Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i ochrona środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nieruchomości, Agrobiznesu i Ekonomii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 15 2,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Przedmiot ma charakter wprowadzającego, wymaga podstawowej wiedzy z biologii ze szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Posiadanie wiedzy nt. oddziaływania gospodarki na elementy środowiska oraz zasad rozwiązywania problemów ekologicznych w zakresie rozwoju zróżwnoważonego, w szczególności w zakresie organizacji turystyki i rekreacji oraz podróży człowieka.
C-2Umiejętności i kompetencji oznaczające praktyczne zastosowanie wiedzy nt. relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu ekologii i ochrony srodowiska.2
T-A-2Ekonomiczne instrumenty polityki ekologicznej Polski. Mechanizm Cap and Trade.4
T-A-3Prawo ochrony środowiska.4
T-A-4Ochrona środowiska w ujęciu transgranicznym.4
T-A-5Zanieczyszczenie żywności.4
T-A-6Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.6
T-A-7Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.6
30
wykłady
T-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.3
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.2
T-W-3Główne regiony problemowe w Europie.3
T-W-4Ekologia: bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa i gospodarki. Rola ruchów ekologicznych.3
T-W-5Wpływ działalności rolniczej i turystycznej człowieka na środowisko. Obciążenie środowiska ruchem turystycznym i sposoby niwelowania negatywnych skutków.2
T-W-6Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Lektura literatury i przygotowanie do ćwiczeń.30
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
A-A-4Opracowanie zagadnień na kolejne ćwiczenia, lektura wykładów.30
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-3Lektura literatury przedmiotu i przepisów prawnych wg wskazań prowadzącego.23
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film).
M-4Metody praktyczne (ćwiczenia).
M-5Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prac semestralnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie sprawdzianu pisemnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B3_W01
Posiada wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędną do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju.
TiR_1A_W01C-1, C-2T-A-4, T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B3_U01
Uzyskanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
TiR_1A_U01C-1, C-2T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-W-2M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_B3_K01
Posiada kompetencje i świadmość społeczną, zawodową i etyczną do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu turystyki i rekreacji w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią.
TiR_1A_K05C-2T-A-3, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-2M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B3_W01
Posiada wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędną do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju.
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B3_U01
Uzyskanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_B3_K01
Posiada kompetencje i świadmość społeczną, zawodową i etyczną do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu turystyki i rekreacji w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Literatura podstawowa

  1. Madej T., Gospodarka a środowisko przyrodnicze, Wydaw. Naukowe US, SZCZECIN, 2002
  2. SILSKI Z., Gospodarka a środowisko naturalne, Wydaw. Uczelniane Politechniki Koszalińskiej, Koszalin, 2002
  3. PYŁKA-GUTOWSKA E., Ekologia z ochroną środowiska : przewodnik., Oświata, Warszawa, 2000
  4. Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627, Prawo ochrony środowiska, -, -, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Przybyłowski P., Podstawy zarządzania środowiskowego, Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdynia, 2005
  2. red. Ewa Czech, Uwarunkowania ochrony środowiska, Difin, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe definicje i pojęcia z zakresu ekologii i ochrony srodowiska.2
T-A-2Ekonomiczne instrumenty polityki ekologicznej Polski. Mechanizm Cap and Trade.4
T-A-3Prawo ochrony środowiska.4
T-A-4Ochrona środowiska w ujęciu transgranicznym.4
T-A-5Zanieczyszczenie żywności.4
T-A-6Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.6
T-A-7Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.3
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.2
T-W-3Główne regiony problemowe w Europie.3
T-W-4Ekologia: bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa i gospodarki. Rola ruchów ekologicznych.3
T-W-5Wpływ działalności rolniczej i turystycznej człowieka na środowisko. Obciążenie środowiska ruchem turystycznym i sposoby niwelowania negatywnych skutków.2
T-W-6Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Lektura literatury i przygotowanie do ćwiczeń.30
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia.15
A-A-4Opracowanie zagadnień na kolejne ćwiczenia, lektura wykładów.30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.20
A-W-3Lektura literatury przedmiotu i przepisów prawnych wg wskazań prowadzącego.23
A-W-4Uczestnictwo w egzaminie.2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B3_W01Posiada wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska niezbędną do organizacji turystyki i rekreacji zgodnie z wymogami zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy nt. oddziaływania gospodarki na elementy środowiska oraz zasad rozwiązywania problemów ekologicznych w zakresie rozwoju zróżwnoważonego, w szczególności w zakresie organizacji turystyki i rekreacji oraz podróży człowieka.
