Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Turystyka i rekreacja (S1)

Sylabus przedmiotu Metody ilościowe w turystyce:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Turystyka i rekreacja
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauki przyrodnicze, nauki społeczne
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody ilościowe w turystyce
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Oesterreich <Maciej.Oesterreich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagane podstawowe wiadomości z zakresu turystyki i statystyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.3
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.3
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.3
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.3
T-L-5Prezentacja prac przygotowanych na zaliczenie przedmiotu.3
15
wykłady
T-W-1Mierniki stosowane w badaniach turystyki (wskaźniki funkcji turystycznej miejscowości, wskaźniki intensywności ruchu turystycznego, wskaźnik wykorzystania pojemności noclegowej, wskaźniki charakteryzujące zagospodarowanie turystyczne, wskaźniki gęstości ruchu turystycznego).3
T-W-2Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki.3
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego. Ekonometryczne modele turystyki.3
T-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.2
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.3
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Studiowanie literatury.25
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.25
A-L-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej.25
90
wykłady
A-W-1Studiowanie literatury.25
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych – prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
S-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
S-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E1_W01
Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06C-1T-W-1, T-W-3, T-L-2, T-L-3M-1, M-2S-2
TiR_1A_E1_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
TiR_1A_W01, TiR_1A_W06C-1T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E1_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U02, TiR_1A_U03, TiR_1A_U04C-1T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-2S-1
TiR_1A_E1_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
TiR_1A_U06, TiR_1A_U01, TiR_1A_U02, TiR_1A_U03, TiR_1A_U04C-1T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TiR_1A_E1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
TiR_1A_K01, TiR_1A_K02, TiR_1A_K03, TiR_1A_K07C-1T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E1_W01
Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce.
2,0Student nie zna metod ilościowych wykorzystywanych w turystyce.
3,0Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
3,5Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
4,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
4,5Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
5,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy.
TiR_1A_E1_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce turystycznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E1_U01
Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
2,0Student nie potrafi zorganizować badania, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
TiR_1A_E1_U02
Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod ilościowych oraz przeprowadzić badań dotyczących turystyki.
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia ilościowe, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TiR_1A_E1_K01
Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.

Literatura podstawowa

  1. Gołembski G., Kompendium wiedzy o turystyce, PWN, Warszawa, 2009
  2. Kurek W., Turystyka, PWN, Warszawa, 2008
  3. Rapacz A. (red.), Współpraca i integracja w turystyce w eroregionie Nysa w perspektywie członkowstwa w Unii Europejskiej, AE we Wrocławiu, Wrocław, 2004
  4. Bak I., Statystyczna analiza aktywności turystycznej seniorów w Polsce, Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2013

