Wydział Ekonomiczny - Konsulting ekonomiczno-środowiskowy
Sylabus przedmiotu Polityka rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Konsulting ekonomiczno-środowiskowy | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauki społeczne | ||
Profil | |||
Moduł | Obszary wiejskie w Unii Europejskiej | ||
Przedmiot | Polityka rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>, Jerzy Bielec <Jerzy.Bielec@zut.edu.pl>, Antoni Mickiewicz <Antoni.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Bartosz Mickiewicz <Bartosz.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Szychowska <Malgorzata.Szychowska@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa znajomość funkcjonowania gospodarstwa rolnego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze specyfiką polskiego rolnictwa i perspektywami jego rozwoju. |
C-2 | Zaznajomienie z możliwością produkcji roślin na cele nieżywieniowe. |
C-3 | Zapoznanie ze Wspólną Polityką Rolną krajów członkowskich Unii Europejskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Funkcja rolnictwa i jego znaczenie w gospodarce narodowej. Zmiany w strukturze rolnictwa w Polsce. | 2 |
T-W-2 | Specyfika polskiego rolnictwa i jego zróżnicowanie regionalne. Kierunki i trendy rozwojowe rolnictwa w Polsce. | 2 |
T-W-3 | Produkcja roślin alternatywnych na cele nieżywieniowe w gospodarstwach rolnych. | 4 |
T-W-4 | Rozwój obszarów wiejskich w działalności nieprodukcyjnej. Ochrona zasobów przyrodniczych i kulturowych terenów wiejskich. | 4 |
T-W-5 | Obszary wiejskie w Unii Europejskiej. | 2 |
T-W-6 | Rozwój obszarów wiejskich we Wspólnej Polityce Rolnej Unii Europejskiej. | 2 |
T-W-7 | Założenia wsparcia obszarów wiejskich przez Unię Europejską na lata 2014-2020. | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematyki wykładów | 20 |
A-W-3 | Konsultacje | 10 |
A-W-4 | Opracowanie wniosku o dofinansowanie wybranej działalności rolniczej | 20 |
A-W-5 | Przygotowanie do zaliczenia | 20 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające (wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Opracowanie wniosku o dofinansowanie działalności rolniczej. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
KES_10-_C8_W01 Zna strukturę, specyfikę i kierunki rozwoju gospodarstwa rolnego. | — | — | C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-5, T-W-4 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
KES_10-_C8_U01 Potrafi korzystać z programów wsparcia obszarów wiejskich w Unii Europejskiej. | — | — | C-3 | T-W-7, T-W-5, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
KES_10-_C8_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie polityki rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich. | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-2, T-W-5, T-W-1 | M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KES_10-_C8_W01 Zna strukturę, specyfikę i kierunki rozwoju gospodarstwa rolnego. | 2,0 | |
3,0 | Student zna strukturę, specyfikę i kierunki rozwoju gospodarstwa rolnego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KES_10-_C8_U01 Potrafi korzystać z programów wsparcia obszarów wiejskich w Unii Europejskiej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi korzystać z programów wsparcia obszarów wiejskich w Unii Europejskiej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
KES_10-_C8_K01 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie polityki rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich. | 2,0 | |
3,0 | Student ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie polityki rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Szot E., Polskie rolnictwo w Unii Europejskiej, Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 2003
- Harasim A., Uprawa roślin energetycznych a wykorzystanie rolniczej przestrzeni produkcyjnej w Polsce, IUNG - PIB, Puławy, 2008
Literatura dodatkowa
- Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020, MRiRW, Warszawa, 2017
- Roczniki statystyczne, GUS, Warszawa