Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)

Sylabus przedmiotu Podstawy turystyki i rekreacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy turystyki i rekreacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Polityki Gospodarczej i Turystyki
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Bogusław Stankiewicz <Boguslaw.Stankiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 18 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 12 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i cechami charakteryzującymi turystykę

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.3
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.2
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).2
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).2
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.7
T-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny2
18
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje.2
T-W-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.1
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.1
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).2
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.2
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.2
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.1
T-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Studia literatury przedmiotu27
A-A-3Przygotowanie do prezentacji20
A-A-4Przygotowanie projektu25
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studia literatury przedmiotu22
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Kolokwium2
A-W-5Przygotowanie prezentacji19
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody podającce (Wykład informacyjny)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
M-3Metody aktywizujace (metoda sytuacyjna)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C1_W01
Potrafi charakteryzować pojęcia związane z podstawami turystyki i rekreacji
TiR_1A_W02, TiR_1A_W04, TiR_1A_W08, TiR_1A_W10, TiR_1A_W01, TiR_1A_W11C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C1_U01
Student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U05, TiR_1A_U03, TiR_1A_U09C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1
TiR_1A_C1_U02
Student powinien umiec dostosować poznane rozwiazania z zakresu rozwoju obszarów wiejskich.
TiR_1A_U01, TiR_1A_U05, TiR_1A_U04, TiR_1A_U09C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_C1_K01
Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania turystyki irekreacji
TiR_1A_K07, TiR_1A_K01, TiR_1A_K02, TiR_1A_K06, TiR_1A_K08C-1T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C1_W01
Potrafi charakteryzować pojęcia związane z podstawami turystyki i rekreacji
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C1_U01
Student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
TiR_1A_C1_U02
Student powinien umiec dostosować poznane rozwiazania z zakresu rozwoju obszarów wiejskich.
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_C1_K01
Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania turystyki irekreacji
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Literatura podstawowa

  1. L. Wojtasik, R.D. Tauber:, Nowoczesna turystyka i rekreacja, WSE, Warszawa, 2007
  2. Łazarek M, Łazarek R.:, Gospodarka turystyczna, WSE, Warszawa, 2002
  3. Panasiuk A, Ekonomiczne problemy turystyki, US, Szczecin, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.3
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.2
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).2
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).2
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.7
T-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia i definicje.2
T-W-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.1
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.1
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).2
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.2
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.2
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.1
T-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-A-2Studia literatury przedmiotu27
A-A-3Przygotowanie do prezentacji20
A-A-4Przygotowanie projektu25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Studia literatury przedmiotu22
A-W-3Przygotowanie do kolokwium5
A-W-4Kolokwium2
A-W-5Przygotowanie prezentacji19
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C1_W01Potrafi charakteryzować pojęcia związane z podstawami turystyki i rekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W02Ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych w sferze turystyki i rekreacji.
TiR_1A_W04Ma podstawową wiedzę dotyczącą: organizowania ruchu turystycznego, imprez turystycznych, roli i oddziaływania turystyki na społeczność lokalną, gospodarkę i środowisko.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
TiR_1A_W10Ma ogólną wiedzę na temat fizjologii i funkcjonowania organizmów żywych.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W11Ma wiedzę ogólną na temat odziaływania środowiska przyrodniczego na człowieka.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i cechami charakteryzującymi turystykę
Treści programoweT-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.
T-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.
Metody nauczaniaM-1metody podającce (Wykład informacyjny)
M-3Metody aktywizujace (metoda sytuacyjna)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C1_U01Student powinien umieć zaprezentować werbalne wyniki realizowanych zadań ćwiczeniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U09Potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i cechami charakteryzującymi turystykę
Treści programoweT-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.
T-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.
Metody nauczaniaM-1metody podającce (Wykład informacyjny)
M-3Metody aktywizujace (metoda sytuacyjna)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C1_U02Student powinien umiec dostosować poznane rozwiazania z zakresu rozwoju obszarów wiejskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U05Rozwiązuje konkretne zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja, w oparciu o poznane normy i reguły
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U09Potrafi charakteryzować i dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy człowiekiem a przyrodą
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i cechami charakteryzującymi turystykę
Treści programoweT-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.
T-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.
Metody nauczaniaM-1metody podającce (Wykład informacyjny)
M-3Metody aktywizujace (metoda sytuacyjna)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_C1_K01Posiada kompetencje umozliwiające właściwą ocenę funkcjonowania turystyki irekreacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
TiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego).
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole.
TiR_1A_K06Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia.
TiR_1A_K08Ma świadomość oddziaływania człowieka na środowisko przyrodnicze.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką i cechami charakteryzującymi turystykę
Treści programoweT-A-6Organizacje turystyki w ujęciu globalny
T-A-1Podstawowe pojęcia i definicje.
T-A-2Klasyfikacja zjawisk turystycznych. Metody badawcze.
T-A-3Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-A-4Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce).
T-A-5Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form. Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny. Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne. Organizacje turystyki w Polsce i na świecie.
T-W-5Aktywność turystyczna społeczeństwa (jej zróżnicowanie na świecie i w Polsce.
T-W-3Zarys dziejów rekreacji na świecie i w Polsce.
T-W-4Uwarunkowania rozwojowe turystyki (podażowe i popytowe determinanty rozwoju turystyki).
T-W-6Ruch turystyczny, jego klasyfikacja i charakterystyka podstawowych form.
T-W-8Wpływ turystyki na człowieka, jego kulturę, społeczeństwo, gospodarkę i środowisko naturalne.
T-W-7Krajowy i zagraniczny ruch turystyczny.
Metody nauczaniaM-1metody podającce (Wykład informacyjny)
M-3Metody aktywizujace (metoda sytuacyjna)
M-2Metody problemowe (wykład problemowy)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna podstawowych pojęć z zakresu podstaw turystyki i rekreacji
3,0Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
3,5Student: - w zakresie opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku
4,0w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku
4,5w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności
5,0w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy –bez trudności, tezy prawidłowe i pewne