Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Samorząd terytorialny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Samorząd terytorialny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Polityki Gospodarczej i Turystyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marlena Prochorowicz <Marlena.Prochorowicz@zut.edu.pl>, Agnieszka Sobolewska <Agnieszka.Sobolewska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczony kurs mikro- i makroekonomii |
W-2 | Ogólna wiedza o strukturze instytucjonalnej władzy w Polsce |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zgromadzenie wiedzy o istocie i strukturze władzy samorządowej w Polsce |
C-2 | Poznanie kompetencji i zasad funkcjonowania samorządu terytorialnego |
C-3 | Przyswojenie wiedzy i umiejetności w zakresie finansowania zadań samorzadu terytorialnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Główne ośrodki władzy publicznej. Samorząd terytorialny w systemie władzy publicznej. | 3 |
T-P-2 | Zadania własne i zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego wszystkich szczebli | 3 |
T-P-3 | Trzy szczeble władzy samorzadowej w Polsce. Gmina. Powiat. Województwo. Kompetencje i odpowiedzialność. | 6 |
T-P-4 | Ochrona zdrowia, pomoc społeczna i budownictwo mieszkaniowe jako zadania własne gminy | 3 |
T-P-5 | Samorząd województwa w procesie kształtowania strategii rozwoju województwa. Współpraca z administracją rządową. | 3 |
T-P-6 | Współpraca jednostek samorząd terytorialnego z samorządem gospodarczym i zawodowym | 3 |
21 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym | 21 |
A-P-2 | Praca własna studenta obejmująca- - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu i materiałów wtórnych (raportów, dookumentów, aktów prawnych), - udział w konsultacjach | 69 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład konwersatoryjny |
M-2 | wykład z prezentacja multimedialną |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: dla wypowiedzi ustnej: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez |
S-2 | Ocena formująca: dla opracowań tematycznych: - zrozumienie polecenia/tematu: - plan - organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty |
S-3 | Ocena formująca: dla aktywności studenta: - stawianie istotnych pytań, analizowanie problemu, - konsekwencja w poszukiwaniu argumentów, - rozwinięcie koncepcjii innych autorów |
S-4 | Ocena formująca: dla motywacji studenta: - uczestnictwo w działaniu, - przejawjanie inicjatywy poznawczej |
S-5 | Ocena podsumowująca: ocena sprawdzianu zaliczeniowego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O11_W01 Ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu władzy publicznej w Polsce | TiR_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-P-2, T-P-1 | M-1, M-3 | S-4, S-3, S-1, S-2 |
TiR_1A_O11_W02 Zna ogólny zakres kompetencji jednostek samorządu terytorialnego w Polsce | TiR_1A_W08 | — | C-1, C-2 | T-P-3, T-P-2 | M-1, M-3 | S-4, S-3, S-1, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O11_U01 Potrafi scharakteryzować zadania własne gminy, powiatu i województwa w kontekście rozwoju turystyki i rekreacji | TiR_1A_U02 | — | C-3, C-2 | T-P-2, T-P-4 | M-1, M-3, M-2 | S-4, S-3, S-1, S-5 |
TiR_1A_O11_U02 Umie określić rolę samorzadu wwojewódzkiego w rozwoju sfery turystyki i rekreacji | TiR_1A_U03 | — | C-3, C-1 | T-P-3, T-P-6, T-P-5 | M-1, M-3, M-2 | S-4, S-3, S-1, S-2, S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_O11_K01 Jest świadomy znaczenia aktywności jednostek samorzadu terytorialnego dla rozwoju turystyki w regionie | TiR_1A_K03 | — | C-3, C-1, C-2 | T-P-6 | M-1, M-3, M-2 | S-4, S-3, S-1, S-2, S-5 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O11_W01 Ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu władzy publicznej w Polsce | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy na temat funkcjonowania władzy publicznej w Polsce |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania władzy publicznej w Polsce | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzę na temat funkcjonowania władzy publicznej w Polsce; treści wypowiedzi zawierają liczne błędy | |
4,0 | Student opanował wiedzę na temat funkcjonowania władzy publicznej w Polsce; treści wypowiedzi zawierają drobne błędy | |
4,5 | Student dobrze opanował wiedzę na temat funkcjonowania władzy publicznej w Polsce; treści wypowiedzi nie zawierają błędów | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował wiedzę na temat funkcjonowania władzy publicznej w Polsce; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