C-2Umiejętności i kompetencji oznaczające praktyczne zastosowanie wiedzy nt. relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
Treści programoweT-A-4Ochrona środowiska w ujęciu transgranicznym.
T-A-3Prawo ochrony środowiska.
T-A-6Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.
T-A-7Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
T-A-5Zanieczyszczenie żywności.
T-W-4Ekologia: bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa i gospodarki. Rola ruchów ekologicznych.
T-W-3Główne regiony problemowe w Europie.
T-W-6Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.
T-W-5Wpływ działalności rolniczej i turystycznej człowieka na środowisko. Obciążenie środowiska ruchem turystycznym i sposoby niwelowania negatywnych skutków.
T-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.
Metody nauczaniaM-1Metody podające (opis, anegdota, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prac semestralnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie sprawdzianu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie: - zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu, - wskazać, co jest literaturą tematu oraz jaki jest cel, przedmiot i najważniejsze zagadnienia w ramach realizowanego programu, - sformułować krótkiej (nawet niepełnej), ale poprawnej wypowiedzi dla większości poruszanych na zajęciach obszarów tematycznych. Student otrzymuje ocenę niedostateczną, jeśli nie wykazuje zainteresowania treściami programowymi lub uchyla się od aktywności a jego absencja nie daje gwarancji nadrobienia zaległości w materialne.
3,0Student, na ocenę dostateczną: - w zakresie wiedzy opanował i przyswoił podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany (częściowo obojętny), - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna).
3,5Student, na ocenę dostateczną plus: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie stosunku do przekazywanej wiedzy pozostaje średnio zainteresowany, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku (jakość wypowiedzi częściowo błędna).
4,0Student, na ocenę dobrą: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy i wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy przejawia zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi cechują nieznaczne błędy).
4,5Student, na ocenę dobrą plus: - w zakresie wiedzy opanował materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, właściwie tłumaczy ich znaczenie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - wypowiada się bez trudności operując poprawnie słownictwem merytorycznym.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - wykazuje zrozumienie wiedzy bez zastrzeżeń do toku rozumowania, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, potrafi zaproponować kontekst, w którym wiedza znajduje lub może znaleźć zastosowanie praktyczne, - wypowiada się bezbłędnym językiem, prawidłowo merytorycznie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B3_U01Uzyskanie umiejętności i kompetencji w zakresie rozumienia relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
Cel przedmiotuC-1Posiadanie wiedzy nt. oddziaływania gospodarki na elementy środowiska oraz zasad rozwiązywania problemów ekologicznych w zakresie rozwoju zróżwnoważonego, w szczególności w zakresie organizacji turystyki i rekreacji oraz podróży człowieka.
C-2Umiejętności i kompetencji oznaczające praktyczne zastosowanie wiedzy nt. relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
Treści programoweT-A-3Prawo ochrony środowiska.
T-A-6Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.
T-A-7Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące (film).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prac semestralnych.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin w formie sprawdzianu pisemnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi się pojawić w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Nie potrafi zastosować praktycznie zdobytej wiedzy, ma podstawowe problemy z interpretacją i wnioskowaniem.
3,0Student, na ocenę dostateczną potrafi zidentyfikować i poradzić sobie (z wydatną pomocą nauczyciela lub przy wsparciu osób trzecich) z wybranymi trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada bardzo ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach innych niż podstawowe.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, pod warunkiem uzyskania dodatkowego wsparcia, z trudnościami związanymi ze stosowaniem zdobytej wiedzy. Posiada ograniczone zdolności do praktycznego zastosowania wiedzy i popełnia błędy w zadaniach w trudniejszych zadaniach.
4,0Student, na ocenę dobrą potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Bez błędów stosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych i średnio trudnych zadań, popełnia błędy w interpretacji i wnioskowaniu w trudniejszych kontekstach.
4,5Student, na ocenę dobrą plus potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami w sytuacji stosowania zdobytej wiedzy. Umiejętnie interpretuje i wnioskuje w większości kontekstów i zadań przed nim stawianych, rozumie sens popełnianych błędów i posiada umiejętność doskonalenia.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem z stosowaniem wiedzy w praktyce. Bezbłędnie interpretuje i wnioskuje, niezależnie od poziomu trudności stawianych zagadnień w zakresie przedmiotu. Rozszerza swoje umiejętności poprzez łączenie posiadanej dotąd wiedzy i umiejętności oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_B3_K01Posiada kompetencje i świadmość społeczną, zawodową i etyczną do odpowiedzialnego kształtowania działań z zakresu turystyki i rekreacji w powiązaniu z ochroną środowiska i ekologią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K05Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za własne działania
Cel przedmiotuC-2Umiejętności i kompetencji oznaczające praktyczne zastosowanie wiedzy nt. relacji między organizmami żywymi a środowiskiem.
Treści programoweT-A-3Prawo ochrony środowiska.
T-A-6Zarządzanie środowiskiem. Normy ISO 14000, EMAS.
T-A-7Przedsiębiorstwo a środowisko. Raport oddziaływania na środowisko przedsięwzięć gospodarczych jako narzędzie kreowania ładu ekologicznego.
T-A-5Zanieczyszczenie żywności.
T-W-4Ekologia: bezpieczeństwo ekologiczne społeczeństwa i gospodarki. Rola ruchów ekologicznych.
T-W-6Turystyka ekologiczna a zachowania ekologiczne.
T-W-1Polityka ekologiczna państwa. Instrumenty ekonomiczne polityki ekologicznej a zrównoważony i trwały rozwój społeczno-gospodarczy.
T-W-2Zasada racjonalnego gospodarowania. Gospodarcze funkcje przyrody. Zasoby naturalne. Rodzaje zasobów i ich wykorzystanie w gospodarce kraju.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-4Metody praktyczne (ćwiczenia).
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prac semestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu przedmiotu, co uniemożliwia mu wykazanie się kompetencjami. Prezentuje błędne poglądy i opinie, nawet w sytuacji podpowiedzi nie potrafi zaprezentować kompetencji w poprawnym wnioskowaniu i umiejętności interpretacyjnych. Ujawnia brak zaangażowania i brak chęci wykonania pracy w sposób należyty.
3,0Student, na ocenę dostateczną wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, z licznymi błędami niedyskwalifikującymi całkowicie pracy.
3,5Student, na ocenę dostateczną plus wykazuje się umiejętnościami, zaangażowaniem i wykonaniem obowiązków na poziomie podstawowym, potrafi zaplanować wykonanie pracy i ujawnia zdolność do wykonania zasadniczego zakresu planu. Popełnia błędy, ale kluczowe obszary realizuje na ogół poprawnie.
4,0Student, na ocenę dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki i uzyskaniu podstawowych zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
4,5Student, na ocenę dobrą plus prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia kluczowej tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.
5,0Student, na ocenę bardzo dobrą prezentuje opinie i poglądy świadczące o rozumieniu znaczenia tematyki przedmiotu i możliwości oraz zdolności do przyszłego praktycznego posługiwania się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.