Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Konsulting ekonomiczno-środowiskowy

Sylabus przedmiotu Polityka rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Konsulting ekonomiczno-środowiskowy
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki społeczne
Profil
Moduł Obszary wiejskie w Unii Europejskiej
Przedmiot Polityka rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Szychowska <Malgorzata.Szychowska@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 20 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość funkcjonowania gospodarstwa rolnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze specyfiką polskiego rolnictwa i perspektywami jego rozwoju.
C-2Zaznajomienie z możliwością produkcji roślin na cele nieżywieniowe.
C-3Zapoznanie ze Wspólną Polityką Rolną krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Funkcja rolnictwa i jego znaczenie w gospodarce narodowej. Zmiany w strukturze rolnictwa w Polsce.2
T-W-2Specyfika polskiego rolnictwa i jego zróżnicowanie regionalne. Kierunki i trendy rozwojowe rolnictwa w Polsce.2
T-W-3Produkcja roślin alternatywnych na cele nieżywieniowe w gospodarstwach rolnych.4
T-W-4Rozwój obszarów wiejskich w działalności nieprodukcyjnej. Ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych terenów wiejskich.4
T-W-5Obszary wiejskie w Unii Europejskiej.2
T-W-6Rozwój obszarów wiejskich we Wspólnej Polityce Rolnej Unii Europejskiej.2
T-W-7Założenia wsparcia obszarów wiejskich przez Unię Europejską na lata 2014-2020.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Opracowanie wniosku o dofinansowanie wybranej działalności rolniczej20
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia20
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Opracowanie wniosku o dofinansowanie działalności rolniczej.
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KES_10-_C8_W01
Zna strukturę, specyfikę i kierunki rozwoju gospodarstwa rolnego.
C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KES_10-_C8_U01
Potrafi korzystać z programów wsparcia obszarów wiejskich w Unii Europejskiej.
C-3T-W-7, T-W-5, T-W-6M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KES_10-_C8_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie polityki rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KES_10-_C8_W01
Zna strukturę, specyfikę i kierunki rozwoju gospodarstwa rolnego.
2,0
3,0Student zna strukturę, specyfikę i kierunki rozwoju gospodarstwa rolnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KES_10-_C8_U01
Potrafi korzystać z programów wsparcia obszarów wiejskich w Unii Europejskiej.
2,0
3,0Student potrafi korzystać z programów wsparcia obszarów wiejskich w Unii Europejskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KES_10-_C8_K01
Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie polityki rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie polityki rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szot E., Polskie rolnictwo w Unii Europejskiej, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 2003
  2. Harasim A., Uprawa roślin energetycznych a wykorzystanie rolniczej przestrzeni produkcyjnej w Polsce, IUNG - PIB, Puławy, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, MRiRW, Warszawa, 2017
  2. Roczniki statystyczne, GUS, Warszawa

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcja rolnictwa i jego znaczenie w gospodarce narodowej. Zmiany w strukturze rolnictwa w Polsce.2
T-W-2Specyfika polskiego rolnictwa i jego zróżnicowanie regionalne. Kierunki i trendy rozwojowe rolnictwa w Polsce.2
T-W-3Produkcja roślin alternatywnych na cele nieżywieniowe w gospodarstwach rolnych.4
T-W-4Rozwój obszarów wiejskich w działalności nieprodukcyjnej. Ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych terenów wiejskich.4
T-W-5Obszary wiejskie w Unii Europejskiej.2
T-W-6Rozwój obszarów wiejskich we Wspólnej Polityce Rolnej Unii Europejskiej.2
T-W-7Założenia wsparcia obszarów wiejskich przez Unię Europejską na lata 2014-2020.4
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3Konsultacje10
A-W-4Opracowanie wniosku o dofinansowanie wybranej działalności rolniczej20
A-W-5Przygotowanie do zaliczenia20
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKES_10-_C8_W01Zna strukturę, specyfikę i kierunki rozwoju gospodarstwa rolnego.
Cel przedmiotuC-2Zaznajomienie z możliwością produkcji roślin na cele nieżywieniowe.
C-1Zapoznanie ze specyfiką polskiego rolnictwa i perspektywami jego rozwoju.
Treści programoweT-W-2Specyfika polskiego rolnictwa i jego zróżnicowanie regionalne. Kierunki i trendy rozwojowe rolnictwa w Polsce.
T-W-1Funkcja rolnictwa i jego znaczenie w gospodarce narodowej. Zmiany w strukturze rolnictwa w Polsce.
T-W-6Rozwój obszarów wiejskich we Wspólnej Polityce Rolnej Unii Europejskiej.
T-W-3Produkcja roślin alternatywnych na cele nieżywieniowe w gospodarstwach rolnych.
T-W-5Obszary wiejskie w Unii Europejskiej.
T-W-4Rozwój obszarów wiejskich w działalności nieprodukcyjnej. Ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych terenów wiejskich.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
M-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna strukturę, specyfikę i kierunki rozwoju gospodarstwa rolnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKES_10-_C8_U01Potrafi korzystać z programów wsparcia obszarów wiejskich w Unii Europejskiej.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie ze Wspólną Polityką Rolną krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Treści programoweT-W-7Założenia wsparcia obszarów wiejskich przez Unię Europejską na lata 2014-2020.
T-W-5Obszary wiejskie w Unii Europejskiej.
T-W-6Rozwój obszarów wiejskich we Wspólnej Polityce Rolnej Unii Europejskiej.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena formująca: Opracowanie wniosku o dofinansowanie działalności rolniczej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi korzystać z programów wsparcia obszarów wiejskich w Unii Europejskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKES_10-_C8_K01Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie polityki rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie ze Wspólną Polityką Rolną krajów członkowskich Unii Europejskiej.
C-1Zapoznanie ze specyfiką polskiego rolnictwa i perspektywami jego rozwoju.
C-2Zaznajomienie z możliwością produkcji roślin na cele nieżywieniowe.
Treści programoweT-W-4Rozwój obszarów wiejskich w działalności nieprodukcyjnej. Ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych terenów wiejskich.
T-W-3Produkcja roślin alternatywnych na cele nieżywieniowe w gospodarstwach rolnych.
T-W-7Założenia wsparcia obszarów wiejskich przez Unię Europejską na lata 2014-2020.
T-W-6Rozwój obszarów wiejskich we Wspólnej Polityce Rolnej Unii Europejskiej.
T-W-2Specyfika polskiego rolnictwa i jego zróżnicowanie regionalne. Kierunki i trendy rozwojowe rolnictwa w Polsce.
T-W-5Obszary wiejskie w Unii Europejskiej.
T-W-1Funkcja rolnictwa i jego znaczenie w gospodarce narodowej. Zmiany w strukturze rolnictwa w Polsce.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem)
M-1Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny)
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie polityki rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
3,5
4,0
4,5
5,0