TiR_1A_O11_W02 Zna ogólny zakres kompetencji jednostek samorządu terytorialnego w Polsce | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu terytorialnego |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu terytorialnego | |
3,5 | Student ma opanowaną wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu terytorialnego | |
4,0 | Student ma opanowaną wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu terytorialnego; tresć i forma wypowiedzi zawierają drobne błędy | |
4,5 | Student ma opanowaną wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu terytorialnego w stopniu ponad dobrym; tresć i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student ma opanowaną wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu terytorialnego w stopniu ponad dobrym; tresć i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O11_U01 Potrafi scharakteryzować zadania własne gminy, powiatu i województwa w kontekście rozwoju turystyki i rekreacji | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować zadań samorzadu terytorialnego w kontekscie rozwoju turystyki i rekreacji |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego w kontekscie rozwoju turystyki i rekreacji | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego w kontekscie rozwoju turystyki i rekreacji; treści wypowiedzi zawierają liczne błędy | |
4,0 | Student potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego w kontekscie rozwoju turystyki i rekreacji; treści wypowiedzi zawierają drobne blędy | |
4,5 | Student dobrze opanował treści programowe, potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego w kontekscie rozwoju turystyki i rekreacji; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował treści programowe, potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego w kontekscie rozwoju turystyki i rekreacji; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
TiR_1A_O11_U02 Umie określić rolę samorzadu wwojewódzkiego w rozwoju sfery turystyki i rekreacji | 2,0 | Student nie umie określić roli samorządu wojewódzkiego w rozwoju sfery turystyki i rekreacji |
3,0 | Student potrafi określić rolę samorządu wojewódzkiego w rozwoju sfery turystyki i rekreacji | |
3,5 | Student potrafi określić rolę samorządu wojewódzkiego w rozwoju sfery turystyki i rekreacji; treści wypowiedzi zawierają jednak znaczące błędy | |
4,0 | Student potrafi określić rolę samorządu wojewódzkiego w rozwoju sfery turystyki i rekreacji; treści wypowiedzi zawierają drobne błędy | |
4,5 | Student potrafi określić rolę samorządu wojewódzkiego w rozwoju sfery turystyki i rekreacji; treści wypowiedzi nie nie zawierają błędów | |
5,0 | Student potrafi określić rolę samorządu wojewódzkiego w rozwoju sfery turystyki i rekreacji; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_O11_K01 Jest świadomy znaczenia aktywności jednostek samorzadu terytorialnego dla rozwoju turystyki w regionie | 2,0 | Student nie jest swiadomy znaczenia aktywności jednostek samorzadu terytorialnego dla rozwoju turystyki w regionie |
3,0 | Student jest swiadomy znaczenia aktywności jednostek samorzadu terytorialnego dla rozwoju turystyki w regionie | |
3,5 | Student jest swiadomy znaczenia aktywności jednostek samorzadu terytorialnego dla rozwoju turystyki w regionie; treść i forma wypowiedzi zawierają jednak liczne błędy | |
4,0 | Student jest swiadomy podziału kompetencji w strukturach samorządu terytorialnego oraz znaczenia aktywności jednostek samorzadu dla rozwoju turystyki w regionie; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne błędy | |
4,5 | Student jest swiadomy podziału kompetencji w strukturach samorządu terytorialnego oraz znaczenia aktywności jednostek samorzadu dla rozwoju turystyki w regionie; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował program, jest swiadomy podziału kompetencji w strukturach samorządu terytorialnego oraz znaczenia aktywności jednostek samorzadu dla rozwoju turystyki w regionie; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Loński Z., Samorząd terytorialny w RP, Wydawnictwo CH Beck, Warszawa, 2004
- Nowacka E. J., Polski samorząd terytorialny, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa, 2005
Literatura dodatkowa
- Jastrzębska M., Polityka budżetowa jednostek samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2005
- Patrzałek L., Finanse samorządu terytorialnego, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław, 2005
- Wojciechowski E., Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa, 2006