Literatura dodatkowa

  1. Bąk I., Wawrzyniak K., Ekonometryczna diagnoza ruchu turystycznego w podregionach Polski, SGGW, Warszawa, 2007
  2. Bąk I., Intensywność ruchu turystycznego w województwach Polski, Zeszyt Naukowy Uniwersytetu Szczecińskiego nr 394, Prace Katedry Ekonometrii i Statystyki nr 15, Szczecin, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.3
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.3
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.3
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.3
T-L-5Prezentacja prac przygotowanych na zaliczenie przedmiotu.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mierniki stosowane w badaniach turystyki (wskaźniki funkcji turystycznej miejscowości, wskaźniki intensywności ruchu turystycznego, wskaźnik wykorzystania pojemności noclegowej, wskaźniki charakteryzujące zagospodarowanie turystyczne, wskaźniki gęstości ruchu turystycznego).3
T-W-2Wskaźniki struktury, natężenia i dynamiki.3
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego. Ekonometryczne modele turystyki.3
T-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.2
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.3
T-W-6Zaliczenie wykładów.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-L-2Studiowanie literatury.25
A-L-3Przygotowanie się do ćwiczeń laboratoryjnych.25
A-L-4Przygotowanie pracy zaliczeniowej.25
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Studiowanie literatury.25
A-W-2Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E1_W01Student ma wiedzę o metodach statystycznych wykorzystywanych w turystyce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-1Mierniki stosowane w badaniach turystyki (wskaźniki funkcji turystycznej miejscowości, wskaźniki intensywności ruchu turystycznego, wskaźnik wykorzystania pojemności noclegowej, wskaźniki charakteryzujące zagospodarowanie turystyczne, wskaźniki gęstości ruchu turystycznego).
T-W-3Statystyczna analiza dynamiki i wahań ruchu turystycznego. Ekonometryczne modele turystyki.
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
Metody nauczaniaM-1Wyklad w postaci prezentacji multimedialnej wraz z przykladami i pytaniami kontrolnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod ilościowych wykorzystywanych w turystyce.
3,0Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
3,5Student zna niektóre podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
4,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce.
4,5Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację.
5,0Student zna wszystkie podane przez nauczyciela metody ilościowe wykorzystywane w turystyce i ich interpretację, a także wie jakimi narzędziami należy posłużyć się realizując projekt badawczy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E1_W02Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_W01Ma podstawową wiedzę z zakresu nauk społecznych, w szczególności w dziedzinie nauk ekonomicznych, dostosowaną do studiowanego kierunku studiów.
TiR_1A_W06Ma podstawową wiedzę na temat: metod, technik i narzędzi pozyskiwania danych pozwalających na: rozumienie relacji między organizmami żywymi a środowiskiem, oddziaływania człowieka podróżującego na środowisko, funkcjonowania podmiotów rynkowych, oceny: środowiska i waloryzacji jego zasobów, przydatności przestrzeni geograficznej dla potrzeb turystyki, zjawisk gospodarczych i tych z obszaru zarządzania.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Materiał z wykładów zaliczany na ostatnim wykładzie w formie pracy pisemnej (test) zawierającej zagadnienia teoretyczne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna pakietów statystycznych i nie wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,0Student poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce turystycznej.
3,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,0Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania (wskazanych przez prowadzącego zajęcia) zadań o problematyce turystycznej.
4,5Student zna wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych i wie w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania samodzielnie zaproponowanych zadań o problematyce turystycznej.
5,0Student potrafi samodzielnie zaproponować zastosowanie odpowiednich narzędzi statystycznych, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych, wie jak posługiwać się wszystkimi modułami poznanych pakietów statystycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E1_U01Student potrafi zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych – prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zorganizować badania, zebrać, prezentować i analizować materiału statystycznego.
3,0Student potrafi zorganizować niektóre etapy badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
3,5Student potrafi zorganizować większość etapów badania i przy współudziale z prowadzącym zajęcia: zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny.
4,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, jednak prezentowanie i analizowanie zgromadzonego materiału statystycznego jest dokonywane przy współudziale prowadzącego zajęcia.
4,5Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, zebrać, prezentować i analizować materiał statystyczny oraz posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
5,0Student potrafi samodzielnie zorganizować badanie, pozyskać i zaprezentować materiał statystyczny odpowiedni do badanej prawidłowości, a także sprawnie posługiwać się poznanymi pakietami statystycznymi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E1_U02Student potrafi zastosować odpowiednie metody ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań, a także odnieść je do praktyki gospodarczej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_U06Wykorzystuje zdobytą wiedzę do analizy konkretnych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U01Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska (społeczne, prawne, ekonomiczne, przyrodnicze, geograficzne i krajoznawcze) w zakresie turystyki i rekreacji
TiR_1A_U02Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do organizowania pracy oraz podejmowania przedsięwzięć w sferze turystyki i rekreacji
TiR_1A_U03Potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
TiR_1A_U04Potrafi prognozować ( wykorzystując standardowe metody, techniki i narzędzia)procesy i zjawiska w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku turystyka i rekreacja
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Materiał z ćwiczeń zaliczany na podstawie samodzielnej pracy wykonanej na podstawie zebranych danych statystycznych – prezentacja pracy na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod ilościowych oraz przeprowadzić badań dotyczących turystyki.
3,0Student potrafi zastosować niektóre (wskazane przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań.
3,5Student potrafi, zastosować wskazane (przez prowadzącego zajęcia) metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować (z pomocą nauczyciela) wyniki przeprowadzonych badań oraz próbuje odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie zastosować metody i narzędzia ilościowe oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań oraz odnieść je do praktyki gospodarczej, samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
5,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane w trakcie zajęć metody i narzędzia ilościowe, umie ocenić ich przydatność do badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk turystycznych oraz uzasadnić ich wybór, a także zinterpretować uzyskane wyniki oraz samodzielnie wykonać niezbędne obliczenia wykorzystując poznane pakiety statystyczne wraz z odpowiednią wizualizacją.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTiR_1A_E1_K01Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTiR_1A_K01Angażuje się w proces nauczania (rozumie potrzebę kształcenia ustawicznego)
TiR_1A_K02Potrafi działać w zespole
TiR_1A_K03Określać priorytety podczas realizacji zadań
TiR_1A_K07Potrafi myśleć i działać w sposób samodzielny oraz przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia podstawowej wiedzy o metodach ilościowych, które mogą być wykorzystane w badaniu rynku usług turystycznych.
Treści programoweT-W-4Badanie rozkładów zmiennych opisujących zjawiska turystyczne.
T-W-5Zastosowanie metod taksonomicznych do badania atrakcyjności turystycznej miejscowości i regionów.
T-L-2Badanie dynamiki zmiennych dotyczących zjawisk turystycznych za pomocą przyrostów oraz indeksów indywidualnych.
T-L-3Wyznaczanie oraz interpretacja absolutnych i względnych miar charakteryzujących wahania sezonowe.
T-L-4Badanie przestrzennego zróżnicowania regionów ze względu na ich atrakcyjność turystyczną.
T-L-1Obliczanie i interpretacja mierników intensywności ruchu turystycznego.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem komputera, opracowywanie zadań praktycznych.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Prezentacja zadań rozwiązywanych przez zespół.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej.
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy.
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie i zorganizować grupowy projekt badawczy.
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników.
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników.
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych.