Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Handel zagraniczny

Sylabus przedmiotu Metody i techniki menedżerskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody i techniki menedżerskie
Specjalność Organizacja handlu i usług
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu zarządzania.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z technikami pracy kierowniczej i skutecznego działania.
C-2Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się technik menedżerskich.
C-3Umiejętności zastosowania technik menedżerskich w sprzedaży.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Istota zarządzania pracą kierowniczą.5
T-K-2Zarządzanie czasem.5
T-K-3Zarządzanie przez wyjątki.5
T-K-4Zarządzanie zmianą.5
T-K-5Zarządzanie sobą.5
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-K-2Studiowanie literatury przedmiotu.12
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.8
A-K-4Przeprowadzenie zaliczenia.3
A-K-5Prezentacja ćwiczeń cząstkowych i praca w grupach.12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Prace zespołowe do oddania
S-2Ocena formująca: Prezentacja ustna
S-3Ocena formująca: Zaliczenie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji w ramach współczesnych koncepcji zarządzania.
E_1A_W10C-1, C-2, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
E_1A_D5/08_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje zarządzania w odniesieniu do działalności handlowej.
E_1A_W10, E_1A_W01C-1, C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-1, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D5/08_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania w działalności sprzedażowej.
E_1A_U11C-1, C-3T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/08_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji w ramach współczesnych koncepcji zarządzania.
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje kierownicze.
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty uwarunkowujące decyzje kierownicze.
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty uwarunkowujące decyzje kierownicze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty uwarunkowujące decyzje kierownicze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejsze aspekty uwarunkowujące decyzje kierownicze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejsze aspekty uwarunkowujące decyzje kierownicze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
E_1A_D5/08_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje zarządzania w odniesieniu do działalności handlowej.
2,0Student nie umie definiować wybranych koncepcji strategicznego zarządzania.
3,0Student jest w stanie ogólnie wytłumaczyć wybrane koncepcje strategicznego zarządzania.
3,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania i wybrać odpowiednie dla danego przypadku działalności handlowej.
4,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania i wybrać odpowiednie dla danego przypadku działalności handlowej, a także wymienić ich wady i zalety.
4,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania i wybrać odpowiednie dla danego przypadku działalności handlowej, a także wymienić ich wady i zalety.
5,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania i wybrać odpowiednie dla danego przypadku działalności handlowej, a także wymienić ich wady i zalety oraz wskazać na niestandardowe sposoby rozwiązywania problemów w tym zakresie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D5/08_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania w działalności sprzedażowej.
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie ludźmi w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania ludźmi.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania ludźmi.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie, mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie ludźmi w organizacji.
4,5Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemów oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi, w tym zespołem sprzedażowym.
5,0Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemów oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi, w tym zespołem sprzedażowym, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.

Literatura podstawowa

  1. Antoszkiewicz J.D., Pawlak Z., Techniki menedżerskie: skuteczne zarządzanie firmą, Poltext, Warszawa, 2014
  2. Covey S.R., 7 nawyków skutecznego działania, REBIS, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Drucker P., Zarządzanie sobą, Harvard Business Review, Warszawa, 1999, marzec-kwiecień

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Istota zarządzania pracą kierowniczą.5
T-K-2Zarządzanie czasem.5
T-K-3Zarządzanie przez wyjątki.5
T-K-4Zarządzanie zmianą.5
T-K-5Zarządzanie sobą.5
25

