Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Kultura menedżerska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kultura menedżerska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP5 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji. W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na kwestie zarządzania poprzez wartości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Główne wartości w ogranizacji - wprowadzenie pojęcia3
T-P-2Odkrywanie głównych wartości2
T-P-3Definiowanie głównych wartości2
T-P-4Formułowanie deklaracji głównych wartości2
T-P-5Komunikowanie głównych wartości7
T-P-6Wdrażanie głównych wartości2
T-P-7Ochrona głównych wartości3
T-P-8Kontrola głównych wartości2
T-P-9Redefiniowanie głównych wartości2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-P-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć10
A-P-3Opracowanie projektu15
A-P-4Przygotowanie do obrony10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia grupowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
S-2Ocena formująca: Projekt grupowy
S-3Ocena podsumowująca: Indywidualna obrona projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O4/1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
TiR_1A_W03, TiR_1A_W01C-1T-P-1, T-P-2, T-P-3, T-P-7, T-P-6, T-P-5, T-P-9, T-P-8M-2, M-1S-2, S-3, S-1
TiR_1A_O4/1_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynniki kultury menedżerskiej
TiR_1A_W05, TiR_1A_W08C-1T-P-7, T-P-6, T-P-8, T-P-9M-2, M-1S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_O4/1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
TiR_1A_U01, TiR_1A_U02C-1T-P-9, T-P-7, T-P-5, T-P-8, T-P-6, T-P-1, T-P-3M-2S-2, S-1
TiR_1A_O4/1_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
TiR_1A_U02C-1T-P-8, T-P-5, T-P-7, T-P-6, T-P-2, T-P-4, T-P-9, T-P-3M-2S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O4/1_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
2,0Student nie potrafi definiować wybranych podstawowych pojęć dotyczących kultury menedżerskiej.
3,0Student potrafi definiować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
3,5Student potrafi definiować wybrane szczegółowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
4,0Student potrafi definiować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej i odnosić je do konkretnych problemów organizacji.
4,5Student potrafi definiować wybrane szczegółowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej o odnosić je do konkretnyvh problemów organizacji.
5,0Student potrafi definiować w pełni szczegółowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej i odnosić je do konkretnych problemów organizacji.
TiR_1A_O4/1_W02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynniki kultury menedżerskiej
2,0
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem kultury organizacyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_O4/1_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
TiR_1A_O4/1_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
2,0Student nie umie dobierać kluczowych czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny dobrać metody
3,5Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski
4,0Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski oraz ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania
5,0Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości

Literatura podstawowa

  1. Stachowicz-Stanusch Agata, Zarządzanie Poprzez Wartości. Perspektywa rozwoju współczesnych przedsiębiorstw., Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
  2. Alexandre Havard, Etyka przywódcy, Trening doskonalenia osobowości, MSM Studio, Gdańsk, 2011
  3. Marta Juchnowicz, Zarządzanie przez zaangażowanie, PWE, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Pablo Cardona, Pilar Garcia-Lombardia, Rozwój kompetencji przywódczych, Wydawnictwo M, Kraków, 2008
  2. Bjerke Bjorn, Kultura a style przywództwa, zarządzanie w warunkach globalizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, 2004

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Główne wartości w ogranizacji - wprowadzenie pojęcia3
T-P-2Odkrywanie głównych wartości2
T-P-3Definiowanie głównych wartości2
T-P-4Formułowanie deklaracji głównych wartości2
T-P-5Komunikowanie głównych wartości7
T-P-6Wdrażanie głównych wartości2
T-P-7Ochrona głównych wartości3
T-P-8Kontrola głównych wartości2
T-P-9Redefiniowanie głównych wartości2
25

