Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Handel zagraniczny
Sylabus przedmiotu Historia stosunków międzynarodowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia stosunków międzynarodowych | ||
Specjalność | Handel zagraniczny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Marketingu, Gospodarki i Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość makro i mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu zakresu zmian w kształtowaniu międzynarodowych stosunków gospodarczych oraz umiejętności wykrywania trendów i okazji rynkowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Międzynarodowe stosunki gospodarcze w starożytności. | 1 |
T-W-2 | Okres średniowiecza w międzynarodowych stosunkach gospodarczych. | 2 |
T-W-3 | Rozwój teorii międzynarodowych stosunków gospodarczych przed okresem rewolucji technicznej. | 1 |
T-W-4 | Międzynarodowe stosunki gospodarcze w okresie Kongresu Wiedeńskiego i Świętego Przymierza. | 1 |
T-W-5 | Stosunki międzynarodowe w Ameryce Anglosaskiej i Łacińskiej. | 1 |
T-W-6 | Zmierzch Świętego Przymierza i nowe podziały w Europie. | 1 |
T-W-7 | Epoka kolonialno-imperialna (1870-1918): zjednoczenie Niemiec i Włoch, skutki dla stosunków międzynarodowych. | 1 |
T-W-8 | Narastanie sprzeczności między państwami europejskimi przed I wojną światową, stosunki międzynarodowe w końcu XIX wieku i na początku wieku XX na Zachodniej Półkuli, Dalekim Wschodzie oraz Afryce. | 1 |
T-W-9 | Narodziny, funkcjonowanie i destrukcja wersalskiego ładu pokojowego. | 1 |
T-W-10 | Od II wojny światowej do rozpoczęcia "zimnej wojny". | 1 |
T-W-11 | Narastanie zimnej wojny (1945-1953). | 1 |
T-W-12 | I faza odprężenia (1953-1962). | 1 |
T-W-13 | I faza odprężenia (1962-1979). | 1 |
T-W-14 | Stosunki międzynarodowe po roku 80. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 45 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład wprowadzający. |
M-2 | Prezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/2_W01 Opanowanie wiedzy na temat kształtowania się stosunków międzynarodowych. | E_1A_W03 | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_D6/2_W02 Student potrafi podsumować historyczne zmiany w podejściu do stosunków międzynarodowych. | E_1A_W04 | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/2_U01 Student potrafi objaśnić jak kształtowała się historia stosunków międzynarodowych. | E_1A_U12 | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
E_1A_D6/2_U02 Student umie opisać główne trendy występujące w historii stosunków międzynarodowych. | E_1A_U19 | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D6/2_K01 Student potrafi formułować wnioski na podstawie zdarzeń historycznych. | E_1A_K06 | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-1 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/2_W01 Opanowanie wiedzy na temat kształtowania się stosunków międzynarodowych. | 2,0 | Student potrafi scharakteryzować poniżej 60 % histori stosunków międzynarodowych. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować od 60 do 69% histori stosunków międzynarodowych. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować od 70 do 79% histori stosunków międzynarodowych. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować od 80 do 89% histori stosunków międzynarodowych. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować od 90 do 95% histori stosunków międzynarodowych. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować od 96 do 100% histori stosunków międzynarodowych. | |
E_1A_D6/2_W02 Student potrafi podsumować historyczne zmiany w podejściu do stosunków międzynarodowych. | 2,0 | Student potrafi podsumować poniżej 60% historycznych zmian w podejściu do stosunków międzynarodowych. |
3,0 | Student potrafi podsumować od 60 do 69% historycznych zmian w podejściu do stosunków międzynarodowych. | |
3,5 | Student potrafi podsumować od 70 do 79% historycznych zmian w podejściu do stosunków międzynarodowych. | |
4,0 | Student potrafi podsumować od 80 do 89% historycznych zmian w podejściu do stosunków międzynarodowych. | |
4,5 | Student potrafi podsumować od 90 do 95% historycznych zmian w podejściu do stosunków międzynarodowych. | |
5,0 | Student potrafi podsumować od 96 do 100% historycznych zmian w podejściu do stosunków międzynarodowych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/2_U01 Student potrafi objaśnić jak kształtowała się historia stosunków międzynarodowych. | 2,0 | Student potrafi scharakteryzować poniżej 60% histori stosunków międzynarodowych. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować od 60 do 69% histori stosunków międzynarodowych. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować od 70 do 79% histori stosunków międzynarodowych. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować od 80 do 89% histori stosunków międzynarodowych. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować od 90 do 95% histori stosunków międzynarodowych. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować od 96 do 100% histori stosunków międzynarodowych. | |
E_1A_D6/2_U02 Student umie opisać główne trendy występujące w historii stosunków międzynarodowych. | 2,0 | Student umie opisać poniżej 60% głównych trendów występujących w historii stosunków międzynarodowych. |
3,0 | Student umie opisać od 60 do 69% głównych trendów występujących w historii stosunków międzynarodowych. | |
3,5 | Student umie opisać od 70 do 79% głównych trendów występujących w historii stosunków międzynarodowych. | |
4,0 | Student umie opisać od 80 do 89% głównych trendów występujących w historii stosunków międzynarodowych. | |
4,5 | Student umie opisać od 90 do 95% głównych trendów występujących w historii stosunków międzynarodowych. | |
5,0 | Student umie opisać od 96 do 100% głównych trendów występujących w historii stosunków międzynarodowych. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D6/2_K01 Student potrafi formułować wnioski na podstawie zdarzeń historycznych. | 2,0 | Student potrafi scharakteryzować poniżej 60% histori stosunków międzynarodowych. |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować od 60 do 69% histori stosunków międzynarodowych. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować od 70 do 79% histori stosunków międzynarodowych. | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować od 80 do 89% histori stosunków międzynarodowych. | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować od 90 do 95% histori stosunków międzynarodowych. | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować od 96 do 100% histori stosunków międzynarodowych. |
Literatura podstawowa
- W.Dobrzycki, Historia stosunków międzynarodowych w czasach nowożytnych 1815-1945, Warszawa, 1996
- Przewłocki J., Stolarczyk M. red., Stosunki międzynarodowe w Europie na przełomie XX i XXI wieku Wybrane aspekty, Wyd. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 2002
Literatura dodatkowa
- J. Kukułka, Historia współczesnych stosunków międzynarodowych 1945-1994, Warszawa, 1994
- Haliżak E., Kuźniar R., Michałowska G., Parzymies S., Symonides J., Zięba R., Stosunki międzynarodowe w XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, 2006
- Ciosek S., Gawrycki M., Grzeloński B., Jaskiernia Oseski., Koseski A., Kosicki A., Współczesne stosunki międzynarodowe, Wydawnictwo Akademii Finansów, Warszawa, 2008