Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)
Sylabus przedmiotu Komunikacja społeczna i negocjacje w biznesie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Turystyka i rekreacja | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | nauki przyrodnicze, nauki społeczne | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komunikacja społeczna i negocjacje w biznesie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza o morfologii, fizjologii i systematyce roślin, znajomość podstawowych gatunków roślin ozdobnych |
W-2 | Przedmiot ma charakter przedmiotu podstawowego, nie wymaga wiadomości wstępnych poza umiejętnością komunikowania się. |
W-3 | Przedmiot ma charakter przedmiotu podstawowego, nie wymaga wiadomości wstępnych poza umiejętnością komunikowania się |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z wartością dekoracyjną roślin ozdobnych |
C-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi stylami i zasadami kompozycji roślinnych |
C-3 | Zdobycie umiejętności komunikowania się z różnymi grupami ludzi. |
C-4 | Poznanie technik społecznego komunikowania się oraz technik negocjacji |
C-5 | Zdobycie umiejętności komunikowania się z różnymi grupami ludzi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i zasady komunikacji. Sztuka komunikacji. | 3 |
T-A-2 | Komunikacja werbalna i niewerbalna.Techniki komunikowania się. Znaczenie umiejętności interpersonalnych. | 3 |
T-A-3 | Kształtowanie wizerunku firmy.Budowanie własnego wizerunku. | 3 |
T-A-4 | Promocja jako proces komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. Public Relations. Informacje prasowe i internetowe. Wydarzenia medialne | 3 |
T-A-5 | Protokół dyplomatyczny. Precedencja. Konferencja prasowa. Czy etyka w biznesie jest potrzebna? | 3 |
T-A-6 | Przygotowanie do negocjacji. Rozpoczęcie kontaktu z partnerem (budowanie zaufania, wiarygodność). Asertywność - niezbędne narzędzie negocjatora. Mowa ciala w negocjacjach. Negocjacje miękkie i twarde. Sztuka kompromisu. | 5 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Kształtowanie wizerunku firmy. Budowanie własnego wizerunku. | 1 |
T-W-2 | Promocja jako proces komunkowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. Public Relations. Informacje prasowe i internetowe. Wydarzenia medialne. | 1 |
T-W-3 | Protokół dyplomatyczny. Precedencja. | 1 |
T-W-4 | Czy etyka w biznesie jest potrzebna. Faux pas w biznesie. | 1 |
T-W-5 | Przygotowanie do negocjacji. Typy ludzkie, cechy negocjatora. Stress, asertywność - niezbędne narzędzie negocjatora, empatia. | 1 |
T-W-6 | Mowa ciała w negocjacjach. Negocjacje miękkie i twarde. Sztuka kompromisu. | 1 |
T-W-7 | Negocjacje problemowe – Model Harwardzki. Etykieta w interesach międzynarodowych. Komunikacja międzykulturowa. | 1 |
T-W-8 | Stosunki międzyludzkie. Istota i zasady komunikacji. Sztuka komunikacji. | 1 |
T-W-9 | Komunikacja werbalna i niewerbalna. Techniki komunikowania się. Znaczenie umiejętności interpersonalnych. | 1 |
T-W-10 | Protokół dyplomatyczny. Zasady precedencji. | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach | 12 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolokwium | 4 |
A-A-3 | Poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury | 4 |
A-A-4 | Przygotowanie konferencji prasowej | 4 |
A-A-5 | Przygotowanie do autoprezentacji | 4 |
A-A-6 | Konsultacje z prowadzącym. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu. | 10 |
A-W-3 | Studiowanie literatury obowiązującej i uzupełniającej. | 3 |
A-W-4 | Przygotowanie konferencji prasowej przedsiębiorstwa na rynku polskim. Przygotowanie do twardych negocjacji międzykulturowych. | 3 |
A-W-5 | Przegląd literatury obowiązującej i uzupełniającej. | 3 |
A-W-6 | Konsultacje z prowadzącym. | 2 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające ( wykład informacyjny, konwersatoryjny) |
M-2 | Metody aktywizujące (dyskusja dydaktyczna związana z wykładem) |
M-3 | Metody eksponujące (film, ekspozycja,pokaz) |
M-4 | Metody praktyczne (pokaz, wystawa) |
M-5 | Wykład z metodami podającymi: informacja. Prezentacja multimedialna. |
M-6 | Wykład problemowy; studia przypadku, ćwiczenia, scenki. |
M-7 | Wykład z metodami podającymi: informacja |