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1Uczestnictwo w zajęciach.25
A-K-2Studiowanie literatury przedmiotu.12
A-K-3Przygotowanie do zaliczenia.8
A-K-4Przeprowadzenie zaliczenia.3
A-K-5Prezentacja ćwiczeń cząstkowych i praca w grupach.12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/08_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie tłumaczyć strategiczne aspekty uwarunkowujące podejmowanie decyzji w ramach współczesnych koncepcji zarządzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami pracy kierowniczej i skutecznego działania.
C-2Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się technik menedżerskich.
C-3Umiejętności zastosowania technik menedżerskich w sprzedaży.
Treści programoweT-K-1Istota zarządzania pracą kierowniczą.
T-K-2Zarządzanie czasem.
T-K-3Zarządzanie przez wyjątki.
T-K-4Zarządzanie zmianą.
T-K-5Zarządzanie sobą.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace zespołowe do oddania
S-2Ocena formująca: Prezentacja ustna
S-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie tłumaczyć najważniejszych aspektów uwarunkowujących decyzje kierownicze.
3,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty uwarunkowujące decyzje kierownicze.
3,5Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty uwarunkowujące decyzje kierownicze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce.
4,0Student jest w stanie w sposób ogólny tłumaczyć najważniejsze aspekty uwarunkowujące decyzje kierownicze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
4,5Student jest w stanie w sposób pełny tłumaczyć najważniejsze aspekty uwarunkowujące decyzje kierownicze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
5,0Student jest w stanie w sposób ponadprzeciętny tłumaczyć najważniejsze aspekty uwarunkowujące decyzje kierownicze oraz scharakteryzować jak to działa w praktyce i wymieniać przyczyny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/08_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zdefiniować koncepcje zarządzania w odniesieniu do działalności handlowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W10Zna podstawowe koncepcje i metody zarządzania procesami gospodarczymi i kapitałem ludzkim, rozumie powiązania między obszarami i funkcjami zarządzania w podmiotach społeczno-gospodarczych
E_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami pracy kierowniczej i skutecznego działania.
C-2Pozyskanie wiedzy w aspekcie teoretycznego kształtowania się technik menedżerskich.
Treści programoweT-K-1Istota zarządzania pracą kierowniczą.
T-K-2Zarządzanie czasem.
T-K-3Zarządzanie przez wyjątki.
T-K-4Zarządzanie zmianą.
T-K-5Zarządzanie sobą.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Prezentacja ustna
S-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie definiować wybranych koncepcji strategicznego zarządzania.
3,0Student jest w stanie ogólnie wytłumaczyć wybrane koncepcje strategicznego zarządzania.
3,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania i wybrać odpowiednie dla danego przypadku działalności handlowej.
4,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania i wybrać odpowiednie dla danego przypadku działalności handlowej, a także wymienić ich wady i zalety.
4,5Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania i wybrać odpowiednie dla danego przypadku działalności handlowej, a także wymienić ich wady i zalety.
5,0Student jest w stanie wytłumaczyć koncepcje strategicznego zarządzania i wybrać odpowiednie dla danego przypadku działalności handlowej, a także wymienić ich wady i zalety oraz wskazać na niestandardowe sposoby rozwiązywania problemów w tym zakresie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D5/08_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie analizować jakie kluczowe czynniki decydują o metodach i technikach zarządzania w działalności sprzedażowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U11Analizuje wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z technikami pracy kierowniczej i skutecznego działania.
C-3Umiejętności zastosowania technik menedżerskich w sprzedaży.
Treści programoweT-K-1Istota zarządzania pracą kierowniczą.
T-K-2Zarządzanie czasem.
T-K-3Zarządzanie przez wyjątki.
T-K-4Zarządzanie zmianą.
T-K-5Zarządzanie sobą.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Prace zespołowe do oddania
S-2Ocena formująca: Prezentacja ustna
S-3Ocena formująca: Zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie analizować czynników wpływających na zarządzanie ludźmi w organizacji.
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji w zakresie zarządzania ludźmi.
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie w zakresie strategii zarządzania ludźmi.
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie, mając na uwadze najważniejsze czynniki wpływające na zarządzanie ludźmi w organizacji.
4,5Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemów oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi, w tym zespołem sprzedażowym.
5,0Student umie dokonać oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemów oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji w zakresie zarządzania ludźmi, w tym zespołem sprzedażowym, oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości.