Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy statystyki i demografii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy statystyki i demografii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Sompolska-Rzechuła <Agnieszka.Sompolska-Rzechula@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z matematyki, a także ogólna wiedza ekonomiczna; umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym Excel.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. Zdobycie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych i demograficznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
C-3Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
C-4Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.2
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.3
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.2
T-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.2
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.3
T-L-6Analiza ruchu naturalnego ludności.2
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe.1
15
wykłady
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Badanie statystyczne. Metody badania. Analiza struktury procesów masowych. Parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne.2
T-W-2Parametry tendencji centralnej. Miary zróżnicowania. Miary asymetrii.3
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych.3
T-W-4Metody badania zmian krótkookresowych. Dekompozycja szeregów czasowych.2
T-W-5Źródła i zakres informacji demograficznej. Metody analizy demograficznej. Ogólna zasada budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-W-6Ruch naturalny i wędrówkowy ludności.2
T-W-7Zaliczenie wykładów - test.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Studiowanie literatury.5
A-L-3Opracowanie wzorów.2
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-5Przygotowanie do kolokwium.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Wykonanie prac domowych.4
A-W-4Przygotowanie do kolokwium.3
A-W-5Przygotowanie do testu.4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki i demografii z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań.
S-4Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.
S-5Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E11_W01
Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06C-1, C-3T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1, S-3, S-2, S-5
TiR_1A_E11_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-5M-1S-1, S-3, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E11_U01
Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U02, TiR_1A_U03, TiR_1A_U04C-2, C-4T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1, S-3, S-2, S-5
TiR_1A_E11_U02
Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U02, TiR_1A_U03, TiR_1A_U04C-2, C-4T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-2S-1, S-3, S-2, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E11_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
TiR_1A_K01, TiR_1A_K02, TiR_1A_K03, TiR_1A_K07C-2, C-1, C-4, C-3T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E11_W01
Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
2,0Student nie zna przedmiotu badań i podstawowych pojęć z zakresu statystyki opisowej, nie wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz nie potrafi wskazać metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
3,0Student zna niektóre z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
3,5Student zna większość z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
4,0Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
4,5Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych i uzasadnić ich wybór.
5,0Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i wszystkich wymaganych pojęć statystyki opisowej, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi samodzielnie rozpoznać badaną prawidłowość statystyczną, samodzielnie zaproponować odpowiednie statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy.
TiR_1A_E11_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E11_U01
Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
2,0Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne , pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości statystycznej oraz dokonać wszechstronnej analizy porównawczej, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
TiR_1A_E11_U02
Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi, zastosować odpowiednich metod i narzędzi statystycznych oraz przeprowadzić badań statystycznych.
3,0Student potrafi, zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia statystyczne, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E11_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka w zadaniach, Część I. Statystyka opisowa, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
  2. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka stosowana, PWE, Warszawa, 1996
  3. Hozer J. (red.), Statystyka opisowa, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 1997
  4. Holzer Z., Demografia, PWE, Warszawa, 2003
  5. Augustyniak H., Statystyka opisowa z elementami demografii, Ars boni et aequi, Poznań, 1999
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2015
  7. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablce. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2015

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice statystyczne, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2008
  2. Zeliaś A., Metody statystyczne, PWE, Warszawa, 2001
  3. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice statystyczne, Katedra Ekonometrii i Statystyki, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2008
  4. Zeliaś A., Metody statystyczne, PWE, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.2
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.3
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.2
T-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.2
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.3
T-L-6Analiza ruchu naturalnego ludności.2
T-L-7Kolokwium zaliczeniowe.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Badanie statystyczne. Metody badania. Analiza struktury procesów masowych. Parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne.2
T-W-2Parametry tendencji centralnej. Miary zróżnicowania. Miary asymetrii.3
T-W-3Analiza współzależności procesów masowych.3
T-W-4Metody badania zmian krótkookresowych. Dekompozycja szeregów czasowych.2
T-W-5Źródła i zakres informacji demograficznej. Metody analizy demograficznej. Ogólna zasada budowy podstawowych współczynników demograficznych.2
T-W-6Ruch naturalny i wędrówkowy ludności.2
T-W-7Zaliczenie wykładów - test.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Studiowanie literatury.5
A-L-3Opracowanie wzorów.2
A-L-4Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych.3
A-L-5Przygotowanie do kolokwium.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.4
A-W-3Wykonanie prac domowych.4
A-W-4Przygotowanie do kolokwium.3
A-W-5Przygotowanie do testu.4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E11_W01Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i podstawowych pojęć statystyki opisowej oraz etapów badania statystycznego, sposobów pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. Zdobycie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-3Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki i demografii z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
S-5Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna przedmiotu badań i podstawowych pojęć z zakresu statystyki opisowej, nie wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz nie potrafi wskazać metod badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
3,0Student zna niektóre z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
3,5Student zna większość z podstawowych pojęć statystyki opisowej, wie ( z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny oraz potrafi wskazać nieliczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
4,0Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
4,5Student potrafi samodzielnie wymienić i zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ze statystyki opisowej, zna przedmiot badań oraz wie w jaki sposób pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny, a także samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych i uzasadnić ich wybór.
