Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy statystyki i demografii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy statystyki i demografii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, a także ogólna wiedza ekonomiczna; umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. Zdobycie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych i demograficznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego. | 1 |
T-L-2 | Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury. | 2 |
T-L-3 | Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych. | 1 |
T-L-4 | Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych. | 1 |
T-L-5 | Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe. | 1 |
T-L-6 | Analiza ruchu naturalnego ludności. | 2 |
T-L-7 | Kolokwium zaliczeniowe. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedmiot badań statystyki. Badanie statystyczne. Analiza struktury procesów masowych. Parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne. | 2 |
T-W-2 | Analiza współzależności procesów masowych. | 2 |
T-W-3 | Metody badania zmian krótkookresowych. Dekompozycja szeregów czasowych. | 2 |
T-W-4 | Źródła i zakres informacji demograficznej. Metody analizy demograficznej. Ogólna zasada budowy podstawowych współczynników demograficznych. | 1 |
T-W-5 | Ruch naturalny i wędrówkowy ludności. | 1 |
T-W-6 | Zaliczenie wykładów - test. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-L-2 | Studiowanie literatury. | 5 |
A-L-3 | Opracowanie wzorów. | 6 |
A-L-4 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 6 |
A-L-5 | Przygotowanie do kolokwium. | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 9 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 6 |
A-W-3 | Wykonanie prac domowych. | 5 |
A-W-4 | Przygotowanie do kolokwium. | 5 |
A-W-5 | Przygotowanie do testu. | 5 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań. |
S-3 | Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki i demografii z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E11_W01 Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. | TiR_1A_W01, TiR_1A_W06 | — | C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-1 | S-1, S-2, S-4 |
TiR_1A_E11_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | TiR_1A_W01, TiR_1A_W06 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E11_U01 Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | TiR_1A_U02, TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U03, TiR_1A_U04 | — | C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5 | M-2 | S-1, S-2, S-4 |
TiR_1A_E11_U02 Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | TiR_1A_U02, TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U03, TiR_1A_U04 | — | C-2 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E11_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | TiR_1A_K07, TiR_1A_K01, TiR_1A_K02, TiR_1A_K03 | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E11_W01 Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. | 2,0 | Student nie zna przedmiotu badań i podstawowych pojęć z zakresu statystyki opisowej, nie wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz nie potrafi wskazać metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. |
3,0 | Student zna niektóre z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. | |
3,5 | Student zna większość z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych i uzasadnić ich wybór. | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i wszystkich wymaganych pojęć statystyki opisowej, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi samodzielnie rozpoznać badaną prawidłowość statystyczną, samodzielnie zaproponować odpowiednie statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy. | |
TiR_1A_E11_W02 Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | 2,0 | Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. |
3,0 | Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
3,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,0 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,5 | Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E11_U01 Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | 2,0 | Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego. |
3,0 | Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | |
3,5 | Student potrafi zorganizować większość etapów badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne , pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości statystycznej oraz dokonać wszechstronnej analizy porównawczej, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi. | |
TiR_1A_E11_U02 Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej. | 2,0 | Student nie potrafi, zastosować odpowiednich metod i narzędzi statystycznych oraz przeprowadzić badań statystycznych. |
3,0 | Student potrafi, zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań. | |
3,5 | Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej. | |
4,0 | Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej. | |
4,5 | Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją. | |
5,0 | Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia statystyczne, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E11_K01 Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej. | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej. |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupowy projekt badawczy. | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników. | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych. |
Literatura podstawowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach, Część I. Statystyka opisowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
- Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka stosowana, PWE, Warszawa, 1996
- Hozer J. (red.), Statystyka opisowa, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
- Holzer Z., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
- Augustyniak H., Statystyka opisowa z elementami demografii, Ars boni et aequi, Poznań, 1999
Literatura dodatkowa
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice statystyczne, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2008
- Zeliaś A., Metody statystyczne, PWE, Warszawa, 2001