Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (N1)
Sylabus przedmiotu Technologie informacyjne w turystyce:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologie informacyjne w turystyce | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Finansów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Ogonowski <Piotr.Ogonowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zna i rozumie podstawowe pojęcia TI, posługuje się zestawem komputerowym i jego systemem operacyjnym. Tworzy i nazywa pliki i foldery zgodnie z zasadami obowiązującymi w tym zakresie. Potrafi dostosować wybrane opcje systemu do potrzeb użytkownika, potrafi posługiwać się różnymi nośnikami informacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z rozwojem informatyki i podstawowymi technologiami informacyjnymi stosowanymi w działalności biznesowej |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu tworzenia dokumentów i przetwarzania tekstów za pomocą edytora tekstowego |
C-3 | Przygotowanie i obsługa prezentacji multimedialnej. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu obsługi arkuszy kalkulacyjnych i analizy danych oraz wykorzystania grafiki menedżerskiej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Geneza i źródła informatyki. Budowa komputera. Podstawowe pojęcia i zadania systemu operacyjnego Windows. | 4 |
T-L-2 | Formatowanie tekstu i obsługa edytora tekstu MS Word (nawigacja, paski narzędzi, formatowanie tekstu, ustawienia strony, formatowanie tabel, wstawianie formuł, rysowanie schematów, wstawianie grafiki, tworzenie wykresów, korespondencja seryjna). | 10 |
T-L-3 | projektowanie i obsługa prezentacji za pomocą MS Power Point (wykorzystanie szablonów projektów, animacja slajdów - tekstu, grafiki, wykresów) | 4 |
T-L-4 | Obsługa arkusza kalkulacyjnego: budowa skoroszytu, nawigacja, adresowanie i formatowanie komórek, edycja i wprowadzanie danych, formuły proste i złożone, funkcje matematyczne, tworzenie wykresów, wykresy funkcji, wykresy menedżerskie, funkcje logiczne, wybrane funkcje finansowe, tworzenie tabel i wykresów przestawnych, analiza wariantowa – scenariusze, odwrotna analiza wariantowa – Szukaj wyniku i Solver. | 12 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Praca własna studenta. Uzupełnienie wiedzy o współczesnych technologiach informacyjnych na podstawie zalecanej literatury. | 20 |
A-L-2 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-3 | Samodzielna praca studenta. Rozwiązywanie zadań problemowych za pomocą narzędzi informatycznych pakietu MS Office (MS Word, MS Excel, MS Power Point). | 40 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, pogadanka |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera / edytor tekstu MS Word Metoda przypadków, objaśnienie |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Power Point Metoda projektowa, objaśnienie |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera/ MS Excel Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - opracowanie dokumentu według podanych wskazówek i poleceń za pomocą edytora tekstowego |
S-2 | Ocena formująca: Ocena projektu prezentacji na zadany temat |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sprawdzian praktycznych umiejętności studenta - wykorzystanie Excela w analizie danych i przetwarzaniu informacji |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_A8_W01 Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Orfice (2002–2010). Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki. | TiR_1A_W08, TiR_1A_W06 | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-L-4, T-L-1, T-L-3 | M-2, M-4, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_A8_U01 Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Office (2002–2010). Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce. | TiR_1A_U06, TiR_1A_U05, TiR_1A_U04 | — | C-1, C-3, C-2, C-4 | T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-2, M-4, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_A8_W01 Student zna funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Orfice (2002–2010). Ma wiedzę z zakresu funkcjonalnościi pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Zna wpływ technologii internetowych na rozwój społeczeństwa informacyjnego i wspólczesnej gospodarki. | 2,0 | Student nie zna podstawowych pojęć dotyczących technologii informacyjno-komunikacyjnych i ich wpływu na współczesną gospodarkę, nie zna czynników determinujących rozwój społeczeństwa informacyjnego, nie zna funkcji standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego. |
