekonometrii w analizach i badaniach ekonomicznych, zna etapy ekonometrycznego modelowania i potrafi dokonać ich analizy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B4_W02Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-4Weryfikacja modeli ekonometrycznych.
T-L-5Szacownaie modeli dynamiki i wahań.
T-L-3Estymacja parametrów modeli z dwoma zmiennymi objaśniającymi. Wykorzystanie pakietów statystycznych Statgraphics i Statistica.
T-W-3Regresja liniowa z jedną zmienną objaśniającą. Szacowanie parametrów równań metodą najmniejszych kwadratów.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z ekonometrii.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę ekonometryczna do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi ekonometrycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie badania zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B4_W03Student posiada wiedzę o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W06Zna metody i narzędzia pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych (w tym informatyczne) dotyczące zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) i zna przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
Cel przedmiotuC-3Przyswojenie wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. Interpretowanie danych wynikających z programowania matematycznego.
Treści programoweT-L-6Budowa modeli decyzyjnych.
T-L-7Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą graficzną.
T-L-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks. Konstruowanie programów dualnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej sprawdzający wiedzę zarówno z teorii, jak i zastosowań.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z ekonometrii.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych.
3,0Student ma wiedzę o konstruowaniu niektórych modeli decyzyjnych ale nie wie jak je rozwiązać
3,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metodę graficzną.
4,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych i zna metody i ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks).
4,5Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiązywania (metoda graficzna i algorytm simpleks) i interpretacji.
5,0Student ma wiedzę o konstruowaniu modeli decyzyjnych, zna metody i ich rozwiązywania i interpretacji. Posiada wiedzę o konstruowaniu modeli dualnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B4_U01Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-1Budowanie modeli ekonometrycznych.
T-L-2Metoda Hellwiga.
T-L-4Weryfikacja modeli ekonometrycznych.
T-L-5Szacownaie modeli dynamiki i wahań.
T-L-3Estymacja parametrów modeli z dwoma zmiennymi objaśniającymi. Wykorzystanie pakietów statystycznych Statgraphics i Statistica.
T-W-3Regresja liniowa z jedną zmienną objaśniającą. Szacowanie parametrów równań metodą najmniejszych kwadratów.
T-W-6Model szeregu czasowego z wahaniami sezonowymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej sprawdzający wiedzę zarówno z teorii, jak i zastosowań.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z ekonometrii.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać do ekonometrycznego modelowania pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
3,0Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach pakiety statystyczne tylko z pomocą prowadzącego zajęcia.
3,5Student potrafi wykorzystać do ekonometrycznego modelowania zaproponowane na zajęciach niektóre pakiety statystyczne.
4,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania.
4,5Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki.
5,0Student samodzielnie wykorzystuje pakiety statystyczne Statgraphics, Statistica oraz arkusz kalkulacyjny Excel do ekonometrycznego modelowania. Potrafi zinterpretować otrzymane wyniki oraz dokonać ich prezentacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B4_U02Student potrafi budować, rozwiązywać i interpretować matematyczne modele decyzyjne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii
E_1A_U12Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
E_1A_U07Rozwiązuje problemy makro-i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Cel przedmiotuC-3Przyswojenie wiedzy o konstruowaniu i rozwiązywaniu matematycznych modeli decyzyjnych. Interpretowanie danych wynikających z programowania matematycznego.
Treści programoweT-L-7Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą graficzną.
T-W-7Budowa i klasyfikacja modeli decyzyjnych.
T-W-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą graficzną i za pomocą algorytmu simpleks.
T-W-9Dualność w programowaniu liniowym.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z wykładu w formie pisemnej sprawdzający wiedzę zarówno z teorii, jak i zastosowań.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe polegające na samodzielnym rozwiązaniu zadań problemowych z ekonometrii.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi konstruować modeli decyzyjnych.
3,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne.
3,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej.
4,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex.
4,5Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji.
5,0Student potrafi konstruować modele decyzyjne i rozwiązuje je za pomocą metody graficznej i algorytmu simplex. Potrafi samodzielnie dokonać interpretacji rozwiązań prymalnych i dualnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_B4_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Wykształcenie umiejętności konstruowania oraz oceny liniowych i nieliniowych modeli ekonometrycznych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod ekonometrycznych w praktyce z wykorzystaniem pakietów statystycznych Statgraphics, Statistica oraz z arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-4Weryfikacja modeli ekonometrycznych.
T-L-5Szacownaie modeli dynamiki i wahań.
T-L-7Rozwiazywanie zadań programowania liniowego metodą graficzną.
T-L-8Rozwiązywanie zadań programowania liniowego metodą simpleks. Konstruowanie programów dualnych.
T-L-3Estymacja parametrów modeli z dwoma zmiennymi objaśniającymi. Wykorzystanie pakietów statystycznych Statgraphics i Statistica.
T-W-9Dualność w programowaniu liniowym.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupową prezentację.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie ekonometryczne i zorganizować grupową prezentację.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prrezentację, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualną lub grupową prezentację, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.