Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Historia architektury i sztuki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Historia architektury i sztuki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z zakresu wiedzy o świecie i historii powszechnej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | przekazanie wiedzy w układzie chronologicznym z zakresu historii malarstwa, rzeźby i architektury, ze szczególnym uwzględnieniem ewolucji w ramach każdej z dziedzin sztuki |
C-2 | nabycie znajomości najważniejszych technik artystycznych, charakterystycznych dla poszczególnych epok lub stylów w sztuce |
C-3 | poznanie wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę polską, ze szczególnym zwróceniem uwagi na społeczno-ekonomiczne, religijne i polityczne uwarunkowania sztuk |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Chronologia architektury europejskiej. Wielkie cywilizacje starożytności – Grecja Imperium Rzymskie, Bizancjum. | 2 |
T-W-2 | Okres przejściowy w architekturze europejskiej – V-X wiek. Architektura wczesnego i dojrzałego średniowiecza – romantyzm i gotyk w Europie. | 2 |
T-W-3 | Odrodzenie i jego terytorialno-kulturowe zróżnicowanie. Barok w Europie. Architektura klasycyzmu i romantyzmu. | 1 |
T-W-4 | Eklektyzm i architektura przełomu Xix i XX wieku. Reakcja na eklektyzm – recesja, ekspresjonizm, modernizm. Architektura postmodernizmu. | 2 |
T-W-5 | Elementy malarstwa i rzeźby – od epoki klasycznej do współczesności. | 1 |
T-W-6 | Sztuka jako forma świadomości społecznej. Odzwierciedlenie rzeczywistości za pośrednictwem dzieł o walorach estetycznych. | 2 |
T-W-7 | Wielodyscyplinarny charakter sztuki. Sztuka jako czynność (umiejętność) i sztuka jako wytwór (dzieło). | 1 |
T-W-8 | Dziedziny sztuki: sztuki wizualne (malarstwo, rzeźba, grafika, architektura), sztuki widowiskowe (taniec, teatr, opera, film), muzyka, literatura. | 2 |
T-W-9 | Twórczość artystyczna – mit artysty, zawód, działalność twórcza, sztuka tradycyjna (wysoka) a sztuka jako prowokacja, granice sztuki. | 1 |
T-W-10 | Awangarda – twórcy, którzy swoimi dziełami i ideami wyprzedzają epokę oraz nowatorskie ruchy artystyczne XX wieku. | 2 |
T-W-11 | Media w przekazie kultury i sztuki: film, prasa, radio, telewizja, sztuki multimedialne. | 1 |
T-W-12 | Zasady ochrony zabytków – skarby ludzkości pod opieką państwa i UNESCO. Znaczenie dziedzictwa kultury. Polskie pomniki kultury pod opieką UNESCO. | 3 |
T-W-13 | Odbiorca sztuki –wrażliwość estetyczna, przeżycie estetyczne, potrzeba rozrywki. Pojęcie wartości w sztuce i jej kryteria, wartościowanie estetyczne. | 1 |
T-W-14 | Pojęcie piękna – piękno natury, potoczne, w sztuce. Sztuka jako wytwarzanie piękna –dziewięć muz starożytnych Greków, nowe muzy: film i telewizja. | 3 |
T-W-15 | Integracja sztuki (synteza) i autonomia poszczególnych dziedzin sztuki. Polski wkład w kulturę Europy i świata. | 1 |
T-W-16 | Uwarunkowania rozwoju kultury polskiej, Najważniejsze wydarzenia w sztuce polskiej – sztuki wizualne, widowiskowe, literatura, muzyka. Wybitni artyści polscy. | 2 |
T-W-17 | Wybitne dzieła kultury narodowej. Awangarda polska w sztuce XX wieku. Podobieństwa i różnice w kształtowaniu się kultury polskiej w stosunku do innych kręgów kulturowych. Najważniejsze wydarzenia w nauce i technice w Polsce. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-3 | przygotowanie do zajęć | 20 |
A-W-4 | przygotowanie prezentacji | 5 |
A-W-5 | Lektura wskazanych pozycji | 15 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład dydaktyczny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: ocena pracy z literaturą |
S-3 | Ocena podsumowująca: test wielokrotnego wyboru i pytanie otwarte |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B1_W01 zna historię architektury, rzeźby i malarstwa | TiR_1A_W01 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3 |
TiR_1A_B1_W02 potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską | TiR_1A_W03 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-16, T-W-14, T-W-15, T-W-11, T-W-13 | M-1, M-2 | S-3 |
TiR_1A_B1_W03 potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie jakie wystepowały na przestrzeni wieków i lat | TiR_1A_W03 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-10, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1, M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B1_U01 potrafi opisać główne nurty histoeyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie | TiR_1A_U01 | — | C-1 | T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-1 |
TiR_1A_B1_U02 analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce | TiR_1A_U03 | — | C-3, C-2, C-1 | T-W-16, T-W-12, T-W-10, T-W-8, T-W-17, T-W-14, T-W-6, T-W-15, T-W-11, T-W-9, T-W-7, T-W-13 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TiR_1A_B1_U03 dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury | TiR_1A_U05 | — | C-3, C-2 | T-W-10, T-W-17, T-W-14, T-W-11, T-W-13 | M-3, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_B1_K01 dąży do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki | TiR_1A_K01 | — | C-3 | T-W-16, T-W-10, T-W-17, T-W-11, T-W-13 | M-3 | S-2 |
TiR_1A_B1_K02 jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce | TiR_1A_K06 | — | C-3, C-2 | T-W-16, T-W-12, T-W-17, T-W-14, T-W-11, T-W-7 | M-3 | S-2 |
TiR_1A_B1_K03 posiada zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki | TiR_1A_K07 | — | C-3, C-2 | T-W-10, T-W-14, T-W-15, T-W-9 | M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B1_W01 zna historię architektury, rzeźby i malarstwa | 2,0 | nie zna historii architektury, rzeźby i malarstwa |
