Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Turystyka różnych grup społecznych i wiekowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Turystyka różnych grup społecznych i wiekowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>, Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość zagadnień z podstaw turystyki i rekreacji z podziałem na różne grupy społeczne i wiekowe |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie zjawiska turystyki społecznej i jej znaczenie |
C-2 | znajomość organizacji pozarządowych działających na rzecz seniorów i osób wykluczonych |
C-3 | umiejętność doboru wyjazdu turystycznego do różnych grup społecznych i wiekowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Turystyka dzieci i młodzieży. Turystyka ludzi w starszym wieku (seniorzy). | 2 |
T-K-2 | Podstawowe formy działalności turystycznej i rekreacyjnej osób niepełnosprawnych. Bariery turystyki osób niepełnosprawnych | 3 |
T-K-3 | Turystyka mieszkańców wsi. Turystyka społeczna inspiracją dla turystyki wiejskiej. Turystyka społeczna w wioskach tematycznych. | 3 |
T-K-4 | Turystyka społeczna w doświadczeniach państw Unii. Programy Unii Europejskiej dotyczące rozwoju turystyki społecznej. Planowanie zajęć rekreacyjnych z ludźmi o odmiennych potrzebach i możliwościach. | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia, rodzaje i funkcje turystyki społecznej.Zjawisko turystyki społecznej i jej znaczenie. Podmioty uczestniczące i działające w obszarze turystyki społecznej. | 3 |
T-W-2 | Dofinansowanie działalności organizacji pozarządowych przez administrację państwową i samorządową Skala uczestnictwa wybranych grup odbiorców turystyki społecznej, aktywność różnych grup społecznych | 2 |
T-W-3 | Analiza tendencji rozwojowych turystyki społecznej na świecie i w Europie | 2 |
T-W-4 | Potrzeby rekreacyjne młodzieży.. Wpływ mediów na kreowanie sposobu spędzania czasu wolnego przez młodzież | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Praca własna ze wskazną literaturą i przygotowanie do kolokwiów | 6 |
A-K-2 | Udział w cwiczeniach. | 9 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 9 |
A-W-2 | Przygotowanie prezentacji wlasnej studenta | 6 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wyklad z prezentacja multimedialna |
M-2 | film |
M-3 | prezentacje studentow |
M-4 | dyskusja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego |
S-2 | Ocena formująca: ocena umiejętności pracy wlasnej - prezentacje studentow |
S-3 | Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania w grupie - prezentacje studentow |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena kolokwium zaliczeniowego z calości materiału |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E10_W01 ma podstawy z polityki społecznej na temat różnych grup społecznych | TiR_1A_W01 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-K-1 | M-2, M-4, M-1 | S-1, S-4 |
TiR_1A_E10_W02 wie jak podzielić grupy społeczne dla potrzeb analiz w turystyce | TiR_1A_W06 | — | C-1 | T-W-3, T-K-2 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
TiR_1A_E10_W03 wie co to jest zjawiso turystyki społecznej, potrafi wymienić podmioty uczestniczące i działające w obszarze turystyki społecznej | TiR_1A_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-4, T-K-4 | M-2, M-4, M-1 | S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E10_U01 Ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych. | TiR_1A_U03 | — | C-1, C-3 | T-K-3, T-K-4 | M-3, M-2, M-4, M-1 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_E10_K01 ma świadomość problemów współczesnej turystyki i rekreacji | TiR_1A_K04 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-K-1 | M-4, M-1 | S-1, S-4 |
TiR_1A_E10_K02 Jest świadomy cech dobrego organizatora imprez turystycznych i rekreacyjnych | TiR_1A_K05 | — | C-2 | T-W-4, T-K-4 | M-4, M-1 | S-1, S-4 |
TiR_1A_E10_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie | TiR_1A_K02 | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-4 | M-3, M-1 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E10_W01 ma podstawy z polityki społecznej na temat różnych grup społecznych | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować hipoterapii, ani jej poszczególnych form, bądź wymienia formy nie umiejąc ich opisać. |
3,0 | Student pobieżnie definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form, nie wymienia wszystkich form hipoterapii, nie umie ich w pełni opisać. | |
3,5 | Student definiuje pojęcie hipoterapii i poszczególnych jej form, wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii, popełnia drobne błędy. | |
4,0 | Student bezbłędnie definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii. | |
4,5 | Student bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii. | |
5,0 | Student swobodnie, bezbłędnie i szczegółowo definiuje pojęcie hipoterapii, bezbłędnie i szczegółowo wymienia i opisuje wszystkie formy hipoterapii. Wykazuje wiedzę wykraczającą poza materiał prezentowany na zajęciach. | |
TiR_1A_E10_W02 wie jak podzielić grupy społeczne dla potrzeb analiz w turystyce | 2,0 | Student nie potrafi wymienić ani opisać wskazań i przeciwwskazań do hipoterapii, bądź wymienia i opisuje tylko część z nich, popełnia liczne błędy. |
3,0 | Student wymienia większość wskazań i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich, popełnia nieliczne błędy. | |
