Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
specjalność: Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Teoretyczne podstawy międzynarodowej wymiany usług i migracji czynników twórczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoretyczne podstawy międzynarodowej wymiany usług i migracji czynników twórczych | ||
Specjalność | Międzynarodowe stosunki ekonomiczne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie wiedzy z zakresu makro i mikroekonomii, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie przez studentów wiedzy z zakresu współczesnej teorii i praktycznych zagadnień międzynarodowej wymiany gospodarczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie usług i specyfika handlu międzynarodowego usługami. | 3 |
T-W-2 | Istota i podział teorii międzynarodowej migracji czynników wytwórczych. | 3 |
T-W-3 | Teoria migracji ludności (siły roboczej). | 3 |
T-W-4 | Teoria międzynarodowej migracji kapitału. | 3 |
T-W-5 | Teoria międzynarodowej migracji wiedzy technicznej. | 3 |
T-W-6 | Teorie i hipotezy rozwoju zagranicznych inwestycji kapitałowych. | 3 |
T-W-7 | Typologie usług wymienianych w teorii międzynarodowej oraz transakcji międzynarodowych. | 3 |
T-W-8 | Problematyka międzynarodowej wymiany usług w teoriach handlu międzynarodowego. | 3 |
T-W-9 | Modele rozwoju międzynarodowej wymiany usług. | 3 |
T-W-10 | Migracja kapitału a handel międzynarodowy. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego. | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład podający |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: bieżąca ocena aktywności |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/12_W01 ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03 | — | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2 | M-1 | S-2 |
E_1A_D9/12_W02 Zna pojęcie i kierunki i formy wymiany usług i migracji czynników produkcji | E_1A_W01, E_1A_W02, E_1A_W03, E_1A_W04 | — | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/12_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | E_1A_U16, E_1A_U19, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2 | M-1 | S-1, S-2 |
E_1A_D9/12_U02 Identyfikuje głowne kierunki wzmiany usług i migracji czynników produkcji | E_1A_U16, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04 | — | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D9/12_K01 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K06 | — | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2 | M-1 | S-1 |
E_1A_D9/12_K02 potrafi pracować w grupie | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K10, E_1A_K09 | — | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2 | M-1 | S-1 |
E_1A_D9/12_K03 Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze | E_1A_K01, E_1A_K02, E_1A_K08, E_1A_K10 | — | C-1 | T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/12_W01 ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych | 2,0 | nie ma wiedzy o podstawowych problemach ekonomicznych |
3,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | ma wiedzę o podstawowych problemach ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/12_W02 Zna pojęcie i kierunki i formy wymiany usług i migracji czynników produkcji | 2,0 | Nie zna pojęcia, kierunków i form wymiany usług i migracji czynników produkcji |
3,0 | Zna pojęcie i kierunki i formy wymiany usług i migracji czynników produkcji w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Zna pojęcie i kierunki i formy wymiany usług i migracji czynników produkcji w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Zna pojęcie i kierunki i formy wymiany usług i migracji czynników produkcji w stopniu dobrym | |
4,5 | Zna pojęcie i kierunki i formy wymiany usług i migracji czynników produkcji w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Zna pojęcie i kierunki i formy wymiany usług i migracji czynników produkcji w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/12_U01 potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne | 2,0 | nie potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne |
3,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska ekonomiczne w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/12_U02 Identyfikuje głowne kierunki wzmiany usług i migracji czynników produkcji | 2,0 | Nie identyfikuje głownych kierunków wzmiany usług i migracji czynników produkcji |
3,0 | Identyfikuje głowne kierunki wzmiany usług i migracji czynników produkcji w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Identyfikuje głowne kierunki wzmiany usług i migracji czynników produkcji w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Identyfikuje głowne kierunki wzmiany usług i migracji czynników produkcji w stopniu dobrym | |
4,5 | Identyfikuje głowne kierunki wzmiany usług i migracji czynników produkcji w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Identyfikuje głowne kierunki wzmiany usług i migracji czynników produkcji w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D9/12_K01 ma świadomość ważności problemów ekonomicznych | 2,0 | Nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych |
3,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu dobrym | |
4,5 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | Ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D9/12_K02 potrafi pracować w grupie | 2,0 | Nie potrafi pracować w grupie |
3,0 | Nie potrafi samodzielnie podejmować decyzji. W grupie zajmuje się prostymi zagadnieniami o charakterze odtwórczym | |
3,5 | Angażuje się w prace grupy mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań | |
4,0 | Jest aktywnym członkiem zespołu. Współuczestniczy we wszystkich etapach pracy zespołu | |
4,5 | Samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami | |
5,0 | Potrafi prezentować i bronić swoje poglądy | |
E_1A_D9/12_K03 Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze | 2,0 | Student nie Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze |
3,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dostatecznym | |
3,5 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu więcej niż dostateczny | |
4,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu dobrym | |
4,5 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu wieciej niż dobrym | |
5,0 | Student rozwija wrażliwość na problemy spoleczne i gospodarcze w stopniu bardzo dobrym |
Literatura podstawowa
- Rynarzewski T., Zielińska-Głębocka A., Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Teoria wymiany i polityki handlu międzynarodowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006
- red. nauk. Jana Rymarczyka, Handel zagraniczny. Organizacja i technika, PWE, Warszawa, 2005
- Misala J., Wymiana międzynarodowa i gospodarka światowa. Teoria i mechanizmy funkcjonowania, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Guzek Marian, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Zarys teorii i polityki handlowej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, 2004, Wyd. II.