3,0 | bardzo słabo zna historię architektury, rzeźby i malarstwa | |
3,5 | słabo zna historię architektury, rzeźby i malarstwa | |
4,0 | dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa | |
4,5 | dość dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa | |
5,0 | bardzo dobrze zna historię architektury, rzeźby i malarstwa | |
TiR_1A_B1_W02 potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską | 2,0 | nie potrafi wytłumaczyć wpływu kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską |
3,0 | bardzo słabo potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską | |
3,5 | słabo potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską | |
4,0 | dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską | |
4,5 | dość dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi wytłumaczyć wpływ kultury i sztuki europejskiej na kulturę i sztukę polską | |
TiR_1A_B1_W03 potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie jakie wystepowały na przestrzeni wieków i lat | 2,0 | nie potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat |
3,0 | bardzo słabo potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat | |
3,5 | słabo potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat | |
4,0 | dobrze potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat | |
4,5 | dość dobrzepotrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi scharakteryzować główne nurty w architekturze, malarstwie i rzeźbie, jakie występowały na przestrzeni wieków i lat |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B1_U01 potrafi opisać główne nurty histoeyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie | 2,0 | nie potrafi opisać głównych nurtów historycznych w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie |
3,0 | bardzo słabo potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie | |
3,5 | słabo potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie | |
4,0 | dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie | |
4,5 | dość dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie | |
5,0 | bardzo dobrze potrafi opisać główne nurty historyczne w rozwoju architektury i sztuki w Polsce i na Świecie | |
TiR_1A_B1_U02 analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce | 2,0 | nie potrafi analizować wpływu architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce |
3,0 | bardzo słabo analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce | |
3,5 | słabo analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce | |
4,0 | dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce | |
4,5 | dość dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce | |
5,0 | bardzo dobrze analizuje wpływ architektury i sztuki europejskiej na architekturę i sztukę w Polsce | |
TiR_1A_B1_U03 dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury | 2,0 | nie potrafi dyskutować na tematy z dziedzin sztuki i kultury |
3,0 | bardzo słabo dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury | |
3,5 | słabo dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury | |
4,0 | dobrze potrafi dyskutować na tematy z dziedzin sztuki i kultury | |
4,5 | dość swobodnie dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury | |
5,0 | bardzo umiejętnie dyskutuje na tematy z dziedzin sztuki i kultury |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_B1_K01 dąży do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki | 2,0 | nie wyraża chęci do poszerzenia wiedzy z historii architektury i sztuki |
3,0 | bardzo słabo poszerza swą wiedzę z historii architektury i sztuki | |
3,5 | okazjonalnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki | |
4,0 | samodzielnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki | |
4,5 | z ochotą stara się o poszerzenie swojej wiedzy z historii architektury i sztuki | |
5,0 | intensywnie dąży do poszerzenie wiedzy z historii architektury i sztuki | |
TiR_1A_B1_K02 jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce | 2,0 | nie jest otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce |
3,0 | jest bardzo słabo otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce | |
3,5 | jest słabo otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce | |
4,0 | jest dość chętny i otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce | |
4,5 | jest zdecydowanie otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce | |
5,0 | jest bardzo chętny i otwarty na poznawanie trendów w architekturze i sztuce | |
TiR_1A_B1_K03 posiada zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki | 2,0 | nie posiada zdolności do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki |
3,0 | posiada bardzo słabą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki | |
3,5 | posiada słabą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki | |
4,0 | posiada dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki | |
4,5 | posiada dość dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki | |
5,0 | posiada bardzo dobrą zdolność do ogólnej oceny wartości dzieł z dziedziny architektury i sztuki |
Literatura podstawowa
- Osińska B, Sztuka i czas. Od Prehistorii do Rokoka, Warszawa, 2004
- Osińska B., Sztuka i czas. Od klasycyzmu do współczesności, Warszawa, 2004
- Honour H., Fleming J, Historia sztuki świata, Warszawa, 2002
- Koch W., Style w architekturze, Warszawa, 1998
- Frontisi C., Historia sztuki. Od starożytności do postmodernizmu, Świat Książki, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Beckett W., Historia malarstwa. Wędrówki po historii sztuki zachodu, Warszawa, 1998
- Glancey J., Architektura, Wiedza i Życie, 2007