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-P-2Studiowanie literatury i przygotowanie się do zajęć10
A-P-3Opracowanie projektu15
A-P-4Przygotowanie do obrony10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4/1_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wyjaśnić podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W03Ma podstawową wiedzę o głównych nurtach w architekturze i sztuce w skali kraju i relacjach międzykulturowych.
TiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji. W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na kwestie zarządzania poprzez wartości.
Treści programoweT-P-1Główne wartości w ogranizacji - wprowadzenie pojęcia
T-P-2Odkrywanie głównych wartości
T-P-3Definiowanie głównych wartości
T-P-7Ochrona głównych wartości
T-P-6Wdrażanie głównych wartości
T-P-5Komunikowanie głównych wartości
T-P-9Redefiniowanie głównych wartości
T-P-8Kontrola głównych wartości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia grupowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt grupowy
S-3Ocena podsumowująca: Indywidualna obrona projektu
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiować wybranych podstawowych pojęć dotyczących kultury menedżerskiej.
3,0Student potrafi definiować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
3,5Student potrafi definiować wybrane szczegółowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej.
4,0Student potrafi definiować wybrane podstawowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej i odnosić je do konkretnych problemów organizacji.
4,5Student potrafi definiować wybrane szczegółowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej o odnosić je do konkretnyvh problemów organizacji.
5,0Student potrafi definiować w pełni szczegółowe pojęcia dotyczące kultury menedżerskiej i odnosić je do konkretnych problemów organizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4/1_W02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najważniejsze problemy analizowanej organizacji biorąc pod uwagę czynniki kultury menedżerskiej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W05Ma podstawową wiedzę dotyczącą formułowania celów, metod i form racjonalnego organizowania czasu wolnego i oceny skutków uczestniczenia w rekreacji.
TiR_1A_W08Ma podstawową wiedzę o procesach zachodzących w instytucjach, organizacjach i przedsiębiorstwach w sferze turystyki rekreacji.
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji. W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na kwestie zarządzania poprzez wartości.
Treści programoweT-P-7Ochrona głównych wartości
T-P-6Wdrażanie głównych wartości
T-P-8Kontrola głównych wartości
T-P-9Redefiniowanie głównych wartości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia grupowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt grupowy
S-3Ocena podsumowująca: Indywidualna obrona projektu
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w sposób ogólny zidentyfikować problem kultury organizacyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4/1_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć interpretować przyczyny analizowanych problemów menedżera i organizacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji. W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na kwestie zarządzania poprzez wartości.
Treści programoweT-P-9Redefiniowanie głównych wartości
T-P-7Ochrona głównych wartości
T-P-5Komunikowanie głównych wartości
T-P-8Kontrola głównych wartości
T-P-6Wdrażanie głównych wartości
T-P-1Główne wartości w ogranizacji - wprowadzenie pojęcia
T-P-3Definiowanie głównych wartości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia grupowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt grupowy
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie zinterpretować czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny ocenić stan organizacji
3,5Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie
4,0Student umie ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji
5,0Student umie dokona oceny organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi dobrać metody ich identyfikacji oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_O4/1_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę zarządzania należy zastosować w danym przypadku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
Cel przedmiotuC-1Rozumienie podstawowych zagadnień z zakresu kultury organizacji. W ramach merytorycznej treści przedmiotu duże znaczenie kładzie się na kwestie zarządzania poprzez wartości.
Treści programoweT-P-8Kontrola głównych wartości
T-P-5Komunikowanie głównych wartości
T-P-7Ochrona głównych wartości
T-P-6Wdrażanie głównych wartości
T-P-2Odkrywanie głównych wartości
T-P-4Formułowanie deklaracji głównych wartości
T-P-9Redefiniowanie głównych wartości
T-P-3Definiowanie głównych wartości
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia grupowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Projekt grupowy
S-3Ocena podsumowująca: Indywidualna obrona projektu
S-1Ocena formująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie dobierać kluczowych czynników wpływających na dany problem organizacji
3,0Student potrafi w sposób ogólny dobrać metody
3,5Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski
4,0Student umie dobrać metody i zinterpretować jej wnioski oraz ocenić stan organizacji i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu
4,5Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania
5,0Student umiedobrać metody i zinterpretować jej wnioski i sformułować rozwiązanie adekwatne do problemu oraz potrafi nakreślać konsekwencje jej zastosowania oceniając jednocześnie potencjalne scenariusze organizacji w przyszłości