Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konkurencyjność na rynkach międzynarodowych
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK6 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedzy: opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.
W-2Kompetencji: student potrafi dokonać analizy przypadku i zinterpretować posiadane informacje.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
C-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.2
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.2
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.2
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.2
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.2
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.2
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.2
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach i zaliczenia końcowego.45
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
S-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/3_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W05C-2, C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2
E_1A_D9/3_W02
Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych
E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W12, E_1A_W13, E_1A_W15C-2, C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/3_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
E_1A_U05, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U04C-2, C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2
E_1A_D9/3_U02
Identyfikuje głowne formy analizy konkurencyjności
E_1A_U18, E_1A_U19, E_1A_U20, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D9/3_K01
potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
E_1A_K02, E_1A_K03C-2T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7M-1S-1
E_1A_D9/3_K02
potrafi pracować w grupie
E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04C-2, C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2
E_1A_D9/3_K03
Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K06, E_1A_K07C-2, C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-8, T-K-5, T-K-4, T-K-6, T-K-7M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/3_W01
ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/3_W02
Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych
2,0Nie zna pojęcia i metod i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych
3,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/3_U01
potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/3_U02
Identyfikuje głowne formy analizy konkurencyjności
2,0Nie identyfikuje głownych narzedzi analizy konkurencyjności
3,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
E_1A_D9/3_K01
potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
2,0Nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
3,0Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu więcej niż dostateczym
4,0Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu dobrym
4,5Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu więcej niż dobrym
5,0Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu bardzo dobrym
E_1A_D9/3_K02
potrafi pracować w grupie
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
E_1A_D9/3_K03
Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
2,0Student nie rozwija wrażliwości na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu bardzo dobrym

Literatura podstawowa

  1. Bossak J., Bieńkowski W., Międzynarodowa konkurencyjność kraju i przedsiębiorstw. Wyzwania dla Polski na progu XXI wieku, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie - Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Reijlan J., Hinrikus M., Ivanov A., Key Issues in Defining and Analysing the Competitiveness of a Country, University of Tartu, Tartu, 2000

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.2
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.2
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.2
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.2
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.2
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.2
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.2
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.1
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2Przygotowanie się do uczestnictwa w zajęciach i zaliczenia końcowego.45
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_W01ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W05Ma podstawową wiedzę o człowieku jako podmiocie tworzącym i działającym w strukturach społeczno-gospodarczych oraz zna prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych
3,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym
3,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym
4,5ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym
5,0ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_W02Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, jej miejscu w systemie nauk społecznych oraz powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W02Zna podstawowe formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W03Ma podstawową wiedzę na temat relacji między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Identyfikuje podstawowe rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz zna rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W12Ma podstawową wiedzę o metodach analizy ekonomiczno-finansowej oraz planowania
E_1A_W13Ma wiedzę o poglądach na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych a także o ich historycznej ewolucji
E_1A_W15Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pojęcia i metod i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych
3,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu dostatecznym
3,5Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu dobrym
4,5Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu więcej niż dobrym
5,0Zna pojęcie i metody i oceny i budowy konkurencyjności na rynkach międzynarodowych w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U05Prawidłowo posługuje się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich pomiaru
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne
3,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym
3,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym
4,5potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym
5,0potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_U02Identyfikuje głowne formy analizy konkurencyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
E_1A_U19Interpretuje wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii
E_1A_U20Posiada umiejętność raportowania zamierzeń i efektów zrealizowanych działań
E_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Umie organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie identyfikuje głownych narzedzi analizy konkurencyjności
3,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu dostatecznym
3,5Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu więcej niż dostatecznym
4,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu dobrym
4,5Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu więcej niż dobrym
5,0Identyfikuje głowne narzędzia analizy konkurencyjności w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_K01potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne pozwalające ustalić stopień opanowania celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
3,0Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu dostatecznym
3,5Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu więcej niż dostateczym
4,0Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu dobrym
4,5Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu więcej niż dobrym
5,0Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_K02potrafi pracować w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Uczenia się przez całe życie
E_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi pracować w grupie
3,0Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym
3,5Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu
4,5Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaE_1A_D9/3_K03Student rowija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K02Samodzielnej pracy oraz pracy w zespole (słuchanie, negocjacje, perswazja, prezentacja)
E_1A_K03Określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K04Prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
E_1A_K06Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2opanowanie umiejętności formułowania ogólnych wniosków dotyczących problemów ekonomicznych
C-1Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami konkurencyjności krajów oraz sposobami diagnozowania źródeł konkurencyjności, oceny pozycji konkuren¬cyjnej i zdolności konkurencyjnej państw.
Treści programoweT-K-1Podstawowe pojęcia w dyskusji o konkurencyjności, globalizacja gospodarcza i regionalna a natura konkurencji.
T-K-2Konkurencja a konkurencyjność: firm, branż, regionów, krajów. Konkurencyjność, pozycja konkurencyjna i zdolność konkurencyjna gospodarki.
T-K-3Miejsce koncepcji konkurencyjności w naukach ekonomicznych. Koncepcja konkurencyjności kraju w świetle teorii wymiany międzynarodowej, inwestycji zagranicznych, teorii instytucjonalnych.
T-K-8Marketing narodowy - strategiczne zarządzanie marketingowe konkurencyjnością krajów.
T-K-5Międzynarodowe strategie konkurencji i konkurencyjności firm.
T-K-4Typologia koncepcji konkurencyjności. Konkurencyjność krajów a konkurencyjność przedsiębiorstw.
T-K-6Czynniki konkurencyjności i strategiczne zarządzanie konkurencyjnością krajów.
T-K-7Metody oceny konkurencyjności kraju.
Metody nauczaniaM-1wykąłd informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3Prezentacje multimedialne
M-4Grupy dyskusyjne
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozwija wrażliwości na problemy spoleczne i gospodarcze regionów
3,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dostatecznym
3,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu więcej niż dostateczny
4,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu dobrym
4,5Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu wieciej niż dobrym
5,0Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze regionów w stopniu bardzo dobrym