M-8 | Wykład problemowy; studia przypadku, ćwiczenia, scenki |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test |
S-2 | Ocena podsumowująca: projekt |
S-3 | Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstowego w formie pisemnej. |
S-4 | Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego w formie ustnej. |
S-5 | Ocena formująca: Ocena zaliczeniowa (średnia ze wszystkich ocen formujących). |
S-6 | Ocena formująca: Ocena kolokwium cząstkowego w formie pisemnej |
S-7 | Ocena podsumowująca: Ocena przygotowania konferencji prasowej |
S-8 | Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia ze wszystkich ocen) |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C07_W01 Student uzyskał wiedzę o technikach społecznego komunikowania. | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7 | M-5 | S-4 |
TiR_1A_C07_W02 Posiada wiedzę na temat protokołu dyplomatycznego, etykiety w biznesie. | TiR_1A_W03, TiR_1A_W08 | — | C-4, C-5 | T-W-2, T-A-2, T-A-4, T-A-6, T-W-10 | M-5, M-8, M-7 | S-3, S-6, S-7 |
TiR_1A_C07_W03 Student posiada wiedzę na temat negocjacji krajowych i międzykulturowych. | — | — | C-3 | T-W-7 | M-6 | S-4 |
TiR_1A_C07_W04 Uzyskał podstawową wiedzę o umiejętności komunikowania się | TiR_1A_W01, TiR_1A_W03, TiR_1A_W04 | — | C-5 | T-A-1, T-A-3, T-W-8, T-W-9 | M-7, M-8 | S-6, S-8 |
TiR_1A_C07_W05 Ma podstawową wiedzę o technikach społecznego komunikowania | TiR_1A_W06, TiR_1A_W07, TiR_1A_W11 | — | C-5 | T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-7, M-8 | S-6, S-7 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C07_U01 Student potrafi wykorzystać techniki komuniikacji werbalnej i niewerbalnej. | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6 | M-5 | S-3, S-4 |
TiR_1A_C07_U02 Posiada umiejętność zorganizowania spotkań biznesowych z zachowaniem precedencji. | TiR_1A_U06, TiR_1A_U08, TiR_1A_U07, TiR_1A_U02 | — | C-4, C-5 | T-W-2, T-W-3, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-6, M-8, M-7 | S-3, S-4, S-6 |
TiR_1A_C07_U03 Student posiada cechy asertywności, motywowania a także potrafi efektywnie negocjować. | — | — | C-4 | T-W-3, T-W-4 | M-5, M-6 | S-3 |
TiR_1A_C07_U04 Student potrafi wykorzystać techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej w kontaktach międzykulturowych. | TiR_1A_U01, TiR_1A_U04, TiR_1A_U08, TiR_1A_U10 | — | C-5, C-4 | T-W-8, T-W-9 | M-7, M-8 | S-8 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TiR_1A_C07_K01 Student posiada nawyki stosowania etyki zawodowej. | — | — | C-4 | T-W-4, T-W-6 | M-6 | S-4, S-5 |
TiR_1A_C07_K02 Posiada kompetencje dobrego negocjatora. | — | — | C-4 | T-W-6, T-W-7 | M-5, M-6 | S-4, S-5 |
TiR_1A_C07_K03 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejetności. Student posiada nawyki stosowania etyki zawodowej. Student posiada cechy dobrego negocjatora. Potrafi skutecznie negocjować. | TiR_1A_K07 | — | C-5, C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10 | M-7, M-8 | S-6, S-8 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C07_W01 Student uzyskał wiedzę o technikach społecznego komunikowania. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi komunikować się z różnymi grupami społecznymi, zna techniki komunikowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C07_W02 Posiada wiedzę na temat protokołu dyplomatycznego, etykiety w biznesie. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C07_W03 Student posiada wiedzę na temat negocjacji krajowych i międzykulturowych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić negocjacje miękkie krajowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C07_W04 Uzyskał podstawową wiedzę o umiejętności komunikowania się | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C07_W05 Ma podstawową wiedzę o technikach społecznego komunikowania | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C07_U01 Student potrafi wykorzystać techniki komuniikacji werbalnej i niewerbalnej. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi porozumieć się za pomocą techniki werbalnej i niewerbalnej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C07_U02 Posiada umiejętność zorganizowania spotkań biznesowych z zachowaniem precedencji. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C07_U03 Student posiada cechy asertywności, motywowania a także potrafi efektywnie negocjować. | 2,0 | |