3,5 | Student wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz potrafi krótko opisać najważniejsze z nich, popełnia nieliczne błędy. | |
4,0 | Student bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie opisuje najważniejsze z nich. | |
4,5 | Student bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich. | |
5,0 | Student swobodnie i bezbłędnie wymienia wskazania i przeciwwskazania do hipoterapii oraz bezbłędnie i szczegółowo opisuje najważniejsze z nich. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza informacje objęte programem zajęć. | |
TiR_1A_E10_W03 wie co to jest zjawiso turystyki społecznej, potrafi wymienić podmioty uczestniczące i działające w obszarze turystyki społecznej | 2,0 | Student nie zna zasad prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia, bądź/i zasad funkcjonowania ośrodka hipoterapii, popełnia liczne błędy w wypowiedzi. |
3,0 | Student zna niektóre zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, popełnia błędy w wypowiedzi. | |
3,5 | Student zna większość zasad prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii. | |
4,0 | Student zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie. | |
4,5 | Student zna zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie, potrafi wytłumaczyć sens ich przestrzegania. | |
5,0 | Student zna wszystkie zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z udziałem konia i funkcjonowania ośrodka hipoterapii, wymienia i opisuje je bezbłędnie i swobodnie, potrafi wytłumaczyć sens ich przestrzegania. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E10_U01 Ocenia przydatność prowadzenia usług turystycznych dla potrzeb różnych grup społecznych. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić przydatności konia do hipoterapii pod względem rasy, wieku, płci, cech psychicznych i umiejętności, popełnia liczne błędy. |
3,0 | Student ocenia przydatność konia do hipoterapii charakteryzując większość jego cech: rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności, popełnia błędy. | |
3,5 | Student ocenia przydatność konia do hipoterapii charakteryzując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności, dopuszczalne drobne błędy. | |
4,0 | Student bezbłędnie ocenia przydatność konia do hipoterapii, weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności. | |
4,5 | Student bezbłędnie i szczegółowo ocenia przydatność konia do hipoterapii, weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności. | |
5,0 | Student swobodnie i bezbłędnie ocenia przydatność konia do hipoterapii, dokładnie weryfikując jego rasę, wiek, płeć, cechy psychiczne i umiejętności. Prezentuje wiedzę wykraczającą poza materiał programowy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_E10_K01 ma świadomość problemów współczesnej turystyki i rekreacji | 2,0 | student nie wykazuje zainteresowania problemami współczesnej hipoterapii, nie ma świadomości w tym zakresie |
3,0 | student nie wykazuje zainteresowania problematyką współczesnej hipoterapii, ma podstawową świadomość w tym zakresie | |
3,5 | student wykazuje mierne zainteresowanie problematyką współczesnej hipoterapii i ma umiarkowaną świadomość w tym zakresie | |
4,0 | student wykazuje średnie zainteresowanie problematyką współczesnej hipoterapii i średnią świadomość w tym zakresie | |
4,5 | student wykazuje duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki współczesnej hipoterapii | |
5,0 | student wykazuje bardzo duże zainteresowanie i świadomość w zakresie problematyki współczesnej hipoterapii | |
TiR_1A_E10_K02 Jest świadomy cech dobrego organizatora imprez turystycznych i rekreacyjnych | 2,0 | student nie jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii |
3,0 | student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu podstawowym | |
3,5 | student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu umiarkowanym | |
4,0 | student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu umiarkowanym | |
4,5 | student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu wysokim | |
5,0 | student jest świadomy cech dobrego instruktora hipoterapii i ośrodka hipoterapii w stopniu bardzo wysokim | |
TiR_1A_E10_K03 potrafi współdziałać i pracować w grupie | 2,0 | student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, nie wykazuje aktywności, |
3,0 | student potrafi współdziałać i pracować w grupie, wykazuje umiarkowaną aktywność, potrzebuje licznych wskazówek | |
3,5 | student potrafi współdziałać i pracować w grupie, jednak samodzielnie nie podejmuje się realizacji zadań | |
4,0 | student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań | |
4,5 | student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi przejąć kierowanie grupą | |
5,0 | student potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie, samodzielnie podejmuje się realizacji zadań, potrafi kierować grupą i swobodnie prezentować wyniki pracy |
Literatura podstawowa
- Krasiński Z., Rynek usług uzdrowiskowych w Polsce, Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Poznaniu, Poznań, 2001
- Łobożewicz T., Bieńczyk G., Podstawy turystyki, WSE, Warszawa, 2001
- Łobożewicz T., (red.), Turystyka i rekreacja osób niepełnosprawnych, WSE, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Puchnarewicz E., Wpływ turystyki na społeczności lokalne. Doświadczenia krajów rozwijających się w: Turystyka i rekreacja, Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych, Warszawa, 2008, 1 (1)