3,0 | Student zna podstawowe pojęcia z obszaru technologii informacyjno-komunikacyjnych. Zna ich wpływ na współczesną gospodarkę, zna czynniki determinujące rozwój społeczeństwa informacyjnego, zna podstawowe funkcje standardowego oprogramowania systemowego i użytkowego. | |
3,5 | Student zna zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce. Zna ich wpływ na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w przedsiębiorstwie i gospodarce. | |
4,0 | Student zna i analizuje zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego. | |
4,5 | Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna zaawansowane funkcjonalności specjalistycznego oprogramowania użytkowego. | |
5,0 | Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia z obszaru zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych w gospodarce i ich wpływu na usprawnienie procesów informacyjno-decyzyjnych w wybranych sektorach gospodarki, zna procedury definiowania i generowania sprawozdań oraz raportów. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_A8_U01 Student potrafi wykorzystać funkcje systemu operacyjnego Microsoft Windows (2000, XP, Vista lub 7 Home Premium) i standardowego oprogramowania biurowego Microsoft Office (2002–2010). Potrafi posługiwać się modułami pakietu biurowego MS Word, MS Excel, MS PowerPoint na poziomie zgodnym z wymaganiami stawianymi przed ubiegającymi się o Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych (ECDL Core). Potrafi zastosować wybrane aplikacje i narzędzia internetowe do rozwiązywania problemów praktycznych we współczesnej gospodarce. | 2,0 | Student nie potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; nie potrafi wykonać standardowych operacji i poleceń w systemie, nie potrafi zainstalować wybranych programów użytkowych i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika. |
3,0 | Student potrafi pracować pod nadzorem systemu operacyjnego; potrafi wykonać standardowe operacje i polecenia w systemie, potrafi zainstalować wybrane programy użytkowe i konfigurować program w zależności od potrzeb użytkownika. | |
3,5 | Student potrafi pracować z edytorem tekstu: edytuje, redaguje, formatuje i organizuje układ dokumentu, dokonuje kontroli pisowni i przeprowadza korektę błędów; tworzy prostą korespondencję seryjną. Obsługuje arkusz kalkulacyjny: edytuje, formatuje i przetwarza dane numeryczne, alfanumeryczne i tekstowe. Definiuje formuły i procedury obliczeniowe. Stosuje funkcje matematyczne, statystyczne, logiczne, daty i czasu. Analizuje dane, tworzy tabele przestawne, scenariusze, śledzi zależności między komórkami zawierającymi formuły. | |
4,0 | Obsługuje arkusz kalkulacyjny: definiuje złożone formuły i procedury obliczeniowe; stosuje funkcje tekstowe, finansowe i wyszukiwania danych; analizuje dane, filtruje, formatuje i grupuje dane w tabeli przestawnej, generuje raporty na podstawie scenariusza, wizualizuje zależności między komórkami zawierającymi formuły, prezentuje dane i wyniki na wykresach. | |
4,5 | Obsługuje program do prezentacji multimedialnej: korzysta w pracy nad tworzeniem prezentacji z różnych rodzajów widoków; przygotowuje i wstawia elementy slajdów – grafiki, wykresy, wzory matematyczne; stosuje efekt przejścia slajdów dla pojedynczych slajdów oraz ustawia szybkość przejścia i metodę przełączania; stosuje projekty slajdów z witryny Microsoft Office Online oraz stosuje szablon projektu dla pojedynczych slajdów; potrafi przygotować pliki dźwiękowe oraz umieścić je w prezentacji; potrafi przygotować diagramy i schematy organizacyjne i stosuje je w prezentacji; stosuje hiperłącza w prezentacji. | |
5,0 | Definiuje i rejestruje makropolecenia, przypisuje skróty klawiaturowe do makropolecenia; Opracowuje scenariusze, przeprowadza odwrotną analizę wariantową; Współdzieli i integruje pliki danych; Integruje arkusze z innymi aplikacjami pakietu biurowego; Szuka wyników rozwiązań alternatywnych i obsługuje Solver; Wyjaśnia i interpretuje uzyskane wyniki; Samodzielnie w sposób interesujący i twórczy planuje i przygotowuje projekt na wskazany temat odpowiednio stosując poznane narzędzia. |
Literatura podstawowa
- Michael Alexander, John Walkenbach, Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Mikom, Warszawa, 2008
- Stefańczyk Maria, Mejsner Elżbieta, Kwiatkowski Tomasz, Jaskuła Tomasz, Informatyka dla ekonomistów, UMCS, Lublin, 2007
Literatura dodatkowa
- Kiełtyka Leszek, Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Placet, Warszawa, 2002
- Biegańska Anna, Grafika menedżerska i prezentacyjna, KISS, Warszawa, 2007
- Kopertowska Mirosława, Przetwarzanie tekstów, PWN, Warszawa, 2007