3,0 | Posiada umiejętność wynegocjowania wskazanych przez prowadzącego drobnych sytuacji biznesowych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C07_U04 Student potrafi wykorzystać techniki komunikacji werbalnej i niewerbalnej w kontaktach międzykulturowych. | 2,0 | |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TiR_1A_C07_K01 Student posiada nawyki stosowania etyki zawodowej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zachować się zgodnie z etyką zawodową. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C07_K02 Posiada kompetencje dobrego negocjatora. | 2,0 | |
3,0 | Posiada kilka cech negocjatora. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TiR_1A_C07_K03 Potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejetności. Student posiada nawyki stosowania etyki zawodowej. Student posiada cechy dobrego negocjatora. Potrafi skutecznie negocjować. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczacej sposobow i obszarow zastosowania |
3,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
3,5 | Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoil zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popelnia wiele drobnych bledów w tresci i jezyku (jakosc wypowiedzi w przewazajacej mierze bledna) | |
4,0 | Student: w zakresie wiedzy opanował prawie caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal nieomal poprawnie calosc zakresu materialu, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy popelnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi naogół poprawne) | |
4,5 | Student" w zakresie wiedzy opanowal caly material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanowal wszystkie tresci programowe, w zakreszie stosunku do wiedzy wykazzuje duze zainteresowanie, w zakresie wyrazania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudnosci. | |
5,0 | Student: w zakresie wiedzy wykracza poza material programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzezen, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duze zainteresowanie - ciekawosc poznawcza, odpowiada poprawnym jezykiem, prawidlowo i pewnie. |
Literatura podstawowa
- Walther Beate, Kompozycje kwiatowe, Weltbild, Stuttgart, 2010
- Fisher R., Ury W., Patron B., Dochodząc do tak. Negocjacje bez poddawania się, Wydawnictwo PWE, Warszawa, 1997
- Sujak E., ABC psychologii komunikacji, Kraków, Kraków, 2006
- Maciąg L.Z., Negocjacje i negocjowanie. Sposoby na konflikty, Centrum kreowania liderów Grupa holdingowa, Warszawa, 1995
- Łukaszewska A., Skutnik E., Przewodnik florysty, SGGW, Warszawa, 2003
- Pogonowska B., Elementy etyki gospodarki rynkowej, Wydawnictwo PWE, Warszawa, 2000
- Pogonowska B., Elementy etyki gospodarki rynkowej, Warszawa, Warszawa, 2000
- Ury W., Odchodząc od nie. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, Wydawnictwo PWE, Warszawa, 1997
- Nizińska A., Bukieciarstwo i dekoracje roślinne, Hortpress, Warszawa, 2004
- Waszkiewicz J., Jak Polak z Polakiem. Szkice o kulturze negocjowania, Wydawn. Nauk. PWN, Wrocław, 1997
- Waszkiewicz J., Jak Polak z Polakiem. Szkice o kulturze negocjowania, Wrocław, Wrocław, 1997
- Argyle M., Psychologia stosunków międzyludzkich, PWN, Warszawa, 1991
Literatura dodatkowa
- Nizińska A., ABC Florystyk, Hortpress, Warszawa, 2008
- Dawson R., Sekrety skutecznego przekonywania, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznan, 2000
- Simpson E., Jak tworzyć własny wizerunek, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa, 1996
- Hampden-Turner H., Trompenaars A., Siedem kultur kapitalizmu, Oficyna Ekonomiczna, Warszawa, 1998
- branżowe czasopisma, Florum, Nasz dom i ogród – flora, Florysta, 2014
- Sujak E, ABC psychologii komunikacji, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2006
- Hampden-Turner H., Trompenaars A., Siedem kultur kapitalizmu, Warszawa, Warszawa, 1998
- Wąsik E, Język - narzędzie czy właściwość człowieka?, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznan, 2007
- Wąsik E., Język - narzędzie czy właściwość człowieka?, Poznań, Poznań, 2007