5,0Student ma wiedzę na temat przedmiotu badań i wszystkich wymaganych pojęć statystyki opisowej, zna etapy badania statystycznego, sposoby pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz potrafi samodzielnie rozpoznać badaną prawidłowość statystyczną, samodzielnie zaproponować odpowiednie statystyczne metody badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E11_W02Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. Zdobycie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-3Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
Treści programoweT-W-3Analiza współzależności procesów masowych.
T-W-4Metody badania zmian krótkookresowych. Dekompozycja szeregów czasowych.
T-W-6Ruch naturalny i wędrówkowy ludności.
T-W-1Przedmiot badań statystyki. Badanie statystyczne. Metody badania. Analiza struktury procesów masowych. Parametry rozkładu: klasyczne i pozycyjne, absolutne i względne.
T-W-2Parametry tendencji centralnej. Miary zróżnicowania. Miary asymetrii.
T-W-5Źródła i zakres informacji demograficznej. Metody analizy demograficznej. Ogólna zasada budowy podstawowych współczynników demograficznych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki i demografii z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
S-5Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych, zjawisk społeczno-gospodarczych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E11_U01Student potrafi zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych i demograficznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
C-4Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki i demografii z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
S-5Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować badania statystycznego, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania statystycznego i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie statystyczne , pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości statystycznej oraz dokonać wszechstronnej analizy porównawczej, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E11_U02Student potrafi, zastosować odpowiednie metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych i demograficznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
C-4Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na początku zajęć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia laboratoryjne.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie testu jednokrotnego wyboru z pytaniami, sprawdzającymi wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki i demografii z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
S-5Ocena podsumowująca: Kolokwium polegające na samodzielnym rozwiązywaniu zadań problemowych ze statystyki z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego Excel i programu Statistica.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi, zastosować odpowiednich metod i narzędzi statystycznych oraz przeprowadzić badań statystycznych.
3,0Student potrafi, zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi, samodzielnie zastosować metody i narzędzia statystyczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia statystyczne, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E11_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych i demograficznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. Zdobycie podstawowej wiedzy o zjawiskach i procesach demograficznych.
C-4Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych w praktyce z wykorzystaniem pakietu statystycznego Statistica oraz arkusza kalkulacyjnego Excel.
C-3Uzyskanie podstawowej wiedzy o sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz o statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych.
Treści programoweT-L-4Wyznaczanie i interpretacja przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-5Mechaniczne i analityczne wyznaczanie trendu. Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-1Prezentacja materiału statystycznego – budowa szeregów i tablic statystycznych oraz sporządzenie wykresów statystycznych na podstawie surowego materiału statystycznego.
T-L-2Obliczanie i interpretacja klasycznych oraz pozycyjnych parametrów charakteryzujących empiryczny rozkład cech w zbiorowości statystycznej. Wszechstronna analiza struktury.
T-L-3Wyznaczanie i interpretacja miar siły związku dla cech jakościowych, miar siły i kierunku związku dla cech ilościowych, parametrów liniowej funkcji regresji cech ilościowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Ćwiczenia z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.